آخرین اخبار

دارچين ، قهرمان مبارزه با ديابت و قند خون تغذيه

دارچين ، قهرمان مبارزه با ديابت و قند خون

  بزرگنمايي:

چه خبر -

ديابت بيماري است که به واسطه قند خون بالا توصيف مي شود. اگر به درستي کنترل نشود، اين بيماري مي تواند به عوارضي مانند بيماري قلبي، بيماري کليوي و آسيب عصبي منجر شود.


درمان ديابت اغلب شامل مصرف داروها و تزريق انسولين مي شود، اما بسياري از مردم مصرف مواد غذايي که به کاهش قند خون کمک مي کنند نيز را مد نظر قرار مي دهند. يک نمونه دارچين است که به عنوان ادويه اي محبوب در شيريني پزي و آشپزي مورد استفاده قرار مي گيرد.

دارچين فوايد سلامت مختلفي را ارائه مي کند که از آن جمله مي توان به توانايي کاهش قند خون و کمک به مديريت ديابت اشاره کرد.

دارچين چيست؟

دارچين ادويه اي معطر است که از گونه هاي مختلف از درختان دارچين (Cinnamomum) گرفته مي شود. در شرايطي که ممکن است دارچين را به غذا يا سريال صبحانه خود اضافه کنيد، اين ادويه هزاران سال است که در پزشکي سنتي و حفظ مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

براي به دست آوردن دارچين، پوست دروني درختان دارچين بايد کنده شوند. سپس، پوست هاي تهيه شده خشک مي شوند که موجب لوله اي شکل شدن پوست و شکل گيري چوب هاي دارچين مي شود، که مي تواند با پردازش بيشتر از آنها پودر دارچين تهيه کرد.

انواع مختلفي از دارچين به فروش مي رسند، اما به طور معمول در دو دسته مختلف طبقه بندي مي شوند:

سيلان: به نام «دارچين واقعي» نيز شناخته مي شود و گران قيمت‌ترين نوع دارچين است.

کاسيا: نمونه اي ارزان‌تر است و در اکثر محصولات غذايي حاوي دارچين يافت مي شود.

در شرايطي که در قالب دو نوع به فروش مي رسد، اما تفاوت هاي مهمي بين اين دو نوع دارچين وجود دارد که در ادامه اين مقاله به آنها اشاره خواهد شد.

دارچين حاوي آنتي اکسيدان هايي است که فوايد سلامت بسياري را ارائه مي کنند

نگاهي سريع به ارزش تغذيه اي دارچين ممکن است به اين باور منجر نشود که با يک ابرماده غذايي مواجه هستيد. اما در شرايطي که دارچين از ويتامين ها يا مواد معدني فراوان بهره نمي برد، حاوي مقدار زيادي از آنتي اکسيدان ها است که فوايد سلامت اين ماده غذايي را موجب مي شوند.

در حقيقت، گروهي از دانشمندان محتواي آنتي اکسيداني 26 گياه دارويي و ادويه مختلف را مورد مقايسه قرار داده و دريافتند که دارچين پس از سير در جايگاه دوم از نظر بيشترين ميزان آنتي اکسيدان ها قرار دارد. آنتي اکسيدان ها از اين نظر مهم هستند که به بدن در کاهش استرس اکسيداتيو، نوعي آسيب به سلول ها، که راديکال هاي آزاد موجب آن مي شوند، کمک مي کنند.

استرس اکسيداتيو تقريبا در ابتلا به همه بيماري هاي مزمن از جمله ديابت نوع 2 نقش دارد.

دارچين از انسولين تقليد مي کند و حساسيت به انسولين را افزايش مي دهد

افرادي که به بيماري ديابت مبتلا هستند، چه لوزالمعده قادر به توليد انسولين کافي نباشد يا سلول هاي به درستي به انسولين واکنش نشان ندهند، با سطوح بالاي قند خون مواجه مي شوند. دارچين ممکن است از طريق تقليد آثار انسولين و افزايش انتقال گلوکز به سلول ها به کاهش قند خون کمک کرده و با ديابت مقابله کند.

همچنين، دارچين از طريق افزايش حساسيت به انسولين، قند خون را کاهش مي دهد زيرا انسولين را در انتقال گلوکز به سلول ها کارآمدتر مي کند.

نتايج يک مطالعه با حضور هفت شرکت کننده مرد افزايش فوري حساسيت به انسولين پس از مصرف دارچين را نشان داد و اثر آن براي 12 ساعت دوام آورد. در مطالعه اي ديگر نيز هشت شرکت کننده مرد پس از دو هفته مصرف دارچين افزايش حساسيت به انسولين را نشان دادند.


دارچين قند خون ناشتا را کاهش مي دهد و ممکن است هموگلوبين A1c را کاهش دهد

چندين مطالعه کنترل شده نشان داده اند که دارچين در کاهش قند خون ناشتا عملکردي عالي دارد. در شرايطي که نقش دارچين در اين زمينه روشن است، اما مطالعات صورت گرفته درباره اثر آن بر هموگلوبين A1c نتايج متضادي را نشان داده اند.

برخي مطالعات کاهش چشمگير در هموگلوبين A1c را نشان داده اند، در شرايطي که برخي ديگر هيچ اثري را گزارش نکرده اند.

دارچين پس از وعده هاي غذايي قند خون را کاهش مي دهد

با توجه به اندازه وعده غذايي و ميزان کربوهيدارت موجود در آن، سطوح قند خون مي تواند به طور قابل توجهي پس از صرف غذا افزايش يابند. اين نوسان قند خون مي تواند سطوح استرس اکسيداتيو و التهاب را افزايش دهد که مي تواند به سلول هاي بدن آسيب وارد کرده و فرد را در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن قرار دهد.

دارچين مي تواند به کنترل اين افزايش ناگهاني قند خون پس از وعده هاي غذايي کمک کند. به گفته برخي پژوهشگران، کند کردن روند تخليه مواد غذايي از معده در اين زمينه نقش دارد. همچنين، برخي مطالعات نشان داده اند توانايي دارچين در کاهش قند خون پس از وعده هاي غذايي از مسدود کردن آنزيم هاي گوارشي که کربوهيدارت ها را در روده کوچک تجزيه مي کنند، ناشي مي شود.

دارچين ممکن است خطر عوارض شايع ديابت را کاهش دهد

مصرف دارچين ممکن است خطر عوارض شايع ديابت را کاهش دهد. افراد مبتلا به ديابت نسبت به افراد سالم دو برابر بيشتر با خطر ابتلا به بيماري قلبي مواجه هستند. دارچين با محدود کردن عوامل خطر آفرين بيماري قلبي مانند سطوح بالاي کلسترول بد و يا فشار خون بالا ممکن است به کاهش اين خطر کمک کند.

افزون بر اين، نقش ديابت به طور فزاينده در ابتلا به بيماري آلزايمر و ديگر بيماري هاي زوال عقل مورد توجه قرار گرفته و بسياري از افراد در حال حاضر بيماري آلزايمر را به عنوان «ديابت نوع 3» ارجاع مي دهند.

مطالعات نشان داده اند که عصاره دارچين ممکن است توانايي دو پروتئين بتا آميلوئيد و تاو را در تشکيل پلاک ها و توده ها که به طور معمول با ابتلا به بيماري آلزايمر پيوند خورده اند، کاهش دهد. با اين وجود، اين پژوهش تنها به صورت آزمايشگاهي و حيواني انجام شده و انجام مطالعات بيشتر روي انسان براي تاييد اين يافته ها نياز است.


سيلان در برابر کاسيا: کدام بهتر است؟


دارچين به طور معمول در دو نوع مختلف گروه بندي مي شود که شامل سيلان و کاسيا مي شوند.

دارچين کاسيا مي تواند از چند گونه مختلف درخت دارچين گرفته شود. به طور کلي گزينه اي ارزان است و در بيشتر محصولات غذايي و ادويه فروشي ها يافت مي شود.

دارچين سيلان به طور ويژه از درخت Cinnamomum Verum تهيه مي شود. به طور کلي گزينه اي گران قيمت‌تر و کمتر شايع نسبت به دارچين کاسيا است و مطالعات نيز نشان داده اند که دارچين سيلان از آنتي اکسيدان هاي بيشتري برخوردار است.

از آنجايي که دارچين سيلان از محتواي آنتي اکسيداني بالاتر بهره مي برد، اين امکان وجود دارد که فوايد سلامت بيشتري را ارائه کند.


برخي بايد نسبت به مصرف دارچين محتاط باشند


دارچين کاسيا نسبت به نوع سيلان نه تنها از آنتي اکسيدان هاي کمتري برخوردار است، بلکه محتواي يک ماده بالقوه مضر به نام کومارين، يک ماده ارگانيک که در بسياري از گياهان يافت مي شود، در آن بيشتر است.

چندين مطالعه که روي موش ها صورت گرفت، نشان داد، کومارين مي تواند براي کبد سمي باشد و از اين رو، نگراني هايي درباره اين که مي تواند به کبد انسان نيز آسيب وارد کند، ابراز شده اند.

اداره ايمني مواد غذايي اروپا دوز قابل مصرف روزانه کومارين را 0.1 ميلي گرم در هر کيلوگرم در نظر گرفته است. در صورت استفاده از دارچين کاسيا، اين مي تواند معادل مصرف نصف يک قاشق چايخوري (2.5 گرم) در روز براي فردي 75 کيلوگرمي باشد.

دارچين کاسيا از سطوح کومارين بالا برخوردار است و از اين رو، به راحتي ممکن است ميزان بيش از حد توصيه شده از کومارين را مصرف کنيد.

دارچين سيلان از ميزان کومارين بسيار کمتر برخوردار است و در نتيجه، مصرف بيش از اندازه توصيه شده در صورت استفاده از اين نوع دارچين دشوار خواهد بود.

افزون بر اين، افراد مبتلا به ديابت که دارو يا انسولين استفاده مي کنند بايد نسبت به افزودن دارچين به روال روزانه خود دقت داشته باشند. افزودن دارچين مقدم بر روند درمان فعلي ممکن است بيمار را در معرض خطر سطوح پايين قند خون قرار دهد که به نام «هيپوگليسمي» شناخته مي شود.

هيپوگليسمي به عنوان وضعيتي بالقوه کشنده در نظر گرفته مي شود و پيش از مصرف دارچين به منظور مديريت ديابت توصيه مي شود با پزشک خود مشورت کنيد.

در نهايت، کودکان، زنان باردار و افرادي که از سوابق پزشکي گسترده برخوردار هستند بايد پيش از مصرف دارچين با پزشک خود مشورت کنند تا مشخص شود آيا فوايد بر خطرات غالب است يا خير.



منبع:عصر ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها