بزرگنمايي:
چه خبر - گفت و گو با محسن تنابنده
او در گفتوگويي از مجموعههاي «پايتخت» و «عليالبدل»، حال و هواي تلويزيون در چند سال اخير و کمبود سريالهاي نمايشي باکيفيت سخن گفت.
تنابنده درباره مجموعه سريالهاي «پايتخت» و در پاسخ به اين پرسش که چرا اغلب سريالهاي چند فصلي داخلي با استقبال چنداني از سوي مخاطبان مواجه نميشوند؟ گفت:
در کل همه چيز به اقبال تماشاگران برميگردد. متأسفانه برخي از ما سازندگان اقبال تماشاگر را ناديده ميگيريم و بدون در نظر گرفتن نظر مخاطبان براي ساخت فصل دوم يک مجموعه اقدام ميکنيم. در حالي که اين اقبال مخاطبان است که تعيين ميکند مجموعهاي ادامه پيدا کند يا نه. خوشبختانه در مورد سريال «پايتخت» اين استقبال مخاطبان کاملاً رخ داد و همين هم باعث شد که ما براي ساخت فصلهاي جديد «پايتخت» اقدام کنيم. من به شخصه از طريق رسانههاي اجتماعي ميبينم که از هزار کامنتي که برايم گذاشته ميشود، حداقل 900 کامنت درباره مجموعه «پايتخت» و فصل جديد آن است؛ اين نشان ميدهد که بالاي 80 درصد افرادي که حداقل با من در ارتباط هستند، منتظر مجموعه جديد «پايتخت» هستند. در کل فکر ميکنم اگر نظر و اقبال عموم را در نظر بگيريم، ديگر فصلهاي جديد مجموعهها با عدم استقبال مخاطبان مواجه نخواهد شد.
بازيگر سريالهاي «پايتخت» و «عليالبدل» درباره ريسکهايي که براي ساخت فصل جديد يک سريال وجود دارد، بيان کرد:
ترس و ريسک الزام کار ماست و اين باعث ميشود که حواسمان را بيشتر جمع کارمان کنيم. اينکه ترس داشته باشيم باعث ميشود کار را جدي بگيريم و درست انجام دهيم و شايد همين ترس باعث شده که براي ساخت هر فصل از مجموعه «پايتخت» بسيار فکر کنيم؛ اينکه چه کاري انجام دهيم که اين بار بيشتر با استقبال مخاطبان مواجه شود. خيليها به من ميگويند که ديگر مجموعه «پايتخت» گرفته است و شما هر کاري بکنيد و هر حرفي بزنيد با استقبال مواجه خواهيد شد. در حالي که به نظرم اين بيشتر بلاهت است تا قدرت ريسکپذيري؛ چون نميتوان با تکيه بر آنچه که قبلاً انجام دادهايم و تکرار همان کارهاي گذشته باز هم مخاطب را جذب کنيم. بايد به اين نکته توجه کنيم که سطح توقع مخاطب بالاتر ميرود و بايد باور کنيم که مخاطب خيلي بيرحم است. مخاطب همان قدر که وقتي کار جذابي ميبيند مهربان است، وقتي کاري را دوست ندارد بيرحم ميشود و با کوچکترين اشتباهي همان قدر که آدم را بالا ميبرد، پايين ميآورد.
بازيگر سريال «سرزمين کهن» درباره سطح آثار نمايشي تلويزيون، اظهار کرد:
شايد تنبلي ما و ديگر گروههاي سازنده باشد يا شايد سخت گرفتن تلويزيون است که باعث ميشود سبد نمايشي سيما کارهاي چندان متفاوتي نداشته باشد. از طرفي هم ميتوان گفت که ما به نوعي تماشاگر را شرطي کردهايم که بايد حتماً کارهايي را ببيند که ويژگيهاي مشخصي مثل سريالهاي آپارتماني داشته باشد. به نظرم بايد به اين نکته فکر کرد که قصهمحور بودن تا لحظهمحور بودن بسيار فاصله دارد و امروز ديگر تماشاگران حوصله ديدن قصه را ندارند و شايد به اين خاطر است که آنقدر آثار نمايشي قصهمحور بد ارائه دادهايم که ديگر از حوصله مخاطب خارج شده است.
تنبانده به تاثير زمان پخش سريالهاي تلويزيوني در جذب مخاطب اشاره کرد و گفت:
زمان پخش موضوع مهمي که اغلب ناديده گرفته ميشود. به عنوان مثال در سينما تلاش ميشود که فيلمها در نوروز اکران شوند چون مخاطبان در شرايط فراغ هستند و بيشتر به سينما ميروند و طبيعتاً فروش نيز در ايام نوروز بالاتر است، ولي اگر همان فيلم در زمستان اکران شود به آن ميزان فروش نميرسد. تلويزيون نيز بايد ياد بگيرد که چه سريالي براي پخش نوروز مناسب است و چه کاري براي نوروز مناسب نيست. به عنوان مثال سريالي مثل «عليالبدل» که تا اين اندازه قصهمحور است و فضاي کاملاً متفاوتي نسبت به سريالهاي آپارتماني دارد و به همين خاطر مخاطب بايد با تعمق و حوصله به تماشاي آن بنشيند، براي نوروز چندان مناسب نبود. البته تا اندازهاي هم ميتوان به تلويزيون حق داد، چراکه دو سال سختي را سپري کرده است و از طرفي هم شايد فقر کاري در ايام نوروز باعث اين اتفاق بوده است. به نظرم مسوولان در ساخت سريالهاي جديد و متنوع بسيار تأثير دارند. به عنوان مثال سريال «عليالبدل» که ميتوان گفت کار نسبتا متفاوتي هم بود تا به مرحله ساخت برسد سه سال طول کشيد و اين روند واقعا خستهکننده بود. فکر ميکنم تاکنون اين رويکرد وجود نداشته است که مسؤولان بگويند چه کارهايي و با چه تنوعي وجود داشته باشد، بيشتر به نظر ميآيد که همه بيشتر دنبال کارهايي هستند که امتحانشان را پس دادهاند. همين موضوعات باعث ميشود که خيلي از هنرمندان چون نميخواهند در کارهاي تکراري حضور داشته باشند، کمکار شوند.
منبع: isna.ir