بزرگنمايي:
چه خبر - پيش از شروع سفرهاي نوروزي خبر داد و گفت: همچنين تا پيش از آغاز سفرهاي نوروزي در مسيرهالي منتهي به شمال کشور، باند دوم بزرگراه فيروزکوه- قائمشهر به طول 40 کيلومتر و آزادراه منجيل- رودبار به طول 7.5 کيلومتر رفت و برگشت به بهرهبرداري ميرسد.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر افتتاح نزديک به 6 هزار متر تونل در اين محورها اظهار داشت: تونل آبشار در محور هزار به طول هزار و 100 متر که هفته گذشته به بهرهبرداري رسيد نقش موثري در روانسازي ترافيک در اين محور دارد.
وي افزود: اين تونل در گردنه آبشار واقع شده است و به علت سرماي شديد منطقه، حجم بالاي آبهاي روان و سختي کار در مناطق کوهستاني يکي از نمونههاي مثال زدني است که با رعايت کليه اصول و قواعد مهندسي و اجراي لايههاي آببند و سيستمهاي زهکشي در جداره و کف تونل به سرانجام رسيد.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل، خادمي افتتاح باند دوم بزرگراه فيروزکوه- قائمشهر را يکي ديگر از اقدامات مهم در روانسازي ترافيک نوروزي عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: اين محور استانهاي جنوبي و مرکزي را از طريق تهران به استان مازندران و شمالشرق کشور متصل ميکند و به دليل وجود جاذبههاي گردشگري، اين استانها همواره مقصد سفر هموطنان است. به طور ميانگين روزانه 17 هزار خودرو و در ايام تعطيل 35 هزار خودرو از اين مسير تردد ميکنند.
وي در خصوص تونلهاي احداث شده در اين محور گفت: در اين مسير 40 کيلومتري سه دستگاه تونل به طول هزار و 570 متر حفر شده است و با در نظرگرفتن آبدار و ناهمگون بودن جنس خاک و نوع سنگهاي رشته کوه البرز احداث آن يکي ديگر از دستاوردهاي مهندسان کشور در حوزه زيرساختهاي حمل و نقل است.
خادمي افزود: تاکنون 144 کيلومتر از محور تهران- فيروزکوه- قائمشهر به بهرهبرداري رسيده است و با افتتاح 40 کيلومتر ديگر آن در محدوده پلسفيد- قائمشهر ظرفيت در اين محور افزايش مييابد و سالانه 1 ميليون و 500 هزار لير نيز در مصرف سوخت صرفهجويي خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي آزادراه منجيل- رودبار را يکي ديگر از پروژههاي اولويتدار منتهي به شمال کشور دانست و گفت: محور قزوين- رشت به طول 127 کيلومتر در سالهاي گذشته به بهرهبرداري رسيده است و آزادراه منجيل- رودبار به طول 11کيلومتر در ادامه آن موجب گشايش گلوگاه ترافيکي منطقه ميشود.
وي از بهرهبرداري قسمت اول اين آزادراه به طول 3.2 کيلومتر خبر داد و بيان داشت: اين بخش از مسير يکي از سختترين، فنيترين و تخصصيترين پروژههاي اجرا شده در کشور است که داراي 5 دستگاه تونل به طول 3 هزار و 200 متر و 534 متر پل است که در عرض يک سال و نيم احداث شده است.
خادمي افزود: حفاري 5 دستگاه تونل به طول 3 هزار و 200 متردر اين قطعه با شرايط توپوگرافي خاص مناطق شمالي کشور در کمتر از يک سال رکوردي بي نظير در ساخت پروژه هاي عمراني کشور به حساب ميآيد.
مديرعامل شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور حفاري اين تونلها را به طور همزمان اقدام مهمي دانست و اظهار داشت: اين تونلها با رعايت کامل نکات ايمني ساخته شده است و سيستم روشنايي و علايم الکترونيکي آن کامل است.
وي اظهار اميدواري کرد تا هموطنان در ايام نوروز به سلامت سفر خود را به پايان برسانند و در عبور از محورهاي ساخته شده از عملکرد وزارت راه و شهرسازي رضايت داشته باشند.
در حال حاضر پروژههاي آزادراهي در حال اجرا است که شامل هزار و 350 کيلومتر آزادراه است و در صورت تکميل بخش قابل توجهي از کريدورهاي ترانزيتي کشور تکميل خواهد شد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور تکميل قطعه چهارم آزادراه جنوبي تهران در سال 96 اشاره کرد و گفت: همچنين قطعه اول آزادراه شيراز ـ اصفهان در سال 97 به بهرهبرداري ميرسد.
خادمي هزينه اجراي آزادراهها را رقم بالايي عنوان کرد و گفت: هر کيلومتر آزادراه در ارزانترين قيمت 12 ميليارد تومان هزينه دارد و در مناطق کوهستاني اين رقم به 25 ميليارد تومان افزايش مي يابد.
وي به اجراي روزانه 4 تا 5 کيلومتر ريلگذاري در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 40 روز پيش 260 ميليارد تومان نقدينگي رسيد و اجراي توسعه ريلي را سرعت بخشيد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور خاطرنشان کرد: همچنين تزريق هزار و 750 ميليارد تومان در سال 95 موجب شد، اجراي آزادراه سرعت بگيرد.
خادمي بيان کرد: همچنين امسال 900 ميليارد تومان اوراق مشارکت به آزادراهها اختصاص دادند.
وي بيان کرد: در سال جاري حدود هزار ميليارد تومان در محورهاي منتهي به شمال هزينه کرديم که 600 ميليارد تومان آن در آزادراه تهران ـ شمال، 100 ميليارد تومان آن در محور فيروزکوه، 100 ميليارد تومان در محور هراز، 110 ميليارد تومان در محور قزوين ـ الموت و 120 ميليارد تومان آزادراه قزوين ـ رشت، البته در سال گذشته 80 ميليارد تومان هم به تکميل آزادراه قزوين ـ رشت اختصاص داديم.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور افزود: آزادراه قزوين ـ رشت 3.2 کيلومتر تونل رفت و برگشت سه خطه احداث شد.
خادمي همچنين از تکميل کنارگذار کرمانشاه به طول 24 کيلومتر با 4 تقاطع غيرهمسطح خبر داد و گفت: اين مسير در محدوده کريدور شمال ـ جنوب غرب وجود دارد.
وي در ادامه افزود: در آزادراه خرمآباد به اراک بلندترين تونلها شامل 3 کيلومتر رفت و 3 کيلومتر برگشت در دو سال توسط قرارگاه خاتم احداث شد که در سال 96 لاينيگ آن اجرا ميشود و احداث 6 کيلومتر تونل در سه سال بدون تي بي ام مناسب ارزيابي ميشود.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور اظهار داشت: بايد 9 هزار و 500 کيلومتر خط آهن بسازيم که طبق اولويتبندي ستاد اقتصاد مقاومتي 5 پروژه ريلي اولويتگذاري شد.
خادمي ادامه داد: اتصال استانهاي همدان، گيلان، کرمانشاه، اروميه و آذربايجان غربي و کردستان به شبکه ريلي جزو پروژههاي ستاد اقتصاد مقاومتي در بخش ريلي اولويتبندي شد، تا تکميل شود.
وي اظهار داشت: براي تأمين ريل اين پروژههاي ريلي به اندازه 2 هزار کيلومتر ريل به صورت فاينانس از هند تأمين شده است و براي ريل گذاري روزانه 30 واگن ريل فعاليت ميکنند.
وي از افزايش اعتبارات ريلي در سال آينده براي افتتاح 5 اولويت در سال 96 خبر داد و گفت:براي تکيمل اين 5 محور ريلي 1200 ميليارد تومان اوراق مشارکت عرضه شده است و افزايش اعتبارات ريلي از 1200 ميليارد تومان به 2150 ميليارد تومان، نشانه توجه دولت به توسعه ريلي کشور است.
انتهاي پيام/