آخرین اخبار

کشتن از سر ترحم Euthanasia را جنايت يا تکريم مي دانيد؟ تازه هاي سلامت

کشتن از سر ترحم Euthanasia را جنايت يا تکريم مي دانيد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - مخالفان و موافقان کشتن از سر ترحم Euthanasia

استدلال حقوقي و پزشکي که کشتن از سر ترحم را فراگير کرده است در برخي نقاط جهان، بويژه در ايالات متحده، و در وسعت بزرگتري در هندوستان تبديل به موضوع بحث برانگيزي شده است. اين موضوع اغلب با برانگيخته شدن احساسات و عصبانيت هر دو طرف همراه است، ولي براي کساني که مبتلا به شرايط ناتوان کننده و دردناک که هيچ اميدي به بهبودي شان نيست، اين موضوع حقيقتا يکي از کرامات انساني است.قابل ذکر است که مخالفان سرسخت کشتن از سر ترحم فقط افراد مذهبي نيستند، بلکه افراد مسئول مراقبت هاي پزشکي و بهداشتي هم جزو مخالفان آن هستند.

در هندوستان فيلمي به نام "درخواست"Guzaarish با بازي آيشواريا داي و هيتريک روشن درباره همين موضوع در سال 2010 ساخته شد. در اين فيلم اتان مسکرناس (با بازي هريتک روشن) شعبده بازي مشهور بوده است که به خاطر حسادت دشمنانش ،در هنگام اجراي نمايش از ارتفاع سقوط کرده و فلج مي شود. اکنون و پس از 14 سال معلوليت وي ديگر تحمل ادامه دادن به اين نوع زندگي را ندارد و از دادگاه در خواست اوتانازي Euthanasia، يعني مرگ آسان را داده است.


فيلم "درخواست"Guzaarish

کشتن از سر ترحم Euthanasia در هندوستان

guzaarish-4.jpgguzaarish-4.jpg
فيلم "درخواست"Guzaarish

" به نظر مي رسد که ما بدون انتخاب خودمان به دنيا آمده ايم و بايد بدون هر گونه انتخابي زندگي را تحمل کنيم، بدون توجه به جهنمي که در آن زندگي مي کنيم! "

در هندوستان کشتن از سر ترحم و يا خودکشي به کمک پزشک غير قانوني است، اما آنچه نگران کننده است اين است که قانون استقلال و مرگ با عزت را که مي تواند شامل خودداري يا عقب کشيدن از حفظ زندگي باشد را در نظر نگرفته است.به نظر مي رسد که ما بدون انتخاب خودمان به دنيا آمده ايم و بايد بدون هر گونه انتخابي زندگي را تحمل کنيم، بدون توجه به جهنمي که در آن زندگي مي کنيم! با توجه به ديوان عالي هند، خودداري يا عقب کشيدن از حفظ زندگي ممکن است براي يک بيمار لاعلاج مجاز باشد، اما نياز به تاييد قبلي از دادگاه عالي دارد که عملا با توجه به روند طولاني قضايي و هزينه هاي بالاي ICU غير ممکن است.

آيا مخالفت با کشتن از سر ترحم براي حوزه بهداشت و درمان سود و منفعت دارد؟

" براي بسياري از پزشکان اعتراض به کشتن از سر ترحم ريشه در اخلاقيات دارد ولي شکي نيست که براي کل جامعه پزشکي و صنعت داروسازي انگيزه مالي کلان وجود دارد. "

در هندوستان براي جلوگيري از پيامدهاي قانوني که به دنبال کشتن از سر ترحم ايجاد مي شود، بسياري از بيماران و خانواده هاي بيماران لاعلاج در هند برخلاف توصيه هاي پزشکي، از مراقبت هاي ICU خارج مي شوند.اين اجازه مي دهد که بيمار بدون طولاني شدن درد و رنج، به مرگ طبيعي از دنيا برود. بنابراين، چرا ISCCM ( Indian Society of Critical Care Medicine ) جامعه پزشکي مراقبت بحراني هند و انجمن مراقبت هاي تسکيني حتي با وجود رفتن بيمار بر خلاف توصيه هاي پزشکي هنوز هم به شدت با اين کار مخالفند؟ براي بسياري از پزشکان اعتراض به کشتن از سر ترحم ريشه در اخلاقيات دارد ولي شکي نيست که براي کل جامعه پزشکي و صنعت داروسازي انگيزه مالي کلان وجود دارد. ولي حتما از خودتان مي پرسيد چطور مي توانند به خاطر سود خودشان جلوي کشتن از سر ترحم يا عقب کشيدن از حفظ زندگي را بگيرند؟ براي درک بهتر اين مساله اجازه دهيد نگاهي به هزينه هاي پايان دادن به مراقبت هاي پزشکي و تسکيني بيندازيم.

نگاه به کشتن از سر ترحم از دريچه هزينه ها" منابعي که براي موارد بيهوده استفاده مي شود بهتر است روي درمان بيماراني که هنوز اميد به زندگي دارند استفاده شود و پولي که در چنين درمان هايي به هدر مي رود مي تواند به نحوي بهتر در مراقبت هاي پيشگيرانه يا درمان هايي که بازماندگان بيمار در آينده نياز دارند، هزينه شود. "

همانطور که در يک مطالعه که در مجله مراقبت هاي پزشکي بحراني هند منتشر شد، " در شرايط فعلي هندوستان، درمان هاي طولاني مدت و بيهوده براي طولاني تر کردن مدت زنده ماندن بيماراني که تمايلي به زندگي ندارند بدون شک هزينه هاي عظيم اقتصادي و انساني به بيماران و خانواده هاي آنها به صورتي غير قابل اجتناب وارد مي کند. منابع کمياب چه از نظر مالي و چه نيروي انساني مي تواند به صورت بهينه براي نجات بيماران قابل درمان استفاده شود. به عبارت ديگر منابعي که در اين گونه موارد بيهوده استفاده مي شود بهتر است براي درمان بيماراني که هنوز اميد به زندگي دارند استفاده شود يا پول هدر رفته در چنين درمان هايي مي تواند به صورت بهتر در درمان هاي پيشگيرانه استفاده شود و يا در آينده به مصرف خانواده بازمانده بيمار برسد.

آمارگيري از هزينه هاي پايان زندگي، به سختي در هند امکان پذير است ولي هزينه هاي بدست آمده از ساير کشورها مي تواند سر نخ هاي خوبي به ما بدهد. در آمريکا بيمه درماني که فقط براي مراقبت هاي دارويي 2 ماه پاياني زندگي بيماران پرداخت شده حدود 55 ميليارد دلار است. اين يعني 55 ميليارد دلار هزينه براي 2 ماه طولاني تر کردن درد و رنج و ثروتمند تر کردن بيمارستان. در هندوستان، با وجود پايين تر بود هزينه هاي پزشکي ولي بار مالي از اين هم بيشتر است چون بخش عمده اي از امکانات ICU در بيمارستان هاي خصوصي ارائه مي شود و تنها 10 درصد از امکانات مراقبت هاي ويژه در بيمارستان هاي دولتي است. علاوه بر اين بخش زيادي از جمعيت هند بيمه سلامت ندارند و اين بدان معني است که صورت حساب بايد مستقيم توسط بيمار پرداخت شود.

نگاه به کشتن از سر ترحم از دريچه بيمارستان ها" تامين تقاضا منجر به عرضه مي شود. اگر شما مسئول اداره يک بيمارستان هستيد بايد براي پابرجا ماندن آن بيماراني داشته باشيد که هزينه هاي درماني را پرداخت کنند. " دکتر اليوت فيشر.

نارضايتي از طب مدرن به دليل عدم توجه به مراقبت هاي بهداشتي پيشگيرانه که قابل سرمايه گذاري است در حال افزايش است.در حالي که بجاي ارتقاء در طولاني کردن زندگي بيماران علاج ناپذير با درمان هاي بغرنج و پيچيده، و بدون بهبود در کيفيت زندگي فقط طول عمر اين گونه بيماران را افزايش مي دهند.به گفته پزشکاني نظير دکتر اليوت فيشر دارتموث " تامين تقاضا منجر به عرضه مي شود. اگر شما مسئول اداره يک بيمارستان هستيد بايد براي پا برجا ماندن آن بيماراني داشته باشيد که هزينه هاي درماني را پرداخت کنند. " در نتيجه، پزشکان و متخصصان که زمان کمي براي صرف با بيماران دارند، راه ساده تر را انتخاب مي کنند و به بيماران توصيه مي کنند در بيمارستان بستري شوند و هزينه ها را براي بيماران افزايش مي دهند. علاوه بر اين بيماران توسط مجموعه اي از متخصصان ويزيت شده، تحت آزمايش و مشاوره قرار مي گيرند چه به کارشان بيايد و چه نيايد.

در حقيقت عجيب است که چگونه کساني از اخلاقيات و تقدس زندگي حمايت کرده و مخالف کشتن از سر ترحم و سقط جنين هستند و اغلب تند رو ترين حاميان مجازات اعدام، جنگ هاي ميهن پرستي و تبعيض قائل شدن براي دگرباشان جنسي هستند. در واقع اين چالش لاينحلي در افکار همه مردم روي زمين باشد. چرا که مورد احترام بودن و دوست داشته شدن حق همه انسان هاست، چه سالم و چه يک بيمار لاعلاج. اگر کسي حق نداشته باشد با کرامت اين دنيا را ترک کند کرامتي براي زندگي وجود ندارد.



منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم