کيهان در جواب دفاع فرمان آرا از فرهادي کل سابقه کاري وي را زير سوال برد!
سينما
بزرگنمايي:
چه خبر - حمله کيهان به بهمن فرمان آرا
روزنامه کيهان نوشت:
«بهمن فرمانآرا طي يادداشتي در يکي از نشريات زنجيرهاي، سيل انتقاداتي که به جايزه اسکار فيلم «فروشنده» شده بود را «مزخرفات صد تا و يه غاز» خواند و ضمن حسود خواندن منتقدان، نقد آنها را به گزند و شرارت تعبير کرد!»
اين روزنامه در ادامه نوشت:
فرمانآرا براي منطقي دانستن جايزه فيلم «فروشنده»، از فيلم «شازده احتجاب» خودش در سومين جشنواره شاهنشاهي فيلم تهران مثال آورده که گويا در آن زمان هم «منتقدان و حسودان» جايزه وي را فرمايشي و سفارشي خوانده بودند!
اين در حالي است که جشنواره فيلم تهران اساسا يک جشنواره فرمايشي بود که طي 6 دوره در سالهاي 1351 تا 1356 از سوي دفتر مخصوص فرح پهلوي برگزار شد و اتفاقا دورهاي که فيلم فرمانآرا يعني «شازده احتجاب» جايزه بهترين فيلم را دريافت کرد، يکي از پرحاشيهترين دورههاي آن محسوب شد که اغلب نشريات داخلي و خارجي در آن زمان به سفارشي بودن جايزه اول جشنواره براي فرمانآرا اشاره کردند. در آن زمان فرمانآرا از کارگزاران درباري به شمار ميرفت؛ چرا که پس از مدتي کار براي برادران اخوان (از وابستگان دربار) و يک دوره خوشخدمتي در تلويزيون شاهنشاهي و تهيه و اجراي برنامهاي ظاهرا سينمايي (که در آن حتي به تجليل از فيلم ضد اسلامي «محلل» نيز پرداخت) قرار بود براي مديريت توليد موسسه فيلمسازي اشرف پهلوي و شوهر سومش مهدي بوشهريپور موسوم به «شرکت صنايع گسترش سينماي ايران» دعوت شود!
از همين روي وقتي فيلم ضعيف «شازده احتجاب» که نوشته يکي از خبرچينان ساواک به نام هوشنگ گلشيري بود، در حضور فيلمهاي قويتري مانند «نگهبان شب» (ليليانا کاواني) و «جاگرنات» (ريچارد لستر) و ... (که در همان جشنواره سوم فيلم تهران شرکت داشتند) جايزه بهترين فيلم را گرفت؛ اگر چه اغلب کارشناسان و منتقدان سينما در بهت و حيرت فرو رفتند، اما آنها که با ساز و کار و سازمان جشنواره مذکور آشنايي داشتند، چندان متعجب نشدند؛ چرا که مانند 2 سال قبل همچنان يکي از وابستگان دربار به نام عبدالمجيد انصاري، وزير مشاور و رئيس سازمان برنامه شاه (که هيچگونه سابقه سينمايي نداشت) در هيات داوران جشنواره حضور داشت. وي تنها فردي بود که عليرغم هرگونه اطلاعات و صبغه سينمايي در هر 6 دوره جشنواره فيلم تهران عضو هيات داوري آن قرار گرفت!
سفارشي بودن جايزه فيلم «شازده احتجاب» بيش از حد واضح و روشن بود، از همين روي در دوره بعد جشنواره ياد شده، بسياري از سينماگران برجسته، ديگر دعوت جشنواره را براي حضور در هيات داوري نپذيرفته و اعتبار اين هيات نزول چشمگيري پيدا کرد اما همچنان وزير شاه در آن حضور داشت!
حالا فرمانآرا به قول معروف «شاهد از غيب» آورده و براي اثبات حقانيت اسکار «فروشنده» از جايزه فرمايشي فيلم «شازده احتجاب» در زمان شاه مثال آورده و در واقع ناخواسته براي ادعاي منتقدان مصداق آورده است!
اما در اينجا يک بار ديگر بداخلاقي متوجه نشريات زنجيرهاي و افراد مورد وثوقشان است که بر خلاف ادعاهاي شداد و غلاظ خود معمولا هيچ نقد و انتقادي را برنتابيده و با سخيفترين کلمات و عبارات آنها را خطاب ميکنند و اين بار از زبان يک وابسته دربار شاه که آن هم به تبهکارترين جناح رژيم ياد شده يعني اشرف پهلوي (سرکرده باندهاي مخوف قاچاق مواد مخدر) سرسپرده بود، منتقدين جايزه يک فيلم را حسود و شرور ميخوانند!»
گروه فرهنگ و هنر
منبع: isna.ir
-
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰ AM
-
۹۱ بازدید
-
-
چه خبر