آخرین اخبار

آقاي قاليباف فقط با رئيس جمهور شدن ميتوانيد 5 ميليون شغل ايجاد کنيد؟ سياسي

آقاي قاليباف فقط با رئيس جمهور شدن ميتوانيد 5 ميليون شغل ايجاد کنيد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - وعده‌ 5 ميليون شغل از سوي قاليباف

خبرآنلاين: صحبت‌هاي قاليباف پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري سال 96 حاوي بخش زيادي از برنامه‌هاي او براي انتخابات بود.شهردار تهران بالاخره در آخرين ساعات ثبت‌نام انتخابات رياست جمهوري در دوره دوازدهم خود را به وزارت کشور رساند و نامزد انتخابات شد.
اين سومين بار است که محمدباقر قاليباف رداي نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري را به تن مي‌کند و حالا با پشتيوانه 12 سال مديريت شهري در تهران پا به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي گذاشته است.


در واقع کارنامه او در مديريت شهري تهران منتقدان جدي و موافق خاص خود را دارد، اما طي سه سال اخير حجم عملکرد انتقادبرانگيز او باعث شد، بخش زيادي از افکار عمومي جلب اين واقعيت شوند که شهرداري تهران در دوران قاليباف روزهاي پر افت و خيزي را تجربه کرده است.

طي سه سال اخير، تخريب باغات تهران و بلندمرتبه سازي (اينجا)، ماجراي املاک نجومي (اينجا)، بي توجهي او به عملکرد نظارتي شوراي شهر تهران (اينجا)، قدرت گرفتن هرچه بيشتر پيمانگاران در بدنه شهرداري تهران (اينجا)، عملکرد ضعيف شهرداري تهران در ماجراي آتش‌سوزي خيابان جمهوري و ساختمان پلاسکو، استخدام‌هاي نامتعارف در مترو و اتوبان سازي به جاي توسعه مترو (اينجا) مهم‌ترين انتقاداتي است که به عملکرد قاليباف وارد است.


در مقابل تغيير کاربري فضاهاي شهري، ورود شهرداري به توسعه اماکن فرهنگي و ورزشي، توسعه فضاي سبز و.. از جمله نقاطي است که برخي کارشناسان از آن به عنوان عملکرد مثبت شهرداري تهران در 12 سال اخير ياد مي‌کنند.


با اين حال صحبت‌هاي قاليباف پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري سال 96 حاوي بخش زيادي از برنامه‌هاي او براي انتخابات بود.


او صحبت‌هايش را به صورت مستقيم در انتقاد از عملکرد دولت يازدهم آغاز کرد و با حمله‌اي ديگر به دولت عنوان کرد: اگر آقايِ روحاني ميانِ مردم بودند، به جاي اينکه با «آمارهايِ کاغذي» از وضعيتِ خوبِ اقتصادي سخن بگويند، با گوش هاي خود مي شنيدند که مردم مي پرسند:« چقدر شعار!؟ چقدر وعده!؟ و چقدر حرف!؟ آقايِ روحاني از بهتر شدنِ وضعيتِ اقتصادي مي گويند، اما اگر ايشان پاي خود را از درون اتاق شان بيرون بگذارند و ميانِ مردم بروند، از واقعيت هاي ملموسِ دَرونِ جامعه، تصوير دقيق تري پيدا مي کنند.»

صحبت‌هايي که با واکنش‌ رسانه‌هاي منتقد قاليباف و اصلاح طلب مواجه شد و آنها نوشتند:« قاليباف هنوز گيج ضربه"من سرهنگ نيستم" است، سخنراني ديروز قاليباف در حمله به دولت و سخنان هفته‌هاي اخيرش به دولت نشان داد ضربه‌اي که او در مناظره‌هاي چهار سال پيش از رقيب انتخاباتي‌اش خورد و بدل به روايت مشهور «من سرهنگ نيستم» شد، آن‌قدر سنگين بود که روحاني حالاحالاها بايد تاوان پس بدهد.»

تحليل وعده‌اقتصادي قاليباف

اما فارغ از اين بگو مگو‌هاي سياسي شهردار تهران بخشي از اظهارات قاليباف ناظر بر برنامه و وعده‌هاي انتخاباتي اوست. او ديروز اعلام کرد:« مي گويد قاليباف حرف بزن، حرفي بزن که بتواني عمل کني. سابقه قاليباف نشان داده که هميشه متعهد به وعده هايش بوده است.

امروز 26 فروردين 1396 من محمدباقر قاليباف متعهد مي شوم و با توکل خدا و به پشتوانه شما دولت مردم را تشکيل دهم و در يک دوره 4 ساله با انقلابي اقتصادي درآمد کشور را به 2.5 برابر افزايش دهم. 5 ميليون شغل ايجاد کنم. نظام مالياتي را به نفع 96 درصد مردم تغيير دهم. از همه مهمتر برنامه مدون و دقيق براي حل مشکلات فوري اقشار کم درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآيد به سخنراني نيست.»
وعده ايجاد پنج ميليون شغل اما دو وجه دارد.

در ابتدا تحليل‌هاي اقتصادي اين وعده مطرح مي‌شود و يکي از اولين‌ واگنش‌ها به وعده‌هاي انتخاباتي قاليباف از سوي دکتر حامد قدوسي دکتراي فاينانس در مدرسه تحصيلات تکميلي فاينانس وين (VGSF) ارائه شد. (اينجا بخوانيد) او نوشت:«متاسفانه تخمين‌هاي موجود به ما مي‌گويد که سهم «ارتقاء بهره‌وري» از رشد اقتصادي در چهار دهه گذشته «تقريبا صفر» بوده است. در به‌ترين حالت شايد بتوان سهم اين عامل در رشد را به 2 درصد رساند. مي‌ماند 16 درصد ديگر که بايد از طريق تشکيل سرمايه و افزايش عرضه نيروي کار تامين شود. نيروي کار هم که بيکاري بالايي دارد و به نظر نمي‌رسد ظرفيت چنداني براي «عرضه جديد نيروي ماهر» در کشور باشد که استفاده نشده باشد.»

پرونده استخدام‌هاي مترو تهران هنوز باز است

اما بخش‌ديگري که مي تواند ادعاي قاليباف براي 5 ميليون شغل را سوال برانگيز کند، عملکرد او در بحث‌استخدام‌هاي مترو تهران است. به طوريکه قاليباف در شهر تهران هنوز متهم به سياسي کاري در استخدام‌هاي شرکت مترو است و آن طرف وعده ايجاد 5 ميليون شغل را مي‌دهد. اين اتفاق اين سوال را ايجاد مي‌کند که شهرداري که نتوانست 4 هزار استخدام در يک سازمان را مديريت کند چگونه وعده ايجاد 5 ميليون شغل را مي‌دهد؟

جذب خارج از ضوابط ٤٢٠٠ نفر از پرسنل شركت بهره‌برداري مترو تهران در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ يكي از بندهاي اين گزارش است كه در بهمن‌ماه سال 1395 در شوراي شهر تهران جنجالي شد و رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر تهران که سردمدار افشاي اين اطلاعات است، غيراز صحبت‌هايش در صحن شورا، در توييترش نوشت: «٤٢٠٠ نفر بدون برگزاري هرگونه آزمون استخدامي و مصاحبه علمي جذب شده‌اند که ١٣١٩ نفر از آنها به حوزه مدير عامل! اضافه شده‌اند.»حالا حتي مدافعان شهردار تهران معتقدند كه درباره پيگيري اين تخلف، حق طرح سوال از شهردار هم براي اعضاي منتقد محفوظ است و منتقدان قاليباف از وجود نسبت‌هاي فاميلي و عضويت در ستاد انتخاباتي به‌عنوان مبناي استخدام‌هاي شهرداري خبر مي‌دهند.

ابهام‌هاي ميلياردي شرکت بهره‌برداري مترو تهران در گزارش حسابرسي ‌سال ٩٢ به‌عنوان يكي از بزرگترين تخلفات مالي شهرداري تهران آمده بود؛ گزارشي كه آذر‌ سال ٩٤ از سوي رئيس كميسيون سلامت شورا به سازمان بازرسي كل كشور فرستاده شد و نتايج اين گزارش به تازگي به شوراي شهر ارسال شده است. اعضاي شوراي شهر هم اگرچه دير، اما بالاخره در در دي ماه سال 1395 در جريان بعضي بندهاي اين گزارش قرار گرفته‌اند.

حرف‌هاي رحمت‌الله حافظي درباره چرايي افزايش قيمت بليت مترو براي ‌سال ٩٦ جرقه‌هاي يك بحث جنجالي را در شورا در بهمن ماه سال 1395 رقم زد. او گفت كه در گزارش ٩٣ صفحه‌اي سازمان بازرسي کل کشور در مورد شرکت بهره‌برداري مترو تهران نسبت به جذب ٤٢٠٠ نفر نيروي مازاد طي سال‌هاي ٩١ و ٩٢ اعلام تخلف شده است: «پرسنلي که تعداد آنها ٨٢‌درصد افزايش داشته و ميزان حقوق و اضافه‌کاري آنها از حدود ٤‌ميليارد تومان در ‌سال ٩٠ به حدود ١٥‌ميليارد تومان در ‌سال ٩٢رسيده، يعني معادل ٢٧٥‌درصد افزايش يافته است.چنانکه سرانه حقوق پرسنل اين شرکت بين ٩ تا ١١‌ميليون تومان است.»

مداحان در ليست استخدامي‌ها

حافظي گفته بود که براساس گزارش سازمان بازرسي، ٤٠٠ نفر از اين پرسنل جذب ‌شده اخير بالاي ٤٠‌سال سن دارند که مدرک تحصيلي ٥٠‌درصد اين افراد زير ديپلم بوده، همچنين ٣٠‌درصد هم زير پنجم ابتدايي يا بي‌سواد هستند. اما نکته مهم ديگر، استخدام ٣٠٠ نفر از نيروهاي شرکت بهره‌برداري مترو منتسب به افراد خاص ازجمله مداحان، هيأت مديره، افراد کشوري و لشکري است که در گزارش سازمان بازرسي کل کشور با ذکر نام از آنها ياد شده است. اين حرف‌هاي حافظي همان موقع با واكنش مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران مواجه شد: «درباره نيروي انساني مترو ما بحثي به‌طورکلي نداريم. آنچه را که سازمان بازرسي رفته بازرسي کرده براي مدتي پيش، مديريت قبلي است. مديريت قبلي، بله مدتي تعدادي آدم‌ها را گرفت.»

البته اين تعداد جذب نيرو در شركت مترو تهران به‌هرحال در دوره مديريت محمد باقر قاليباف بوده است و حتي رئيس كميسيون سلامت شورا هم به آن اشاره كرد. حالا جزييات تازه‌اي از اين تخلفات از سوي محسن سرخو، يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر طرح شده است: «اطلاعاتي که من از کميته طبقه‌بندي مشاغل شرکت بهر‌ه‌برداري مترو کسب کرده‌ام حاکي از اين است که متاسفانه بعضي از اين افراد بدون اين‌که واجد شرايط باشند، تنها به واسطه نسبت فاميلي که با بعضي از افراد و مسئولاني داشته‌اند که عضو «ستادهاي انتخاباتي» در ‌سال ٩٢ بوده‌اند، در پست‌هايي به کار گرفته شدند که هيچ تخصصي در آن نداشتند که ظاهرا اصل و مبناي اين استخدام‌ها هم داشتن نسبت فاميلي با افراد خاص بوده است.»

او به سايت ديده‌بان گفته است كه ‌سال ٩٢ همزمان با انتخابات رياست جمهوري، استخدام‌هاي بي‌رويه‌اي در شرکت بهربرداري مترو صورت گرفت که اين نيروها آن‌قدر زياد بودند که ما تا امروز با وجود افزايش ايستگاه‌ها و خطوط مترو نيازي به نيروي جديد نداشته و هيچ مجوز استخدامي جديدي را صادر نکره‌ايم: «مديري که در آن سال‌ها در شرکت بهره‌برداري اقدام به استخدام اين نيروها کرده بود حالا با سمت مديرعاملي در شرکت واگن‌سازي مشغول به کار است و اين نگراني وجود دارد که در آستانه انتخابات ‌سال آينده، بار ديگر استخدام‌هاي بي‌رويه، اين‌بار در شرکت واگن‌سازي صورت بگيرد.»

منبع: خبرآنلاين



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد