آخرین اخبار

چه کارهايي جوش يا آکنه را بدتر مي کنند؟ پوست، مو و زيبايي

چه کارهايي جوش يا آکنه را بدتر مي کنند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - وقتي صورتمان جوش مي زند، چه کار کنيم تا بدتر نشود؟

اشتباهات زيادي در درمان آکنه وجوددارد که مي تواند منجر به تشديد آکنه و بدترشدن آن شود. شست و شوي مکرر و افراطي پوست باعث خشکي آن خواهدشد. شست و شوي دو تا سه بار در روز معمولا براي رعايت بهداشت کافي است. اگرچه در نظر مبتلايان به آکنه، اين جوش ها چيزي جز غم و غصه و رنج نيست، اما راهکارهايي وجود دارد که بتوانيم با اين جوش هاي مزاحم کنار بياييم.

1- بيش از حد درگير جوش ها نشويد

همه افراد، پاکيزگي و زيبايي را دوست دارند، اما مسئله آن است که شست و شوي بيش از حد پوست و استفاده از لوسيون هاي بهداشتي، خيلي وقت ها مي تواند ضرر داشته باشد. شست و شوي پوست ممکن است باعث بدتر شدن جوش شود. درواقع اين کار باعث آسيب به سد حفاظتي پوست شده و همچنين باعث خارش و سوزش مي شود. سعي کنيد با شوينده هايي که ph آن ها در حد متوسطي است، پوست تان را بشوييد. آکنه از کثيفي و آلوده بودن پوست نيست که شما بخواهيد با شستن آن را از بين ببريد. افراد زيادي هستند که وقتي جوش مي زنند، مرتب پوست شان را مي شويند و اسکراب مي زنند، ولي بايد بدانند که اگر آکنه از آلودگي و کثيفي بود، پاها بيشتر از همه جا جوش و آکنه داشت.

2- اسکراب مداوم پوست

اسکراب کردن پوست يعني لايه برداري فيزيکي، مثل استفاده از ليف يا ساير اسکراب هاي موجود در بازار که دانه هاي ريزي دارد و سطح صورت را لايه برداري مي کند. يکي از شايع ترين محرک هاي ابتلا به آکنه، استفاده مکرر از لايه بردارهاست مخصوصا لايه بردارهايي که در آرايشگاه ها به کار گرفته مي شود و تنها جنبه زيبايي دارد.

به طور کلي اسکراب وضعيت آکنه ها را بدتر مي کند، چون اثر آن ها روي لايه محافظ پوست است و اين مي تواند تحريکات پوستي را افزايش دهد. به جاي آن خيلي ملايم پوست تان را با يک مايع شست و شودهنده غيرحساسيت زا و با ph متعادل بشوييد، تا التهابات هم کاهش يابد. البته حواس تان باشد که مايع شست و شودهنده را به خوبي از روي پوست آبکشي کنيد، چون اگر مقدار کمي از آن روي پوست باقي بماند، احتمال دارد پوست شما را حسابي تحريک کند.

به شما توصيه مي کنيم، به جاي استفاده از اين روش، از ترکيبات درمان کننده آکنه، مانند پماد ويتامين a و ساير لوسيون هاي درماني آکنه و البته رتينوييدهاي موضعي استفاده کنيد (البته با تجويز پزشک متخصص پوست) که داراي خواص لايه برداري نيز است.

3- باورهاي غلط را کنار بگذاريد

پيشرفت علم ديگر جايي براي باورهاي غلط درباره آکنه باقي نگذاشته است. همان طور که گفته شده آکنه هيچ ربطي به کثيفي ندارد! برخلاف چيزي که مادرهاي مهربان مي گويند، آکنه هيچ ربطي به شستن صورت و کثيفي دست ها ندارد. يکي ديگر از باورهاي غلط تاثير تغذيه در پيدايش آکنه است، در حالي که هيچ مدرک قوي براي ارتباط غذاها با آکنه وجود ندارد، اما همچنان تعداد بالايي از افراد اظهار مي دارند که شدت جوش هاي آن ها بعد از خوردن غذايي خاص بيشتر مي شود، اما حقيقت آن است که، هيچ ارتباطي بين آکنه و چيزي که شما مي خوريد، وجود ندارد.

4- مراجعه نکردن به پزشک

اگر از همه افرادي که تا به حال آکنه را تجربه کرده اند بپرسيد که اولين اقدام شما بعد از مواجهه با اين جوش هاي غم انگيز چه بود، بيشتر آن ها پاسخ مي دهند مراجعه به داروخانه و درخواست کمک! اين اصلا بد نيست که در مرحله اول محصولات بهداشتي مورد تاييد پزشک داروساز را براي رهايي از آکنه امتحان کنيد. حتي اگر خوش شانس باشيد به نتيجه هم مي رسيد، اما اگر درمان هاي خودسرانه تان براي بيش از 12 هفته بدون پاسخ باقي ماند، ديگر زمان آن رسيده که به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و بيش از اين بيماري تان را به بازي نگيريد.

5- درست استفاده نکردن از نسخه پزشک

بيماران بايد حتما نسخه تجويزشده را طبق دستور آن استفاده کنند. استفاده بيش از حد، کمک به از بين بردن بيشتر جوش نمي کند و چه بسا به پوست آسيب مي رساند و قرمزي و خشکي بيشتري را به دنبال خواهدداشت و حتي ممکن است سبب ايجاد لک هاي تيره روي پوست شود. درست مصرف نکردن نسخه، درمان را به تاخير مي اندازد. خيلي از بيماران بعد از 2 هفته انگيزه خود را از ادامه درمان از دست مي دهند، نبايد يک شبه منتظر نتيجه بود.

6- توقف ناگهاني درمان به دنبال بهبود آکنه

بهتر است به آرامي به دنبال بهبود آکنه، درمان ها کاهش يابد. در صورتي که يک محصول را 2 بار در روز مصرف مي کرديد، بايد آن را به يک بار در روز سپس به يک روز در ميان، سپس 2 بار در هفته کاهش داده و بعد درمان را قطع کنيد. اغلب ممکن است پس از 4 تا 6 هفته مجددا دچار آکنه شويد که بايد به همين ميزان درمان را ادامه داده، تا آن را محو کنيد. براي جلوگيري از ايجاد آکنه برخي از افراد نياز به ادامه حداقل يک درمان ضدآکنه به شکل دائم دارند و برخي ديگر به استفاده چندين بار در هفته.

7- رهاکردن درمان در همان هفته هاي اول

اول از همه بايد بدانيد که پوست، خيلي آهسته و آرام به درمان ها پاسخ مي دهد، حتي اگر فقط در عرض چند روز جوش زده باشيد، باز هم براي التيام آن ها نياز به زمان زيادي داريد. معمولا براي اين که پوست به چنين درمان هايي پاسخ دهد، بايد حدود 2 تا 6 هفته صبر کنيد، يعني حداقل بايد يک ماه درمان ها را ادامه دهيد و در صورتي که هيچ نتيجه اي نگرفتيد و هيچ گونه بهبودي نديديد، مي توانيد درمان را متوقف کنيد، چون احتمال دارد آن درمان با شما سازگار نباشد. البته به ياد داشته باشيد که در بعضي موارد در هفته هاي اول درمان، پوست تحريک مي شود تا جايي که گاهي آزاردهنده هم مي شود. اما شما نبايد درمان را قطع کنيد، دقت کنيد آکنه ها عفونت نيست، بلکه نوعي التهاب پوستي است که مي تواند قبل از بهتر شدن، مدتي تشديد هم بشود.

8- آرايش زياد

مردم دوستدارند وقتي در روزهاي نخست بعد از درمان جوش به نتايج دلخواه خود مي رسند، هر چقدر مي توانند مواد آرايشي به پوست خود بمالند. انجام اين کار مي تواند به تضعيف بيشتر پوست تان و همچنين صدمات بيشتر پوست منجر شود.

9- استفاده از محصولات گوناگون

بسياري از افراد وقتي از يک محصول در چند روز اول نتيجه نمي گيرند، محصولات گوناگوني را امتحان مي کنند و در صورتي که عرض يک يا دو روز از آن ها نتيجه نبينند، آن ها را رها کرده و محصول ديگري را امتحان مي کنند. گاهي اوقات برخي از محصولات باعث تحريک پوست مي شوند. وقتي افراد براي درمان آکنه خود اقدام به خوددرماني مي کنند، ممکن است باعث آسيب پوستي شود. اين حالت شامل بزرگ شدن ضايعات آکنه، افزايش تمايل به برجاگذاشتن لک يا اسکار پس از بهبود است.

10- فشار دادن جوش ها

دستکاري و فشار دادن جوش ها باعث افزايش مدت زمان بهبود و افزايش احتمال اسکار مي شود. دستکاري با وسايل آلوده باعث ورود باکتري به پوست و تشديد التهاب مي شود. افرادي که مرتب ضايعات آکنه را دستکاري مي کنند، اغلب چند بار در طول روز آن را معاينه کرده و درصدد تخليه ترشحات داخل آن هستند که در نتيجه عوارضي روي پوست خود به جا مي گذارند.

نکته

نگذاريد اين جوش هاي مزاحم بر زندگي روزمره شما غالب شوند. شما خوب مي دانيد که اين مشکل بسيار شايع است و براي هر فردي پيش مي آيد. فراموش نکنيد که اطرافيان شما هم اين را مي دانند. پس سعي کنيد با بي اهميت جلوه دادن موضوع و اعتماد به نفس کامل، به زندگي روزمره خود ادامه دهيد. شايد اين طور زودتر هم بتوانيد روي اين جوش هاي مزاحم را کم کنيد.




منبع:ماهنامه زيبايي سالم





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد