آخرین اخبار

اروپايي ها حامي برجام اند/پاسخ به حاشيه هاي ايجاد شده براي مصاحبه ظريف سياسي

اروپايي ها حامي برجام اند/پاسخ به حاشيه هاي ايجاد شده براي مصاحبه ظريف

  بزرگنمايي:

چه خبر -

بهرام قاسمي روز دوشنبه در نشست خبري در پاسخ به اين که شنيده شده برخي کشورهاي اروپايي خواهان سخت گيري آمريکا نسبت به ايران در موضوعاتي غير از برجام شده اند، گفت: کشورهاي اروپايي علاقمند به افزايش همکاري با ايران هستند و رفت وآمد هاي اخير هيات هاي اروپايي نيز نشانگر اين موضوع است.

وي موضع اروپايي ها نسبت به برجام را روشن دانست و افزود: اروپايي ها حامي و بخشي از برجام هستند. طيف وسيعي از کشورهاي اروپايي در تفاهمات ايران در موضوع هسته اي حضور داشته اند. سخنگوي وزارت امورخارجه اضافه کرد: چنين خبري را دريافت نکرده ام که رسما کشوري از اروپا خواهان فشار به ايران باشد ولي برعکس کشورهاي اروپايي از اين موضوع نگران و خواهان افزايش همکاري با جمهوري اسلامي ايران هستند.قاسمي تصريح کرد: رفت وآمدهاي هيات هاي اروپايي در ماه هاي اخير، نشانگر افزايش همکاري از سوي اروپايي ها است و فکر مي کنم در شرايط موجود، طرح چنين موضوعاتي رسانه اي و قابل اتکا نيست.
**نتايج مذاکرات حج در زمان لازم اعلام مي شود/سازمان حج مسئول مذاکره است وي درباره آخرين نتايج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نيز گفت: مسئوليت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زيارت است و وزارت خارجه مسئوليتي ندارد.سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: تا جايي که اطلاع دارم مذاکرات تا حدي مثبت پيش رفته است؛ در خصوص برقراري ساز و کار و مکانيزم براي داشتن امکانات کنسولي در ايام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسي قرار گرفته است . قاسمي اضافه کرد: اجازه دهيم سازمان حج و زيارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتايج مذاکرات را اعلام خواهد کرد .
**ظريف پاسخ به سوالي را به آينده موکول کرد/برخي علاقمندند براي مخاطبان خود سوژه جديد پيدا کنند سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا در خصوص حواشي ايجاد شده پيرامون مصاحبه روز گذشته محمد جواد ظريف اظهار داشت: متن مصاحبه چيزي بوده و حواشي که توسط برخي از دوستاني که حوصله، وقت و شايد ذوق بيشتري براي پرداختن به اين مسائل را دارند چيز ديگر. نکاتي که آقاي دکتر ظريف مطرح کردند به اين شکل نبوده است.قاسمي اضافه کرد: از ايشان در مورد آينده سوال شده بود و جواب داده بودند که هنوز براي صحبت پيرامون مسائل آينده زود است و به نوعي به بعد از انتخابات احاله کرده بودند؛ اينکه چه اتفاقي مي افتد و چه پيشنهاداتي به ايشان مي شود در همان هنگام و همان شرايط تصميماتي اتخاذ خواهد شد.وي ادامه داد: به علت نوع جمله بندي و نگارش مصاحبه شايد برخي به طور طبيعي استنباطي داشتند و برخي علاقه مند بودند با انحراف کوچک در شيب کلمات و لغات، موضوع و سوژه جديدي براي خوانندگان خودشان پيدا کنند.سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: امروز هم در روزنامه ها به اين مطلب پرداخته شده بود اما آنچه که آقاي ظريف به آن اشاره کردند ارتباطي با آنچه که منعکس شده نداشته و ندارد. آقاي ظريف بعنوان ديپلمات حرفه اي و کارکشته معمولا مي دانند در چه زماني و چگونه بايد درباره برخي مسائل صحبت کنند.ظريف يادآور شد: اين بحث که در اين مصاحبه و چه در مصاحبه ها و جلساتي که داشته ايم، همواره مطرح بوده و ايشان مورد سوال بودند اما هيچ وقت به طور مشخص به آن پاسخ نداده اند و آن را به آينده احاله کردند که در زمان خودش بايد به آن فکر کرد و درباره آن تصميم گرفت.
**ديدار روحاني اردوغان مهم و به موقع سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ديدار رييس جمهوري با اردوغان در حاشيه اجلاس سران اکو در اسلام آباد اظهار داشت: اجلاس اکو و حضور سران 10 کشور عضو در پاکستان فرصتي را فراهم کرد بعد از مدت ها و براي نخستين بار بعد از کودتاي ترکيه و خلايي که در تماس هاي سطح بالاي دو کشور وجود داشت، با تقاضاي طرف ترک ديداري ميان اردوغان و آقاي روحاني صورت بگيرد.قاسمي اضافه کرد: اين ديدار، مهم ارزيابي مي شود و تا حد زيادي مفيد بود. در آن به صراحت درباره آخرين تحولات و مباحثي که بين دو کشور وجود داشت، بحث و تبادل نظر شد و تفاهماتي حاصل شد که البته به معناي حل و فصل مسائل نيست.وي اضافه کرد: فکر مي کنم هنوز در برخي حوزه ها اختلاف نظرهايي وجود دارد اما نفس اين ديدار در برهه کنوني و بعد از چندين ماه قابل توجه بود.سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: روابط دو کشور در مسير درستي قرار دارد و ديداري که برگزار شد، ديدار درست و به هنگام بود. در اين نشست مطرح شد که پيش از آنکه مقامات دو کشور در رسانه ها سخني بگويند، در ديدارهاي خود مسائل را بررسي کنند و ارتباطات بيشتري بين مقامات دو کشور وجود داشته باشد.قاسمي يادآور شد: در اين ديدار طرفين از همکاري هاي موجود در آستانه و حل و فصل بحران سوريه اظهار رضايت کردند و تفاهم بر اين بود که اين رايزني ها با محوريت سه کشور ايران، روسيه و سوريه تداوم داشته باشد.
**توصيه به ايراني ها؛ براي سفر به ترکيه از ناوگان هوايي استفاده کنيد سخنگوي وزارت امور خارجه درباره برخورد يکي از ماموران ترکيه با شهروند ايراني نيز گفت: از اين نوع مسائل بخصوص بعد از کودتاي نافرجام ترکيه وجود داشته و ما همواره در اطلاع رساني ها، شهروندان را به احتياط توصيه، ترغيب و تاکيد کرده ايم که با توجه به شرايط ترکيه از سفرهاي غيرضروري به اين کشور بکاهند.قاسمي افزود: بعد از وقايع اخير، دستورات لازم به سفارت و کنسولگري هايمان در کشور ترکيه داده شد و با مقامات آن کشور نيز گفت وگو کرديم. خبرهايي هست که با عوامل خاطي برخورد شده است اما هنوز کافي نيست و ما منتظر هستيم وضعيت بهتري براي شهروندان ايراني در مرزها بوجود بيايد.وي در عين حال گفت: به شهرونداني که اصرار دارند در برهه کنوني به کشور ترکيه سفر کنند، توصيه مي کنيم بيشتر از ناوگان هوايي به جايي ناوگان جاده اي استفاده کنند.قاسمي ابرازي اميدواري کرد با درايت و جديد دولت ترکيه چنين مسائلي تکرار نشود و شان و منزلت ايرانيان در مرزهاي دو کشور رعايت شود. منبع: ميزان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد