آخرین اخبار

عکس: نوزاد 600 گرمي سالم به خانه مي‌رود اجتماعي

عکس: نوزاد 600 گرمي سالم به خانه مي‌رود

  بزرگنمايي:

چه خبر - نوزاد 600 گرمي سالم به خانه مي‌رود

بخش «ان آي سي يو» بيمارستان تامين اجتماعي، ميزبان نوزادي بسيار کوچک و دوست داشتني است، نوزادي که تنها يک کيلو و 300 گرم وزن دارد! دو ماه از تولد اين نوزاد مي‌گذرد؛ اين نوزاد کوچک که «آرشيدا» نام دارد، در حين تولد 650گرم بيشتر نداشت و اميدي به زنده بودنش نبود، اما تحت مراقبت‌هاي ويژه قرار گرفت و اکنون حال مساعدي دارد، مادر آرشيدا در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: آرشيدا پس از 26 هفته بارداري به دليل پاره شدن کيسه آب به تشخيص پزشکان متولد شد.

56ccd677.jpg56ccd677.jpg

وي با بيان اينکه فرزندانم دوقلو بودند، يکي دختر و ديگري پسر، افزود:‌ قل اول که پسر بود، در همان ابتداي تولد فوت کرد اما قل دوم با وزن 650 گرم متولد شد.

مادر آرشيدا با بيان اينکه دخترم آنقدر کم‌وزن بود که اميدي به زنده ماندنش نبود، گفت: خوشبختانه با مراقبت‌هاي خوب پرستاران اين بخش فرزندم اکنون دو ماهه شده و حال مساعدي دارد.

در مورد آرشيدا با سرپرستار بخش «ان آي سي يو» بيمارستان آتيه همدان به گفت‌وگو نشستيم، طاهره ستاري با بيان اينکه 15 دي ماه سال گذشته در بيمارستان تامين اجتماعي دو نوزاد به دنيا آمدند که متاسفانه قل اول حين زايمان فوت کرد، گفت: قل دوم نيز در 26 هفتگي با وزن کم به دنيا آمد.

وي با اشاره به اينکه نوزاد نارس بود و به بخش «ان آي سي يو» منتقل شد، گفت: ابتدا اقدامات اوليه روي اين نوزاد انجام شد اما با وجود همه تلاش‌ها، چون بسيار بدحال بود، زير دستگاه رفت.

سرپرستار بخش «ان آي سي يو» بيمارستان آتيه همدان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه بالاي پرسنل بخش «ان اي سي يو» بيمارستان و از جمله کنترل عفونت‌هاي بيمارستاني و با روند علمي که کار پيش مي‌رود، اين نوزاد خوشبختانه زنده ماند.

وي با بيان اينکه در آمارهاي بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه نوزادان چه در ايران و چه در خارج از کشور درصد شانس زنده ماندن اين نوزادان بسيار کم است، تصريح کرد:‌ با وجود اينکه حال نوزاد مساعد نبود و چندين نوبت زير دستگاه تنفس مصنوعي قرار گرفت، اما خوشبختانه زنده ماند.

ستاري با اشاره به اينکه در مراقبت از نوزاد هيچگونه عفونت بيمارستاني به نوازد منتقل نشد، گفت: هنگام تولد 750 گرم وزن داشت اما 20 روز بعد از تولد 200 گرم طبق روال عادي که نوازدان دارند، کم کرد و اميدي به زنده ماندنش نبود.

وي با اشاره به اينکه معمولاً نوزادي که زير تنفس مصنوعي قرار مي‌گيرد، فعل و انفعالات و خطايي رخ مي‌دهد که خوشبختانه چنين اتفاقي رخ داد، افزود:‌ با توجه به روند آزمايش‌هاي پاتولوژي و پاراکلينکي، خوشبختانه هيچگونه آسيب مغزي، ذهني و ريوي به نوزاد وارد نشده است.

سرپرستار بخش «ان آي سي يو» بيمارستان آتيه همدان با بيان اينکه نوزاد 450 گرمي پس از گذشت دوماه به وزن يک کيلو و 370 گرم رسيد، خاطرنشان کرد: آرشيدا دو ماهه شده و با وضعيتي که اکنون دارد، احتمالا دو هفته ديگر با حال عمومي خوب مرخص شود.

وي با توجه به حضور مداوم مادر اين نوزاد در کنار فرزندش، گفت: تقريباً دو ماه است که مادر در کنار فرزند خود زندگي مي‌کند، او پا به پاي ما تلاش مي‌کند تا فرزندش تکامل يابد.ستاري ادامه داد: اين امر باعث شده که به مراقبت تکاملي که نوزاد نياز دارد، برسيم و شايد بتوان گفت همين روند تکاملي نوزاد به دليل حضور مادرش بوده است.

1c8d9f.jpg1c8d9f.jpg

ستاري با اشاره به اعزام برخي از نوزادان به تهران به دليل ارائه برخي از خدمات فوق تخصصي ادامه داد: در تعطيلات عيد نوروز، نوزادي به دليل مشکل ريوي که روده‌هاي او در بدو تولد داخل ريه بود، براي انجام جراحي فوق تخصصي به بيمارستان مهديه تهران اعزام شد.

وي خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود و با توجه به ضريب اشغال تخت بستري، در طول سال 15 مورد از نوزادان اين بخش، به ساير مراکز در همدان و به ساير استان‌ها اعزام شده‌اند.مدير بيمارستان آتيه همدان نيز با اشاره به ادامه حيات نوزاد 400 گرمي در همدان، گفت:‌ آمار اين نوع تولدها در بيمارستان تامين اجتماعي همدان بالاست.

غلام‌عباس جابري با اشاره به وجود دو تخت «ان آي سي يو» در بيمارستان تامين اجتماعي همدان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اين بخش بسيار فعال است و سرپرستار بخش نيز داراي مدرک کارشناسي ارشد نوزادان بوده و در کار خود فعال و علاقمند است.

وي با بيان اينکه نوزاد نارس بسياري در بيمارستان تامين اجتماعي همدان متولد شده‌اند و مورد مراقبت قرار گرفته‌اند، افزود:‌ اين نوزاد نيز با 600 گرم متولد شد و سپس کاهش وزن پيدا کرد و به 400 گرم رسيد اما نيروهاي بخش «ان آي سي يو» نوزادان بيمارستان کار خود را به خوبي انجام دادند و خوشبختانه در حال حاضر اين نوزاد در وضعيت خوبي قرار دارد.

مدير بيمارستان آتيه همدان با اشاره به کاهش آمار سزارين در بيمارستان تامين اجتماعي که قبلاَ با افزايش مواجه بود، گفت:‌ فرهنگسازي در جامعه، تاثير مثبت زايمان بدون درد و محدوديت وزارت بهداشت براي زايمان سزارين و تعيين دليل علمي براي انجام اين عمل، از مهمترين عوامل کاهش سزارين بوده است.

وي با اشاره به اينکه اکثر زنان به دليل درد زايمان به سمت زايمان سزارين مي‌روند، افزود:‌ روش‌هاي مختلف زايمان بدون درد در اين مرکز وجود دارد و مي‌توان گفت نگاه‌ها در حال تغيير است و شاهد افزايش آمار زايمان طبيعي هستيم.

منبع: سلامت نيوز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد