آخرین اخبار

گزيده اخبار علم، فناوري و محيط زيست در هفته دوم اسفند علمي

گزيده اخبار علم، فناوري و محيط زيست در هفته دوم اسفند

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش ايرنا، در هفته منتهي به نيمه اسفندماه چندين کنفرانس و همايش تخصصي پزشکي در کشور برگزار شد که از جمله آنها مي توان به اولين کنگره بين المللي پزشکي شخصي ايران، دومين کنگره بين المللي جمعيت آسيايي و آفريقايي مايکوباکتريولوژي (بيماري هاي ريوي)، هفتمين همايش سالانه سلامت روان و رسانه، هشتمين همايش بين المللي روز جهاني بيماري هاي نادر، نهمين کنگره بين المللي استروک (سکته مغزي)، بيستمين کنگره طب فيزيکي، توانبخشي و الکترودياگنوز ايران اشاره کرد.
در حوزه زيست محيطي نيز اخبار مربوط به شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست، بازديد معاون دبيرکل و رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد از درياچه اروميه و روستاهاي تالاب بين المللي کاني برازان واقع در مهاباد آذربايجان غربي، تصويب لايحه حمايت از محيطبانان و جنگلبانان در جلسه هيات دولت و رونمايي ازنخستين سامانه تخصصي اطلاع رساني مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست در ايرنا انعکاس يافت.

اخبار برگزيده علمي - فناوري :
***گسترش همکاري هاي علمي فناوري ايران و اتريش
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري روز سه شنبه براي امضاي چند قرارداد همکاري در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه انرژي هاي نو و نفت به همراه هياتي بلندپايه راهي اتريش شد.
در جريان اين سفر، دکتر سورنا ستاري و ميتر لهنر معاون صدراعظم و وزير علوم، تحقيقات و اقتصاد اتريش ، 5 قرارداد و تفاهم نامه همکاري در حوزه هاي مختلف علمي و فناوري امضا کردند.
انعقاد دو قرارداد و تفاهم نامه در خصوص طراحي و توليد پلتفرم خودرو و همکاري‌هاي فناورانه در حوزه مديريت و توسعه پارک هاي فناوري ميان معاونت علمي و فناوري رييس جمهوري و وزارت علوم، تحقيقات و اقتصاد اتريش از ديگر برنامه هاي اين سفر بود.
همچنين در اين سفر قرارداد و تفاهم نامه همکاري در حوزه انرژي هاي نو و نفت ميان وزارت نفت کشورمان و وزارت علوم، تحقيقات و اقتصاد اتريش به نيابت از وزير نفت کشور و قرارداد همکاري در حوزه گردشگري به نيابت از رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري توسط معاون علمي و فناوري به امضا رسيد.
با حضور ستاري و ميترلهنر، قرارداد انتقال فناوري پيل سوختي اکسيد جامد توسط کارگروه ايراني متشکل از شرکت‌هاي پارس رايزن، پژوهشگاه نيرو و ستاد توسعه فناوري انرژي‌هاي نو معاونت علمي نيز منعقد شد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري در اين سفر، بعد از بازديد از موسسه فناوري اتريش (AIT) در نشست با فعالان حوزه فناوري و اقتصادي دانش بنيان اين کشور و همچنين نخبگان و ايرانيان مقيم اتريش ديدارهاي جداگانه اي داشت.
در اين ماموريت، سند همکاري سه جانبه اي براي ايجاد مرکز طراحي و مهندسي در زمينه تبديل پسماند به انرژي، در نشست فناوري و اقتصادي شرکت‌هاي دانش بنيان ايراني و اتريشي و با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري امضا شد.

***تفاهم نامه راه اندازي شهر سلول امضا شد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري و معاون علمي و فناوري رياست جمهوري در هفته گذشته به منظور ايجاد شهر سلول، ويژه تحقيقات علوم مهندسي بافت و بيوتکنولوژي در دانشگاه خوارزمي، تفاهم نامه همکاري امضا کردند.
طبق اين تفاهم‌نامه شهر سلول (cell city) با هدف متمرکز شدن شتاب‌دهنده‎ها، مراکز رشد، شرکت‌هاي دانش‌بنيان و واحدهاي فناور در حوزه سلول‌هاي بنيادي، مهندسي بافت و پزشکي بازساختي تأسيس خواهد شد و تمام اجزاي اين شهر در سطوح مديريتي، علمي و فناوري در راستاي تحقق اهداف و چشم‌اندازهاي تعيين شده، اقدام خواهند کرد.
شهر سلول شامل بخش هاي مختلف از جمله پارک علم و فناوري تخصصي در حوزه علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادي و مهندسي بافت، مرکز خدمات باليني تخصصي سلول درماني، موزه سلولي براي ارائه خدمات علمي و ترويجي عمومي، مزرعه حيوانات آزمايشگاهي، بخش مديريت شهر سلول و مراکز حمايت مالي و حقوقي از شرکت‌هاي دانش بنيان و خدمات حمايتي - آموزشي و توانمندسازي خواهد بود.

***عرضه توليدات دانش بنيان ايران در نمايشگاه بين المللي مسکو
شرکت هاي دانش بنيان ايراني در پاويون اختصاصي جمهوري اسلامي ويژه نمايشگاه بين المللي مسکو در اين صنعت، دستاوردهاي خود را عرضه کردند.
يازدهمين نمايشگاه بين المللي مواد کامپوزيتي، تجهيزات و محصولات وابسته در مسکو از روز سه شنبه با حضور 207 شرکت از بيش از 70 کشور آغاز به کار کرد و به مدت يک هفته ادامه خواهد يافت.
شرکت هاي دانش بنيان ايراني در اين نمايشگاه، جديدترين محصولات خود از جمله سيلندرها و مخازن تحت فشار اما فوق سبک و بسيار مقاوم، انواع اتصالات پايدار ساختماني و همچنين تجهيزات حساس و پرکاربرد صنايع نفتي و گازي و همچنين سکوهاي دريايي را در اين نمايشگاه عرضه کرده اند.
حضور شرکت هاي ايراني در نمايشگاه مسکو که يکي بزرگترين گردهمايي هاي بازرگاني شرکت هاي دانش بنيان جهان است با حمايت ستاد توسعه فناوري هاي مواد و ساخت پيشرفته و معاونت امور بين الملل معاونت علمي فناوري رياست جمهوري و همکاري رايزني علمي فناوري ايران در فدراسيون روسيه انجام گرفته است.

***برگزاري چهارمين نمايشگاه جهادگران علمي و فناوري
چهارمين جشنواره و نمايشگاه جهادگران علم و فناوري از يکشنبه تا سه شنبه گذشته (٩ تا 11اسفندماه) با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي و سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري در محل نمايشگاه هاي دانش بنيان اين دانشگاه برگزار شد.
در اين رويداد علمي فناوري، بيش از 230 طرح ابداعي، اختراعي و پژوهشي در 40 غرفه به نمايش درآمد و چندين محصول جديد توسط محققان سازمان بسيج علمي و دانشگاه آزاد اسلامي رونمايي شد.
انعقاد دو تفاهم نامه همکاري سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و دانشگاه آزاد اسلامي در حاشيه اين جشنواره صورت گرفت و به امضاي حسين قدياني، سورنا ستاري و حميد ميرزاده رسيد.

***انعقاد تفاهم نامه نفوذ فناوري در بنگاه هاي حوزه زيستي
تفاهم نامه نفوذ فناوري در بنگاه هاي حوزه زيستي دراولين روز هفته گذشته بين سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي ايران و ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري منعقد شد.
اين تفاهم نامه که به امضاي علي يزداني رييس سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي ايران و مصطفي قانعي دبير ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي و فناوري رييس جمهوري رسيد، به مدت 5 سال اعتبار خواهد داشت. تقويت سياستگذاري براي ايجاد و توسعه صنايع کوچک و متوسط زيست فناوري، انتشار و نفوذ دهي فناوري هاي زيستي در خوشه هاي صنعتي مرتبط از جمله غذايي، محصولات باغي و دامي، کمک به استقرار شرکت هاي زيست فناوري در شهرک ها و نواحي صنعتي، کمک به فعال سازي شرکت هاي توسعه کسب و کار در حوزه زيست فناوري از جمله اقدامات مشترک در نظر گرفته شده در اين تفاهم نامه است.

منتخب اخبار علمي پزشکي :

***برگزاري دومين کنگره بين المللي جمعيت آسيايي و آفريقايي
دومين کنگره بين المللي جمعيت آسيايي و آفريقايي مايکوباکتريولوژي (بيماري هاي ريوي) روز شنبه در اصفهان گشايش يافت و به مدت چهار روز، ميزبان 120 شخصيت علمي بين المللي از 42 کشور آسيايي، اروپايي و افريقايي و 130 ميهمان داخلي بود.
رئيس کنگره بين المللي جمعيت آسيايي و آفريقايي مايکوباکتريولوژي هدف از برگزاري اين کنگره را توجه بيش از پيش به امر پژوهش در زمينه زيست شناسي، آسيب شناسي و روند توسعه عفونت هاي مختلف ناشي از مايکوباکتريا از جمله بيماري هاي سل در انسان و دام و عفونت هاي فرصت طلب غير سلي در زمينه نقص ايمني اعلام کرد.
دکتر علي اکبر ولايتي افزود: جامعه علمي و پزشکي ايران نقش اساسي در زمينه پيشگيري و درمان بيماري سل در دنيا دارد و از مراجع مرکزي و قابل قبول براي سازمان جهاني بهداشت است.
وي به تجربه موفق مرکز پزشکي، آموزشي و درماني مسيح دانشوري و جمعيت آسيايي افريقايي مايکوباکتريولوژي مستقر در تهران در زمينه پيشگيري و درمان بيماري سل اشاره کرد.
ولايتي با بيان اينکه بيشترين موارد ابتلا به سل در قاره هاي آسيا و افريقا شناسايي مي شود، بر ضرورت تمرکز پژوهش هاي اين حوزه در سطح دو قاره مذکور تاکيد کرد.
اولين شبکه آسيايي و آفريقايي مايکوباکتريولوژي با مشارکت 80 کشور از سراسر جهان و عضويت حدود 200 نفر به نام جمهوري اسلامي ايران در سال 1391 از سوي مرکز آموزشي و پژوهشي درماني سل و بيماري هاي بيمارستان به ثبت رسيد.
مايکو باکتريولوژي يک گروه از باکتري هايي است که مي تواند باعث ايجاد بيماري هاي سل، ريوي، جذام و سل خارج ريوي شود که با توجه به ابتلاي جمعيت زيادي در دنيا به اين بيماري ها، بررسي اين گروه از باکتري ها از اهميت خاصي برخوردار است.

*** برگزاري اولين کنگره بين المللي پزشکي شخصي ايران
اولين کنگره بين المللي پزشکي شخصي ايران از هفتم تا نهم اسفندماه در سالن همايش بيمارستان امام خميني (ره) تهران برگزار شد.
دبيرعلمي اولين کنگره بين المللي پزشکي شخصي ايران در مراسم افتتاحيه اين برنامه، يکي از دلايل ناکارآمدي شيمي درماني براي بيماران سرطاني را استفاده از پروتکل هاي يکسان ذکر کرد و گفت: از آنجاکه افراد داراي ژن هاي متفاوت هستند، نبايد از پروتکل واحد در اين زمينه استفاده کرد.
دکتر رضا نکوييان تصريح کرد: بدون شناخت پزشکي شخصي نمي توان بيماران را به صورت کارآمد درمان کرد و با بکارگيري اين روش مي توان با صرف هزينه هاي کمتر و کارآمدي بيشتر به مداواي بيماران پرداخت.
وي توضيح داد: در پزشکي شخصي، تشخيص و درمان بيماران براساس شناخت دقيق از ژن معيوب به صورت خاص صورت مي گيرد.
دبير اجرايي اولين کنگره بين المللي پزشکي شخصي ايران نيز گفت: با بهره گيري از پزشکي شخصي، احتمال پيش بيني ابتلاي افراد به بيماري در آينده و همچنين تعيين داروهاي مناسب براي درمان اين بيمار افزايش مي يابد.
سيد مسعود هوشمند يادآور شد: در اين روش براي هر شخص داروي خاص تجويز مي شود و به همين دليل از مصرف بي مورد داروها کاسته شده و هزينه هاي درماني کاهش مي يابد.

***اجراي برنامه هاي روز جهاني بيماري هاي نادر
هشتمين همايش بين المللي روز جهاني بيماري هاي نادر، هشتم اسفندماه با حضور متخصصان و صاحبنظراني از 25 کشور از جمله آلمان، فرانسه، ايرلند، هلند، اتريش، سوئد و مالزي در مرکز همايش هاي صداوسيما برگزار شد.
متخصص ژنتيک جمعيت و اپيدميولوژي به مناسبت برگزاري اين همايش گفت: سالانه 100 هزار مبتلا به بيماري هاي نادر به جمعيت ايران افزوده مي شود که بيشتر اين تولدها در مناطق روستايي و به دليل ازدواج هاي خويشاوندي رخ مي دهد.
دکتر سعيد دستگيري افزود: پيش بيني مي شود بيماري هاي نادر در 7 درصد از تولدها رخ دهد، اين درحاليست که اين ميزان در مناطق روستايي به 14 درصد مي رسد.
وي با بيان اين که 60 درصد از اين بيماري ها ناشناخته هستند، افزود: از 40 درصد ديگر بيماري هاي نادر، گروهي به واسطه زمينه ژنتيکي، گروهي در اثر عوامل محيطي مانند آلودگي هوا و گروهي نيز از ترکيب عوامل ژنتيکي و محيطي بروز مي يابند.
به گفته مديرعامل بنياد بيماري هاي نادر، تاکنون 18 انجمن مرتبط با بيماري هاي نادر در کشور ثبت شده که در مجموع، حدود 150 هزار عضو دارند و در سال جاري، 12 ميليارد و 524 ميليون تومان هزينه بيماران صعب العلاج شده است.
براساس آمار موجود، فنيل کتونوري (PKU)، نقص ايمني، رتينيت پيگمانتر RP (از بيماري هاي غيرشايع چشمي) و سلياک از شايعترين بيماري هاي نادر در کشور است که به ترتيب 12 هزار و 800 ، حدود 6 هزار، 12 هزار و پنج هزار نفر به آن مبتلا هستند.
بيماري نادر به آن دسته از بيماري هايي گفته مي شود که دو تا پنج نفر در هر 10 هزار نفر به آن مبتلا باشند.
27 فوريه مصادف با نهم اسفندماه به عنوان روز جهاني بيماري هاي نادر نامگذاري شده است.

***برگزاري بيستمين کنگره طب فيزيکي، توانبخشي و الکترودياگنوز ايران
بيستمين کنگره طب فيزيکي، توانبخشي و الکترودياگنوز ايران، 11 تا 13 اسفندماه در مرکز همايش‌هاي رازي تهران برگزار ‌شد.
رئيس انجمن طب فيزيکي، توانبخشي و الکترودياگنوز ايران، محوريت بيستمين دوره کنگره اين انجمن را آتروز عنوان کرد و گفت: با ورزش‌ هاي مناسب و تغذيه صحيح و اصولي، کاهش وزن و کمتر کار کشيدن از مفاصل مي‌توان از شدت آرتروز جلوگيري کرد.
دکتر سيد منصور رايگاني عواملي همچون بلند کردن اجسام سنگين يا خم و راست شدن زياد را در ابتلاي افراد به تنگي کانال ستون فقرات و آرتروز گردن و کمر دخيل دانست.
وي انجام عمل جراحي، روش‌هاي مختلف فيزيوتراپي و طب فيزيکي، روش هاي تزريقي داخل مفصل، پي آر پي و اوزن‌تراپي را از جمله راههاي درمان آرتروز عنوان کرد.

***روند کاهشي اختلال هاي رواني در کشور از سال 90 تا 93
دبيرعلمي هفتمين همايش سالانه سلامت روان و رسانه گفت: اختلال رواني در تهران از سال 78 تا سال 90 افزايش يافته و از 21.5درصد به 39.69 درصد رسيد اما از سال 90 تا سال 93 روند کاهش داشته و در سال 93 به 20.3 درصد رسيده است.
دکتر احمد علي نوربالا روز يکشنبه درمراسم افتتاحيه اين همايش با اشاره به افزايش اضطراب در ايران طي 15 سال گذشته، اظهار داشت: تعداد ايراني هاي داراي علائم اضطراب طي اين مدت از 20.1 درصد به 25.61 درصد رسيده است.
به گفته وي، اختلال افسردگي نيز در کشور از 3.4 درصد در سال 80 به 12.7 درصد در سال 90 رسيده است.
نوربالا به استان هايي که شاخص سلامت روان در 15 سال گذشته در آنها کاهش يافته است، اشاره کرد و گفت: استان هاي مرکزي، اصفهان، يزد، لرستان، تهران، ايلام، خراسان رضوي، زنجان، کردستان و کرمانشاه شاهد کاهش شاخص سلامت روان در آنها هستيم.
وي خاطرنشان کرد: شاخص سلامت روان در استان هاي گلستان،چهارمحال بختياري و قم افزايش داشته و اين استان ها وضعيت بهتري داشته اند.
نوربالا ادامه داد: در سال 78 استان يزد به عنوان بهترين استان و چهار محال بختياري به عنوان بدترين استان از لحاظ سلامت روان بودند که سال 93 گلستان به عنوان بهترين و همدان به عنوان بدترين استان معرفي شده است.
وي به افزايش آمارهاي جهاني اضطراب و افسردگي اشاره کرد و گفت: در سال 1990ميلادي تعداد مبتلايان به اضطراب و افسردگي 416 ميليون نفر بودند که اين تعداد در سال 2013 به 615 ميلون نفر رسيده و اين روند کماکان در حال افزايش است.
همايش دوره روزه سلامت روان و رسانه با حضور جمعي از روانپزشکان در موزه ملي تاريخ علوم پزشکي ايران با ارائه مباحثي در زمينه هاي تظاهرات روان شناختي بيماري ها قلب و عروق، اهميت اختلالات روان تني در طب داخلي، تظاهرات روان شناختي در بيماري هاي کودکان، اهميت اختلالات روان تني در کودکان و زنان و نقش رسانه ها در آگاهي بخشي در مورد اختلالات روان تني برگزار شد.

*** برگزاري نهمين کنگره بين المللي استروک ( سکته مغزي )
نهمين کنگره بين المللي استروک ( سکته مغزي ) از 11 تا 13 اسفند ماه با حضور جمعي از پزشکان برجسته داخلي و خارجي در سالن همايش کتابخانه ملي ايران برگزار شد.
دبيرعلمي اين کنگره در مراسم افتتاحيه گفت: در هر شش ثانيه يک سکته مغزي در دنيا رخ مي دهد و براساس آمارهاي موجود در ايران در کمتر از سه دقيقه يک سکته مغزي اتفاق مي افتد.
دکتر سيد امير حجازي يادآور شد: در ايران و برخي از کشورها سکته مغزي به دومين عامل مرگ و مير تبديل شده است اما در کشورهاي پيشرفته با اقدامات مناسب تواستند اين عامل را به چهارمين دليل مرگ و مير تبديل کنند.
وي با اشاره به اينکه سکته مغزي اولين عامل ناتوان کننده افراد در تمام دنيا است، افزود:‌ در دولت تدبير و اميد به اين مورد توجه بيشتر شده و تجهيز 55 بيمارستان براي درمان سکته مغزي يکي از اين اقدامات است.
معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در اين مراسم به تحميل هزينه هاي هنگفت سکته مغزي به نظام سلامت و خانواده ها و همچنين از کارافتادگي مبتلايان اشاره کرد.
محمد آغاجاني با اعلام اينکه مراکز درمان سکته مغزي در 55 بيمارستان و 25 شهر راه اندازي شده است، کاهش مرگ و مير بيماران، افزايش درصد موفقيت خدمات درماني ارائه شده، کاهش شدت بيماري و همچنين کاهش ناتواني حاصل از سکته مغزي را از مهمترين دلايل راه اندازي اين مراکز اعلام کرد.
وي راه اندازي واحد مراقبت هاي سکته هاي حاد مغزي را يکي از راه هاي کاهش عوارض و ناتواني مبتلايان در کشورهاي پيشرفته دانست.

***اخبار برگزيده هفته در حوزه محيط زيست :

***تصويب لايحه حمايت از محيطبانان و جنگلبانان در هيات دولت
لايحه حمايت از محيطبانان و جنگلبانان پس از چندين ماه کار کارشناسي و بين دستگاهي در جلسه يکشنبه گذشته هيات دولت به تصويب رسيد.
تصويب اين لايحه با توجه به آسيب ها و تهديداتي که متوجه اين مدافعان طبيعت است و ضرورت تقويت قوانين و مقررات موجود در اين زمينه، صورت گرفت.
در اين ماده واحده آمده است که محيطبانان و جنگلبانان از حيث مسئوليت جزايي و مدني، ديه و جبران خسارت در قبال صدمات و ضرر و زياني که در جهت انجام وظيفه متحمل مي شوند و کمک مالي به آنان و خانواده شان، مشمول مواد 12 تا 15 قانون به کارگيري سلاح هستند.
در مورد بيمه عمر، حوادث و ساير بيمه ها، انها مشمول اصلاحيه قانون بيمه عمر مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهند بود.
دادگاه ها مکلفند در مورد پرونده هاي مربوطه در اسرع وقت رسيدگي کنند و سازمان برنامه و بودجه هم موظف است اعتبارات مورد نياز را در بودجه سالانه پيش بيني کند.

***رونمايي ازنخستين سامانه تخصصي اطلاع رساني مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست
نخستين سامانه تخصصي اطلاع رساني مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست روز شنبه همزمان با دومين روز فعاليت شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست و با حضور رييس سازمان حفاظت محيط زيست رونمايي شد.
اين سامانه در مرحله پايلوت براي پارک ملي لار راه اندازي شده و به مرور براي تمام مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست در سراسر کشور تهيه خواهد شد.
اين سامانه کاملا بومي سازي شده و با بهره گيري از اطلاعات جامعي از طبيعت لار مانند تعداد جمعيت حيات وحش منطقه، تعداد ورود گردشگران و خودروها به منطقه قابل دسترسي است و اطلاعات آن در قالب عکس، فيلم، موارد قانوني، بافت گياهي و جانوري و مقوله فرهنگ گردشگري مسوولانه در منطقه قرار داده مي شود.
همزمان با راه اندازي سامانه تخصصي مناطق حفاظت شده، سامانه پساب يک شرکت دارويي و يک شرکت خودروسازي نيز رونمايي شد.

***بازديد رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد از درياچه اروميه و تالاب کاني برازان
`اريک سولهايم /Eric sulham/` معاون دبير کل و رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد در سفر هفته گذشته خود به ايران بعد از حضور در افتتاحيه شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست به منظور بازديد از سايت درياچه اروميه و تالاب کاني برازان، راهي استان آذربايجان غربي شد.
وي در سفر سه روزه خود به ايران، با مقامات ارشد کشورمان درباره گسترش همکاري هاي منطقه اي در زمينه محيط زيست و تقويت مشارکت بين جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي همسايه به منظور حل مشکلات زيست محيطي منطقه گفت و گو کرد.
سولهام در جريان بازديد از درياچه اروميه گفت: ايران هر چند در زمينه رفع چالش هاي زيست محيطي به ويژه موضوع گرد و غبار و بحران درياچه اروميه نيازمند تلاش بوده اما عملکرد موفقي در مديريت اين چالش ها داشته است.
وي افزود: حل موضوع ريزگردها از مهمترين برنامه هاي در حال پيگيري است که مسئولان ايراني با همکاري سازمان ملل متحد در حال بررسي و رفع اين مشکل هستند و در همين راستا درصدد هستيم با کشورهاي عراق و ترکيه نيز گفت و گو و طرح هاي مشترک اجرا کنيم.
معاون دبيرکل سازمان ملل متحد يادآور شد: همکاري ها و حمايت هاي مالي بين المللي براي احياي درياچه اروميه همچنان ادامه مي يابد زيرا مشکل مشابه براي درياچه ' آرال' در آسياي ميانه/ و ' چاد' در قاره آفريقا نيز رخ داده است و مي توان از اين تجربه براي رفع مشکلات آينده بهره برد.
وي همچنين در بازديد خود از طرح 'الگوسازي جوامع محلي در احياي درياچه اروميه' و طرح آزمايشي 'صندوق خرد زنان روستايي و مزارع کشاورزي' در روستاهاي تالاب بين المللي کاني برازان شهرستان مهاباد نيز گفت: مشارکت جوامع محلي در حفاظت از تالاب بين المللي کاني برازان نقش موثري در اقتصاد مردم منطقه دارد.
رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد افزود: حفاظت از تالاب ها و حفظ طبيعت اهميت دارد اما اين حفاظت رونق گردشگري، اقتصاد و رونق بخشي به زندگي و معيشت مردم است و در واقع برنامه حفاظت و احيا بيشتر به اين خاطر براي سازمان ملل مهم است.

***امضاي تفاهم نامه مقابله با آلودگي نفتي در دريا
نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سازمان بنادر و دريانوردي، تفاهم‌نامه همکاري جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگي نفتي در دريا امضا کردند.
اين تفاهم نامه روز دوشنبه در حاشيه بهره برداري از 15 پروژه فني و دريايي در بندرعباس، با حضور سردار علي فدوي فرماندهي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سعيد نژاد معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي منعقد شد.
مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه اظهار داشت: ما به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي اعمال حاکميت در عرصه آب‌هاي تحت حاکميت را انجام مي‌دهيم، بنابراين بايد از تمام امکانات موجود براي اين اعمال حاکميت استفاده کنيم.
محمد سعيد‌نژاد افزود: سازمان بنادر به عنوان نماينده حاکميت وظيفه ملي و جهاني دارد که از آب‌هاي سرزميني در راستاي حفاظت از محيط زيست حمايت کند و اين جزو تکاليف ما به عنوان يکي از اعضاي سازمان جهاني دريانوردي است.
فرمانده نيروي درياي سپاه پاسداران نيز با بيان اينکه فعاليت هاي مشترکي از قبل ميان سازمان بنادر و دريانوردي و نيروي دريايي سپاه وجود داشت، گفت: اين تفاهمنامه براي استحکام و نظامند شدن فعاليتهاي بين اين دو نهاد امضا شد.
سردار علي فدوي بر لزوم صيانت از آبهاي حاکميتي جمهوري اسلامي ايران تاکيد و اظهار کرد: تمامي ارگان هايي دريايي در راستاي مباحث محيط زيست دريايي اغماض و مماشاتي با متخلفين نخواهد داشت.


تازه هاي علم و فناوري جهان :
***ساخت اولين تلفن هوشمندنسل پنجم درچين
يکي از شرکت هاي مخابراتي بزرگ چين هفته گذشته اعلام کرد که براي اولين بار در جهان موفق به ساخت تلفن هوشمند نسل پنجم شده است.
اين تلفن که «گيگابيت فون» نام دارد بر اساس اعلام شرکت توليد کننده آن مي تواند برنامه ها، تصاوير و فيلم ها را با سرعتي معادل يک گيگابايت در هر ثانيه ذخيره کند که اين سرعت 10 برابر فناوري هاي نسل چهارمي است که هم اکنون در تلفن هاي هوشمند دنيا در اختيار کاربران است.
براساس اعلام شرکت «زد تي يي»›، اين تلفن همراه کارکردهاي بسيار بالايي در دانلود تصاوير دارد و در زمينه عکاسي نيز به دليل داشتن زاويه عکسبرداري تا 360 درجه بسيار قوي تر از تلفن هاي موجود هوشمند است.
اين شرکت چيني، محصول خود را يک انقلاب در دنياي اينترنت و تلفن هاي هوشمند ناميده است که قادر به دگرگون کردن زندگي مردم خواهد بود.
شرکت هاي سازنده تلفن هاي هوشمند جهان رقابت سرسختانه اي براي توسعه شبکه فناوري نسل پنجم اينترنت دارند که مي تواند با سرعتي بسيار بالا به کاربران امکان تماشاي فيلم و سريال هاي تلويزيوني در تلفن هاي هوشمند بدهد.
پيش بيني مي شود که شرکت کره اي موسوم به گروه «کي تي» نيز در جريان بازي هاي المپيک زمستاني پيونگ چانگ در سال 2018 ميلادي به شرکت کنندگان در مسابقات و تماشاگران خدمات نسل پنجم شبکه عرضه کند.
به گفته منابع خبري، استفاده از خدمات شبکه پر سرعت نسل پنجم به طور گسترده در سال 2020 ميلادي امکان پذير خواهد بود.

***ساخت روباتي که تا ارتفاع 1.2 متر به هوا مي‌پرد
محققان يکي از شرکت هاي وابسته به گوگل موفق به ساخت روباتي شده اند که با استفاده از چرخ‌هاي خود قادر است به سرعت روي پله‌ها و در برف حرکت کند و تا ارتفاع 1.2 متر به هوا بپرد.
اين روبات تحقيقاتي `هندل` Handle نام دارد و توسط محققان شرکت `بوستون ديناميکس` Boston Dynamics وابسته به گوگل طراحي شده است.
اين روبات تحقيقاتي، ويژگي‌هاي روبات قبلي شرکت موسوم به `اطلس` Atlas را داراست اما کارآيي و قابليت جابه‌جايي آن بالاتر است و از يک سيستم مفصلي ساده تر بهره مي‌برد.
سرعت حرکت اين روبات به 14.5 کيلومتر در ساعت مي‌رسد و با يک بار شارژ قادر است 24 کيلومتر را طي کند و بسته‌هايي به وزن 45 کيلوگرم را از زمين برداشته و جابه‌جا کند.

***معرفي سوپر باکتري هاي مقاوم به آنتي بيوتيک از سوي سازمان جهاني بهداشت
سازمان جهاني بهداشت، هفته گذشته در اولين فهرست `عوامل بيماريزاي اولويت دار` مقاوم به آنتي بيوتيک، اسامي 12 خانواده باکتريايي را که بيشترين تهديد براي سلامت انسان محسوب مي شوند را منتشر کرد.
اين فهرست به ويژه بر خطر باکتري هاي به اصطلاح گِرَم-منفي که نسبت به آنتي بيوتيک هاي متعدد مقاوم هستند، تاکيد دارد.
اين باکتري ها قادرند راه هاي جديد براي مقاومت در برابر درمان بيابند و همراه ماده ژنتيکي عبور کنند که همين امر به ساير باکتري ها نيز اجازه مي دهد که نسبت به دارو مقاوم شوند.
فهرست سازمان جهاني بهداشت براساس ضرورت نياز به آنتي بيوتيک هاي جديد، به سه دسته داراي اولويت حياتي، بالا و متوسط تقسيم مي شود که مهم ترين گروه، شامل باکتري هاي مقاوم به چند دارو مي شوند که به ويژه تهديد خاص در بيمارستان ها، خانه هاي سالمندان و در ميان بيماراني محسوب مي شوند که مراقبت از آنها به دستگاه هايي نظير دستگاه هاي تنفس مصنوعي و کاتترهاي وريدي (ميله هاي نازک و قابل انعطاف ) نياز دارد.
رديف دوم و سوم اين فهرست نيز حاوي باکتري هايي است که به سرعت نسبت به دارو مقاومت پيدا مي کنند و موجب بروز بيماري هاي رايج تري مانند سوزاک و مسموميت مواد غذايي ناشي از سالمونلا مي شوند.
کارشناسان پيش از اين هشدار داده بودند که مقاومت نسبت به داروهايي که براي مبارزه با عفونت مورد استفاده قرار مي گيرند، در قياس با سرطان، تهديد بزرگتري براي بشريت محسوب مي شوند.
درصورتي که آنتي بيوتيک ها تاثير خود را از دست بدهند، انجام فرآيندهاي مهم پزشکي مانند پيوند اعضا، سزارين، تعويض مفصل و شيمي درماني نيز بسيار خطرناک خواهد شد.
حدود 700 هزار نفر در سراسر جهان هر سال به دليل ابتلا به عفونت هاي مقاوم به دارو جان خود را از دست مي دهند و اگر اقدامي صورت نگيرد تخمين زده مي شود که چنين عفونت هايي سالانه 10 ميليون نفر را تا سال 2050 به کام مرگ بکشاند.
علمي**1055**
خبرنگار : زينب کارگر **انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با کانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me

انتهاي پيام /*



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه