آخرین اخبار

جاي پارک و گرفتن جان پاک حوادث

جاي پارک و گرفتن جان پاک

  بزرگنمايي:

چه خبر - صبر و مدارا در کجاي زندگي مان قرار دارد؟به گزارش خبرنگار حقوقي قضائي ايرنا، بعد از طي مسير و رفتن و بازگشتن درنهايت جايي براي پارک کردن مي يابد اما حين قرار دادن خودرو در محل مناسب، خودرويي ديگر به سرعت همانجا پارک مي شود.

در حاليکه در خودرو را به شدت مي کوبد، زير لب غرولند کنان چيزي گفته و به طرف راننده مقابل مي رود ؛ دو طرف شانه به شانه مقابل هم قرار مي گيرند؛ دونفري که نه همديگر را مي شناسند و نه تا آن زمان همديگر را ديده بودند؛ باهم درگيري مي شوند و خشم بالا مي گيرد و يکي بسرعت وارد خودروي خود شده و قفل فرمان خودرو را در دست گرفته از ماشين بيرون مي آيد؛ با نهايت عصبانيت بدون آنکه ذره اي با عواقب کارش فکر کند، قفل فرمان را بر سر آن فرد مي کوبد و ضربه قفل فرمان همانا و جان باختن آن فرد همانا.
اين اول نتيجه يک خشم کنترل نشده است؛ به راحتي و در چند ثانيه خانواده اي پدر و همسر خود را از دست مي دهد و پدر و مادري فرزند خود را . حالا او هم که خود پدر يک خانواده است در زندان به سر مي برد و در پشت ميله هاي زندان به فردايي مي انديشد که طناب دار قصاص نفس، گلويش را قلقلک مي دهد و جان او را چون جان فردي که با قفل فرمان بر سرش زده است، سرد و بي روح مي کند.
بياييم فيلم را به عقب ببريم؛ راننده بعد از کلي دور زدن و گشتن درنهايت جايي براي پارک کردن خودرو مي يابد و تا بخواهد خودروي خود را در آن محل مناسب پارک کند، مي بيند خودرويي ديگر به سرعت در آن محل قرار گرفته است.
از خودرو پياده مي شود و خطاب به راننده مقابل مودبانه مي گويد او اينجا را براي پارک انتخاب کرده است و راننده مقابل هم تصميم مي گيرد خودروي خود را از آنجا بردارد.
راننده اصلي داستان ما ، خطاب به طرف مي گويد اگر کمي جلوتر يا عقب تر برود جا براي پارک کردن دو خودرو هم فراهم مي شود و اينگونه هر دو راننده خودروي خود را پارک مي کنند.
اين نه يک داستان و قصه بلکه رويدادي واقعي است که بارها و بارها در اطراف خود شاهد آن هستيم، رويداد تلخي که درحال حاضر افرادي هستند به خاطر ارتکاب همين نوع قتل ها در زندان و منتظر زمان قصاص نفس هستند.

** توصيه هاي ديني بر کنترل خشم
خشونتي که يک آن، سراغ انسان مي آيد و کنترل را از دست ما خارج مي کند به همان اندازه و با ممارست قابل کنترل است. دين اسلام بارها مسلمانان را به گذشت و کنترل خشم توصيه کرده و حتي روايت داريم وقتي عصباني هستيد کمي آب بنوشيد، قدم بزنيد يا اگر ايستاده ايد بنشينيد.
يادمان نرفته در کتاب ديني دوران ابتدايي که نوشته بود وقتي مردم مکه از بالاي ساختمان هاي خود سر پيامبر زباله مي ريختند، رسول خدا تنها آن زباله ها را از تن خود پاک مي کرد و رد مي شد.
البته خود خشم معلول علت هاي متفاوت است و حتي نظريه اي به نام ناکامي معتقد است سرخوردگي و ناکامي باعث احساس خشم و ميل به پرخاشگري مي شود.

** بيکاري عامل تنش روحي
عبدالصمد خرمشاهي حقوقدان و وکيل دادگستري در اين باره به خبرنگار ايرنا مي گويد: جواني که با هزاران آرزو درس خوانده، حقوق اوليه او يعني کار و مسکن برايش فراهم نيست و خود را سربار خانواده مي بيند دچار تنش روحي مي شود و مدام با خود درگير است.
به گفته وي، اين فرد با نوعي افسردگي و سرخوردگي در جامعه روبرو شده و نصيحت ناپذير است و با صرف نصيحت نمي شود کاري کرد؛ بلکه بايد ريشه هاي فقر فرهنگي و فقر مالي فراهم شود.
حجت الاسلام هادي صادقي معاون فرهنگي قوه قضائيه در گفت وگو با خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا درباره کنترل خشم و اعتنا نکردن به دشنام دهنده مي گويد: هر کسي به حضرت علي (ع) دشنام مي داد، ايشان بدون نشان دادن هيچ واکنشي از کنارش رد مي شد و مي گفت خطاب او من نيستم و حقيقتش هم همين است، آن دشنام دهنده از جايگاه والاي حضرت علي خبر نداشت.
وي خطاب به مردم ادامه مي دهد: مردم هم با پيروي از مولايشان حضرت علي (ع) بدانند خطاب دشنام دهنده، آنان نيستند بلکه فرد تصوري در ذهن و خيالاتشان است ؛ چون جايگاه ما بالاتر از آن چيزي است که دشنام دهنده بيان مي کند.
صادقي با تاکيد بر صبوري، تحمل و گذشت و اينکه با گذشت مي توان جلوي يک قتل و نزاع را در آينده گرفت، لازمه کنترل خشم را تمرين دانسته و بيان مي کند: شرط اين کار تمرين در برابر ناملايملات و زود واکنش نشان ندادن .
معاون فرهنگي قوه قضائيه معتقد است قبل از رجوع موارد اختلافي بين افراد به دادگاه ، همه چيز را بين خودمان حل و فصل کنيم؛ چون دادگاه از در اقتدار وارد مي شود و گرفتن حق در دادگاه از کسي و دادن آن به ديگري موجب مي شود تا بين دو نفر کينه شکل بگيرد.
اين مقام قضايي با ذکر مثالي ادامه مي دهد: فرض کنيد يک زوج باهم اختلاف پيدا مي کنند و همسر به دادگاه درخواست حق مهريه و نفقه مي دهد و دادگاه از آنجا که از در اقتدار وارد مي شود، مرد را محکوم به پرداخت مهريه مي کند؛ ممکن است مرد پول پرداخت مهريه را نداشته باشد و حتي مدتي را هم در زندان سپري کند و همه اينها باعث مي شود حتي اگر دو نفر قصد بازگشت به زندگي قبلي خود را داشته باشند، به دليل حقد و کينه ايجاد شده بين زوج، آنها نمي توانند باهم به خوبي زندگي کنند و آن محبت نخست به زندگي آنان برنمي گردد.

** پايين آمدن آستانه تحمل مردماني که نماد گذشت بودند
پايين آمدن آستانه صبر و تحمل مردم در حالي است که ما نماد صبوري، مهرباني و گذشت بوده ايم؛ هماناني هستيم که هنگام سوار شدن بالابر به همديگر تعارف مي کنيم طوري که در بالابر بسته مي شود و خودمان از سوار شدن جا مي مانيم. حالا همين انسان ها در بيرون ، سوار شدن اتوبوس، مترو ، تاکسي و عبور ازخيابان، پارک کردن خودرو و سر مسائل جزئي و بيخود چنان باهم درگير مي شويم که واقعا جاي شرمساري دارد.
خرمشاهي در اين باره به خبرنگار ايرنا مي گويد: مردم ما مردم بسيار مهربان، صميمي و خونگرم بودند مسائلي در جامعه اتفاق افتاد که متاسفانه اين اندازه مدارا و ميزان تحمل و صبر مردم کمتر شده است؛ رعايت حقوق همديگر، خصلت گذشت، مدارا و صبر از منظر جامعه شناسي و روانشناسي قابل تبيين است.
وي با اشاره به اينکه در پرونده هاي قتل بحث گذشت تا حدودي کم رنگ شده در حاليکه روايت از اميرالمومنين داريم که بيان مي کند لذتي که در عفو است در انتقام نيست، ادامه مي دهد: گاهي موارد، وقتي اولياي دم براي رضايت دادن، مبالغ زياد يا درخواست هاي نسبتا غيرمنطقي مطرح مي کنند و تعجب دارد مردمي که هميشه در صلح سازش و دوستي پيشقدم بوده اند امروز به اينجا کشيده شدند.
اين وکيل دادگستري با بيان اينکه منشا بسياري از قتل ها در کشور، مدارا نکردن و نداشتن بردباري طرفين بوده است، خاطرنشان مي کند: گاهي با يک درگيري لفظي ساده، درگيري هاي فيزيکي و متاسفانه بعد از آن قتل اتفاق مي افتد ، بدون اينکه طرفين حتي سابقه ذهني نسبت به يکديگر داشته باشند.
وي همه اينها را جاي تامل دانسته و معتقد است بايد فکري در اين باره کرد که چرا آستانه تحمل مردم پايين آمده که با کوچکترين حرف و مسئله و انگيزه ، صبر خود را از دست داده و دست به کاري مي زنند که جبران ناپذير است و عواقب بدي براي آنان دارد.
خرمشاهي درعين حال به خصلت زندگي در کلان شهرها اشاره و رقابت را يکي از خصلت هاي آن معرفي کرده و مي گويد: عجله در سوار شدن به اتوبوس و تاکسي به علت ضيق وقت و مشکلات موجود در کلان شهرها ، مردم را عجول کرده طوري که مسائل اوليه اخلاقي را زير پا مي گذارند و موجب ايجاد پرونده هاي ضرب و شتم و توهين مي شوند؛ در حالي که در روستاها و شهرهاي کوچک چنين نيست و هنوز احترام در بين مردم اين مناطق وجود دارد.
اين وکيل دادگستري از نهادهاي متولي خواسته تا بي تفاوت و سهل انگارانه از کنار اين قضايا رد نشوند، آموزش ها و راهکارهاي لازم را به مردم ارائه دهند و يا ابزاري فراهم کنند تا تبعات نتيجه محتوم زندگي کلان شهرها کمتر شود.
وي همچنين از مردم مي خواهد با رجوع به گذشته خود، صبر را در وجود خود تقويت کرده و به همديگر بويژه بزرگترها احترام بگذارند.

** افراد باگذشت داراي توانمندي هاي مهارتي، عاطفي و ديني هستند
عليرضا احمديان روانشناس در گفت وگو با ايرنا در مورد عفو و بخشش افرادي که از حق قانوني خود مي گذرند، مي گويد: پيامدهاي اصلاحي برخي رفتارهاي مجرمانه که آن را مدعي العموم و جامعه به عنوان نقطه غيرقابل گذشت اجتماعي، مطرح مي کنند را افرادي با روح بلند خود هموار مي سازند.
به گفته وي، افراد باگذشت، داراي توانمندي هاي مهارتي، روان شناختي، عاطفي، ديني و انساني متفاوتي در مقايسه با ديگران هستند که اين گذشت و بخشودگي ابتدا در درون خود فرد اتفاق مي افتد و بعد از دست يافتن به آرامش دروني و تجربه کردن لذت آن، سپس آن را به ديگران هم هديه مي دهد.
اين روانشناس يادآورمي شود: اگر فضيلت هاي اخلاقي از ياد برود جامعه براي برخي از شاخص هاي سلامت روان از جمله مقوله صلح، بخشش دچار مشکل شود.

** صبر نماد همدلي قواي کشور
حالا براي ترويج فرهنگ صلح و سازش، بخشايش و رضايت و جا انداختن اين موضوع و بازگرداندن مردم ايران زمين به خصلت هاي خوب ذاتي آنان ، قوه قضاييه و بويژه معاون فرهنگي اين قوه با تشکيل ستادي به نام صبر و به دنبال آن برگزاري همايشي به همين منظور ، مصمم است اقدام فرهنگي مناسبي در اين زمينه انجام دهد.
معاون فرهنگي قوه قضائيه در توضيح اين موضوع، خواستار ترويج فرهنگ مصالحه شده و آن را موجب افزايش مهرباني دانسته و مي گويد: معاونت فرهنگي به منظور ترويج مصالحه اقدام به برگزاري همايش و تشکيل ستاد ملي صبر کرده است.
صادقي با بيان اينکه مردم و سه قوه هر کدام به نوعي مي توانند در ترويج فرهنگ صبر و گام برداشتن در مسير صلح قدم بردارند، خاطرنشان مي کند: مجلس مي تواند با قانونگذاري مناسب، مداخله و در مسير افزايش صلح و سازش گام بردارد و کار اصلي در صحنه عمومي برعهده مردم است که مي توانند همديگر را به صلح، بخشايش و رضايت تشويق کنند.
معاون فرهنگي قوه قضاييه، صبر را راس ايمان و يک رکن آن را صبر در مشکلات بيان کرده و معتقد است، بي صبري موجب دوچندان شدن تلخي مي شود؛ البته مسئوليت و وظيفه مسوولان در تلاش براي فراهم کردن بستر و بهبود زندگي مردم قابل گذشت نيست.
وي اضافه مي کند: توصيه کردن به مردم به صبوري، نفي مسئوليت مسوولان نيست؛ البته همه مردم هم نسبت به يکديگر مسئوليت دارند بعنوان مثال اگر توانگران جامعه هر کدام دست يک تا دو خانواده را بگيرند، در تعديل اقتصادي جامعه تاثيرگذار خواهند بود.
به گفته معاون فرهنگي قوه قضائيه در اين همايش که فردا سه شنبه درسالن اجلاس سران با حضور مسئولان سه قوه برگزار مي شود، قرار است از نمادهاي ارزشمند اين عرصه تجليل و از کساني که در اين مسئله پيشتاز بوده اند، قدرداني شود.
صادقي برپايي اين همايش را سرآغازي براي انجام کارهاي مداوم و تعميق کردن اين فرهنگ دانسته و مي گويد: اين همايش فقط به افراد زنداني محدود نمي شود و شامل قضات ، فرد خير، صلح و سازش کننده بين زوجين، و همه آحاد مردم مي تواند باشد.
خرمشاهي، نفس برگزاري اين همايش را خوب و گامي رو به جلو دانسته اما در عين حال معتقد به تداوم آن، جدي گرفتن موضوع و محدود نشدن آن به يک زمان خاص دانسته و معتقد است، تبيين صلح و سازش عزم ملي مي طلبد و مسئولان هم بايد پيگير اين قضايا باشند که البته معاون فرهنگي قوه قضاييه هم بر ادامه دار بودن فعاليت ستاد تا رسيدن به نتيجه مطلوب تاکيد دارد.

منبع: ايرنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تنبيه معلم، دانش‌آموز را روانه بيمارستان کرد

باند دختر رزمي‌کار و همدستانش متلاشي شد

قتل همسر در ملاقات زندان

کشف 288کيلوگرم هروئين از کاميون ايراني در اروپا

حريق يک مدرسه در محمودآباد

اعتراف به همسرکشي بعـد از 55روز

عامل تبليغ خاص آرايشگاه زنانه دستگير شد

بازداشت معلم به اتهام کتک زدن دختر دانش‌آموز

تهديد به انتشار تصاوير دختر جوان توسط خواستگار

خودکشي پدر به خاطر اعتياد پسر

مرگ 7 دختر و پسر در ويلاي دماوند

سارق موبايل‌قاپ زمينگير شد

زلزله 5 ريشتري هرمزگان را لرزاند

جوان ايراني بعد از قتل از کانادا گريخت و برگشت

توضيح پليس کرمانشاه درباره برخورد با يک مجرم

قاتل کودک 11 ساله: خودم قرباني تجاوز هستم

حمله انتحاري به اتوبوس سپاه در سيستان و بلوچستان

سقوط هواپيماي فوق سبک در کاشمر

پسر 12 ساله خودش را حلق‌آويز کرد

فريب دختران با خودروي شاسي بلند و ويلا

دانش‌آموز متهم به قتل معلم در آستانه اجراي حکم

کشته شدن 6 سرباز پاکستاني در مرز ايران

انهدام باند سرقت «اقدس گاو باز»

تجاوز به دختران جوان به بهانه تست بازيگري

دستگيري 8 نفر در ارتباط با حادثه زاهدان

گردش ماليِ عجيب قاچاقچيان انسان در ايران

محاکمه جواني که دلال ارز را کشت

قاتل «سُلاله» اعدام شد

قتل زن صيغه‌اي به خاطر فحاشي به مادر شوهر

قتل در افغانستان، دستگيري در ايران

ضرب و شتم دانش‌آموز اين بار در اروميه

آمريکا، يک پيرمرد 70 ساله را اعدام کرد

وقوع زمين لرزه 7.1 ريشتري در پرو

قصاص، عاقبت قتل به خاطر ظرف شستن

دستگيري مرد شيطان‌صفت در نياوران

سقوط يک فروند بالگرد اورژانس با 4 سرنشين

اسامي شهداي حادثه سقوط بالگرد اعلام شد

مردي با کمک پسرش زن خود را تکه تکه کرد

تجاوز مرد ماساژور به 4 کودک

جوان 27 ساله همسر و دخترش را به قتل رساند

خودکشي دسته جمعي در مرکز ترک اعتياد هرمزگان

سرقت 3 ميلياردي توسط کارمند اخراجي شرکت

تجاوز، پايان شوم عشق اينستاگرامي

ماجراي ضرب و شتم يک زن در نمايندگي سايپا

سقوط مجدد يک جنگنده هندي در مرز پاکستان

حمله سگ‌هاي ولگرد به يک خانم در لواسان

سرقت 500 ميليوني راننده سرويس مدرسه

کلاهبرداري با عنوان آژانس و تور‌هاي گردشگري

دستگيري مزاحم اينستاگرامي دختر جوان

نقشه سرقت از جواهرفروشي سعادت‌آباد لو رفت