آخرین اخبار

نکات مهم براي آب بندي خودرو صفر کيلومتر ماشين

نکات مهم براي آب بندي خودرو صفر کيلومتر

  بزرگنمايي:

چه خبر - راهنماي صحيح استفاده از خودروهاي صفرکيلومتر در ايران

با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال بازار خريد خودرو هم مانند بسياري از بازارهاي ديگر گرم است. اگر اين روزها قصد خريد يک خودروي صفر کيلومتر را داريد يا بتازگي خودرو صفر کيلومتر خريده ايد شايد خواندن مطالبي که در ادامه به آن اشاره مي شود براي شما کاربردي و آموزنده باشد.

وقتي مشتري براي تحويل خودرو مراجعه مي کند بايد به چند نکته توجه داشته باشد.

مهندس فريبرز زينالي، مدير مهندسي خودروي شرکت خدمات پس از فروش ايران خودرو در گفت و گو با ما ضمن تائيد اين موضوع مي گويد: خودروهايي که به مشتري تحويل داده مي شود بايد فرآيند موسوم به PDS يا Pre Delivery Service را پشت سر گذارد. اين فرآيند به اين معني است که پيش از تحويل خودرو به مشتري، مجموعه اي از فعاليت ها و کارکردهاي خودرو در بخش هاي عملکردي خودرو مورد بررسي قرار مي گيرد تا مطمئن شويم خودرو با عملکرد کامل و صحيح در اختيار مشتري قرار مي گيرد.

فرآيند ديگري وجود دارد که تحت عنوان Handover از آن نام برده مي شود. به اين معني که مشتري به مدت 30 تا 40 دقيقه در زمينه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار مي گيرد تا با عملکرد آن آشنا شود. گاهي مشتري خودرويي مي خرد که ممکن است با سيستم عملکرد آن آشنا نباشد. در اين فرآيند درباره عملکرد قسمت هاي مختلف خودرو مانند چگونگي باز شدن در صندوق عقب، قفل کردن شيشه هاي عقب خودرو يا عملکرد سيستم تهويه خودرو، سيستم صوتي و امکاناتي که در داخل خودرو تعبيه شده است اطلاعاتي در اختيار خريدار قرار مي گيرد. هدف از فرآيند Handover آشنايي مشتري با خودروي جديد خريداري شده و امکانات مختلف آن است. بنابراين اگر خريدار در آينده با علائم هشداردهنده اي روبه رو شود يا بخواهد از عملکرد هاي مختلف در نظر گرفته شده براي خودرو استفاده کند با اين موضوعات آشنايي کامل دارد. در حقيقت اين فرآيند آموزش ابتدايي موضوعات مرتبط با خودرو به خريداران است.

مشتري دقت داشته باشد

اين کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به اهميت دو فرآيندي که پيش از اين اشاره شد، مي گويد: در فرآيند PDS مجموعه اي از نکات مورد توجه است. اين فرآيند يک فعاليت بازرسي است که توسط نمايندگي انجام مي شود و مجموعه اي از ويژگي هاي خودرو از فعاليت هاي مکانيکي و امکانات و تجهيزات جانبي و تزئيني خودرو را شامل مي شود. نمايندگي موظف است بدنه خودرو را بدقت مورد بازرسي قرار دهد تا مطمئن شود هيچ گونه نشتي روغن وجود ندارد. در اين فرآيند، فرمان و چراغ هاي خودرو هم کنترل مي شود.

ممکن است مشتري از جنس عملياتي که در اين فرآيند انجام مي شود اطلاعاتي نداشته باشد؛ اما خروجي اين فرآيند براي مشتري اين است که عملکرد خودرو صحيح و سلامت باشد. در فرآيند Handover آموزش عملکردي خودرو مورد توجه است. مشتري بايد هنگام تحول خودرو کليات فرآيند PDS را مورد توجه قرار دهد تا از عملياتي که پيش از تحويل خودرو در نمايندگي انجام شده مطلع شود. البته خودش هم مي تواند بعد از تحويل خودرو نگاهي به آن بيندازد و از سالم بودن چرخ ها و ميزان باد لاستيک ها، نبود هرگونه خط و خش و خوردگي در بدنه و نبود نشتي روغن در بخش هاي مختلف اطمينان حاصل کند.

دفترچه هايي که خوانده نمي شود

يکي ديگر از نکاتي که خريداران بايد به آن توجه داشته باشند دفترچه راهنماي مشتري است. زينالي به اشاره به اين موضوع تاکيد مي کند: هنگام خريد خودرو دو دفترچه در اختيار خريداران قرار مي گيرد که يکي از آنها دفترچه راهنماي محصول است . آنچه در فرآيند Handover براي مشتري توضيح داده مي شود در يک فرصت محدود ارائه مي شود و خريدار مي تواند اطلاعات بيشتر در اين زمينه را در دفترچه راهنماي محصول مطالعه کند. بيشتر خريداران فکر مي کنند با خودرو آشنا هستند و معمولا دفترچه راهنماي محصول را مطالعه نمي کنند. دومين دفترچه به سرويس ها و گارانتي خودرو مربوط است. اگر مشتري اين دفترچه را بخوبي مطالعه کند درباره اين که بايد در چه کيلومترهايي و در چه زمان هايي براي سرويس خودرو به نمايندگي هاي مجاز مراجعه کند به اطلاعاتي دست پيدا مي کند.

در اين دفترچه راهنما به عواملي که موجب باطل شدن گارانتي خودرو و اقداماتي که موجب باطل شدن شرايط گارانتي نمي شود هم اشاره شده است. علاوه بر اين، به نکات ايمني که خريداران ملزم به رعايت آن هستند و مسائل امنيتي مربوط به خودرو نيز اشاره شده است. بنابراين خريدار بايد به مجموعه مسائلي که در دفترچه راهنماي محصول و دفترچه گارانتي خودرو اشاره شده توجه داشته باشد و اين موضوعات را بدقت مورد مطالعه قرار دهد.

وي مي افزايد: توصيه ما به خريداران خودرو اين است که در مواقع تعيين شده براي سرويس خودرو به نمايندگي هاي مجاز مراجعه کنند . تاکيد بر مراجعه به نمايندگي هاي مجاز تعمير خودرو فقط به سرويس هاي اوليه محدود نمي شود بلکه بهتر است براي سرويس هاي ادواري خودرو نيز به نمايندگي هاي مجاز مراجعه شود، به اين ترتيب مشتري مي تواند مطمئن باشد قطعاتي مانند فيلترها و روغن که در سرويس تعويض مي شود يا به طور کلي قطعات مصرفي در در سرويس هاي اوليه و ادواري مورد تائيد شرکت خودروساز است. اينها مجموعه نکاتي است که خريداران خودرو و مشتريان شرکت هاي خودروساز بايد به آن توجه داشته باشند.

چرا آب بندي خودرو هاي صفر کيلومتر مهم است؟

يکي از دغدغه هاي خريداران خودرو چگونگي آب بندي خودروهاي صفر کيلومتر است. شايد آب بندي واژه چندان مناسبي براي اين اقدامات نباشد اما در حقيقت منظور از آب بندي، آماده کردن ابتدايي خودرو براي استفاده طولاني مدت از آن است.

کارشناسان خودرو مي گويند قطعات مختلف مانند پيستون ها، رنگ ها و ديگر قسمت ها بايد با کارکرد مناسب و بهينه از طريق روغن کاري مناسب هماهنگ و يکپارچه شود. گاهي به دليل غير همجنس بودن قطعات يک خودرو، اين قطعات بايد هماهنگ شود. در خودروهايي که توسط شرکت هاي بزرگ خودروسازي در سطح دنيا ساخته مي شود قطعات خودرو پيش از نصب به طور جداگانه آب بندي و با هم هماهنگ شده است. بنابراين راننده بعد از خريد اين خودرو مي تواند براحتي و با سرعت و شرايط دلخواه خود رانندگي کند.

بهتر است در هزار کيلومتر نخست رانندگي با اين خودرو تا حد امکان فشار کمتري به خودرو وارد شود. بنابراين بايد در سربالايي از دنده سنگين و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گيري مناسب پيش از رسيدن به سربالايي راهکار مناسبي براي جلوگيري از فشار وارد شدن به خودروست. بهتر است در اين مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.

براي استفاده از پدال گاز هم محدوديت هايي در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروي ممنوع است. بعضي خريداران بعد از خريد خودروي صفر رينگ ها را تعويض مي کنند که چنين اقدامي بدون نظر کارشناسي به شاسي خودرو آسيب مي رساند.

* روغن موتور و فيلتر آن هم حتما بايد بعد از هزار کيلومتر اول تعويض شود

اما مدير مهندسي خودروي شرکت خدمات پس از فروش ايران خودرو در اين باره نظر متفاوتي دارد. وي مي گويد: در گذشته تاکيد مي شد خودروهاي صفر کيلومتر به آب بندي نياز دارد به اين دليل که در گذشته با توجه به فناوري هايي که در توليد خودرو مورد استفاده قرار مي گرفت لازم بود براي هر خودرو در کيلومترهاي اوليه رانندگي، محدوديت هايي در نظر گرفته شود. اکنون نيز طبق عادت بيشتر مشتريان سعي مي کنند اين موضوع را تا حد زيادي رعايت کنند اما واقعيت اين است که خودروهاي امروزي براساس فرآيندي طراحي شده است که از روز نخست بتواند بهترين عملکرد را داشته باشد.

يعني اين طور نيست که خودرو روزهاي اول عملکرد ضعيف تري داشته باشد و با گذشت زمان اين عملکرد بهبود پيدا کند. اما رفتارهاي نابجا در رانندگي مانند شتاب گيري يا ترمز هاي ناگهاني که به قطعات خودرو آسيب مي رساند از همان کيلومترهاي ابتدايي مورد تائيد نيست. شرايط استفاده مناسب از خودرو از تعاريفي است که به عنوان ضوابط گارانتي خودرو از سوي خودروسازان مورد توجه قرار مي گيرد. ما خودرو را براي استفاده در شرايط عادي گارانتي مي کنيم. اگر قرار باشد از خودرو براي رالي استفاده شود يا شتاب هاي ناگهاني به خودرو وارد شود قطعا خودرو صدمه مي بيند.

آب بندي ديگر جدي گرفته نمي شود

معمولا اين روزها کمتر کسي را پيدا مي کنيد که به آب بندي خودرو صفر کيلومتري که بتازگي خريده، اهميت بدهد زيرا آنها بر اين باورند خودروهاي امروزي نيازي به آب بندي ندارند و اين تصوري است که بيشتر آن دسته از افرادي که به قول معروف سن و سالي از آنها گذشته است به آن توجه دارند. اين در حالي است که تعميرکاران خودرو بر اين باورند عادت هاي نادرست ما در استفاده بهينه از خودرو با پيامدهاي بسياري همراه است که مي تواند در عملکرد خودرو اختلال ايجاد کند. يکي از اين نکات، آب بندي خودروست که گرچه ممکن است بر عملکرد خودرو به طور مستقيم تاثيري نداشته باشد و پيامدهاي ناشي از آن بزودي خود را نشان ندهد اما مي تواند با مشکلاتي همراه باشد که با گذشت زمان خود را نشان مي دهد.

به گفته تعميرکاران خودرو بهتر است در 750 کيلومتر نخست رانندگي با يک خودرو صفر کيلومتر بويژه زماني که بار زيادي در خودرو وجود دارد از رفتن به سربالايي هاي پرشيب خودداري شود. همچنين توصيه مي شود دنده هاي اتومبيل صفر کيلومتر به گونه اي تغيير داده شود که همواره دور موتور خودرو بين 2500 تا 4000 دور قرار گيرد. بهتر است هنگام رانندگي با يک خودروي صفر کيلومتر هيچ گاه تخت گاز نرويد و از حرکت در مسيرهاي طولاني مانند بزرگراه ها با دور ثابت تا حد امکان خودداري کنيد. در 750 کيلومتر دوم رانندگي با اين خودرو جديد نيز بهتر است از شتاب گيري هاي سريع و تخت گاز رفتن اجتناب کنيد و از دنده معکوس نيز استفاده نکنيد.




منبع: rajanews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها