آخرین اخبار

رئيسي: برنامه‌نويسي و شعار در کشور کافي است سياسي

رئيسي: برنامه‌نويسي و شعار در کشور کافي است

  بزرگنمايي:

چه خبر - حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در جمع تعدادي از فعالان حوزه زنان با اشاره به اهميت بالاي نقش زن در اسلام، گفت: نگاه ما به زن همان نگاه شريعت اسلامي است. ممکن است در شريعت اسلامي زن و مرد به لحاظ جسمي تفاوت داشته باشند اما از نظر انساني تفاوتي وجود ندارد و يک زن هم مي‌تواند حيات طيبه داشته باشد.

وي افزود: به لحاظ نقش اجتماعي طبيعتاً وظايفي به عهده آنها است که در خانواده نقش اجتماعي زنان به عنوان کانون عاطفه توجه به همسر و فرزندان است و مردان نيز طبيعتا وظيفه دارند سخت تلاش کنند تا بتوانند زندگي صميمي را براي جامعه به وجود آورند.

اين داوطلب کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه توجه به مسأله خانواده از افتخارات قانون اساسي جمهوري اسلامي بوده است، اظهار کرد: در نظام اسلامي امام خميني (ره) به عنوان پيشوا و رهبر معظم انقلاب بر نقش نهاد خانواده و زن تاکيد زيادي کردند.

رئيسي تصريح کرد: امور زنان نبايد در چنبره مسائل سياسي و حزبي قرار بگيرد. مسأله زن واقعيتي است که بايد با اراده و تصميم با آن برخورد شود نه اينکه براي جلب توجه ديگران و جلب منافع و تحکيم موقعيت استفاده ابزاري کرد. استفاده از هر امر و مسأله‌اي به صورت غيرواقعي و تبليغي براي جلب توجه ناپسند است.

وي ادامه داد: شعاري برخورد کردن و سياسي کردن به موضوع زنان که يک واقعيت اجتماعي و واقعيت خلقت هستند درست نيست.

توليت آستان قدس رضوي ادامه داد: حتما برنامه من در حوزه زنان جدا از سياست‌هاي مصوب کشور نيست. برنامه‌نويسي و شعار کافي است و اکنون زمان و ميدان اجرا رسيده است. سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه حمايت زن و خانواده بايد اجرايي شود. اگر اين قوانين را اجرايي نکنيم تنها در حوزه شعار باقي مي‌ماند و به صلاح نيست بعد از 38 سال از عمر انقلاب برنامه شعاري باشد.

رئيسي اظهار کرد: زنان بايد احساس کنند سياست‌هاي مصوب و قوانين در جهت حمايت از آنها در حال اجرا است نه اينکه در حد لفظ و شعار باقي بماند.

وي با تاکيد بر اينکه آرامش زنان در خانواده و يا اداره و سازمان بسيار مهم است، گفت: اگر زني از صبح تا عصر در جامعه به فعاليت مي‌پردازد و در عرصه‌هاي اجتماعي نقش ايفا مي‌کند بايد آرامش داشته باشد. خانم‌ها بايد در حوزه اداري و نقشي که در خانه دارند بدون اضطراب باشند و استرس و اضطراب از آنها زدوده شود. اين اضطراب وقتي زدوده شود که زنان احساس کنند سازوکارهاي کشور حامي آنهاست.

وي يادآور شد: سازوکار حمايت از زنان فقط قانونگذاري نيست يا اينکه دستگاه قضايي فقط اقدام کند. بلکه همه سازوکار کشور بايد از زنان در جهت ايفاي نقش مادري و نقش اجتماعي در جامعه حمايت کند. سازوکارهاي کشور بايد آهنگ حمايت از ايفاي نقش زنان در ارتقاء جامعه را داشته باشد.

رئيسي در بخش ديگري از سخنانش به اهميت تسهيل ازدواج در جامعه اشاره کرد و افزود: مساله ازدواج دختران و تسهيل ازدواج امري ضروري است و دولت تنها مسئول نيست بلکه کانون‌هاي محلي، افراد خيرخواه و زنان و مردان نيکوکار بايد به اين قضيه وارد شوند و سازوکار دولتي هم از آنها حمايت کند. در مساله ازدواج اعطاي وام نيز بسيار مهم است البته نبايد فقط شعار آن را بدهيم بلکه بايد در عمل هم موضوع وام اجرايي شود.

وي با اشاره به تجربيات خود در حوزه حل مشکل ازدواج جوانان اظهار کرد: بنده در طول يک سالي که در مشهد حضور دارم مراجعات فراواني در مورد مشکلات مربوط به ازدواج و عدم نبود مسکن داشته‌ام. آنجا اين بحث را مطرح کرديم حالا که زمين و پول متعلق به امام رضا (ع) وجود دارد کاري براي حل مشکل ازدواج جوانان انجام دهيم و لذا 600 واحد مسکوني براي زوج‌هاي جوان احداث شد.

رئيسي با اشاره به مسئوليت خود به عنوان نماينده مجلس خبرگان رهبري در استان خراسان جنوبي نيز اظهار کرد: در آنجا نيز پرس و جو کرديم که آيا زميني از اموال آستان قدس رضوي وجود دارد يا خير، که بعد از پيدا شدن زمين براي ساخت مسکن براي حل مشکل ازدواج جوانان اقدام کرديم. قويا معتقدم هر اقدامي براي حل مشکل ازدواج، مسکن جوانان، وام ازدواج و اهداي تسهيلات مالي بايد انجام شود.

وي با اشاره به اهميت تشکيل خانواده گفت: در ارتباط با تشکيل خانواده نگاهم همان نگاه مقام معظم رهبري است و بايد جنبش ملي تشکيل خانواده شکل بگيرد و همگان در آن سهم و نقش ايفا کنند. همانطور که امروز بسياري حاضرند اين نقش را ايفا کنند. تجربه نشان داده هر جا مردم وارد عرصه شدند مشکلات حل شده است. البته مردم تنها نبايد در وسط ميدان باشند و دولت بايد قانوناً از حضور مردم حمايت کنند.

رئيسي با اشاره به ديدگاه خود در حوزه حمايت از زنان اظهار کرد: بيمه زنان خانه‌دار حتما بايد اجرايي شوند و ما نسبت به آن تاکيد داريم. همچنين بيمه زنان روستايي و عشايري حتما بايد اجرايي شود چرا که زنان عشاير در کنار مردان و حتي در مواقعي برتر از مردان سهم مهمي در توليد دارند. زنان روستايي و عشاير در کنار زنان خانه‌دار بايد احساس کنند که سازوکارهاي کشور در جهت حمايت از آنها حرکت مي‌کند.

وي تاکيد کرد: ما معتقديم يک فرد بيمار نبايد دغدغه مريضي و همچنين اضطراب ناشي از مراجعه به بيمارستان و هزينه‌ها را داشته باشد و بايد بيمه‌ها در جهت حمايت از آنها فعال شود.

وي با اشاره به موضوع حقوق زنان اظهار داشت: ما معتقديم بالاتر از بحث حقوق زنان بحث کرامت زنان است. امروز در جهان بحث‌هايي درباره حقوق زن مطرح مي‌شود اما هدف چيز ديگري است. بخشي از شعار کار و کرامت که مطرح کرديم شامل کرامت زنان است.

رئيسي در باره موضوع اشتغال زنان نيز تاکيد کرد: ما حتما اشتغال زنان را قبول داريم نه فقط براي زنان تحصيلکرده بلکه زنان غيرتحصيلکرده نيز نقش مهمي دارند. هر جا زمينه‌اي براي ايفاي نقش زن مطرح باشد حتما مي‌تواند نقش ايفا کند. در پاسخ به کساني که در اين زمينه‌ها ايجاد شبهه مي‌کنند بايد بگويم من به اين موضوع اعتقاد دارم و در سلوک عملي خانواده خود آن را اجرا کردم نه اينکه باوري داشته باشم اما در عمل به گونه‌اي ديگر اجرا کنم. در عمل معتقدم همسر و دخترم نيز تا آنجا که مي‌توانند بايد در جامعه نقش ايفا کنند. لذا صحبت‌هايي که درباره نقش زن در جامعه مي‌کنم در زندگي شخصي خود اجرا کرده‌ام و هر زني که مي‌تواند نقشي در جامعه داشته باشد بايد ايفاي نقش کند.

توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اهميت توجه به زنان بي‌سرپرست گفت: زنان بي‌سرپرست بايد مورد توجه مضاعف قرار گيرند چرا که آنها هم دغدغه حفظ فرزند، هم دغدغه نقش پدري و هم دغدغه صيانت از خانواده را دارد.

وي با بيان اينکه قانون در کشور کم نداريم، تصريح کرد: نوبت بخشنامه و برنامه‌نويسي تمام شده و بايد صحبت از اجرا باشد.مردم بايد در عمل ببينند که قانون اجرا مي‌شود.

رئيسي با اشاره به طلاق به عنوان يکي از آسيب‌هاي اجتماعي اظهار کرد: طلاق علل مختلفي نظير بحث‌هاي مالي، بيکاري، اعتياد و ديگر موارد دارد. فکر مي‌کنم مهمتر از بحث آسيب‌شناسي آسيب‌زدايي از مشکلات است. ما براي رفع معضل بيکاري و ايجاد شغل برنامه کارشناسي تهيه کرديم. هر کسي در باب اشتغال سخني داشته شنيده‌ايم يا در آينده خواهيم شنيد و بنده برنامه‌هاي خود را اعلام خواهم کرد. درباره مبارزه با مواد مخدر نيز با توجه به سابقه‌اي که در مقابله با مفاسد اجتماعي و بحث مواد مخدر دارم برنامه جدي تهيه کردم.

توليت آستان قدس درباره موضوع طلاق توافقي گفت:‌ درست است که دختر و پسر مي‌توانند با توافق يکديگر از هم طلاق بگيرند اما در اين ميان بزرگان خانواده نيز نقش مهمي دارند و بايد پادرمياني‌هاي لازم را انجام دهند و نگذارند پيوند عاطفي به هم بريزد. مسأله حقوقي در خانواده روبنايي است.آنچه زيربناي خانواده و ازدواج است مودت و رحمت بين زن و شوهر است. راه آسيب ديدن مودت و عاطفه در ميان زن و شوهر دادگاه نيست بلکه بزرگترها بايد نقش ايفا کنند.

وي درباره اينکه برنامه‌اش براي ايجاد ساختار جدي در حوزه بانوان چيست، اظهار کرد: تاکنون در دولت‌هاي مختلف مشاور امور زنان وجود داشته است. به نظر مسأله زنان گسترده‌تر از حوزه مشاورت است و بايد ساختار مناسبي براي اجراي سياست‌ها و قوانين مربوط به حمايت از خانواده ايجاد شود. اين ساختار نه فقط در يک بخش دولت بلکه بايد در همه مجموع دولت ايجاد شود. ما امروز سياست‌هاي کلي نظير جمعيت و حمايت از خانواده را داريم و من حوزه مشاورت را براي پيگيري مشکلات اين حوزه کافي نمي‌دانم.

اين داوطلب کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري همچنين از برنامه ويژه براي رسيدگي به مشکلات معلولان خبر داد و افزود: ما حتما به حوزه معلولان توجه جدي خواهيم داشت. با توجه به اينکه معلولان از نظر فيزيکي دچار محدوديت هستند ما نبايد محروميت‌هاي مضاعفي براي آنها درست کنيم. بيمه معلولان امري بسيار مهم است و ما به صورت قانونمند از آنها حمايت خواهيم کرد.

رئيسي با اشاره به برنامه‌هايي که در مدت فعاليت در آستان قدس رضوي براي حوزه زنان انجام شده است، گفت: ما گام‌هاي جدي در آستان قدس براي پيگيري از مسائل زنان برداشتيم و براي اولين بار مرکز امور زنان ايجاد کرديم. همچنين رواق بسيار وسيع و مناسبي به زنان اختصاص داديم و اعلام کرديم مطلقا مردان به اين رواق رفت و آمد نکنند. حتي برخي آقايان به شوخي به ما اعتراض کردند و به آنها گفتيم مواظب باشيد ديگر رواق‌ها به زنان اختصاص پيدا نکند لذا بايد تاکيد کنم سخن در رويکرد است و ما رويکردي جدي به حوزه زنان داريم.

منبع: ميزان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد