بزرگنمايي:
چه خبر - آقاي وزير راه ،ريل ملي به کجا رسيد؟
عباس آخوندي اخيرا در مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد وزارت راه و شهرسازي آماده است تا همه توليدات ريل داخلي را يک جا خريداري کند؛ با اين وجود وضعيت قراردادهاي شرکت راه آهن با شرکت ذوب آهن اصفهان در طول 2 دهه گذشته عملا چيزي غير از اين ادعاي آخوندي را نشان مي دهد؛ به گونه اي که راه آهن و ذوب آهن تا به حال سه بار قرارداد توليد ريل ملي و فروش آن به راه آهن را با يکديگر امضا کرده اند؛ اما در هر سه مرتبه، اين قراردادها عملياتي نشده است؛ به معناي ديگر تا کنون حتي يک کيلوگرم ريل ملي نه توليد شده و نه در ريل گذاري هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور استفاده شده است.
بر اساس اين گزارش، همکاري راه آهن و ذوب آهن اولين بار در دهه 70 مطرح شد و در سال 73 اولين تفاهم نامه بين اين دو شرکت به امضاء رسيد. اما پس از توليد اولين سري از محصولات ذوب آهن، به دليل آنچه کيفيت پايين ريل توليدي عنوان ميشد توليد آن ادامه نيافت و متوقف شد.
با اين حال پس از گذشت بيش از 14 سال و در سال 87 بار ديگر تفاهم نامهاي در خصوص توليد ريل در داخل کشور به امضاي آهني ها ـ راه آهن و ذوب آهن ـ رسيد که آن هم پس از مدتي به دليل کارشکني راه آهن به بهانه از رده خارج بودن ريل هاي توليدي ذوب آهن با نام U33، اين تفاهم نامه نيز به سرانجام نرسيد و توليد ريل ملي ناکام ماند.
در نهايت در سال 93 سومين تفاهم نامه مشترک ميان ذوب آهن و راه آهن جهت توليد ريلهاي UIC60 منجر به امضاء قرارداد شد. اين بار شرکتي که در اجراي قرارداد تعلل مي کرد، ذوبي ها بودند. پس از تأخيرهاي مکرر ذوب آهن به بهانه عدم پايبندي راه آهن به تعهدات خود از جمله پيش خريد ريل، سرانجام در آذر ماه 95، راه اندازي خط توليد ريل به اصطلاح ملي که از آلمان وارد شده بود در ذوب آهن به اتمام رسيد و اين خط توليد طي مراسمي با حضور معاون اول رئيس جمهور افتتاح شد.
بر اساس اين گزارش، مدتي بعد از افتتاح خط توليد ريل ملي در کارخانه ذوب آهن، شرکت راه آهن خبر از امضاي قرارداد خريد 40 هزار تن ريل تا پايان همان سال (95) داد. محسن پورسيدآقايي، مديرعامل سابق راهآهن جمهوري اسلامي در اين رابطه گفت: «مقرر شده تا پايان سال، شرکت ذوبآهن ماهانه 10 هزار تن از اين 40 هزار تن را تحويل دهد و ما نيز به صورت نقدي خريداري کنيم؛ پس از اجراي اين قرارداد، آماده عقد قرارداد جديد براي توليد 100 هزار تن ريل UIC60 هستيم.»
اين در حالي است که با گذشت چند ماه از انتشار اين اخبار و عدم توليد و استفاده از ريل ملي براي محورهاي آماده به ريل گذاري، نشانه هايي از بروز مشکلاتي جديد بر سر راه توليد ريل ملي ديده مي شود.
در ارتباط با همين موضوع بهمنماه سال گذشته معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در مصاحبهاي با يکي از خبرگزاري ها خبر از رفع اين مشکل با فاينانس هندي داد. جبارعلي ذاکري با اشاره به پيگيريها براي استفاده از ريل ملي در پروژههاي زيرساختي حملونقل، اظهار کرد: ظرف چند ماه گذشته دولت و وزارت راه و شهرسازي مذاکرات مستمري را با هنديها براي تأمين فاينانس توليد ذوبآهن انجام دادهاند. بر اين اساس، هند شمش مورد نياز توليد ريل را در کارخانه ذوبآهن اصفهان و از محل منابع فاينانس تأمين ميکند که بهاينترتيب ريل UIC60 باکيفيت براي اولين بار در کشور توليد ميشود.
به گفته اين مقام مسئول در حوزه ساخت و توسعه خطوط ريلي، با توجه به مذاکرات انجامشده توليد ريل ملي از 2 ماه آينده آغاز ميشود.
حال با گذشت بيش از 3 ماه از آخرين اظهارات مسئولان در رابطه با توليد ريل ملي و عدم تحقق وعده 2 ماهه، ضروري است مسئولان امر درصدد پاسخگويي به افکار عمومي و رفع ابهامات پيشآمده در خصوص تأخيرهاي مکرر پيشآمده براي توليد ريل ملي برآيند تا هرچه زودتر شاهد شکسته شدن طلسم توليد اين محصول استراتژيک در داخل کشور باشيم.
منبع: مهر