آخرین اخبار

بازيگراني که از بازي در سريال معماي شاه پشيمان شدند تلويزيون

بازيگراني که از بازي در سريال معماي شاه پشيمان شدند

  بزرگنمايي:

چه خبر - گفت و گو با برخي از بازيگران سريال معماي شاه

از «سربداران» و «هزاردستان» و «روزي روزگاري» تا «امام علي» و «امام رضا» و «يوسف» و «مختار» و آثار جنگي... راهي دراز را در فيلم سازي تاريخي آثار سينما و تلويزيون پيموده ايم تا به «معماي شاه» رسيديم. اين مجموعه در روزگار بي پولي رسانه ملي زماني ساخته شده که سريال سازي تلويزيون براي مدتي به واسطه کمبود بودجه تعطيل شد و به سوي پخش آثاري تکراري رفت اما «معماي شاه» به عنوان پروژه اي ملي، دو دوره رياست صدا و سيما را ديد و تعطيل نشد و همچنان با انبوهي از بازيگران در حال توليد و پخش است.

بازيگران معماي شاه

 بازيگران معماي شاه بازيگران معماي شاه

معماي شاه از زاويه اي، يک امتياز براي برخي بازيگران به شمار مي آيد چرا که در دوران رکود تلويزيون توانست منبع درآمد و کار ايشان باشد اما همين امتياز موجب زادن شايعه هايي در جامعه شد که حضور بازيگران را در اين مجموعه به واسطه دستمزد بالا مي دانست. اين ماجرا زماني بيشتر پا گرفت که برخي بازيگران از بازي خود، پشيمان شدند تا جايي که «جعفر والي» به عنوان يکي از قطب هاي بازيگري پيش و پس از انقلاب در جشن منتقدين تئاتر گفت:

«از بازي در معماي شاه پشيمانم. آن چيزي نبود که اين سريال روايت مي کند.»

در همان مراسم «صادق زيباکلام» روي صحنه آمد و گفت:

«مطالبي که آقاي والي بيان کردند عين سياست بود. در هنر حکومتي نيازي نيست متخصص باشيد. کدام سياست مدار مي تواند به اين درستي از هنر حکومتي صحبت کند؟»

آنچه در ماه هاي گذشته پيش آمد و تفاوت ساختاري و محتوايي سريال با آثار تاريخي گذشته، موجب شد تا از شماري بازيگران (که حاضر به پاسخ گويي در اين باره بودند) بپرسيم آيا فقط براي دستمزد بيشتر در معماي شاه بازي کردند يا...؟

سريال معماي شاه

سريال معماي شاهسريال معماي شاه

آتش تقي پور:

سريال پس از اصلاحيه کمي براي من شک برانگيز شد. فکر کردم که پشت ماجرا چيزهاي ديگري است و با رسانه ها صحبت کردم. از نظر مالي هم 5 روز کار کردم و دستمزد کمي گرفتم. شنيدم برخي دوستانم بيش از 20 ميليون براي دستمزد خود از اين سريال طلب دارند.سريال هاي موفقي مثل سربداران مربوط به کار چندين گروه حرفه اي است که نتيجه ارزشمندي هم دارد. هرچه در فيلم ها به زمان معاصر مي رسيم مخاطب کمتري داريم چون مخاطب امروز، زمان شاه را ديده است و کوچک ترين خطايي در ساخت معماي شاه، در نگاه بيننده، بزرگ ديده مي شود. من فقط بخش هاي نقش خودم را ديدم و همه سريال را نديدم که قضاوت کنم. در آن روزهايي که کارکردم از همکاري ام راضي بودم و فقط از برخي سانسورها نارضايتي داشتم.

رز رضوي:

من از حقوق بازيگران ديگر خبر ندارم. خودم هنوز بخشي از دستمزدم را نگرفته ام. نقشي که به من پيشنهاد شد (آذر) را دوست داشتم و بازي کردم. تنها اشتباه از خودم بود که بدون آگاهي از روند فيلم نامه پس از يک سال وارد اين مجموعه شدم. اين بار سعي مي کنم اگر سريال تاريخي ديگري انجام دادم در جريان ساخت يک کار از ابتدا باشم تا بدانم قصه بر چه اساسي پيش رفته است. ديگر از وسط پروژه ها همکاري نمي کنم.

رامبد شکرابي:

من از اين مجموعه راضي ام. از نظر مخاطب هم بازخورد خوبي داشته است. نقش من نزديک به واقعيت است. من نمي توانم مبلغ دستمزد خودم را بگويم اما مي گويم نه به خاطر دستمزد، که به خاطر دوستي با آقاي ورزي کار کردم. ايشان کارگرداني توانا و دوست خوبي است.

شهرام عبدلي:

بازيگر حرفه اي نه سياست مدار است و نه سياست گذار، فقط نقشي را که به او پيشنهاد مي دهند، کار مي کند. وقتي آنتوني کويين نقش حمزه را بازي کرد آيا مسلمان بود؟ او به نقش خوب فکر کرد. از طرفي مردم ما زياد تلويزيون نمي بينند. بيننده تلويزيون نسبت به گذشته خيلي کم شده، بيشترين مخاطب تلويزيون براي «پايتخت» بوده است که به 60 درصد هم نمي رسد و آمار «خندوانه» به 30 درصد مي رسد، در حالي که مخاطب سريال «خط قرمز» به 90 درصد هم رسيد. از طرف ديگر آقاي ورزي دوره اي را کارکرده که مخاطب ما، آن دوره را ديده و شايد با ديده ها و شنيده هايش متفاوت باشد. اين موضوع ها چالش برانگيز است که مخالف و موافق زيادي هم دارد. از نظر مالي هم دستمزد من از کارهاي ديگرم کمتر بود. بيشتر بچه ها به خاطر رفاقت و معرفت آقاي ورزي کار کردند.

ميکاييل شهرستاني:

تماس هاي زيادي با من گرفته شد و دوستان زيادي براي نقش هاي متفاوتي واسطه شدند تا بازي کنم و طبيعي است که يکي از انگيزه هاي حضورم دستمزد خوب آن بود. فيلم نامه به طور کامل در اختيار ما نبود اما سرانجام نقش (تيمور بختيار) من را برانگيخت تا همکاري کنم. نقش متناقضي بود که در درام هاي ايراني نوشته نشده است. با چنين چالشي و پس از مطالعه و تحقيق، قرارداد بستم اما پس از چند ماه مشکلاتي به وجود آمد و قرارداد ما تبديل به جلسه اي شد. پس از مدتي من و خيلي از دوستان نتوانستيم دستمزدها را دريافت کنيم و همچنين نتوانستيم حقوق خود را از محکمه اي بخواهيم. عدم پرداخت به موقع و چالش هاي اين گونه که ربطي به کارگرداني نداشت، کمي دلسردي ايجاد کرد. واکنش ها و کمبود مخاطب هم به دليل نوع نگاهي که به تاريخ معاصر دارد، طبيعي است.

گيتي ساعتچي:

معماي شاه دستمزد خيلي خوبي داشت. نقش خود (ملکه مادر) و کارگردان را دوست داشتم. گروه خوبي بود. از بازي در اين کار پشيمان نيستم و بسيار راضي ام. چون بعد از چندين کار نخستين سريالي بود که در آن احساس راحتي داشتم.

سپند اميرسليماني:

به هيچ وجه نمي خواهم درباره اين سريال صحبتي داشته باشم. (بسياري از بازيگران، اين جمله را گفتند و حرفي درباره سريال نزدند اما فقط سپند اميرسليماني گفت که اين جمله اش مي تواند چاپ شود)

رضا فياضي:

معماي شاه نمايشي از تاريخ معاصر است و خاطره آن دوران هنوز از حافظه مردم فراموش نشده است. شايد خيلي از رويدادهاي سريال براي مخاطب باورپذير نباشد و طبيعي هم هست چرا که کار سفارشي است و همين ماجرا تصوير ديگري در ذهن بيننده ايجاد مي کند. ما هر چه درباره دوران قاجار و مشروطه بگوييم، کمتر واکنش دارد چون مخاطب امروز آن دوره را نديده است.آقاي ورزي اين سريال را براساس پژوهش کار کردند و از واقعيت ها است اما تيپ کردن برخي شخصيت ها مثل هويدا براي مردم باورپذير نيست. از نظر دستمزد هم براي من خيلي زياد نبود. هنوز همه دستمزدم را پس از سه سال نگرفته ام. آقاي ورزي به نظرم کارگرداني است که خوب کار مي کند اما ماجراهاي معماي شاه جدا از توانايي آدم ها است. سخت است در دوراني که مردم امروز از نظر رفاه و اقتصاد دچار مشکل هستند، شرايط گذشته را هم با بدي هايش در اين سريال بپذيرند. براي خود من شرايط قبل از انقلاب دل چسب نبود اما امروز هم رفاه بهتري نداريم. کسي که براي گذران زندگي سه جا کار مي کند يا سرهنگ بازنشسته اي که مسافرکشي مي کند تا بتواند زندگي اش را بگذراند، چطور مي تواند نسبت به معماي شاه نگاه خوبي داشته باشد؟!

فرزانه نشاط خواه:

نه دستمزد بالايي گرفتم و نه از بازي ام پشيمان هستم. من نقشي را قرار بود بازي کنم که در ابتداي کار حذف شد اما چون زحمت طراحي لباس را انجام داده بودند، نقشي را پذيرفتم. معماي شاه، سريال خيلي موفقي نبود اما وقتي يک بازيگر نقشي را بازي مي کند نمي داند زمان پخش چه چيزي از آب در مي آيد. نگاه منفي به کار ندارم... من هم مثل همه، حرف و حديث هاي عمومي را شنيده ام.

نادر سليماني:

دستمزد بالا دروغ است. پايين ترين دستمزد من در معماي شاه بود. تنها مشکل سريال در پرداخت هاي دستمزد بود. بدحسابي هاي مالي شديدي داشتند. بعضي از بچه ها از 3 سال پيش هنوز دستمزد نگرفته اند. شايد برخي از بازيگرها از بازي در اين سريال پشيمان باشند اما مگر کسي بازيگر را مجبور به نقشي مي کند؟ من نقش شعبان را بسيار بسيار دوست داشتم. نقش متفاوتي از کارهاي طنز من شده و خيلي ها از آن استقبال کردند. بخشي از نقش من مقابل آقاي پسياني بود که چون يک مشکلي با کار داشتند، ديگر نيامدند و به همين دليل 10 يا 15 سکانس از سريال و بازي من فيلمبرداري نشد و در سريال نيست. شايد برخي سانسورها اين گونه باشد. در کل کدام سريال تاريخي است که تحريف نشده باشد؟! آيا سريال هاي پيش از انقلاب بدون تحريف ساخته مي شد؟ به دليل سفارشي بودن سريال هاي تاريخي، خواه ناخواه تحريف خواهدشد. همه مي دانيم که راه آهن به سفارش انگليس ساخته شده اما هنوز از همان راه آهن استفاده مي کنيم، پس هر سفارشي بد نيست. آقاي ورزي تلاش کرد که معماي شاه با واقعيت يکي باشد.

گروه فرهنگ و هنر

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)