آخرین اخبار

پيشنهاد زنده نبودن مناظره‌ ها کار ما نبود ولي... سياسي

پيشنهاد زنده نبودن مناظره‌ ها کار ما نبود ولي...

  بزرگنمايي:

چه خبر - عدم پخش زنده مناظره‌ها پيشنهاد وزير كشور و دولت نبود

عصر پنجشنبه در حالي که فضاي انتخاباتي در شش و بش اعلام رسمي اسامي کانديداهاي تأييد صلاحيت شده انتخابات رياست‌جمهوري بود، مصوبه کميسيون بررسي تبليغات فضاي انتخابات همه را حيرت‌زده کرد: «پخش زنده مناظره کانديداهاي رياست‌جمهوري منتفي شد». خبر را سيد سلمان ساماني، سخنگوي وزارت کشور در کانال تلگرامي خود و ضمن گزارش از مصوبه دومين جلسه کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري رسانه‌اي کرد.

به نوشته او اين جلسه با حضور منتظري دادستان کل کشور، علي عسکري رئيس صداوسيما، قاضي‌زاده هاشمي نماينده مجلس و عضو شوراي نظارت بر صداوسيما، مسئولان ستاد انتخابات کشور و نماينده ناظر شوراي نگهبان و به رياست رحماني فضلي وزير کشور برگزار شده بود و با تصويب کميسيون قرار شد مناظره‌هاي انتخاباتي نامزدها به صورت ضبط شده و گفت‌وگوهاي تلويزيوني به صورت زنده پخش شود.

بلافاصله بعد از انتشار خبر، واکنش‌ها به پخش ضبط شده مناظره‌هاي تلويزيوني شروع شد. علاوه بر واکنش‌هاي گسترده کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي و مجازي، کانديداهاي انتخاباتي و چهره‌هاي سياسي هم به اين موضوع واکنش نشان دادند و عملاً خواستار لغو و تجديدنظر درباره اين تصميم شدند.

خبرسازي رسانه‌هاي اصولگرا

هنوز دقايقي از انتشار اين خبر نگذشته بود که برخي رسانه‌هاي اصولگرا در خبر خود نوشتند که اين تصميم به پيشنهاد دولت انجام شده است؛ موضوعي که بلافاصله با واکنش حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور روبه‌رو شد تا او از تقاضاي دکتر روحاني براي تجديدنظر در مصوبه کميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات خبر بدهد.

خود رئيس‌جمهور هم دقايقي بعد از آن در سخنراني خود در جمع مردم فارس علاقه‌مندي خودش به برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي به صورت زنده را بيان کرد. اما تلاش رسانه‌هاي اصولگرا براي ربط دادن اين تصميم کميسيون تبليغات انتخابات به دولت در حالي است که از قضا دولت در ترکيب اين کميسيون در اقليت قرار دارد و دولتي‌ها تنها دو نماينده از پنج عضو اين کميسيون را تشکيل مي‌دهند.

با اين حال اما با ادامه به فضاسازي‌هاي رسانه‌اي مخالفان دولت اين‌بار وزارت کشور به ميدان آمد و اطلاعيه تند و تيزي در اين‌باره صادر کرد. وزارت کشور در واکنش به اين خبرسازي با تشريح ترکيب اعضاي کمسيون تبليغات به اقليت بودن دولت در اين کميسيون اشاره کرد و اينکه طبق قانون اعضاي اين کميسيون دادستان کل کشور يا نماينده تام‌الاختيار او - وزير کشور يا نماينده تام‌الاختيار او - دبير هيأت اجرايي مرکزي انتخابات - رئيس شورا يا يکي از اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما و رئيس سازمان صداوسيما يا نماينده تام‌الاختيار هسستند که دولتي‌ها فقط دو نفر عضو آن هستند.

بيانيه وزارت کشور با توجه به ترکيب فرابخشي کميسيون و تصميم جمعي اعضا انتساب اين تصميم به دولت را «مصداق بارز جنجال‌آفريني و مقابله با تصميمات مراجع مسئول در امر انتخابات دانست». علاوه بر اين در بيانيه وزارت کشور با صراحت آمده: «دامن زدن به مخالفت‌ها با تصميمات مراجع قانوني و سوءاستفاده سياسي و جناحي از آن از سوي عوامل رسانه‌هاي برخوردار از منابع و بودجه‌هاي عمومي همچون خبرگزاري تسنيم، در حکم ايجاد اخلال در تامين نظم و امنيت انتخابات است و استمرار آن، مطلقاً غيرقابل قبول و در صورت تکرار، با برخورد قانوني مواجه خواهد شد.»

خبرسازي رسانه‌هاي اصولگرا عليه دولت با واکنش‌هاي ديگري هم همراه بود. از جمله غلامرضا کاتب، عضو هيات نظارت بر صداوسيما به ايسنا گفت: عدم پخش زنده مناظره‌ها پيشنهاد وزير کشور و دولت نبوده و او هم تنها يک عضو از کميته تبليغات است.

عدم پخش زنده مناظرات پيشنهاد چه کساني بود؟

اما اين تصميم در کميسيون پنج نفره با پيشنهاد چه کساني اتخاذ شد؟ علاوه بر دو نماينده دولت که مخالفت خودشان را با اين تصميم اعلام کردند علي عسگري، رييس صدا و سيما هم مخالفت خودش را با اين تصميم بيان کرد و خواستار تجديد نظر در اين تصميم شد.

علي‌عسکري اعلام کرد: با وجود اصرار رسانه ملي براي پخش زنده مناظره‌هاي انتخاباتي متاسفانه کميسيون تبليغات انتخابات با اين پيشنهاد مخالفت و پخش غيرزنده مناظره‌ها را تصويب کرد. اميدواريم با توجه به اينکه زنده بودن پخش مناظره‌ها جزو ذات اين‌گونه برنامه‌هاست کميسيون تبليغات با درک انتظار افکار عمومي از رسانه ملي، پيشنهاد صداوسيما مبني بر پخش زنده مناظره‌ها را مجددا بررسي و تصويب کند.

با اين حساب ظاهراً پيشنهاد پخش ضبط شده مناظرات انتخاباتي را بايد دادستان کل کشور يا شوراي نگهبان مطرح کرده باشند. برخي گمانه‌زني‌ها هم حاکي از اين است که اين پيشنهاد پيش از قطعي شدن بررسي صلاحيت‌ها و احتمال حضور احمدي‌نژاد در مناظره‌ها مطرح شده است. اما حالا با قرار گرفتن نام احمدي‌نژاد در ميان اسامي احراز صلاحيت نشده، احتمال تجديد نظر کميسيون در تصميم خودش افزايش يافته است.

احتمال بازگشت پخش زنده مناظرات

هرچه هست با ادامه اعتراض‌ها به اين تصميم، احسان قاضي‌زاده هاشمي، نماينده فريمان و عضو کميسيون بررسي تبليغات انتخابات از برگزاري جلسه ويژه اين کميسيون براي تجديدنظر در «پخش غيرزنده مناظرات انتخاباتي از رسانه ملي» در عصر روز گذشته خبر داد. اين جلسه البته برگزار شد اما بعد از نزديک به چهار ساعت بحث و گفت‌وگو به نتيجه‌اي نرسيد تا تصميم‌گيري نهايي به جلسه امروز اين کميسيون موکول شود.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد