آخرین اخبار

برون‌گرايي اقتصاد اصل مهم اقتصاد مقاومتي است سياسي

برون‌گرايي اقتصاد اصل مهم اقتصاد مقاومتي است

  بزرگنمايي:

چه خبر -

مقوله ارتباطات خارجي و اقتصاد صادرات‌ محور بعد از اجراي توافق برجام بيش از 80 هيات اقتصادي از کشورهاي مختلف به استان سفر کرده‌اند و يکي از اهداف ما، شناسايي کشورهاي اولويت‌دار براي روابط اقتصادي بر اساس نيازهاي استان بود.

وي با اشاره به سفر هيات‌هايي از کشورهاي آلمان و لهستان به تبريز در سال جاري، ادامه داد: با توجه به شناختي که اين هيات‌ها از توانمندي‌هاي ما به دست آورده بودند، اين استان را به عنوان اولويت همکاري خود تعيين کردند و توافق‌هايي نيز در اين سفرها انجام شده است.

جبارزاده گفت: براي آشنايي با ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي همکاري مشترک با اين کشورها هياتي 30 نفره مرکب از مسئولان بخش‌هاي مختلف اقتصادي و فعالان بخش خصوصي به مدت يک هفته به اين دو کشور سفر کرديم.

وي با اشاره به اينکه لهستان يکي از کشورهاي در حال توسعه اروپاي شرقي است، افزود: سابقه روابط ايران و لهستان به 540 سال گذشته برمي‌گردد که در اين ميان شهر تبريز به دليل قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم، نقش بسزايي داشته است.

استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه توسعه روابط با ايران در اولويت کشور لهستان است، اظهار کرد: ويژگي‌هاي مشترکي که استان آذربايجان شرقي با اين کشور دارد سبب شده که ما نقش تعيين‌کننده‌اي در روابط دو کشور داشته باشيم.

وي با اشاره به توانمندي‌هاي لهستان در توليد ماشين‌هاي صنعتي، کشاورزي، محيط زيست و معدن خاطرنشان کرد: از همکاري هاي مشترک بخش خصوصي آذربايجان شرقي با لهستان حمايت مي‌کنيم.

جبارزاده همچنين با اشاره به قابليت‌هاي اقتصادي کشور آلمان، گفت: آلمان قدرت اول اقتصادي اروپاست که وارد بحران اقتصادي سال‌هاي اخير نشده و هم‌اکنون حجم صادرات صنعتي اين کشور بالغ بر 1300 ميليارد دلار است.

وي با اشاره به برنامه‌هاي سفر هيات اقتصادي استان به آلمان، گفت: مذاکرات رسمي و سياسي هيات در برلين انجام شد و پس از آن به دو ايالت که براي همکاري‌هاي مشترک انتخاب شده‌اند سفر کرديم.

استاندار آذربايجان شرقي اضافه کرد: ايالت زاکسن با چهار ميليون نفر جمعيت، ظرفيت‌هاي خوبي در بخش خودروسازي، قطعه‌سازي، محيط زيست و مديريت منابع آبي و بهداشت و سلامت دارد و بزرگترين دانشگاه صنعتي آلمان، بزرگترين کارخانه خودروسازي بي‌ام‌ و مرکز تحقيقات زيست‌محيطي لايپزيک در اين ايالت واقع است.

وي گفت: ايالت نيدرزاکسن نيز با هشت ميليون نفر جمعيت، شرکت خودروسازي ولکس‌واگن را در خود جاي داده و شهر هانوفر، مرکز اين ايالت شهر نمايشگاهي دنياست.

جبارزاده با اشاره به توانمندي‌هاي اين ايالت در بخش خودرو و قطعه‌سازي و توليد و فراوري گندم، سيب‌زميني و شيلات، افزود: علاقه‌مند بوديم که با استفاده از تجربيات اين ايالت در حوزه‌هاي مزبور، زمينه ورود توليدکنندگان استان به بازارهاي جهاني را فراهم کنيم که اين موضوع را در مذاکرات اقتصادي در ايالت نيدرزاکسن تعقيب مي‌کرديم.

وي با بيان اينکه سفارت‌خانه‌هاي ايران در آلمان و لهستان از توسعه روابط استان با اين دو کشور حمايت مي‌کنند، اظهار کرد: در اين سفر با طرف‌هاي مذاکره خود توافق کرديم که با تشکيل ميزهاي آلمان و لهستان در اتاق بازرگاني تبريز، بستر تبادل اطلاعات و شناسايي نيازهاي متقابل را ايجاد کنيم.

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به برگزاري چهار همايش اقتصادي در سفر هيات اقتصادي استان به آلمان و لهستان، گفت: در اين همايش‌ها علاوه بر تبادل اطلاعات و مذاکرات رسمي، فرصتي براي ارتباط شرکت‌هاي استان با شرکت‌هاي آلماني و لهستاني ايجاد شد.

وي اضافه کرد: در بحث مديريت شهري نيز ديدارهايي بين شهردار تبريز و شهرداران شهرهايي که به آنها سفر کرديم صورت گرفت و مقرر شد از تجربيات اين شهرها بويژه در بحث مديريت ترافيک و تراموا، مديريت پسماند، فضاي سبز و محيط زيست بهره‌مند شويم.

جبارزاده افزود: رييس دانشگاه تبريز هم در اين ديدار با روساي دانشگاه‌هاي مختلف آلمان و لهستان مذاکراتي داشتند که برگزاري کارگاه مشترک آموزشي مديريت آب و فاضلاب در دانشگاه تبريز از جمله نتايج اين مذاکرات بود.

وي با اشاره به بازديد هيات اقتصادي استان از مرکز تحقيقات زيست‌محيطي لايپزيک در ايالت زاکسن، گفت: تجربيات ارزشمند اين مرکز در حوزه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و احياي درياچه‌هاي مرده از جمله محورهايي بود که با مسئولان اين مرکز درباره آن گفت‌وگو کرديم و ارتباطات خوبي بين اين مرکز و دانشگاه تبريز ايجاد شد.

استاندار آذربايجان شرقي اظهارکرد: مسئولان نمايشگاه هانوفر نيز درخواست برپايي نمايشگاهي از توانمندي‌هاي استان آذربايجان شرقي را داشتند که اين نمايشگاه فرصت بسيار خوبي براي معرفي استان به کل دنيا خواهد بود و اين موضوع را به صورت جدي پيگيري خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه براي دست‌يابي به توسعه پايدار بايد از تجربيات موفق کشورها استفاده کنيم، افزود: بايد روابط خود را با کشورهايي که احساس مي‌کنيم مي‌توانند براي ما مفيد باشند گسترش دهيم و در اين راستا همکاري و توليد مشترک و صادرات‌محور اولويت ما خواهد بود.

جبارزاده گفت: باور دارم که توليدکنندگان و صنعتگران استان که در سال‌هاي سخت تحريم، توليد را سر پا نگه داشته‌اند در دوران گشايش اقتصادي و توسعه روابط بين‌المللي نيز از فرصت‌ها به بهترين شکل استفاده خواهند کرد.

انتهاي پيام /



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد