آخرین اخبار

حاشيه هاي اولين روز ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سياسي

حاشيه هاي اولين روز ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري

  بزرگنمايي:

چه خبر -

انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري، پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان‌دوره‌اي مجل شوراي اسلامي روز 29 ارديبهشت برگزار مي‌شود.

به گزارش نامه نيوز، صلاحيت ثبت نام کنندگان تا پايان فروردين ماه در شوراي نگهبان بررسي شده و اين تاريخ حداکثر تا پنجم ارديبهشت ماه قابل تمديد است. اسامي نامزدهاي تاييد شده تا هفتم همين ماه اعلام خواهد شد و از 8 تا 27 ارديبهشت شاهد تبليغات انتخاباتي نامزدها خواهيم بود. تبليغات در روز 28 ارديبهشت ممنوع بوده و نهايتا دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همزمان با پنجمين دوره از انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در روز پس از آن -29 ارديبهشت- برگزار خواهد شد.

عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه گزارش‌هاي متعددي در خصوص تبليغات زودهنگام و تخريب نامزدهاي احتمالي به شوراي نگهبان ارسال شده است؛ تاکيد کرده است: شوراي نگهبان با دقت فعاليت‌ها را رصد مي‌کند و اين موارد را در بررسي صلاحيت ها مد نظر قرار خواهد داد.

به گفته وي، همانطور که طبق قانون استفاده از بيت المال در تبليغات انتخاباتي منع شده است و هيچ يک از افراد نبايد از امکانات بيت المال استفاده کنند، شوراي نگهبان اين رفتار ها را مد نظر قرار خواهد داد.

ثبت‌نام از داوطلبان اين انتخابات صرفا در ستاد انتخابات کشور واقع در محل وزارت کشور آنجام مي‌شود. ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري از امروز تا روز 26 فروردين به مدت 5 روز ادامه مي‌يابد.

بر اساس ماده 55 قانون انتخابات رياست‌جمهوري «داوطلبان رياست جمهوري يا نمايندگان تام‌الاختيار آن‌ها که کتباً معرفي شده باشند بايد ظرف 5 روز از تاريخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبي را پس از دريافت و تکميل همراه با چهار برگ تصوير کليه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس 4×6 از آخرين عکس خود را که در همان سال گرفته باشند به وزارت کشور تسليم و رسيد دريافت دارند.»

براساس ماده 35 قانون انتخابات رياست‌جمهوري انتخاب شوندگان بايدداراي شرايط زير باشند:

1- از رجال مذهبي، سياسي

2-ايراني‌الاصل

3-تابعيت کشور جمهوري اسلامي ايران

4-مدير و مدبر

5-داراي حسن سابقه و امانت و تقوي

6- مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي کشور

ديروز نيز وزير کشور به فرمانداران سراسر کشور دستور تشکيل هيات‌هاي اجرايي را صادر کرد.

هشدارها و توصيه هاي وزير کشور به نامزدها

همچنين وزير کشور با حضور در ستاد انتخابات گفت: بايد ضمن فعاليت مستمر و قانوني و ايجاد شور و نشاط انتخاباتي بتوانيم يک بار ديگر حماسه حضور را در 29 ارديبهشت به منصه ظهور بگذاريم. انشالله در اين ايام بتوانيم با نيت خالص براي خدمت به مردم رفتار قانوني داشته باشيم. وزرات کشور شوراي نگهبان و مجلس انتخابات کاملا ارام، سالم و قانوني را تدارک ديده اند که ان شاء الله همينطور برگزار خواهد شد.

وزير کشور با بيان اينکه همه کساني که خودشان را مستعد حضور در اين مسووليت خطير بدانند مي توانند شرکت کنند گفت: براساس ماده 35 قانون انتخابات رياست‌جمهوري انتخاب شوندگان بايدداراي شرايط زير باشند: رجال مذهبي، سياسي، ايراني‌الاصل، تابعيت کشور جمهوري اسلامي ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوي و مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي کشور باشند.

او ادامه داد: تبليغات زودهنگام قطعا تخلف است و بايد مراعات شود اما بعضي از اقداماتي که دعوت به حضور و مشارکت دارد تبليغات زودهنگام نمي دانيم مگر اينکه با سازماندهي تبليغات انجام بگيرد که خلاف است. از هشتم ارديبهشت که زمان تبليغات شروع مي شود براي کانديداها 20 روز فرصت هست که تبليغات کنند. کساني که کانديدا مي شوند جز افراد شناخته شده هستند بنابراين عدم رعايت قوانين نگرش و باور و ارزيابي نادرستي را نسبت به افراد کانديدا به وجود مي آورد بنابراين به نفع همه است که قانون را رعايت کنند.

ثبت نام بيش از 25 نفر در انتخابات رياست جمهوري

*در نخستين ساعات نام نويسي از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري بيش از 25 نفر از جمله يک زن جهت ثبت نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند.

ميرسليم ثبت نام کرد

مصطفي ميرسليم با حضور در وزارت کشور براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد. مصطفي ميرسليم رييس شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري، با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرد. ميرسليم که با لباس ايران خودرو در محل ثبت نام حاضر شده بود اولين چهره سياسي است که براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرده است.

ميرسليم: با کوله باري از تجربه آمده ام

نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه من امروز لباس کار و تلاش به تن کرده‌ام تا چرخ توليد ملي را به حرکت درآورم، گفت: من امروز نيامده‌ام تا حقوق نجومي بگيرم، آمده‌ام حقوق معطل مانده شما مردم را بگيرم.
مستقر در وزارت کشور مصطفي ميرسليم داوطلب دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران، گفت: راهي که من از 50 سال پيش آغاز نموده ام چيزي جز حق‌طلبي نيست. من امروز براي احقاق حقوق بر جا مانده شما مردم بزرگ ايران آمدم.

وي افزود: حق داشتن شغل مطلوب، حق برخورداري از تأمين اجتماعي به ويژه از نظر بيکاري،‌از کار افتادگي و بي‌سرپرستي و خدمات بهداشتي و درماني، حق داشتن مسکن متناسب با نياز، حقوقي که به کمال در قانون اساسي مترقي جمهوري اسلامي قيد شده اما متأسفانه در اين چند دهه معطل مانده است.

ميرسليم ادامه داد: من آمده‌ام تا منزلت معلمان، کارمندان و هنرمندان محترم شمرده شود و قدر خدمات پزشکان و پرستاران شناخته شود و ثمره کوشش کشاورزان، اصناف و امدادگران و از خودگذشتگي رزمندگان ارج نهاده شود.

وي تصريح کرد: من امروز لباس کار و تلاش به تن کردم تا همانطور که روزي با همراهي و خلاقيت جوانان متخصص اين مرز و بوم موتور ملي را پس از طراحي و نمونه‌سازي به توليد انبوه رسانم. چرخ توليد ملي را نيز با کارآفريني و نوآفريني از رکود نجات دهم و به حرکت در آورم. من آمده‌ام در پي حق بيش از 3 ميليون جواني باشم که به دليل فرصت‌سوزي‌ها دستشان از بازار شغل و خدمت به مردم قهرمان ما کوتاه مانده است.

داوطلب دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، تصريح کرد: ما با کوله‌باري از تجربه خدمت در وزارت کشور، بنياد امور مهاجران جنگي در نهاد رياست جمهوري، وزارت ارشاد، ورزش و مجمع تشخيص و در صنعت آمده‌ام. من امروز به پشتوانه طلبگي در پيشگاه شهيدان بهشتي و رجايي و باهنر به ميدان آمده‌ام.

ميرسليم تأکيد کرد: آمده‌ام تا آموخته‌هاي خدمتم را در پيشگاه رهبري در مسير پيشرفت ميهن به کار گيرم. آمده‌ام تا تجربه همکاري‌ام را در کنار مرحوم هاشمي رفسنجاني براي اعتلاي نام ميهنمان به کار بندم.

وي گفت: من از دانشگاه آمده‌ام از تحصيل و تحقيق و تجربه‌اندوزي در رشته مهندسي مکانيک در فرانسه تا تدريس در دانشگاه‌هاي کشور. من به پشتوانه يک حزب ريشه‌دار 50 ساله به کارزار خدمت آمده‌ام من آمده‌ام تا سهم شما را از سفره با برکت انقلاب بگيرم و به شما برسانم. من امروز نيامده‌ام تا حقوق نجومي بگيرم. من امروز نيامده‌ام سهمي براي خود و اطرافيان مطالبه کنم. من آمده‌ام تا ان‌شاءالله حقوق معطل مانده شما را بگيرم چرا که حق گرفتني است.(اينجا)

نامزد جريان سوم براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد

دبيرکل جمعيت جهادگران ايران اسلامي به همراه 15نفر از اعضاي جوان شوراي مرکزي جميعت دقايقي پيش وارد ستاد انتخابات کشور شد و به عنوان نامزد جريان سوم براي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد.
ثبت نام 72 نفر در انتخابات رياست جمهوري در 4 ساعت اوليه

سخنگوي وزارت کشور از ثبت‌نام 72 داوطلب انتخابات رياست جمهوري تا اين لحظه خبر داد.

رسانه‌ها حق ندارند عليه نامزدهاي انتخابات مطلبي بنويسند

سخنگوي وزارت کشور گفت:‌ تا اين لحظه 72 نفر براي انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کردند که يک نفر از آن‌ها خانم است.

سيد سلمان ساماني امروز در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران افزود: اين افراد يا مراحل ثبت‌نام آن‌ها تکميل شده يا مراحل نهايي آن‌ها در حال طي شدن است.

سخنگوي وزارت کشور همچنين اظهار کرد: طبق ماده 74 قانون انتخابات رياست جمهوري کليه رسانه‌هاي ديداري، شنيداري‌، ‌مکتوب و الکترونيک و ساير شبکه مجازي حق ندارند آگاهي يا مطلبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج کنند. من از تمامي رسانه‌ها خواهش مي کنم به اين ماده قانوني توجه کنند. رسانه‌ها حق ندارند عليه نامزدها مطلبي بنويسند.

وي در پاسخ به اين پرسش که قانون درباره اقدامات تخريبي اخير برخي جناح ها عليه دولت چه مي‌گويد، تصريح کرد: در قانون مجازات اسلامي براي توهين، افترا و هتک حرمت مجازات تعيين شده است. علاوه بر اين قانون انتخابات رياست جمهوري مي‌گويد نامزدها و طرفداران آن‌ها بايد صرفا برنامه‌هاي خود را اعلام کنند و هرگونه هتک حرمت و توهين ممنوع است. ستاد انتخابات کشور از طريق کميته رصد فضاي مجازي و بررسي لحظه اي فضاي سياسي کشور، نسبت به موضوع تخريب‌ها دقت نظر دارد و نسبت به آن حساس است تا مرّ قانون رعايت شود.

ساماني درباره تفاوت نقد سازنده و تخريب خاطر نشان کرد: نقد سازنده و اظهار نظر درباره واقعيات و مسائل کشور ايراد قانوني ندارد و ما از آن استقبال مي کنيم اما سياه نمايي، ارائه اطلاعات غلط، توهين، ‌افترا و هتک حرمت خلاف قانون است. انتظار ما اين است که مرز بين نقد و تخريب رعايت شود تا هم در جامعه اخلاق و انصاف رعايت شود و هم جناح هاي سياسي تضارب آرا داشته و اظهار نظر کنند.

ساماني در پاسخ به اين پرسش که آيا تبليغات زودرس مي‌تواند موجب رد صلاحيت نامزدها شود، ‌گفت: رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري به عهده شوراي نگهبان است. در قانون انتخابات رياست جمهوري صراحتا اعلام شده است که فعاليت‌هاي انتخاباتي نامزدها از تاريخ اعلام اسامي آن‌ها از طريق وزارت کشور آغاز مي‌شود و تا 24 ساعت قبل از روز راي گيري خاتمه مي پذيرد. هرگونه فعاليت انتخاباتي خارج از اين روزها قطعا تخلف از قانون است.

ثبت نام 86نفر در انتخابات رياست جمهوري در ساعات اوليه

سخنگوي وزارت کشور از ثبت‌نام 72 داوطلب انتخابات رياست جمهوري تا ظهر امروز خبر داد که فقط يکي از آنان از بانوان بوده است. در انتخابات رياست جمهوري گذشته 686نفر ثبت نام کرده بودند.

ثبت نام مهدي خزعلي براي انتخابات رياست جمهوري

مهدي خزعلي پزشک و فعال سياسي براي ثبت نام در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور رفت.

منبع: مهر



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد