آخرین اخبار

روشي براي کنترل و حذف آلاينده هاي مضر هوا علمي

روشي براي کنترل و حذف آلاينده هاي مضر هوا

  بزرگنمايي:

چه خبر - فارغ التحصيل دکتراي شيمي کاربردي اين دانشگاه در خصوص طرح خود با بيان اينکه وجود آلاينده ها به خصوص مونوکسيد کربن در هوا امروزه به يک چالش اساسي تبديل شده است، اظهارداشت: حذف و کنترل اين آلاينده ها براي پيشگيري از بيماريهاي تنفسي و سرطان يک امر ضروري است.

نعيمه سيف وند افزود: فرآيند فتوکاتاليستي يک فرآيند اکسيداسيون پيشرفته است که از انرژي نور براي فعال کردن فتوکاتاليست نيمه هادي استفاده مي کند؛ استفاده از فتوکاتاليست هاي ارزان قيمت بر پايه اکسيد تيتانيم که در شرايط فشار و دماي محيط از آن ها استفاده مي شود، جاذبه بيشتري دارد.
وي خاطرنشان کرد: يکي از محدوديت هاي نانو فتوکاتاليست تيتانيوم دي اکسيد جذب نور آن فقط در ناحيه ماوراي بنفش است که روشهاي مختلفي براي غلبه بر اين محدوديت پيشنهاد شده است.
اين محقق جوان ادامه داد: در اين تحقيق از کامپوزيت گرافن اکسايد به دليل داشتن سطح ويژه بالا و خاصيت عامل دارشدن سطح استفاده شده است؛ در مرحله بعدي سطح گرافن اکسايد با کروم که خاصيت کمپلکس کنندگي خوبي با گازهاي آلاينده هوا مثل مونوکسيد کربن دارد، عامل دار شد.
وي تلفيق دو خاصيت فتوکاتاليستي و تشکيل کمپلکس پايدار با گازهاي آلاينده را دستاورد مهم تحقيق خود ذکر کرد و درباره کاربردهاي پروژه خود اظهار داشت: از نتايج اين طرح مي توان در دستگاههاي تصفيه هوا، کفپوش خيابانها، پوشش سطح ساختمانها و مبدل اگزوز خروجي خودروها استفاده کرد.
سيف وند با بيان اينکه اين پروژه مراحل پاياني خود را طي مي کند، رساندن آن به مراحل نيمه صنعتي و صنعتي را از هدفهاي خود برشمرد.
وي تاکيد داشت: قابليت بازگشت پذير کردن فتوکاتاليست، افزايش عمر فتوکاتاليست، دائمي شدن آن و بالابردن مقاومت آن در مقابل تابش نور ماوراي بنفش از طرحهاي آتي در قالب اين پروژه به شمار مي رود.
سيف وند يافتن راه حل مناسب براي حذف آلاينده مونوکسيد کربن به دليل مشکل بودن روشهاي ديگر پيشنهاد شده توسط ساير محققان، حل معضل امروزه انسان ها با وجود آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و صنعتي، استفاده از فتوکاتاليست که يک روش سبز براي حل مشکل آلودگي محيط زيست را از جمله اهداف اين پروژه عنوان کرد.
وي با تاکيد بر اينکه نتيجه اين طرح کنترل و حذف آلاينده هاي مضر هوا است و با اشاره به روند مراحل انجام اين طرح گفت: ابتدا لايه نازک دي اکسيد تيتانيوم TiO2 به روش لايه نشاني بخار شيميايي به کمک پلاسما بر روي صفحه کوارتز تهيه مي شود.
دانش آموخته دانشگاه صنعتي اميرکبير ادامه داد: سپس سطح گرافن اکسايد با کمک فلز کروم و مايع يوني براي تشکيل بهتر کمپلکس اصلاح شده و در مرحله بعدي کامپوزيت GO بر روي لايه نازک TiO2 نشانده مي شود.
وي افزود: در نتيجه کامپوزيت تهيه شده در دستگاه تست فتوکاتاليست نصب شده و آزمايشهاي مربوط به حذف مونوکسيد کربن از هوا بر روي آن انجام مي گيرد.
به گفته اين محقق، نتايج به دست آمده ميزان بالايي از حذف تقريبا کامل منوکسيد کربن به ميزان 97 درصد را نشان مي دهد که در مقايسه با ساير فتوکاتاليست ها بسيار مطلوب است.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه استفاده فتوکاتاليست ها براي تصفيه هوا موضوع جديدي نيست، اما گام بلند ابتکاري اين روش در هماهنگي فتوکاليست با ماده اي که همزمان با مونوکسيد کربن تشکيل کمپلکس تشکيل دهد و از طرفي خاصيت گزينش پذيري اين آلاينده را در مخلوطي از گازها داشته باشد.
سيف وند افزود: کاهش آلودگي هوا، تصفيه فتوکاتاليستي هوا، قابليت صنعتي شدن طرح و استفاده از فتوکاتاليست صفحه اي به جاي پودري از جمله نتايج کاربردي شدن اين طرح محسوب خواهد شد.
اين فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي اميرکبير خاطرنشان کرد: قابليت حذف آلاينده ها به ميزان بالا (مونوکسيد کربن به ميزان 97 درصد)، استفاده از فتوکاتاليست به صورت لايه نازک و صفحه اي در مقايسه با فتوکاتاليست هاي پودري، قابليت استفاده مجدد از فيلتر و تعويض راحت آن، امکان توليد صنعتي فيلتر در مقياس بالا، امکان شستشوي فيلتر بدون تخريب آن، فعال شدن فتوکاتاليست در نور مرئي به جاي ماورابنفش، تلفيق دو روش فتوکاتاليستي و خاصيت تشکيل کمپلس پايدار فلز کروم با مونوکسيد کربن از ويژگي هاي نوآورانه اين طرح به شمار مي رود.
اين پروژه توسط نعيمه سيف وند فارغ التحصيل دکتراي شيمي کاربردي دانشگاه صنعتي اميرکبير و دکتر الهه کوثري دانشيار گروه مستقل شيمي دانشگاه صنعتي اميرکبير انجام گرفته است.

منبع: ايرنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه