آخرین اخبار

خبرهاي وحشتناک براي طرفداران نوتلا Nutella اخبار پزشکي

خبرهاي وحشتناک براي طرفداران نوتلا Nutella

  بزرگنمايي:

چه خبر -

گزارش efsa اعلام کرده است که روغن پالم بيش از هر روغن ديگري سرطان زاست.تعداد زيادي از خرده فروشان در ايتاليا از قبيل coop که بزرگترين سوپرمارکت زنجيره اي در اين کشور است تمام محصولات حاوي شکلات و فندق از جمله نوتلا را تحريم کرد.

روغن پالم در نوتلا

همانطور که ژانويه هاي قبل به اين اندازه سرد و غمناک نبود(به دليل حوادث تروريستي در اروپا). حالا شايد حتي قادر به خوردن غذاهاي مورد علاقه مان بدون دانستن خطري که براي سلامتي مان دارند نباشيم.

با توجه به اعلام مسئولين اداره ايمني مواد غذايي اروپا (efsa) غذاهايي که حاوي روغن پالم (نخل) باشند خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند و به همين دليل نوتلا تحت فشار و واکنش شديد اذهان عمومي قرار گرفته است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روغن پالم را مي شناسيد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روزانه چقدر روغن پالم نوش جان مي‌کنيد؟

براي ساير محصولات محبوبي که حاوي روغن پالم هستند از قبيل شکلات کدبري cadbury chocolate، بستني بن و جري ben & jerry’s ice cream، مارگارين clover spread، گزارش هاي مستقلي تهيه شده است.

گزارش efsa اعلام کرده است که روغن پالم بيش از هر روغن ديگري سرطان زاست، مشابه گزارشي که توسط سازمان بهداشت جهاني منتشر شده بود. تعداد زيادي از خرده فروشان در ايتاليا از قبيل coop که بزرگترين سوپرمارکت زنجيره اي در اين کشور است تمام محصولات حاوي شکلات و فندق که در اين گزارش آمده است را تحريم کرد.

nutella_0.jpgnutella_0.jpg

ولي فررو ferrero، مجموعه توليد کننده نوتلا، بعد از اعلام اين گزارش کمپين تبليغاتي اي راه اندازي کرد که به مردم اطمينان دهد اين محصول سالم است. به گزارش ديلي تلگرام، نوتلا گل سر سبد محصولات اين شرکت است و اگر فروشش دچار مشکل شود باعث ميشود حدود يک پنجم از فروش آن کاسته شود.

اين شرکت اعلام کرده با وجود ترسي که درباره سلامت اين محصول وجود دارد ولي به استفاده از روغن پالم در نوتلا ادامه خواهد داد تا کيفيت بافت نرم و يکدست آن را حفظ کند. به گفته فررو ferrero اين روغن براي اين که نوتلا بافت نرمي هنگام کشيدن روي نان داشته باشد به آن اضافه ميشود و اضافه کردن هيچ روغن ديگري اين نتيجه را به دنبال نخواهد داشت.

وينچنزو تاپلا، مدير خريد فررو ferrero، در مصاحبه اي با رويترز گفت: " ساخت نوتلا بدون روغن پالم يک جايگزين با سطح پايين تر براي محصول واقعي است و اين امر مي تواند يک گام به عقب باشد. "

به گزارش رويترز فررو اشاره نمي کند که روغن پالم يکي از ارزان ترين روغن هاست و اگر قرار باشد نوتلا با روغن ديگري از قبيل آفتابگردان يا کلزا تهيه شود باعث افزايش هزينه تمام شده نوتلا تا 22 ميليون دلار خواهد شد. فررو هنوز در مورد اين ارقام اظهار نظري نکرده است.

روغن پالم خطرناک است زيرا اگر بالاي 200 درجه سلسيوس يا سانتيگراد حرارت ببيند-فرايندي که در توليد اکثر مواد غذايي انجام ميشود-ترکيباتي به نام استرهاي اسيد چرب glycidyl fatty acid esters (ge) (چربيهاي جامد و روغنهاي مايع، استرهايي هستند که از واکنش اسيد چرب سنگين و گلسيرين بوجود مي‌آيند و گليسيريد ناميده مي‌شوند.) توليد ميکند.

به گفته دکتر هلن کناتسن رئيس بخش داخلي efsa " شواهد کافي براي اين که گليسيدول يک ژنوتوکسيک genotoxic و کارسينو ژنيک carcinogenic سرطان زاست وجود دارد. و بارها در مورد روغن پالم تحقيق شده بنابراين نمي توانيم ايمني ge را تضمين نماييم.

ژنوتوکسيک: عوامل ژنوتوکسيک، ترکيبات شيميايي فعال و يا متابوليتهايي مي‌باشند که به ماکرومولکولهاي سلولي نظير dna حمله کرده و سبب القاء جهش در ژنهايي مي‌شوند که با سرطان مرتبط هستند، ترکيبات ژنوتوکسيک سبب آسيب ديدن dna مي‌شوند. بطوريکه ترکيباتي که از لحاظ شيميايي فعال‌تر يا الکتروفيل‌تر هستند به dna اتصال مي‌يابند. اين اتصال مي‌تواند عامل ايجاد خطاهايي در هنگام نسخه برداريdna شود.

کارسينو ژنيک: کارسينو ژنيک به هرنوع از مواد، راديونوکلئيد، و يا اثر تابش گفته مي‌شود که عامل مستقيم در ايجاد سرطان است. يعني ماده‌اي که توانايي آسيب رساني به ژنوم يا اختلال در فرايندهاي متابوليکي سلول را داراست.

به گزارش esfa اين ترکيبات همچنين ميتوانند در ساير روغن هاي نباتي، مارگارين و غذاهاي فرآوري شده يافت شوند و مقدارشان در روغن پالم بسيار بيشتر و به طور بالقوه خطرناک است.

روغن نخل مدتهاي زيادي مورد بحث و بررسي بوده است – و نه فقط به خاطر مسائل بهداشتي.بر اساس گزارش سازمان عفو بين الملل در ماه نوامبر برندهاي جهاني از قبيل کولگيت پالموليو colgate-palmoliv، کلاگ kellogg`s، نستله nestlé، پروکتر اند گمبل procter & gamble، رکيت بنکيزر reckitt benckiser و آنليور unilever از روغن پالم در محصولات کودکان استفاده مي کنند – که بعضي آنها براي کودکان زير 8 سال است.

تاثير مضر آن بر محيط هم کاملا شناخته شده است و باعث جنگل زدايي بيش از حد و از بين رفتن زيستگاه گونه هاي در معرض خطر انقراض از قبيل اورانگوتان هاست. داستاني غمناک براي رسيدن به مصالح ديگران، ولي شايد زمان آن رسيده باشد که به دنبال يک جايگزين سالم و اخلاقي تر براي ساخت بافت نرم شکلات مورد علاقه مان باشيم.

در اقدامي جديدتر سخنگوي شرکت فررو بيانيه اي ارسال کرده : " سلامت و ايمني مصرف کنندگان اولويت اصلي و مطلق براي شرکت فررو است و ما تاييد مي کنيم که محصولات فررو کاملا ايمن هستند. efsa ( اداره ايمني مواد غذايي اروپا ) حضور آلاينده ها را در حجم عظيمي از محصولات و روغن ها آناليز کرده اند و درصد وجود مواد آلاينده بستگي به ميزان مصرف روغن و چربي اي دارد که در محصولات استفاده شده.

به همين دليل فررو با انتخاب مواد اوليه با کيفيت و فرآيندهاي صنعتي خاص آلاينده ها را به سطح محدود رسانده و به طور کامل با پارامترهاي تعريف شده efsa همگام شده است. علاوه بر اين تيم هاي ناظر کيفي ما به طور مدام بر عوامل و تضمين سلامتي محصولات ما براي مصرف کنندگان نظارت دارند.



منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد