آخرین اخبار

روش هاي پيشگيري از عفونت ناحيه تناسلي در زنان سلامت خانواده

روش هاي پيشگيري از عفونت ناحيه تناسلي در زنان

  بزرگنمايي:

چه خبر - از عفونت ناحيه تناسلي چگونه پيشگيري کنيم؟

يک متخصص زنان و زايمان، ايجاد عفونت در ناحيه تناسلي زنان را به دسته‌هاي مختلف قارچي، ميکروبي، ويروسي و باکتريايي ( هوازي و غيرهوازي) تقسيم کرد و گفت: اين عوامل گاهي سبب عفونت ناحيه تناسلي تحتاني مي شود و ممکن است در موارد شديدتر آن، نواحي فوقاني تناسلي شامل لگن و لوله‌هاي رحم را نيز درگير کند که در صورت درمان نشدن مي تواند عوارض شديدي را به دنبال داشته باشد.

خانم‌هايي که به عفونت‌هاي ناحيه تناسلي مبتلا شده باشند، معمولا با علائمي نظير خارش، سوزش و تغيير در ترشحات طبيعي اين ناحيه مواجه مي‌شوند، اما گاهي اندام تناسلي فوقاني درگير عفونت مي‌شود، که در صورت شديد بودن آن، سبب تخريب تخمدان‌ها و ناباروري شده و در نهايت در برخي افراد، به جراحي لوله رحمي و يا قسمت‌هاي ديگر منجر خواهد شد،که اين عفونت ها نيز معمولا با علائمي نظير تب و لرز، درد در ناحيه شکم، توده‌هاي لگني و آبسه بروز داده مي شود.

وي توضيح داد: در ناحيه تناسلي تحتاني عمده‌ترين عامل بروز عفونت قارچ، کانديداها هستند که سبب بروز خارش مکرر و عود کننده در خانم‌هايي مي شوند که سيستم ايمني بدن آنها پايين است و يا کورتون و آنتي بيوتيک را به مدت طولاني مصرف مي کنند. همچنين در افراد مبتلا به ديابت و کساني که تازه ازدواج کرده‌اند بخصوص در ماه عسل به اين دليل که ارتباط جنسي مکرري دارند و تنظيم PH واژن آن‌ها به هم مي خورد قارچ‌ها در اين ناحيه تکثير شده و سبب بروز عفونت ناحيه تناسلي مي شود.

دکتر موسوي در خصوص عفونت‌هاي ويروسي گفت: شايعترين آن، عفونت مقاربتي ويروسي هيومن يا اچ پي ويHuman papiloma virus) HPV)که فرد را مبتلا به زگيل مقاربتي مي‌کند و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم نيز در اين افراد زياد است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران تشريح کرد: درمان عفونت‌هاي ميکروبي و باکتريايي با تجويز آنتي بيوتيک و پمادهاي ضدقارچ و مراقبت‌هاي بهداشتي انجام مي‌شود، اما در مورد HPV درمان خاصي وجود ندارد و درباره آن، مسئله پيشگيري از اهميت خاصي برخوردار است، براي جلوگيري از انتقال در روابط جنسي علاوه بر پرهيز از ارتباط‌هاي جنسي متعدد قبل از رسيدن به اين مرحله مي توان در سن 11تا 14سالگي و حداکثر تا 26 سالگي براي جلوگيري از ابتلا به اين ويروس واکسن آن تزريق شود.

رئيس انجمن متخصصان زنان و زايمان و مامايي ايران درمورد از بين بردن ويروس HPV افزود : اين ويروس متاسفانه بعد از ابتلا از بين نمي رود، اما از بين رفتن زگيل‌هاي بوجود آمده از اين ويروس در افرادي که به سرطان مبتلا نشده‌اند و در صورتي که از سيستم دفاعي خوبي برخوردار باشند، معمولا خود به خود پس از مدتي امکان از بين رفتن آن وجود خواهد داشت.

همچنين دکتر زهرا علامه، متخصص زنان و زايمان نيز توضيح داد: کساني که با افراد متعددي ارتباط جنسي دارند، بيشترين ابتلايان به بيماري‌هاي عفوني دستگاه تناسلي را تشکيل مي دهند. اين بيماران ممکن است در ظاهر سالم باشند و علامت چنداني نداشته باشند اما مي توانند ناقل بسياري از بيماري‌هاي عفوني ناحيه دستگاه تناسلي به افرادي که با آنان در ارتباط جنسي هستند، شوند.

وي با بيان اينکه اغلب بيماري‌هاي عفوني ناحيه تناسلي، مقاربتي و قابل انتقال به شريکان جنسي هستند، گفت: در زمان انتقال بسياري از اين عفونت‌هاي ويروسي به دليل پنهان بودن علائم در ظاهر مانند زگيل که علامت چنداني ندارد به راحتي مي توان با ارتباط جنسي آن را به ديگرانمنتقل کرد. علاوه بر آن بيماري‌هاي سوزاک، HIV، کلامديا نيز امکان انتقال به ديگران را دارد که از دو جنس قابل انتقال به يکديگر است.

اين متخصص زنان و زايمان گفت: درمان هر نوع بيماري عفوني ناحيه تناسلي با توجه به نوع ويروس آن متفاوت است و معمولا پزشک براي عفونت‌هاي معمولي علاوه بر تجويز آنتي بيوتيک‌ها پمادهاي ضد قارچ و عفونت را نيز تجويز خواهد کرد.

دکتر علامه افزود: دختران مجرد نيز ممکن است مبتلا به عفونت‌هاي ناحيه تناسلي شوند. البته از نوع عفونت‌هاي قارچي، که اين بيماري در بين دختران بسيار شايع است که با تغييرات ترشح از لحاظ رنگ و غير طبيعي بودن آن (سفيد، زرد، بدبو، پنيري شکل) همراه با خارش و سوزش، به دليل رعايت نکردن بهداشت و مرطوب بودن اين ناحيه، مبتلا مي شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان به خانم‌ها توصيه کرد: براي جلوگيري از ابتلا به عفونت‌هاي ناحيه تناسلي ضمن پرهيز از ارتباطات جنسي متعدد خلاف شرع و عرف، بهداشت را رعايت کرده و اين ناحيه را بعد از شستشو کاملا خشک کنند، علاوه بر آن از پوشيدن شلوار تنگ و چسبان خودداري کنند و لباس هاي خنک، سبک و نخي بپوشند.



منبع : salamatonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟