آخرین اخبار

نتايج سرشماري نفوس و مسکن اعلام شد/ نرخ رشد جمعيت صفر است اقتصادي

نتايج سرشماري نفوس و مسکن اعلام شد/ نرخ رشد جمعيت صفر است

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، اميدعلي پارسا، با اعلام جزئيات نتايج سرشماري نفوس و مسکن سال 95 گفت: بر اساس نتايج سرشماري، 24 ميليون خانوار در کشور وجود دارد.

وي اظهار کرد: بر اساس نتايج سرشماري، نرخ رشد جمعيت نسبت به سال 90 صفر شده است؛ در عين حال نرخ رشد جمعيت شهري 0.2- درصد و نرخ رشد جمعيت روستايي 0.06- درصد است.

رئيس مرکز آمار ايران در ادامه گفت: تغييرات بعد (اندازه) خانوار نسبت به سال 90، 0.2- درصد و اين نسبت براي خانوار شهري نيز همين مقدار است، اما براي خانوار روستايي 0.3- است.

اين مقام مسئول تصريح کرد: جمعيت ساکن در نقاط روستايي نسبت به سال 90، منفي 772 هزار و 383 نفر ثبت شد. همچنين نسبت شهرنشيني جمعيت نسبت به امسال 2.6 است.

پارسا ادامه داد: جمعيت کل کشور براساس سرشماري سال جاري نسبت به سال 90 تعداد 4 ميليون و 776 هزار و 601 نفر افزايش دارد. همچنين تعداد خانوار نسبت به سال 90 حدود 3 ميليون و 10 هزار و 388 افزايش يافته است.

وي گفت: کل جمعيت کشور در سال ١٣٩٥ به ٧٩ ميليون و ٩٢٦ هزار و ٢٧٠ رسيد که نسبت به سال ١٣٩٠ نزديک به ٤ ميليون و ٧٧٦ هزار نفر افزايش يافته است؛ ضمن اينکه تعداد خانوار ايراني در سال ١٣٩٥ به ٢٤ ميليون و ١٩٦ هزار و ٣٥ رسيده است که نسبت به سال ١٣٩٠ حدود ٣ ميليون خانوار افزايش داشته است.

رئيس مرکز آمار ايران افزود: تعداد خانوار شهري در سال ١٣٩٥ معادل ١٨ ميليون و ١٢٥ هزار خانوار بوده که نسبت به سال ١٣٩٠ به اندازه دو ميليون و ٦٩٨ هزار و ٦٤٠ خانوار افزايش يافته است.پارسا ادامه داد: واحدهاي مسکوني خالي در سال 90 حدود يک ميليون و 663 هزار واحد مسکوني بوده که در سال 95 به دو ميليون و 587 هزار واحد رسيده است که تهران، به تنهايي در سال 90 از يک ميليون و 663 هزار واحد 327 هزار واحد را به خود اختصاص داده که در سال 95 نيز تهران با 490 هزار واحد مسکوني خالي بيشترين سهم را داشته است.

وي اظهار کرد: سرشماري خوب و استانداردي انجام شده است و آن سرمايه اجتماعي عظيم مردم که به مرکز آمار و نظام آماري کشور اعتماد کرده اند، در آمار با کيفيت خود را نشان مي دهد.

به گفته رئيس مرکز آمار ايران، اصل جريان يکطرفه اطلاعات فردي به سمت مرکز آمار نيز بايد مدنظر قرار گيرد که در کل دنيا جزو کارهاي اصولي و حرفه اي آماري است و در نظام آماري ثبتي مبنا، اين اولويت را بيشتر نمود مي دهد، پس استراتژي اصلي ما استقرار نظام آماري ثبتي مبنا است.

پارسا در خصوص اينکه آيا دولت در اين آمار دستکاري داشته است، گفت: نتايج سرشماري ده روز قبل نهايي شده بود، ولي تدبير اين شد که ابتدا در دولت ارايه شود، احدالناسي در کشور از مرکز آمار يا رئيس بنده نمي تواند در آمار و اطلاعات توليدي در مرکز آمار، خدشه وارد کرده و عدد و رقمي را دوست داشته باشد يا نداشته باشد؛ صرفا ارايه آن به دولت صورت گرفت و هيچ دستکاري هم ارائه نشد.

وي افزود: توقع داريم دولت براي ما اين تسهيلات را فراهم کند که به سمت نظام آماري ثبتي مبنا برويم، البته اين رويکرد گريزناپذير کل نظام آماري دنيا است و البته به انجام نمي‌رسد مگر اينکه هر سه قوه با تمام توان براي تحقق آن گام بردارند.

رئيس مرکز آمار ايران در خصوص نرخ بيکاري خاطرنشان کرد: نرخ بيکاري از طريق سرشماري ها و طرح هاي آماري اعلام مي شود، البته خروجي ناشي از بيکاري بلافاصله بعد از اتمام سرشماري ها امکان ارايه ندارد، البته طرح اشتغال و بيکاري مرکز آمار که در پاييز انجام شده بود و کار زمستان هم به اتمام رسيده است.

پارسا در پاسخ به اين سوال که وضعيت بيکاري و آمار آن داراي شبهاتي است، گفت: در کل دنيا، آمارگيري اشتغال و بيکاري همان است که از سوي مرکز آمار ايران انجام مي شود، البته برخي اختلافات بر روي تعاريف و مفاهيم وجود دارد که منجر به اين مساله شده است، ولي ما در طرح نيروي کار و اشتغال و بيکاري خود، از يک ساعت تا دو روز و اشتغال ناقص هم داريم که اشتغال ناقص در کشور حدود ده درصد است.

وي در اين باره تصريح کرد: بالاترين حد بيکاري در کشور اگر قرار باشد برآورد شود و همه کساني که کمتر از 44 ساعت کار مي کنند، بيکار محاسبه شود، بايد 10 درصد به 12 درصد نرخ بيکاري اضافه کند، ولي در دنيا تعريف اين است که هر فردي يک ساعت در هفته کار کند، بيکار نيست.

رئيس مرکز آمار ايران خاطرنشان کرد: نرخ بيکاري کشور از 11 درصد در سال 94 به 12.4 درصد در سال 95 رسيده است و در دو سال يک ميليون و 90 هزار نفر به جمعيت فعال کشور اضافه شده که 615 هزار نفر آن شاغل و 494 هزار نفر نيز به جمعيت بيکاران ما اضافه شده است.

پارسا افزود: جمعيت شاغلان کشور در همه بخش هاي اقتصادي کشور، اضافه شده و به 22 ميليون 700 نفر افزايش يافته است. تنها در بخش ساختمان روند نزولي دارد و همچنان در بخش ساختمان ريزش داريم که علت آن هم افزايش بي حد است که اکنون کاهش را نشان مي دهد.

وي در توضيح نرخ بيکاري مردان گفت: نرخ بيکاري مردان در سال 95 معادل 10.5 بوده است ولي نرخ بيکاري زنان 20.7 بوده است. همچنين نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 ساله نيز براي سال 95 معادل 29.4 درصد و براي جوانان 15 تا 29 ساله نيز 25.9 درصد بوده است.

به گفته رئيس مرکز آمار ايران بيکاري مردان جوانان 15 تا 24 ساله 25.4 درصد بوده و براي زنان در اين گروه 4.2 درصد بوده است. جمعيت غيرفعال کشور 397 هزار و 330 نفر کاهش يافته است، به اين معنا که نسبت به سال گذشته، افرادي که دنبال کار نبوده اند و به دنبال کار آمده اند، افزايش يافته است.

پارسا گفت: در فصل پاييز امسال نسبت به سال قبل، نرخ مشارکت اقتصادي از 38.1 درصد به 38.9 درصد افزايش يافته است يعني 807 هزار و 737 نفر جوياي کار بوده اند که اين ها براي 326 هزار نفر شغل پيدا شده و 481 هزار و 55 نفر هم بيکار باقي مانده اند.

وي ادامه داد: در فصل زمستان از 37.7 درصد نرخ مشارکت ما به 38.9 درصد افزايش يافته است، همچنين 1.2 درصد در زمستان جمعيت فعال زياد شده است و بنابراين در اين فصل يک ميليون و 78 هزار نفر جوياي کار بوده اند که 766 هزار و 291 نفر شاغل شدند و 311 هزار و 725 نفر هم بيکار مانده اند و به اين ترتيب، براي زمستان نسبت به همه زمستان هاي سال هاي قبل، وضع اشتغال و بيکاري ما بهتر بوده است.

رئيس مرکز آمار ايران در انتها خاطر نشان کرد: براي قضاوت بايد کل سال و ميانگين چهارفصل را ديد که نتايج سالي است که اعلام شده است. اما به عنوان يک کارشناس مي گويم که سال 95 از نظر اقتصادي، کارنامه خوبي داشته ايم.

منبع: ميزان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي