آخرین اخبار

10 آپشن خاص در خودرو هاي شاسي بلند ماشين

10 آپشن خاص در خودرو هاي شاسي بلند

  بزرگنمايي:

چه خبر - آپشن هاي جالب خودرو هاي شاسي بلند

خودروهاي شاسي بلند در ابتداي ورودشان، نقشي مکمل براي ادواتي همچون تراکتورها داشتند تا در زمين ها و مسيرهاي بيراهه بتوانند تردد کنند و از طرفي سرعت حرکت بالاتري داشته باشند تا نقش خودرو سواري را نيز بازي کنند. از اين رو خودروهاي شاسي بلند هر روز طرفداران بيشتري پيدا کردند تا اينکه با معرفي جيپ گرند واگونير در سال 1962 به عنوان اولين خودروي شاسي بلند لوکس، کم کم جنبه هاي رفاهي و سيستم هاي مختلف براي آسايش و راحتي سرنشينان نيز مورد توجه سازندگان اين خودروها قرار گرفت.

امروزه مي توان انبوهي از وسايل و تکنولوژي هاي مختلف را که همگي در جهت افزايش رفاه و راحتي سرنشينان اين خودروها و قابليت هاي حرکتي آنهاست را در اين خودروها مشاهده کرد که در زير به 10 تکنولوژي خاص تر در اين ميان اشاره مي کنيم که برخي از آنها از نوآوري هاي اخير هستند و برخي ديگر از دوست داشتني ترين سيستم هاي کمکي براي بيراهه نوردي که روزي به عنوان يک آپشن قابل سفارش بودند.

قابليت شناوري

يکي از لذت هاي بيراهه نوردي، رد شدن از مسيرهاي رودخانه اي و آبراهه هاست. يکي از ويژگي هايي که امروزه شرکت هاي خودروسازي درباره محصول خود روي آن مانور مي دهند، قابليت شناوري بيشتر از رقبا در رودخانه ها و آبراهه هاست. لازمه اين امکان، عايق بودن و اصطلاحا آب بندي بسيار خوب قسمت هاي پيشرانه است تا بتوان هر چه بيشتر در عمق رودخانه ها وارد شد. از معروف ترين خودروها که داراي بيشترين قابليت شناوري هستند مي توان به تويوتا لندکروز، بنز جي کلاس و رنجروور اسپرت اشاره کرد.

قفل ديفرانسيل

قفل ديفرانسيل يکي از مهم ترين و از طرفي کاربردي ترين آپشن هايي است که مي توان امروزه روي اکثر خودروهاي شاسي بلند ديد و يا سفارش داد. سيستم کاري ديفرانسيل به گونه اي است که دو چرخ قرار گرفته در يک محور در عين حال که با هم رابطه فيزيکي دارند، مستقل از يکديگر عمل مي کنند تا خودرو مشکلي در عبور از پيچ مسيرها نداشته باشد اما همين ويژگي حياتي ديفرانسيل باعث مي شود تا در زماني که خودرو در يک مهلکه قرار مي گيرد، چرخي که در محل سست تري قرار دارد، نيروي بيشتري دريافت کند و در نتيجه خودرو زمينگير شود اما وجود قفل ديفرانسيل باعث مي شود تا نيرو به نسبت هاي خاصي که بسته به نوع قفل ديفرانسيل است، بين هر دو چرخ تقسيم شود تا در اين حالت، با کمک چرخي که در محل سفت تري قرار دارد، خودرو بتواند به راه خود ادامه داده و از وضعيتي که به آن دچار است، خارج شود.

کمک دوبل

سيستم تعليق کارآمد و پر قدرت، يکي از لازمه هاي بيراهه نوردي با کمترين آسيب به خودرو، بالاترين سطح راحتي سرنشينان و از طرفي بيشترين قابليت هاي حرکتي است. در گذشته برخي خودروها به صورت سفارشي داراي کمک فنرهاي دوبل و دوگانه در محورهاي خود بودند که امروزه اين تکنولوژي روي برخي از خودروها مثل بنز G500-4x4 ديده مي شود.

تقسيم نيرو

در دنياي خودروهاي شاسي بلند، اولين اقدام براي تقسيم نيرو بين محورهاي جلو و عقب با روي کار آمدن سيستم 4wd از نوع فول تايم انجام شد. اين کار باعث مي شد تا پايداري خودرو در مسيرهاي لغزنده بيشتر شود و از طرفي توانايي خودرو در عبور از بيراهه ها، بالاتر برود. امروزه تکنولوژي تقسيم نيرو بين چرخ هاي خودرو در خودروهاي شاسي بلند با اصالت، امري نسبتا عادي به شمار مي رود و با اين حال به يکي از مهم ترين ويژگي هاي اين خودروها نيز تبديل شده است.

پله ورودي به اتاق

مي توان گفت اولين طرح ها از پله هاي متحرک براي ورود به اتاق را در واگن هاي مترو پياده کردند تا امکان گير افتادن پاي مسافران بين واگن و زمين به حداقل برسد اما امروزه مي توان اين سيستم را روي خودرويي چون کديلاک اسکاليد مشاهده کرد و بعيد نيست که اين آپشن نيز به زودي در بين ديگر سازندگان خودروهاي شاسي بلند شيوع پيدا کند. در اين تکنولوژي با توقف خودرو و لمس درب ورودي، يک رکاب براي سوار شدن راحت تر سرنشين، از زير خودرو بيرون مي آيد و دوباره به جاي خود باز مي گردد. اين سيستم توسط کارگاه هاي تقويت و آماده سازي خودروها نيز روي خودروهاي سفارشي پياده مي شود.


تکنولوژي صعود و پايين آمدن از تپه

يکي از پيشروترين سيستم هايي که در خودروهاي آفرودي مي توان ديد، سيستم کمک به راننده براي صعود و فرود آمدن از سراشيبي هاي تند است. در سيستم صعود به تپه که مي توان آن را سيستم کامل تري از Auto Hold دانست، با درگيري سريع ترمزها، امکان عقب رفتن خودرو در شروع حرکت به صفر خواهد رسيد اما سيستم اصلي در اين ميان، سيستم کمک به پايين آمدن از سراشيبي هاست. در اين حالت فقط نياز است تا راننده با در دست داشتن فرمان، مسير مورد نظر را بپيمايد و ديگر فاکتورها مثل گاز و ترمز در اختيار سيستم قرار خواهد گرفت. اين سيستم به دلخواه راننده فعال مي شود و با کمک سنسورهايش، خودرو را به نحوي کنترل مي کند که با کمترين سرعت، امکان سُر خوردن و لغزش به صفر برسد.

کنترل خودرو با گوشي

اين سيستم اولين بار به صورت رسمي با رنجروور معرفي شده است و اين در حالي است که برخي خودروهاي برقي نيز اين امکان را دارند. در رنجروور، راننده مي تواند در عبور از يک مسير سخت و پرچالش، از خودرو پياده شده و با گوشي خود به کنترل و حرکت خودرو بپردازد. بي شد در اين حالت راننده بيشترين تسلط را بر کنترل خودرو خواهد داشت ضمن اينکه در اين وضعيت، راننده استرس و اضطراب داخل کابين بودن را نيز ندارد.

انتخاب نوع مسير

همه مي دانيم که چگونگي حرکت در يک مسير برفي، شني، سنگلاخ، گلي و ... با هم تفاوت دارد و نياز به گرفتن تدبيري مناسب براي داشتن بهترين کنترل و قدرت مانور است. در خودروهاي شاسي بلند قديمي اين کار بايد توسط راننده و طبق مهارت او انجام شود و اين در حالي است که در خودروهاي شاسي بلند امروزي اين کار توسط انتخاب وضعيت هاي در نظر گرفته شده براي اين حالت ها صورت مي گيرد اما جالب ترين سيستم در اين ميان براي رنجروور است که با کمک سنسورها و حسگرهايش، تشخيص مي دهد در چه مسيري در حال حرکت است و سيستم هاي حرکتي خود را بر اين اساس تنظيم مي کند.

اطلاعات مسير

در گذشته، سيستم هاي آنالوگ براي نمايش شيب عرضي و طولي جاده در برخي خودروها وجود داشت. اين سيستم امروزه به صورت ديجيتالي براي برخي خودروهاي شاسي بلند در صفحه نمايش آنها وجود دارد که امکان مانور بيشتر را به راننده به خاطر اطلاع از وضعيت مسيري که در حال پيمايش است را مي دهد.

دوربين جلو و اطراف

يکي از معضلات بيراهه نوردي، عبور از مسيرهاي سنگلاخ و پر پيچ و خم است که باعث مي شود گاهي اوقات راننده نتواند به درستي تشخيص دهد که از روي مانع در حال عبور است و يا از کنار آن؛ از اين رو در برخي از خودروهاي آفرودي، سيستم نمايش جلو خودرو پياده شده است که از بهترين آنها، سيستم به کار رفته در رنجروور است. در اين سيستم با کمک نمايشگرها، چرخ هاي جلو و مسير پيش رو به نحوي شبيه سازي مي شود که انگار راننده در حال نگاه کردن به مسير بدون حضور موتور و درب موتور و ديگر قطعات اطراف آن است.




منبع: دو هفته نامه خودرو امروز




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها