آخرین اخبار

کي روش هر کاري دلش مي خواهد در فوتبال ما مي کند / برانکو نمي خواهد فرم پرسپوليس به هم بخورد حاشيه هاي ورزشي

کي روش هر کاري دلش مي خواهد در فوتبال ما مي کند / برانکو نمي خواهد فرم پرسپوليس به هم بخورد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش سرويس ورزشي جام نيـوز، فوتبال هميشه جزء ورزش‌هاي پرطرفدار کشورمان بوده و با توجه به رشد و ترقي ديگر رشته‎‌هاي ورزشي دوباره شاهد پرس‌وجو مردم در کوچه، خيابان و اماکن عمومي از وضعيت فوتبال، نتيجه‌گيري تيم‌ها و جدول رده‌بندي هستيم.

فوتبال از گذشته تاکنون چهره‌هاي بزرگ و نامي زيادي را در کشورمان تربيت کرده و تحويل جامعه ورزش داده است، چهره‌هايي که طي سال‌هاي نه‌چندان دور با عشق سر تمرينات در مستطيل سبز حاضر شده و تمام امکانات رفاهي‌شان دوچرخه‌اي بود که با آن سر تمرينات حاضر مي‌شدند.

امروزه با توجه به قراردادهاي ميلياردي در بين بازيکنان کمتر صحبت از عشق به تيم محبوبشان بوده و چشم بازيکنان به هم‌چشمي ماشين‌هاي لوکس، نوع گوشي و خانه‌هاي مدرن ديگر بازيکنان است.

با توجه به اينکه ليگ برتر فوتبال کشورمان ساليان زيادي است که عنوان حرفه‌اي بودن را يدک مي‌کشد اما زياد از اخلاق و رفتار حرفه‌اي در تيم‌ها خبري نيست و در عرصه ملي هم با توجه به در پيش بودن مسابقات انتخابي جام جهاني هنوز دعوا بين کارلوس کي‌روش سرمربي تيم ملي و برانکو ايوانکوويچ سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس مطرح بوده و بازيکنان هم از اين آب گل‌آلود براي خود ماهيگيري دارند.

مهدي مناجاتي بزرگ‌مرد فوتبال کشورمان، سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال بزرگ‌سالان کشور و بازيکن نامي سال‌هاي نه‌چندان دور در حاشيه سفر به مازندران حرف‌هاي زيادي را به ميان آورد که با هم در ادامه مي‌خوانيم.

* وضعيت کنوني فوتبال ملي کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

- مردم کشور ما فوتبالي و افرادي زيادي در اين کشور عاشق فوتبال هستند هر چند بسياري از هموطنان‌مان با فوتبال رابطه تنگاتنگي دارند و براي پيشرفت ورزش کشور تلاش زيادي دارند. من دل پري از فوتبال مملکت ندارم و هميشه آرزو دارم تيم ملي کشورمان در ميادين مختلف بين المللي، ملي و جهاني موفق بوده و در دنيا باعث افتخارآفريني شود، چرا که با بر افراشتن پرچم کشورم هميشه حس غرور وصف‌ناپذير دارم و با طنين‌انداز شدن سرود ملي احساس شادي و شعف مي‌کنم. بايد براي فوتبال کشورمان بيشتر از گذشته دل سوزاند و همه مسؤولان ورزشي و ديگر افرادي که در کشور داراي مسؤوليت هستند خود را براي رشد و ترقي ورزش مسؤول بدانند.

* چگونه مي‌توان از وجود مربيان خارجي نه‌تنها داخل زمين بلکه خارج آن بهره برد؟

- زمان در فوتبال ملي و در بين افراد تيم ملي بسيار مهم است، در برخي زمان‌ها مربيان داخلي براي ارتقاي فوتبال ملي کارآمد هستند و در زمان‌هاي ديگر با سپردن کار به مربيان خارجي مي‌توان نتيجه بهتر گرفت. با توجه به رويدادهاي پيش‌رو در زمينه تيم ملي زمان زيادي براي آماده‌سازي نداريم هر چند معتقدم بايد از قبل براي مهيا کردن تيم ملي و رساندن اين تيم به حد مطلوب تلاش مي‌شد، بايد براي بهبود کار تيمي آن چيزي که دلخواه مسؤولان و کادر فني بوده و به صلاح بازيکنان است انجام شود تا افتخار ممکلت را رقم بزند. معتقدم براي تيم ملي مي‌توان از وجود معلومات مربيان داخلي و خارجي استفاده کرد، از مربيان خارجي که در کشورمان با عقد قرارداد مشغول به کار مي‌شوند نه تنها در داخل زمين بلکه بايد در دوره‌هاي آموزشي براي افزايش معلومات مربيان داخلي بهره گرفت. هر چند در زمان گذشته رفت و آمد بازيکنان به باشگاه‌ها، برگزاري دوره‌هاي آموزشي و کلاس فوتبال، برنامه‌هاي تلويزيوني ورزشي و بازي‌‎هاي باشگاهي را کمتر مي‌توانستيم ببينيم اما هم‌اکنون پخش بازي‌هاي فوتبال در رسانه‌ها فراوان است و مربيان خوب و کارآمد کشورمان در کلاس‌هايي شرکت مي‌کنند که از سوي فدراسيون فوتبال در سطح حرفه‌اي و پيشرفته برگزار مي‌شود و حتي در خارج کشور با مدارک بالايي دوره‌هاي آموزشي را پشت سر مي‌گذرانند.

* آيا مربيان داخلي در تيم ملي فوتبال نسبت به خارجي‌ها از توانمندي کمتري برخوردار بودند؟

- هم‌اکنون شاهد ورزش فوتبال و بازي بازيکنان در آن هستيم که مربيان کارآزموده و توانمند داخلي خيلي راحت‌تر با زبان مادري به صحبت با ورزشکاران مشغول مي‌شوند و نکات مهم در زمينه ضعف و قوت را بازگو مي‌کند. معتقدم مربيان داخلي بهتر مي‌تواند براي تيم‌ها کارآيي داشته باشند و با بازيکنان رابطه عاطفي برقرار کنند، با مطالعه کارنامه تيم ملي کشورمان از گذشته تاکنون در مي‌يابيم که خيلي از مربيان خارجي براي کشورمان مفيد و توانمند ظاهر شدند که در اين بين مي‌توان به زدراکو رايکوف، برانکو ايوانکويچ، والدير ويرا، توميسلاو ايويچ، استانکو پوکله‌پوويچ و ميروسلاو بلاژويچ اشاره کرد ولي هميشه مربيان ايراني چه از زمان مرحوم پرويز دهداري، محمد رنجبر، حشمت مهاجراني، امير قلعه‌نوعي و علي پروين موفق کار کردند زيرا فوتباليست‌هاي ايراني با مربيان هموطن خود بهتر کار کردند. مربيان داخلي هميشه داراي مقبوليت بين بازيکنان ملي بودند و يکي از ويژگي‌هاي ايراني بودن مربيان اين است که ورزشکاران مي‌تواند مشکلات و دردهاي خود را بهتر با آنها در جريان بگذارند و وضعيت موجود بازيکن از لحاظ احساسي و مشکلات روحي مناسب‌تر توسط مربيان داخلي در نظر گرفته مي‌شود. در بيشتر اوقات در فوتبال ما مربيان خارجي پول‌هاي هنگفت و دلارهاي فراوان گرفتند و بعد از اتمام قرارداد ساک خود را بستند ولي مربيان داخلي که با همکاري فدراسيون فوتبال در کلاس‌هاي متعدد شرکت مي‌کنند و با کسب تجربه و مدارک عالي به مربيگيري مي‌پردازند به صورت ريالي پول مي‌گيرند. دوباره تأکيد دارم که مربيان کشورمان کلاس‌هاي بزرگ مربيگري را در سطح پيشرفته سپري کردند و با تعصب و عرق ملي نکات مختلف را به بازيکنان انتقال مي‌دهند البته بازيکنان هم به بهترين شکل پذيراي مطالب آنها هستند.

* مربيان خارجي که وارد کشورمان شدند چه سودي به فوتبال ملي رساندند؟

- ورود مربيان خارجي بايد به صورت هدفمند باشد تا از آنها نه تنها در مربيگري تيم، بلکه در زمينه آموزش و ترقي فوتبال استفاده شود ولي با ورود مربيان خارجي به کشورمان همه امکانات به سوي آنها روانه مي‌شود و با خروج آنها پول و دلارهاي زيادي از کشور خارج مي‌شود. دلال‌هايي هم در اين مملکت که از بخش‌هاي مختلف و جاهاي متعدد دلالي مي‌کنند در انتخاب سرمربي خارجي نقش دارند و بدون اينکه کسي اطلاع يابد حق و حقوق خود را گرفته و مربيان خارجي را وارد کشور مي‌کنند در حالي که اين مربيان بعد مدت‌ها چمدان خود را بسته و از کشور مي‌روند بدون اينکه هيچ سودي براي کشورمان داشته باشند.

* رؤساي فدراسيون فوتبال چه ميزان متخصص در رشته مورد فعاليت هستند؟

- رؤساي فدراسيون فوتبال متخصص و کارشناس اين رشته ورزشي نيستند، بدون توهين به فردي اعلام مي‌کنم که هيچ يک از رؤساي فدراسيون فوتبالي نيستند حتي برخي مديران فدراسيون چيزي از فوتبال مملکت نمي‌دانند و اگر روزنامه فوتبال هم جلوي‌شان قرار گيرد نمي‌توانند آن را درک کنند. در زمان قديم مربيان تيم ملي و رؤساي فدراسيون فوتبال چهره‌اي ورزشي و کارآزموده بودند. افرادي همانند داريوش مصطفوي، ناصر نوآموز و صفايي فراهاني نمونه‌اي از چهره‌هاي فوتبالي بودند که توانستند فوتبال‌مان را موفق کنند.

* در زمينه دعواي برانکو و کي‌روش آيا اين کش‌مکش به نفع فوتبال کشور است؟

- برانکو و کي‌روش از مربيان خارجي حاضر در فوتبال کشورمان هستند که مي‌خواهند تيم‌شان با موفقيت در عرصه‌هاي مختلف نتيجه‌گيري کرده و کارنامه خوبي از خود در ايران بر جاي بگذارند. اين روزها شاهد دعواي برانکو و کي‌روش هستيم که اين وضعيت به نفع فوتبال مملکت نيست و نبايد لج و لج‌بازي‌ها بيشتر از اين ادامه يابد. کي‌روش در فوتبال کشورمان هر کاري که دلش مي‌خواهد دارد انجام مي‎دهد، البته برانکو هم با توجه به تعهدات و برآورده کردن انتظارات هواداران و مسؤولان تيم براي موفقيت پرسپوليس تلاش مي‌کند و مي‌خواهد با در اختيار داشتن بازيکنان حاصل کار خود را ببيند. اگر بازيکني از باشگاه پرسپوليس زماني که فصل فوتبال ملي نيست در تمرينات تيم ملي دچار مصدوميت و ضرب‌خوردگي شود فرم تيم پرسپوليس را به هم مي‌زد که دودش به چشم پرسپوليس، برانکو و هواداران مي‌رود.

* چه کسي مي‌تواند در کشورمان به دعواي کي‌روش و برانکو خاتمه دهد؟

- بايد يک بزرگ‌تر در فوتبال کشورمان به اين قائله و دعواها خاتمه دهد اما ما در فوتبال‌مان اين بزرگ‌تر را نداريم. بايد يک بزرگ‌تر، دلسوز فوتبال و پيشکسوت مملکت پا در مياني کند تا دعواي اين دو مربي خارجي به فوتبال مملکت بيش از پيش ضربه نزند، هر چند فرق نمي‌کند که اين فرد از بزرگان تيم پرسپوليس، استقلال، پاس يا ديگر باشگاه‌ها باشد. تيم ملي اساس فوتبال مملکت است و در مجموع به صورت منطقي حق با مربي تيم ملي است، ابتدا بايد به تيم ملي توجه شده و بعد به مسائل باشگاهي پرداخته شود ولي اين مهم به معناي آن نيست هر کاري که کي‌روش مي‌خواهد در کشورمان انجام دهد بلکه اين مربي بايد بدانند که نمي‌تواند هر کاري که دلش مي‌خواهد را عملي کند زيرا ديگر مربيان و افرادي همانند برانکو در رأس کادر فني تيم‌هاي بزرگي هستند و بايد به انتظارات آن در زماني که براي تيم ملي تمرينات خاصي مد نظر نيست پرداخته شود.

فارس

109



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت