آخرین اخبار

مخالفت مديران سيما با ازدواج پسر مومن با زن نازا! تلويزيون

مخالفت مديران سيما با ازدواج پسر مومن با زن نازا!

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماجراهاي پشت پرده ساخت سريال در پناه تو

چند روزي است به بهانه درگذشت حسن جوهرچي، سريال «در پناه تو» از شبکه آي فيلم بازپخش مي‌شود. سريالي که مي‌توان از نظر ايجاد تحول در ساخت موضوعات عاشقانه آن را اثري همچون «عروس» در سينما، براي تلويزيون دانست. گزارش توليد اين سريال و دردسرهايي که سازندگانش در آن سال‌ها کشيدند را بخوانيد. از حذف 400 صفحه فيلم نامه تا حذف شخصيت پارسا پيروزفر و تراژدي قسمت آخر که باعث شد حميد لبخنده از تهران برود.

هفته نامه «صدا» در گزارشي خواندني به روايت اتفاقاتي مي‌پردازد که از ابتدا باعث خلق اين سريال سدشکن در تلويزيون شد. آغاز اين اتفاقات از دهه شصت است و زماني که عليرضا طالب زاده به ذهنش مي‌خورد داستاني بنويسد با اين موضوع که:
دامادي مي‌خواهد خانواده‌اش را قال بگذارد و عروسش را به شمال ببرد. دو نفر از دوستان آقاي داماد که از قضا قبل تر دلباخته عروس بوده‌اند بايد چمدان‌هاي داماد را به او برسانند.

البته طالب‌زاده در ادامه با ساخت فيلم «عروس» توسط بهروز افخمي و به دليل شباهت‌هاي عمده فيلم نامه افخمي و داوودنژاد با طرحي که خودش نوشته بود همه رشته‌هايش پنبه مي شود اما بدون بي خيال شدن ماجرا، شخصيت‌هاي ديگري به طرح اضافه مي‌کند تا «در پناه عشق» به عنوان طرحي 200 صفحه‌اي به نگارش در آيد. موضوعي با عشق زميني آن هم جوانانه در حالي مطرح شد که آن دوران اعتقاد بر اين بود عشق موضوعي خصوصي است و نبايد در رسانه‌ها چندان مطرح شود. همين ديدگاه سبب شد طرح طالب زاده مدتي خاک بخورد اما آشنايي او با منوچهر شاهسواري که آن زمان تهيه کننده جواني در تلويزيون بود همه چيز را عوض کرد.

طالب زاده و شاهسواري در خانه ادبيات و هنر نوجوانان با هم آشنا مي شوند. طالب زاده «در پناه عشق» را براي شاهسواري تعريف مي‌کند و او هم که از طرح خوشش آمده به سراغ مهدي ارگاني مدير شبکه دو در سال 1372 مي‌رود و با آب و تاب داستان را براي او تعريف مي‌کند. ارگاني با وجود نابينا بودن يکي از مديران باتجربه و صاحب نظر در حوزه فرهنگ محسوب مي‌شد و تلاش شاهسواري براي جلب نظر او به نتيجه مي رسد. نظر مثبت ارگاني چراغ سبز براي توليد سريالي بود که مدتي بعد نامش بنا به مصلحت تبديل شد به «در پناه تو».

شاهسواري که از زمان دستياري‌اش در فيلم «تمام وسوسه هاي زمين» ساخته زنده ياد حميد سمندريان با حميد لبخنده خواهرزاده نويسنده بزرگ ايران احمد محمود دوست شده بود به او پيشنهاد داد کارگرداني «در پناه تو» را به عهده بگيرد. لبخنده بعد از خواندن فيلم نامه به شدت از ساخت آن استقبال مي‌کند. در اسفند ماه 72، عليرضا صالب زاده فيلم نامه‌اي 1030 صفحه اي که حدود 50 شخصي اصلي داشت را تحويل تهيه کننده و کارگردان مي‌دهد.

انتخاب بازيگران

مراحل پيش توليد و انتخاب بازيگر آغاز مي‌شود. تصميم گرفته شده بازيگران جوان فيلم همگي چهره‌هايي جذاب و غيرمشهور باشند. تيم توليد در آموزشگاه‌هاي بازيگري و دانشکده هاي هنري آگهي مي‌زند تا بالاخره پس از 6 ماه تست گرفتن، بالاخره بازيگران سريال مشخص مي‌شوند: لعيا زنگنه، حسن جوهرچي، رامين پرچمي، شهرزاد عبدالمجيد و ... جالب است بدانيد که اول قرار بود به دليل پيدا نشدن بازيگر زن اصلي مناسب از آتنه فقيه نصيري که در آن زمان نيمچه شهرتي داشت براي بازي در نقش «مريم» استفاده شود اما يک روز ناگهان سر و کله لعيا زنگنه پيدا شد و با توجه اتفاق نظر همه شد مريم خانم «در پناه تو». با پايان مراحل پيش توليد تصويربرداري اين سريال در اواسط سال 73 آغاز مي‌شود تا اوايل سال 74 از تلويزيون روي آنتن برود.

همه چيز علي الظاهر بدون مشکل پيش مي‌رفت تا اينکه حاشيه‌ها يکي يکي آغاز شدند. اولين مسئله تغيير مديريت در شبکه دو بود. ارگاني از شبکه دو رفت و جعفري جلوه مدير فعلي شبکه دو جاي بر مسند مديريت اين شبکه در آن سال‌ها نشست. به گروه توصيه مي‌شود مراقب باشند چون مديران جديد سخت گيرند و نمي‌خواهند هيچ حاشيه‌اي برايشان ايجاد شود. نتيجه دوري از حاشيه‌ها حذف 400 صفحه از فيلم نامه، حذف يکي از شاخه‌هاي اصلي داستان و دستکاري در پرداخت باقي بخش‌ها شد.

حذف بخش زيادي از نقش پارسا پيروزفر

اما مهم‌ترين اتفاق در روند شکل گيري حذفيات سريال حذف داستان پارسا با بازي پارسا پيروزفر از سريال است. پارسا در نسخه اوليه داستان حضور پررنگي داشت. پدر او مرد ثروتمندي است که با منشي‌اش به طور مخفيانه ازدواج کرده، زن او (زنده ياد هما روستا) ماجرا را نمي‌داند ولي زماني که مطلع مي‌شود روان‌پريش شده و دست به خودکشي مي زند. از طرفي پارسا هم که از عشاق مريم است بعد از طلاق او از رامين تصميم مي‌گيرد با او ازدواج کند ولي پدر مانع او مي‌شود و اين مسئله منجر به درگيري بين آن‌ها مي شود. جالب است بدانيد حتي صحبتي هم براي حضور زنده ياد داود رشيدي براي ايفاي نقش پدر پارسا مي شود اما وقتي گروه با بجران محتوايي و سانسور مواجه مي‌شوند تصميم مي‌گيرند اصلا اين قصه را مطرح نکنند چون اين قصه همزمان با داستان عاشقانه مريم(لعيا زنگنه) و محمد(زنده ياد حسن جوهرچي) جلو مي‌رفت. اما حذف اين داستان مهم‌ترين مشکل نبود.

ازدواج پسر مومن با زن نازا

گروه 12 قسمت از سريال را آماده پخش مي‌کنند اما پس از پخش تنها دو قسمت از سريال مديران تلويزيون خواستار بازبيني همه بخش‌هاي آماده شده مي‌شوند و مدتي بعد به گروه اعلام مي‌کنند 5 قسمت از آن قابل پخش نيست. گروه سازنده اعتراض مي‌کند که با اين وضعيت سريال آسيب مي‌بيند و بهتر است پخش آن متوقف و فکري براي اين حذفيات شود اما مديران مخالفت مي‌کنند. حذفيات مديران تلويزيون شامل 100 صفحه و بيش از 20 شخصيت سريال است. ولي مشکلات به اينجا هم ختم نمي‌شود. براي قسمت آخر مديران تلويزيون يک سوال از لبخنده مي‌پرسند: «مگر مي‌شود يک پسر مومن با دختري ازدواج کند و آن دختر نازا بماند؟» هرچه کارگردان توضيح مي‌دهد اساس قصه روي سترون بودن زن و نازايي اوست و اصلا اين داستان يک عشق به دور از اين مسائل است اما مديران تلويزيون زير بار نمي‌روند و حتي راه حلي مثل ازدواج دوم را پيشنهاد مي‌دهند. در آخر حميد لبخنده به يک ايده مي‌رسد، متني را با صداي حزن انگيز مي‌خواند و روي قسمت آخر مي‌گذارد. بعد هم از تهران مي‌رود تا کسي او را پيدا نکند.

با همه اين ها و البته نقدهاي تند و تيزي که برخي رسانه ها در آن زمان به اين سريال کردند و آن را اشاعه فرهنگ مبتذل غرب دانستند اما موفقيت ساخت آن باعث شد زمينه ساخت ديگر سريال‌هايي از اين دست ايجاد شود و شايد اين مهم‌ترين تاثير سريال «در پناه تو» بود.


گروه فرهنگ و هنر

منبع: icinema.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)