آخرین اخبار

آيا فشار خون مادر مي تواند بر جنسيت جنين تاثيرگذار باشد؟ اخبار پزشکي

آيا فشار خون مادر مي تواند بر جنسيت جنين تاثيرگذار باشد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

توانايي پيش بيني جنسيت نوزاد در اوايل بارداري يا تاثير گذاشتن روي آن با تغذيه و يا انجام کارهاي خاص هنگام اقدام براي بارداري قرن هاست که موضوعي جذاب و مورد بحث عمومي بوده است. اما ايا مطمئن هستيد که جنسيت يک جنين منحصرا توسط اسپرم پدر تعيين مي شود، اگر حامل کروموزم X باشد دختر و اگر حامل کروموزوم Y باشد نوزاد پسر خواهد شد؟

به نظر مي رسد که داستان کامل از اين قرار نيست. از قرن 17 به طور رسمي مشخص شد که تولد نوزادان پسر بيشتر از دختر است. عجيب است –اگر جنسيت صرفا توسط کروموزوم تعيين مي شود پس احتمال تولد دختر و پسر، هريک بايد 50 درصد باشد نه متغير. اين مسئله بايد به اين معني باشد که، اگر چه تعداد دختر و پسر به يک اندازه، تصور ابتدايي بود، ولي جنين هاي دختر بيشتر از جنين هاي پسر در حين بارداري از دست مي روند.

در حالي که مکانيسم هاي زيربنايي اين يافته ها به طور کامل درک نشده است، به نظر قابل قبول مي رسد که عوامل فيزيولوژيکي در مادر که باعث سقط جنين خود به خودي بيشتر دختران مي شود باعث به دنيا آمدن نوزاد پسر بيشتر نسبت به دختر مي شود.

يک مطالعه مهم و جالب که نمودار نسبت جنسيت در انسان را از بدو تولد نقشه برداري کرده است، نشان داد که از دست دادن جنين با جنسيت خاص در طول دوران بارداري متفاوت است. نويسندگان تاييد کردن که نسبت جنسيت جنين حقيقتا در دوران بارداري متعادل است(نسبت دختر و پسر بودن). آنها يک افزايش در از دست دادن جنين پسر در اوايل و اواخر دوران بارداري مشاهده نمودند. با اين حال، مرگ و مير جنين دختر در بقيه زمان دوران بارداري بالاتر بود. نتايج نهايي نشان داد که در کل از دست دادن جنين دختر بيشتر است در نتيجه پسران بيشتري متولد مي شوند. با اين حال هنوز هم رمز و رازهاي بيشتري در اين زمينه وجود دارد.

تاثير هورمون ها و رژيم غذايي مادر بر تعيين جنسيت جنين

تاثير هورمون ها و رژيم غذايي مادر بر تعيين جنسيت جنينتاثير هورمون ها و رژيم غذايي مادر بر تعيين جنسيت جنين

تعدادي از مطالعات نشان داده که عواملي مانند بلاياي طبيعي، تروريسم و فروپاشي اقتصادي ممکن است تعداد پسران متولد شده در يک جمعيت را کاهش دهد. استرس ناشي از اين شرايط منجر به بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون مادر شده که با افزايش خطر سقط جنين همراه است. از آنجا که جنين پسر ضعيف تر از جنين دختر است ممکن است به طور نامتناسبي تحت سقط جنين در اين شرايط قرار بگيرد.

درواقع مطالعات نشان مي دهد قرار گرفتن در معرض موادي که باعث اختلال سيستم هورموني مي شوند –از جمله آلاينده هاي سمي ساخت دست بشر –باعث افزايش تولد دختر مي شود. طبق اين نظريه جنين ضعيف پسر براي بقا در زمان وجود استرس هاي محيطي ضعيف تر است.

هنوز مشخص نيست که آيا ميزان بالاي سطح تستوسترون مادر در اين فرايند نقشي ايفا مي کند يا شرايط نامطلوب اجتماعي، اقتصادي و سياسي که باعث بالاتر رفتن سطح آندروژن (هورموني که باعث بروز خصوصيات نرينه يا مذکر مي شود) مادران مي شود.

تاثير رژيم غذايي مادران بر نسبت جنسي نوزادان هم به طور گسترده اي مورد بحث است. مطالعات روي جوندگان و پستانداران نشان داده اند که احتمال تولد نوزاد پسر در مادران سالم که به خوبي تغذيه شده باشند بيشتر است. با اين حال در انسان نتايج متناقضي ديده مي شود ميزان تولد نوزدان پسر هم در زناني که انرژي زيادي دريافت کرده اند و هم در طول دوران قحطي و جنگ بيشتر بوده است.

تاثير فشار خون مادر بر جنسيت جنين

تاثير فشار خون مادر بر جنسيت جنينتاثير فشار خون مادر بر جنسيت جنين

در همين حال يک مطالعه اخيرا ارتباط بين فشار خون و جنسيت نوزاد را بررسي کرده است. پژوهش روي 1411 زن چيني تازه ازدواج کرده حدود 26 هفته قبل از لقاح انجام شده است. اين مطالعه نشان داد که فشار خون سيستوليک (انقباض قلب) systolic blood pressure مادراني که صاحب پسر شده اند در اين دوره تقريبا 3 ميلي متر جيوه بالاتر بوده است. اين نتيجه حتي بعد از در نظر گرفتن عواملي مثل سن، تحصيلات، توده بدني BMI، سيگار کشيدن و سطح کلسترول و قند خون، ثابت بوده است.

احتمال بوجود آمدن جنين پسر با فشار خون سيستوليک بالاتر قبل از بارداري و حدود 123 ميلي متر جيوه حدود 1.5 برابر بيشتر از دختر دار شدن است. نکته مهم، فشار خون سيستوليک قبل از بارداري تنها عامل مستقل داشتن نوزاد پسر است. قابل ذکر است که اين تفاوت فشار خون بين مادر نوزادان پسر و دختر در طول بارداري مشاهده نشد.

مشخص نيست که فشار خون چگونه روي جنسيت جنين تاثير مي گذارد. ظاهرا فرايندهاي درگير در تشکيل جفت تاثيرات متفاوتي روي جنسيت جنين مي گذارد. چرخه قاعدگي يک زن بايد در اوايل بارداري همساز کردن افزايش جريان خون به سمت جنين را مديريت کند و ممکن است به اين دليل فشار خون مادر بر از دست دادن جنين دختر يا پسر تاثير بگذارد.

در حالي که يافته هاي اين مطالعه بسيار جالب توجه هستند ولي محدوديت هاي مهمي در اين رابطه وجود دارد. اين مطالعه روي زنان جوان چيني سالم و با وزن طبيعي انجام شد و ممکن است قابل تعميم به کل جمعيت نباشد. در اين مطالعه مشخص نشده است که يک زن مي تواند با افزايش فشار خون خود شانس پسر دار شدنش را بالا ببرد. بيشتر احتمال دارد که اندازه گيري فشار خون سيستوليک قبل از بارداري يک شاخص زمينه اي فيزيولوژي براي مادران در توانايي حمل جنين با جنسيت خاص باشد. در هر صورت براي پاسخ قابل اعتماد نياز به تحقيقات بيشتري در اين زمينه است.

همه اين تحقيقات پيامدهاي باليني و اخلاقي مهمي دارد. به طور خاص بايد گفت که زناني که در فرهنگ هاي مختلف براي تعيين جنسيت نوزاد خود آزمايشهاي خطرناکي انجام داده و سعي دارند فشار خون، رژيم غذايي يا تعادل هورموني خود را قبل از بارداري تغيير دهند، درگير ريسک بزرگي مي شوند.


منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد