آخرین اخبار

حالت هاي افسردگي با اين خوراکي ها بدتر مي شوند تغذيه

حالت هاي افسردگي با اين خوراکي ها بدتر مي شوند

  بزرگنمايي:

چه خبر - تشديد افسردگي با اين خوراکي ها

هر يک از ما گاهي اوقات ممکن است روز بدي را پشت سر بگذاريم يا احساس ناخوشايندي داشته باشيم. به طور معمول، در چنين شرايطي احتمال مصرف غذاهاي ناسالم مانند چيپس و پيتزاي منجمد بيشتر از تهيه نمونه هايي مغذي مانند سالادي از سبزيجات سالم يا ماهي است.

غذاهايي که در زمان افسردگي خفيف بيشتر هوس مي کنيد، مي توانند شما را در احساس افسردگي به دام اندازند و يا حتي شرايط آن را وخيم‌تر سازند. هنگامي که استرس داريد يا احساس افسردگي مي کنيد، غذاهايي مشخص مي توانند پاسخ هاي فيزيولوژيکي بدن به خلق و خوي شما را افزايش دهند و موجب شکل گيري التهابي ناسالم شوند که احساس افسردگي را حفظ مي کند.

مطالعات رو به افزايش، رابطه بين سلامت دستگاه گوارش و خلق و خو را نشان مي دهند. مشخص شده است که برخي مواد غذايي به ميکروبيوم ساکن در روده کمک مي کنند و در نتيجه تاثير مثبتي بر خلق و خوي انسان دارند. در مقابل، برخي مواد غذايي ديگر مي توانند اثر منفي بر ميکروبيوم و خلق و خو داشته باشند. در ادامه با برخي از آنها بيشتر آشنا مي شويم.

کوکي ها

احساس خوبي که پس از خوردن کوکي هاي شکلاتي ممکن است تجربه کنيد، زودگذر است. هجوم قند ناشي از کربوهيدارت هاي پالايش شده موجب مي شود تا قند خون بدن انسان به سرعت افزايش يابد که براي مدت کوتاهي ممکن است احساسي خوب در شما ايجاد کند، اما هنگامي که قند خون افت مي کند، خلق و خوي شما نيز همراه با آن افول مي کند.

نتايج يک مطالعه نشان داد هر چه قند خون بانوان شرکت کننده پس از مصرف قند و غلات تصفيه شده - از مواد تشکيل دهنده اصلي کوکي ها محسوب مي شوند - بيشتر افزايش مي يابد، خطر افسردگي هم در آنها بيشتر مي شود. همين مطالعه نشان داد، مصرف هر چه بيشتر غلات کامل، ميوه، و سبزيجات مي تواند خطر افسردگي را کاهش دهد.

نوشيدني هاي انرژي‌زا

حتي مقادير متوسط از کافئين مي تواند به شکل گيري افسردگي و اضطراب منجر شود. افزون بر اين، ترکيب کافئين و قند ممکن است حتي بدتر از مصرف هر يک از آنها به تنهايي باشد. مطالعه اي که در نشريه Behavior Study منتشر شد، نشان داد، افراد افسرده که مصرف کافئين و قند را براي يک هفته کنار گذاشتند، بهبود قابل توجه در شرايط خود را شاهد بودند.

پژوهشگران سپس شرکت کنندگان را به دو گروه تقسيم کرده و به يک گروه، کپسولي حاوي کافئين و قند و به گروه ديگر دارونما دادند و 50 درصد از افرادي که کپسول اولي را مصرف کردند، دوباره احساس افسردگي را گزارش کردند. کافئين و قند بر قند خون انسان تاثيرگذار هستند که مغز را تحت تاثير قرار داده و موجب شکل گيري احساس افسردگي مي شود.

الکل

اگر قصد داريد روز بد خود را با نوشيدن الکل جبران کنيد احتمالا به جاي سود با ضرر بيشتر مواجه خواهيد شد. الکل پريشاني سيستم عصبي مرکزي را موجب مي شود و اين در شرايطي است که سيستم عصبي مرکزي وظيفه کنترل تفکر، درک، استدلال و احساسات را بر عهده دارد. هنگامي که الکل مصرف مي کنيد اين مکانيزم ها کند مي شوند که مي تواند موجب تشديد نشانه هاي افسردگي خفيف شود.

همچنين، مصرف الکل مي تواند نشانه هايي که به واسطه اضطراب و افسردگي تجربه مي کرديد، مانند ضربان قلب سريع و تعريق کف دست ها را وخيم‌تر سازد. مصرف بيش از اندازه الکل نيز مي تواند به تصميم گيري هاي بد و رفتارهاي نامعقول، مانند دعوا با يک دوست منجر شود، که در نهايت هر چه بيشتر احساس افسردگي در فرد را تقويت مي کند.

آسپارتام

آسپارتام يک شيرين کننده مصنوعي است که در نوشابه هاي گازدار رژيمي، ژلاتين، و حتي برخي سريال هاي صبحانه يافت مي شود و با افسردگي پيوند مستقيم دارد. نتايج مطالعه دانشگاه شمالغرب اوهايو نشان داد که، آسپارتام به طور قابل توجهي نشانه هاي افسردگي را در افرادي که سابقه اين شرايط را داشته اند، وخيم‌تر مي سازد.

در حقيقت، دانشمندان مجبور به توقف اين مطالعه شدند زيرا برخي شرکت کنندگان به خودکشي فکر مي کردند. به گفته پژوهشگران، آسپارتام توليد سروتونين (هورمون مسئول احساس خوب) را در مغز مسدود مي سازد و به سردرد، بي خوابي، و افت شديد در شرايط خلق و خو منجر مي شود.

روغن سويا

روغن سويا يک چربي ترانس ناسالم است که در بسياري از غذاهاي بسته بندي يافت مي شود و بنابر نتايج پژوهشي که در نشريه PLOS ONE منتشر شد، مي تواند خطر افسردگي را تا 48 درصد افزايش دهد. روغن سويا سرشار از اسيدهاي چرب امگا-6 التهابي است که موجب شکل گيري التهاب ناسالم در بدن و مغز انسان مي شود.

پژوهشي که در نشريه JAMA Psychiatry منتشر شد نيز نشان داد که، التهاب مغز در بيماران افسرده 30 درصد بالاتر بوده است. در مقابل، مطالعه اي ديگر که در همين نشريه منتشر شد، نشان داد، افرادي که داروهاي درمان بيماري هاي التهابي را مصرف کرده بودند، کاهش نشانه هاي افسردگي خود را نيز تجربه کردند.




منبع:asriran.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها