آخرین اخبار

ديگر نبايد به کي‌روش باج بدهيم/ آقاي محترم فوتبال ايران در آتشي که روشن کرديد ميسوزد حاشيه هاي ورزشي

ديگر نبايد به کي‌روش باج بدهيم/ آقاي محترم فوتبال ايران در آتشي که روشن کرديد ميسوزد

  بزرگنمايي:

چه خبر - آقاي کي‌روش! جام جهاني را به قيمت تحقيرشدن نمي‌خواهيم/ ديگر نبايد به اين آقا باج بدهيم

امير حاج‌رضايي در خصوص حاشيه‌هاي اخير فوتبال ايران و درگيري‌هاي کارلوس کي‌روش با برانکو که در نهايت به استعفاي سرمربي تيم ملي منجر شده است، گفت: واقعاً اگر بخواهم حرفي کوتاه بزنم، حرفم کليشه است، اما بايد بگويم کارشناسان، رسانه‌ها، هواداران و هر کسي که به نوعي با فوتبال ارتباط دارد، تنش جاري در فوتبال ما را محکوم مي‌کند.

وي افزود: مي‌خواهم اشاره‌اي کنم به بخشي از بيانيه آقاي کي‌روش؛ اشاره من نه در نقد او، بلکه نکته بسيار مهمي است که بايد بگويم. کي‌روش در بخشي از اين بيانيه گفته «آقاي برانکو خودت در آتشي که روشن شده است، خواهي سوخت»، اما اينطور نيست آقاي کي‌روش! نه برانکو در اين آتش مي‌سوزد و نه شما، بلکه اين فوتبال ملي ايران است که در آتش مي‌سوزد. دو مربي گران قيمت، دستمزد بالاي خود را مي‌گيرند و يک روز از اين کشور مي‌روند و ما مي‌مانيم و اين آتش که فوتبال‌مان را سوزانده است. حالا جدا از پولي که اين دو مربي گرفته‌اند و به نظرم مي‌شد با اين پول خيلي از دردهاي‌مان را دوا کنيم، فوتبال ملي آسيب مي‌بيند و هيچ نفعي هم براي ما ندارد. اين جدل‌ها و حاشيه‌ها بين اين دو مربي هم از سوي همه محکوم است.

پيشکسوت فوتبال ايران يادآور شد: اين جدل‌ها و حاشيه‌ها سخت گرفته مي‌شود که يک دليل دارد و آن هم بحث مديريتي در فوتبال ماست. اگر کسي استخدام مي‌شود، اگر قراردادي هست و حقوقداني اين قرارداد را تنظيم کرده و همه چيز مشخص شده، رئيس و مرئوس هم مشخص است. کجاي دنيا ديديد يک مربي بيايد و مدير باشگاهي را اخراج کند؟ همواره اين مدير باشگاه است که مربي را اخراج يا ابقا مي‌کند. متأسفانه در يک دهه اخير که فدراسيون فوتبال تحت هدايت علي کفاشيان و مهدي تاج بوده، آنقدر مسامحه و کوتاهي صورت گرفته که کار به اينجا رسيده است. حالا در فدراسيون اين مربي است که رئيس شده و ديگران مرئوس او شدند.

حاج‌رضايي با اشاره به تعفاي کارلوس کي‌روش در آستانه بازي‌هاي دور برگشت انتخابي جام جهاني خاطرنشان کرد: اکنون با مسئله‌اي مواجه شده‌ايم که بسيار حساس است. با اين حال من همواره گفته‌ام جام جهاني نبايد آخرين آرزوي ما باشد، چون چهار بار به جام جهاني رفته‌ايم، اما حاصلي براي ما نداشته است. با صعود به جام جهاني مردم خوشحال مي‌شوند، جشن مي‌گيرند و خيلي اتفاقات ديگر رخ مي‌دهد، اما فقط 31 کشور به جام جهاني مي‌روند که همراه با ميزبان 32 تيم مي‌شوند. آيا سواي اين 32 کشور، دنيا براي ديگر کشورهاي که به جام جهاني نرفته‌اند به پايان مي‌رسد؟ ما اکنون در حال قرباني کردن اصول فوتبال براي رفتن به جام جهاني هستيم. حالا بايد تمام اصول و شرافت‌مان را بدهيم تا کي‌روش تيم ملي را به جام جهاني ببرد!

وي ادامه داد: از نظر من در مقطع کنوني تغيير در رأس هرم فني تيم ملي، صحيح نيست و به نظرم شورايي (هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال) که امروز تشکيل مي‌شود و قدرت تصميم‌گيري دارد، بايد تلاش کند تنش جاري را از ميان بردارد. اکنون همه درگير هستند، باشگاه‌ها در ليگ شرکت مي‌کنند، چهار تيم بايد به ليگ قهرمانان آسيا بروند و فروردين‌ماه هم انتخابي جام جهاني است و ما برنامه‌هاي شلوغي پيش‌رو داريم. بايد درايت و قدرت وجود داشته باشد تا مشکل در مقطع کنوني حل شود، اما اگر بازهم مشکل برطرف شود و در روي يک پاشنه بچرخد، هيچ چيز درست نخواهد شد.

مربي پيشين تيم ملي استعفاي کي‌روش را تاکتيکي دانست و گفت: کي‌روش استعفاهاي تاکتيکي زيادي مي‌دهد تا بعد از اين استعفاها قدرت بيشتري کسب کند. من مانده‌ام براي چه بايد اين همه باج به او بدهيم و تحقير شويم؟ درک نمي‌کنم که چرا بايد اينگونه باشد؛ تحقير شويم به قيمت رفتن به جام جهاني؟

حاج‌رضايي در خصوص اينکه جاي رئيس و مرئوس عوض شده و جايي که مهدي تاج از تهران به دبي مي‌رود تا استعفاي کي‌روش را تحويل بگيرد و درايت به خرج نمي‌دهد تا سرمربي تيم ملي براي استعفا دادن به تهران برگردد، اظهار داشت: وقتي ما خيلي جوان بوديم، کلاس‌هاي مربيگري زياد مي‌رفتيم. مدرسان خارجي به تهران مي‌آمدند و براي ما تدريس مي‌کردند و حتي سهميه‌هايي براي کلاس رفتن در مالزي و ژاپن هم بود. پس ما هم کار آکادميک کرده‌يم، همه چيز ديده‌ايم اما يک موضوع از همان زمان از ذهنم بيرون نمي‌رود. در دهه 50 يا 60 بود که آلمان هنوز متحد نشده بود و يک مدرس از آلمان شرقي به ايران آمده بود که گفت فوتبال سه سر فصل دارد؛ «مديريت، برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري» اين مسئله هنوز در ذهن من باقي مانده، اما وقتي به آقايان مي‌گوييم مديريت بلد نيستيد، به آنها بر مي‌خورد.

مربي پيشين تيم ملي تأکيد کرد: نه تضادي با منافع کساني که پست دارند، داريم و نه آنها را آدم‌هاي بدي مي‌دانيم. اتفاقاً همه آنها انسان‌هاي نازنين، خوب و عالي هستند، اما مدير نيستند. مشکلي هم که ما داريم، با عملکرد آنهاست نه خودشان. کاري هم به منافع و ساير مسائل نداريم و اين چيزها را نمي‌بينيم، به خصوص من که مستقل و آزاد هستم و از هيچ کجا منافعي ندارم. من بر اساس تجربه و دانش اين حرف‌ها را مي‌زنم و مي‌گويم اينها مدير نيستند و مدت‌هاست کشور ما عملاً مديري نداشته است. کي‌روش باهوش است و وقتي اين فضا را فهميده و درک کرده هر کاري دوست دارد، انجام مي‌دهد. کار به جايي رسيده که بيانيه‌هاي او توهين‌آميز شده و نگاهي از بالا به ما دارد. اينطور نيست، ما ايراني هستيم و نخبگاني در کشورمان داريم.

وي ادامه داد: من خودم را مي‌گويم که فوتبال را اندازه کي‌روش متوجه نمي‌شوم، اما هرکسي براي خودش دانشي دارد و هر جاي ايران ما هم انسان‌هاي فرهيخته و با دانش هستند و اين درست نيست که کي‌روش با حرف‌ها و رفتارهايش به ما توهين کند. فدراسيون ما هم مي‌نشيند و نگاه مي‌کند، جلوي او را نمي‌گيرد و اگر الان هم بخواهد اين کار را کند، دير شده است. بايد از ابتدا حوزه کاري کي‌روش مشخص مي‌شد تا او به هرجايي که دلش خواست، سَرک نکشد، اما جلوي او را نگرفتند. در فدراسيون ما آدم خوب زياد است، اما مدير به هيچ وجه!

حاج‌رضايي در واکنش به اين مسئله که کسي قصد تغيير در رأس هرم فني تيم ملي را ندارد و حتي بزرگترين منتقدهاي کي‌روش هم به فکر اصلاح هستند نه تغيير و هر بار اين خود کي‌روش است که بحث استعفا را مطرح مي‌کند، گفت: بايد بگويم که مايلي‌کهن حرف‌هاي درستي مي‌زند. ممکن است نوع ادبيات او را دوست نداشته باشيم، اما او حرف‌هايش را از سر دلسوزي مي‌زند. آدم مي‌تواند منتقد باشد و قرار نيست همه تعريف کنند. به خدا مخالف هم حق حرف زدن دارد و همه بايد صحبت کنند تا مردم خودشان قضاوت کنند، اما ما مي‌خواهيم دهان منتقدان را ببنديم. در مقطع کنوني کسي طالب تغيير نيست و همه به اصلاح فکر مي‌کنند، اما ما از همه چيز چشم برگردانديم و فقط به جام جهاني فکر مي‌کنيم. 2018 از راه مي‌رسد، همانطور که 2014 از راه رسيد، ما به جام جهاني رفتيم، اما چه چيزي اصلاح شد؟

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اهميت ساختار فوتبال و تيم‌هاي باشگاهي، به تسنيم گفت: در فوتبال انگليس ببينيد که پدر آرسنال در مي‌آيد تا در جام حذفي يک تيم دسته دومي را شکست بدهد؛ اين کشور بيش از نيم قرن است در جهان و قاره خودش هم افتخاري کسب نکرده، اما ساختارش را حفظ کرده است. سم آلاردايس خطا مي‌کند، بلافاصله او را از سرمربيگري تيم ملي انگليس برکنار مي‌کنند. قبل از او هاجسون بود که او را برداشتند و حالا يک مربي جوان سرمربي تيم ملي است، اما ساختار فوتبال انگليس تغيير نکرده، اما متأسفانه ما همه چيزمان برعکس است. با وجود اينکه فوتبال انگليس سال‌هاست توفيقي نداشته، اما آنها مي‌توانند به فوتبال‌شان افتخار کنند، چون فوتبال‌شان پوياست. ما مي‌گوييم بايد به دو فرداي ديگر نگاه کنيم، اما دو فرداي ديگر نداريم. انتهاي اين هفته ليگ شروع مي‌شود و پرسپوليس بازي دارد. پرسپوليس تيم کوچکي نيست و با اين همه هوادار بسيار با اهميت است. آيا درست است که اين تيم را مقابل تيم ملي بگذاريم؟ متأسفانه در اين اتفاق يک مثلث مقصر بود که يک ضلع آن برانکو ايوانکوويچ، يک ضلع کارلوس کي‌روش و ضلع ديگر فدراسيون فوتبال بود که من نمي‌دانم سهم هرکدام چقدر است.

وي در خصوص اينکه کي‌روش پس از جام جهاني 2014 برزيل گفت اگر فرصتي چهار ساله داشته باشد تيم ملي در جام جهاني بعدي از گروهش صعود خواهد کرد اما اکنون بازهم سقف آرزوها کوتاه شده و صعود به جام جهاني را کاري غير ممکن تلقي مي‌کند، گفت: همانطور که گفتم، کي‌روش باهوش است و بعد از پنج شش سال حضور در ايران نبض جامعه ما را در دست مي‌گيرد. او مي‌داند استراتژي‌هاي خود را در چه زماني پياده کند. ما مثل خيلي از کشورهاي دنيا هستيم و به اين موضوع اهميت مي‌دهيم. نقل قولي از ريوالدو شده بود که فوتبال براي گرسنه‌هاست و ما مي‌توانيم اين مصداق را به خوبي شرح بدهيم.

حاج‌رضايي خاطرنشان کرد: اينکه فوتبال براي گرسنه‌هاست، تعبير جامعه‌اي است که در آن اشراف زادگان و ثروتمندان آنقدر وسيله براي تفريح دارند که برد و باخت فوتبال فرقي به حال‌شان ندارد، اما براي بقيه جامعه مهم است. در کشورهايي مانند کشورهاي آمريکاي جنوبي، مردم با فوتبال تيم ملي و نتايج‌شان زنده‌اند. وقتي برزيل قهرمان جهان شد، يک قاره جشن گرفت و حتي رقباي برزيل در قاره شادي کردند که ما هم هستيم و اين جامعه‌اي که ريوالدو گفت را به خوبي تعبير مي‌کند. در کشور خودمان هم علاقه‌مندان به فوتبال را مي‌بيند که با پيروزي تيم ملي و صعود به جام جهاني، مشکلات‌شان را براي مدتي کوتاه فراموش مي‌کنند، اما اکنون سقف آرزوي مردم را کوتاه مي‌کنند که اگر فدراسيون با قدرت مديريتي بالا داشتيم، اجازه نمي‌داد سقف آرزوي مردم کوتاه باشد و جامعه به قضيه اينطور که کي‌روش مي‌گويد نگاه کند.

پيشکسوت فوتبال کشورمان اظهار داشت: حالا ما چه دوست داشته باشيم يا نه، تاج رئيس فدراسيون فوتبال ايران است. بد است که او به دبي برود و اجازه ندهد کي‌روش به ايران بيايد. آيا تحقير تيم ملي و مردم ايران به قيمت حضور در جام جهاني سودآور است؟ کجاي آن سودآور است که ما را تحقير کنند و بگويند شما را به جام جهاني برديم.

منبع: تسنيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت