آخرین اخبار

زنها بهتر تصميم گيري مي کنند يا مردان؟ تازه هاي سلامت

زنها بهتر تصميم گيري مي کنند يا مردان؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - قدرت تصميم‌گيري کداميک بيشتر است: مردان يا زنان؟

گفته مي‌شود که، يک آدم عادي در طول روز 35000 مرتبه بايد تصميم گيري کند. برخي از اين تصميم‌گيري‌ها سريع و بدون فکر انجام مي‌شود، مثلا اينکه چاي بخوريم يا قهوه. برخي از تصميم‌هاي ديگر جدي‌تر هستند، مثلا اينکه فرزندتان را به کدام مدرسه بفرستيد و يا اينکه آيا وقتش رسيده شغلتان را عوض کنيد يا خير.

ترِس هاستون در کتاب جديدش «زنان چگونه تصميم مي‌گيرند» به اين مسئله پرداخته که به تصميمات زنان نسبت به مردان کمتر احترام گذاشته مي‌شود و همين مسئله باعث شده تا آن‌ها نتوانند خودشان را مطرح کنند. خانم هاستون، استاد روانشناسيِ ادراکي دانشگاه سياتل، مي‌گويد: استانداردهاي دوگانه‌اي پيرامون نحوه تصميم گيري زنان و مردان وجود دارد.

خانم هاستون پس از مشاهده کتابخانه‌ي شخصي‌اش به اين نتيجه رسيد که بايد کتاب جديدش را بنويسد، زيرا به گفته وي، در يک سوي کتابخانه‌اش کتاب‌هايي در مورد "چگونه تصميم گيرنده موفقي شويم" وجود داشت که تمام آن‌‎ها توسط مردان نوشته و اتفاقا با سهامداران و ورزشکاران مرد مصاحبه شده بود. در سوي ديگر کتابخانه‌اش نيز کتاب‌هايي با موضوعات "زنان و مهارت‌هاي رهبري و اعتماد به نفس" وجود داشت.

کليشه‌هاي فرهنگي

او مي‌گويد: «آيا به تصميم‌هاي زنان به اندازه تصميم‌هاي مردان احترام گذاشته مي‌شود؟» او چنين عقيده‌اي ندارد و مي‌گويد که به نظر مردان خصوصا در محيط‌هاي کاري بيشتر احترام گذاشته مي‌شود. شايد دليلش موانع فرهنگي پيرامون زن‌ها است که گفته مي‌شود آن‌ها نمي‌توانند هوشمندانه تصميم بگيرند.»

خانم هاستون به نکته جالبي اشاره مي‌کند: «نتايج برخي از پژوهش‌ها را مشاهده مي‌کنيد که به شکلي کنايي نشان مي‌دهد زنان هر روز زمان زيادي را صرف انتخاب لباس مي‌کنند. اما اين نوع تصميم گيري‌ها در مردان هنگام انتخاب خودروي جديد نيز وجود ندارد؟ کليشه‌ها به اين باور دامن مي‌زنند که اگر مي‌خواهيد سريع و موثر تصميم گيري کنيد، بهتر است از يک مرد نظر بخواهيد. حتي بر اساس همين کليشه‌ها، زنان از توانايي گرفتن تصميم‌هاي بزرگ محروم هستند.»

بنابراين خانم هاستون تلاش کرد تا اين کليشه‌ها را به عرصه اجرا بگذارد. او مي‌گويد: «قبل از هر چيز بايد بگويم که ويژگي قطعيت در تصميم گيري، بسيار ارزشمند است. نتايج چندين مطالعه نيز نشان مي‌دهد که اين ويژگي مهمترين ويژگي يک رهبر است. همچنين جامعه، مردان را افراد مصمم‌تري تلقي مي‌کند. اين در حالي است که پژوهش‌هاي علمي به ما مي‌گويند که مردان و زنان به شکلي کاملا مساوي تصميم‌گيري مي‌کنند. تنها تفاوت از نظر من در دوران نوجواني است: دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان قطعيت کمتري دارند.»

بحران مالي سال 2007

خانم هاستون مي‌گويد که زنان بيشتر علاقه به کار اشتراکي دارند. براي نمونه، يک کارفرماي خانم در محيط کار به احتمال زياد هنگام ايجاد تغيير از کارکنان خود نظرخواهي مي‌کند. به عبارت بهتر، زنان براي اينکه بتوانند تصميم بهتري بگيرند، منتظر نظر اطرافيان مي‌مانند که شايد از همين مسئله به عنوان نقطه ضعف آن‌ها ياد مي‌شود.

او همچنين دست يافت که زنان و مردان هنگام استرس تصميمات متفاوتي مي‌گيرند، اما نتيجه اين تصميم زماني که يک زن هم در آن دخالت دارد، بهتر است. براي نمونه، مقاله منتشر شده در ژورنال Fortune به اين نکته پرداخته که اگر زنان بيشتري در وال استريت حضور داشتند، بحران مالي سال 2007 پيش نمي‌آمد.

خانم هاستون مي‌گويد: «متخصصين مغز و اعصاب نسبت به تفاوت‌هاي مردان و زنان در تصميم گيري آگاهي دارند، اما اين قضيه در مورد سرمايه‌گذاران صدق نمي‌کند.»

سرانجام کداميک: زنان يا مردان؟

مطالعات فراواني اين ادعا را تاييد مي‌کنند. خانم دکتر مارا ماتر، پژوهشگر دانشگاه کاليفرنياي جنوبي، و نيکول لايتهال، پژوهشگر دانشگاه دوک در کاروليناي شمالي، پژوهشي جالب را بر روي فرآيند تصميم گيري زنان و مردان هنگام استرس انجام دادند.

اين پژوهش بر اساس يک بازي قمار مجازي انجام شد. آن‌ها دست يافتند هنگامي که زنان تحت استرس قرار مي‌گيرند، هوشمندانه‌تر تصميم مي‌گيرند: هنگامي که جلوتر هستند از بازي خارج مي‌شوند و يا تصميمات مطمئن‌‎تري مي‌گيرند. اين در حالي است که مردان کاملا بالعکس عمل مي‌کنند، آن‌ها براي کوچکترين شانس پيروزي هر آنچه دارند را مي‌دهند.

در مطالعه ديگر که توسط رود فان دِنبوس در هلند انجام شد، مشخص شد که مردان بيشتر به تصميم‌‎هاي ريسکي تن مي‌دهند. علاوه بر آن، نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد که زنان هنگام استرس و يا نزديک شدن به موعد مقرر قادرند تصميم‌هاي بهتري بگيرند. در اين پژوهش آمده همچنين که زنان نسبت به مردان بيشتر در مورد قدرت تصميم گيري خود انتقاد دارند.

وبسايت ياهو

اما سوال اينجا است که چرا به تصميمات زنان احترام گذاشته نمي‌شود؟ خانم هاستون در کتابش يک مثال جالب مي‌زند: ماريسا مير، مدير جديد ياهو، در سال 2013 اعلام کرد که سياست کار تمام وقت از منزل را کنار گذاشت، اما بسياري از روزنامه نويس‌ها گرفته تا ريچارد برانسون تصميم او را به مسخره گرفتند. يک هفته بعد، هوبرت جولي، مدير پايگاه مشهور Best Buy اين ايده را مطرح کرد اما اتفاقي نيفتاد. از اين رو، به تصميم‌هاي مردان بيشتر احترام گذاشته مي‌شود. در درجه اول، اصلا که گفته که مردان بهتر مي‌توانند تصميم بگيرند!




منبع:faradeed.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم