آخرین اخبار

ايران وارد بازار نفت آفريقاي جنوبي مي‌شود اقتصادي

ايران وارد بازار نفت آفريقاي جنوبي مي‌شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - وزير انرژي آفريقاي جنوبي به تهران را مقدمه سفر آقاي دکتر روحاني به اين کشور آفريقايي برشمرد و گفت: فروش نفت خام و فرآورده‎هاي نفتي و مذاکره براي سرمايه‎گذاري شرکت‎هاي آفريقاي جنوبي در ايران، دو محور اصلي مذاکرات امروز بودند که براي ادامه مذاکرات کارشناسي در اين باره دو کارگروه تشکيل شد.
وي با اشاره به علاقه‎مندي آفريقاي جنوبي براي خريد نفت خام و فرآورده‎هاي نفتي از ايران و سرمايه گذاري آنها در زمينه توليد گاز طبيعي به مايع يا نفت گاز (جي‎تي‎ال GTL) و همچنين اعلام آمادگي ايران براي همکاري، گفت: قرار است فردا (يکشنبه، ١٥ اسفندماه) مذاکرات انجام شود و اميدواريم که در اين ٢ بخش اصلي مذاکرات نتايج خوبي داشته باشد.
وزير نفت ادامه داد: موضوعي که در صورت وجود اراده در پرتوريا مي تواند زودتر از موارد ديگر به نتيجه برسد، فروش محموله‎هاي نفت خام و فرآورده‎هاي نفتي است، زيرا آفريقاي جنوبي همه نياز خود را از طريق واردات تامين مي کند.
زنگنه درباره مقدار تقاضاي آفريقاي جنوبي براي خريد نفت خام از ايران گفت: آنها بايد مقدار نياز خود را مشخص کنند و به نظر مي‎رسد روزانه بيش از ١٠٠ هزار بشکه نفت خام نياز دارند.
وي با بيان اين که قرار است مسئولان شرکت دولتي نفت آفريقاي جنوبي (پترو اس اي) و شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران فردا مذاکره کنند، گفت: آفريقاي جنوبي فناوري جي‎تي‎ال را در اختيار دارد و در سال‎هاي گذشته هم در اين باره با آنها مذاکراتي داشته‎ايم اما به دليل نبود تفاهم بر سر قيمت فروش گاز نتوانستيم به نتيجه برسيم اما در صورت تفاهم بر سر قيمت ما علاقه‎مند به همکاري با آنها هستيم.
وزير نفت افزود: در صورت وجود دورنمايي مطلوب براي سرمايه گذاري شرکت دولتي نفت آفريقاي جنوبي در بخش جي‎تي‎ال که گفته ايم امکان شريک شدن شرکت‎هاي ايراني با آنها هم وجود دارد، گاز مورد نياز را بر اساس قيمتي که تفاهم کنيم، تامين خواهيم کرد.
زنگنه درباره اجراي طرح‎هاي پالايشي در آفريقاي جنوبي گفت: ما براي احداث طرح‎هاي جديد در خارج از ايران در شرايط سرمايه‎گذاري نيستيم زيرا ايران کشوري سرمايه پذير است، اما آماده بررسي خريد بخشي از سهام پالايشگاه‎هاي موجود با هدف تضمين صادرات دراز مدت نفت آماده هستيم و اين موضوع در دستور کار ما قرار دارد.
وي افزود: البته اين فعاليت‎ها در صورتي که بخواهد انجام شود بايد از سوي بخش خصوصي و با پشتيباني صندوق توسعه ملي باشد.
پيش از اعمال تحريمها عليه تهران، ايران بزرگترين تامين کننده نفت خام آفريقاي جنوبي بود و اين کشور آفريقايي روزانه حدود ٣٨٠ هزار بشکه نفت از ايران وارد مي‌کرد.
وزير نفت تاکيد کرد: ايران اکنون هيچ مشکلي در بازاريابي و فروش نفت خام ندارد و تقاضا براي نفت خام اين کشور بيشتر از مقدار آمادگي اش براي صادرات است، با اين حال ما علاقه مند حضور در بازارهاي جديد مانند آفريقاي جنوبي هستيم.
زنگنه با بيان اين که آفريقاي جنوبي علاقه دارد نيازش به نفت خام را ازسوي شرکت دولتي نفت خود تامين کند، گفت: آفريقاي جنوبي بايد نفت خريداري شده از ايران را در جايي استفاده کند که در اختيار و حيطه تصميم‎گيري شرکت هاي خارجي نباشد.
وي همچنين در آغاز مذاکرات دوجانبه هيئت‎هاي نفتي جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي گفت: براي ايران و آفريقاي جنوبي امکان توسعه روابط در شاخه هاي مختلف اقتصادي وجود دارد.
وزير نفت تصريح کرد: اميدواريم بتوانيم با رفت و آمدها زمينه را براي همکاري هاي اقتصادي به ويژه در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي فراهم کنيم.
جاکوب زوما، رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي، ارديبهشت ماه امسال در راس يک هيئت ١٨٠ نفري وارد تهران شد. ٦ وزير کابينه آفريقاي جنوبي و نزديک به ١٠٠ نفر فعال اقتصادي وي را همراهي کردند.
اين نخستين سفر رياست جمهوري آفريقاي جنوبي به ايران پس از ٣٧ سال بود، البته نلسون ماندلا، رهبر مبارز و فقيد اين کشور، پيش و پس از دوران رياست جمهوري خود به ايران آمده بود.
ايران و آفريقاي جنوبي در جريان اين سفر، هشت سند همکاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي مانند تجارت و صنعت، ايجاد کارگروه مشترک سرمايه گذاري و همچنين همکاري کشاورزي امضا کردند.
يادداشت تفاهم همکاري مديريت منابع آبي، برنامه همکاري در زمينه فرهنگ و هنر، همکاري‌هاي بيمه اي، يادداشت تفاهم تبادل اطلاعات ملي مربوط به پولشويي و همکاري پژوهشگاه صنعت نفت ايران و شرکت ملي نفت آفريقاي جنوبي (پترو اس اي) در زمينه فناوري مايع سازي گاز (جي تي ال) و فناوري اختلاط نفت خام از ديگر اسناد امضا شده ميان ايران و آفريقاي جنوبي بود.
انتهاي پيام/



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي