آخرین اخبار

درمان نفخ و ورم شکم بعد از تعطيلات با 8 خوراکي طبيعي! تغذيه

درمان نفخ و ورم شکم بعد از تعطيلات با 8 خوراکي طبيعي!

  بزرگنمايي:

چه خبر - 8 ماده غذايي که به سرعت نفخ شما را برطرف م کنند

شما هم در تعطيلات عيد وسوسه شديد و نتوانستيد جلوي پرخوري خود را بگيريد و به جاي ورزش کردن و دمبل زدن تا توانستيد شيريني هاي جور واجور خورديد. رژيمي که براي کوچک شدن شکمتان گرفته بوديد با ديد و بازديد ها و شام هاي دور همي عيد کاملا از هم پاشيد؟ شايد خودتان را توجيه کرديد که بدنتان به شيريني بيشتري نياز دارد و در دورهمي ها خوردن غذا بيشتر مي چسبد پس مي توانيد يک يا چند لقمه بيشتر بخوريد. به هر حال شما و بدنتان سال جديد را با کمي جاگيري اضافه شروع کرده ايد که بايد سريعا رفع شود.

گزينه هاي زيادي براي خلاص شدن از شر نفخ و ورم شکم وجود دارد از ورزش منظم در باشگاه گرفته تا درمان هاي لازم براي از بين بردن چربي اضافه ولي بايد بدانيد که بزرگترين عاملي که باعث نفخ شکم مي شود رژيم غذايي است بنابراين سعي کنيد با اين 8 راه حل طبيعي هر چه سريعتر نفخ شکم تان را برطرف کنيد:

1. آب

1. Water.jpg1. Water.jpg

آب براي هضم شگفت انگيز است. آب کمک مي کند مواد جامد به راحتي در طول سيستم گوارش حرکت کرده و مواد غذايي که عامل ايجاد نفخ شناخته مي شوند با سرعت بيشتري هضم شوند (مثلا خوراکي هاي سرشار از نمک، شکر و چربي ). همچنين سبب خروج سديم از بدن مي شود که عامل اصلي در ايجاد نفخ است. اضافه کردن ليمو تازه به آب با سم زدايي که مي کند باعث عملکرد بهتر هضم مي شود.

2. زنجبيل

2. Ginger.jpeg2. Ginger.jpeg

زنجبيل به طور موثر در رفع نفخ شکم موثر است که مي تواند نشانه هاي تنش دستگاه گوارش از جمله نفخ، گاز و گرفتگي عضلات شکم را کاهش دهد. رنجبيل به دليل وجود جينجرول gingerol ( ماده موثر اصلي در زنجبيل تازه ) کمک مي کند تا گازها آزاد شده و گردش خون بهبود پيدا کرده و حتي دردهاي شکمي کاهش پيدا کند. براي اين که راحت تر بتوانيد زنجبيل را مصرف کنيد نصف قاشق چاي خوري زنجبيل تازه را رنده کرده و با يک فنجان آب گرم به عنوان يک دمنوش تسکين دهنده ميل نماييد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : زنجبيل در طب سنتي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روش هاي متنوع افزودن زنجبيل به برنامه غذايي + توصيه هاي مهم

3. پتاسيم

مواد غذايي سرشار از پتاسيم يک درمان فوق العاده براي نفخ شکم است. بدون وجود پتاسيم، بدن سديم اضافه و آب را در خود نگه مي دارد. پتاسيم کمک مي کند تا اين نمک اضافه از بدن دفع شده و سطح سديم بدن تنظيم شود، بنابراين بهتر است مصرف ميوه و سبزيجات تازه مانند موز، آووکادو، سبزي هاي برگ دار و ميوه هاي خانواده مرکبات مانند پرتقال را در رژيم غذايي خود داشته باشيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علايم کمبود پتاسيم در بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 15 منبع عالي براي تامين پتاسيم

4. فيبر

4. Fiber.jpg4. Fiber.jpg

يکي از علل عمده نفخ شکم ناشي از يبوست است و بکي از بهترين راه حل ها براي آن داشتن حرکات روده اي منظم است که با خورد مواد غذايي غني از فيبر به اين هدف مي رسيد. سعي کنيد غلات کامل، آجيل، مغز ها، ميوه ها، سبزيجات، لوبيا و حبوبات ديگر که فيبر بالايي دارند، مصرف کنيد. زنان زير 50 سال بايد روزانه 25 گرم فيبر دريافت کنند در حالي که مردان زير 50 سال بايد روزانه 38 گرم فيبر مصرف نمايند.

*توجه:

مراقب باشيد که يک باره مصرف فيبر را بالا نبريد و بدنتان را به تدريج به اين مساله عادت دهيد. مصرف يکباره و بيش از حد فيبر سبب تجمع آن ها در شکم مي شود بنابراين مطمئن شويد که همراه مواد غذايي غني از فيبر، در طول روز حتما آب کافي بنوشيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه فيبر بيشتري مصرف کنيم؟

5. آنزيم هاي گوارشي Digestive enzymes

5. Digestive enzymes.png5. Digestive enzymes.png

آنزيم هاي گوارشي با شکستن چربي ها، پروتئين و کربوهيدرات ها، به يک هضم سالم کمک مي کنند و نفخ و ساير بيماري هاي گوارشي را کاهش مي دهند. 3 نوع آنزيم گوارشي مختلف وجود دارد –آنزيم آميلاز amylase enzymes که آنزيم شکستن کربوهيدرات هاست، آنزيم ليپاز lipase enzymes که به هضم چربي ها کمک مي کند و آنزيم پروتئاز protease enzymes که به هضم پروتئين کمک مي کند. پاپاياPapaya (ميوه بومي قاره امريکاست و رنگ آن موقعي که رسيده باشد زرد کهربايي تا کمي نارنجي است)، آناناس و گريپ فروت ميوه هايي هستند که آنزيم هاي گوارشي در آنها بالاست پس از اين به بعد هر بار که براي خريد ميوه مي رويد يکي از اين ميوه ها را انتخاب کنيد. با اين حل اگر فصل اين ميوه ها نيست مي توانيد از مکمل هاي آنزيم گوارشي به جاي آن ها استفاده کنيد.

6. منيزيم

6. Magnesium.jpg6. Magnesium.jpg

مطالعات نشان داده است که منيزيم مي تواند نفخ شکم را با خنثي کردن اسيد معده که سبب سوء هاضمه مي شود، کاهش دهد. همچنين منيزيم به استراحت ديواره روده کمک مي کند و باعث انتشار گاز و کاهش احتباس آب در بدن مي شود. موز، ماهي و کينو-آ quinoa (گياهي است که به خاطر دانه‌هاي خوراکي‌اش کاشته مي‌شود. جزو غلات نيست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. اين گياه در آمريکاي جنوبي مي‌رويد و نحوه طبخ دانه‌هاي آن مشابه برنج است.)منابعي بسيار عالي از منيزيم هستند همچنينن سبزيجات با برگ سبز تيره و غلات سبوس دار.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علائم کمبود منيزيم در بدن تان که بسيار خطرناک است

7. چربي هاي امگا3

اگر شما طرفدار غذاهاي دريايي هستيد شانس آورده ايد. مصرف منظم ماهي سالمون و ساير ماهي ها که منبعي غني از اسيد هاي چرب امگا 3 و مواد مغذي هستند، به کاهش نفخ و التهاب دستگاه گوارش کمک مي کنند. اسيدهاي چرب امگا 3 نه تنها باعث آرامش و کاهش ناراحتي هاي دستگاه گوارش مي شوند بلکه به خوبي حساسيت به مواد غذايي را که در طول زمان باعث التهاب مي شوند را کاهش مي دهند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : امگا 3 و 17 دليل که شما به امگا 3 بيشتري نياز داريد

8. بيفيدوباکتر Bifidobacteria

8. Bifidobacteria.jpg8. Bifidobacteria.jpg

ثابت شده است که مصرف بيفيدو باکتر موجود در پروبيوتيک ها باعث از بين رفتن استرس دستگاه گوارش و به طور خاص، ورم، دل درد و نفخ مي شود. اگر به دنبال منابع بيفيدو باکتر هستيد به دنبال ماست هاي غني شده با پروبيوتيک بگرديد. پروبيوتيک ها به طور کلي براي عملکرد سالم سيستم ايمني بدن فوق العاده هستند ولي بيفيدو باکتر تنها زنجيره پروبيوتيک است که به کاهش علايم ناراحتي هاي روده کمک مي کند.

چگونه در طول روز از همه اين 8 منبع طبيعي براي درمان نفخ شکمتان استفاده کنيد؟

Implementing the 8 Remedies.jpgImplementing the 8 Remedies.jpg

انجام اين 8 راهنمايي ممکن است خيلي ساده به نظر برسد ولي حقيقت اين است که همه آن ها را بايد به صورت يکپارچه در يک برنامه غذايي منظم جاي دهيد. مهم ترين وعده غذايي که بايد سرشار از مواد مغذي باشد صبحانه است. اگر فقط روزانه 20 دقيقه وقت صرف تهيه و خوردن صبحانه کنيد در نهايت مي توانيد غلات يا يک عدد مافين Muffin (کاپ کيک) در وعده صبحانه داشته باشيد که سرشار از کربوهيدارات بوده و مواد مغذي که باعث نفخ مي شود در آن ها کمياب است. پس برنامه ريزي کرده و ميوه ها و سبزيجات غني از پتاسيم را شب قبل آماده کنيد. اگر عجله داشتيد مي توانيد مقداري جو دوسر، موز، آناناس، ماست پروبيوتيک و کره بادام زميني را در ميکسر ريخته و يک اسموتي مقوي و خوشمزه درست کنيد. با مخلوط ميوه ها و سبزيجات متفاوت اسموتي درست کنيد تا بالاخره دستور تهيه مورد علاقه خود را پيدا کنيد. با اين کار متوجه خواهيد شد که در طول روز يا تمرينات ورزشي انرژي بيشتري داشته و به راحتي مي توانيد به سايز قبل از عيدتان برگرديد.

مصرف مقدار مناسب اسيد هاي چرب امگا 3 ممکن است سخت تر باشد. به طور معمول مردم تعادل ناسالمي از چربي هاي امگا 3 و امگا 6 مصرف مي کنند. امگا 6 بيشتر در مواد خوراکي معمول مثل ذرت، سويا و روغن کانولا canola يافت مي شود بنابراين افراد به طور طبيعي امگا 6 بيش از حدي مصرف مي کنند. سعي کنيد مصرف غذاهاي دريايي را به حداقل دو وعده در هفته افزايش دهيد. اگر شما جزو افرادي که غذاي دريايي مصرف مي کنند نيستيد بهتر است براي حفظ سلامتي خود از يک مکمل امگا 3 استفاده نماييد.

در نهايت سعي کنيد با يک تير دو نشان زده و صبح ناشتا از نوشيدن چاي زنجبيل لذت ببريد. بعد از يک شب طولاني و آرام بدن شما دچار کم آبي شده. يک فنجان چاي اولين گام بزرگ براي آب رساني به بدن است. چاي زنجبيل به طور طبيعي بدون کافئين است بنابراين شايد جايگزين مناسبي براي قهوه صبحگاهي شما نباشد ولي سرشار از ويتامين C و منيزيم است و يک انتخاب عالي براي شروع روزتان.


منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها