آخرین اخبار

اگر صبح‌ها احساس سفتي و گرفتگي در کف پا داريد, بخوانيد پوست، مو و زيبايي

اگر صبح‌ها احساس سفتي و گرفتگي در کف پا داريد, بخوانيد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اين پاها هستند که ما را به همه‌جا مي‌برند؛ از روز اول مدرسه گرفته تا پياده‌روي همين امروز صبح. همه قسمت‌هاي بدن به مرور زمان تغيير مي‌کنند و اين تغييرات به‌خصوص با افزايش سن، بيشتر هم مي‌شود. عجيب است اما به نظر متخصصان، تغييرات ظاهري ايجادشده در پاها، کمتر از ساير نقاط بدن است و همين مساله باعث بي‌توجهي ما به پاهايمان مي‌شود.

البته ممکن است مشکلات مختلف ناشي از افزايش سن که براي پاها اتفاق مي‌افتند، فرد را آزار دهند، اما درد و ناراحتي در قسمت پاها واقعا يک بخش طبيعي از افزايش سن نيست. کارهاي زيادي مي‌توان براي تسکين درد و بهبود سلامت و زيبايي پاها انجام داد و از تبديل شدن مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ جلوگيري کرد.

مشکلات شايع در پاها که معمولا با افزايش سن بروز مي‌کنند و راه درمان آنها:

1. کاهش چربي کف پا

کف پاي انسان‌ها به‌طور طبيعي از کلاژن و الاستين تشکيل و بافت آن با چربي پر شده است. متاسفانه ساخت کلاژن در پاها با ورود به ميانسالي کاهش پيدا مي‌کند و بافت چربي کف پاها هم نازک مي‌شود. اولين مشکلي که با پايين آمدن کيفيت اين بافت در کف پاها پيش مي‌آيد، اين است که فرد صبح‌ها هيچ مشکلي با پاهايش ندارد، اما هرچه به پايان روز نزديک مي‌شود، درد بيشتري کف پاها احساس مي‌کند زيرا در اين شرايط روي استخوان‌هاي پا راه مي‌رود، نه روي بافت چربي انعطاف‌پذير و نرم آن.

راه‌حل:

اگرچه در بعضي کلينيک‌ها،‌ مخصوصا کلينيک‌هاي زيبايي، تزريق يا پيوند چربي براي کف پاها انجام مي‌شود، اما هيچ تضميني در کار نيست که چنين روشي لزوما مشکل را حل کند. تنها راه‌حلي که قطعا نتيجه مثبتي دارد، استفاده از کفش‌هاي راحتي بالشتک‌دار است که در صورت لزوم مي‌توانيد کفي‌هاي ژله‌اي هم درون آنها قرار دهيد.

2. انگشت‌هاي چکشي

خانم‌هايي که استفاده مستمر يا نادرستي از کفش‌هاي پاشنه‌بلند دارند، با افزايش خطر ابتلا به انگشت‌هاي چکشي در ميانسالي مواجه هستند و حتي ممکن است انگشت‌هاي کوچک‌ترشان به‌صورت دائمي حالت خميده پيدا کند. اين مشکل که در آغاز مي‌تواند ناراحتي خيلي خفيفي ايجاد کند، به مرور زمان بدتر و دردناک‌تر مي‌شود و ظاهر پاها را هم بسيار نازيبا مي‌کند. ساييده شدن انگشت‌ها درون اين کفش‌ها، ميخچه‌ها و پينه‌هاي آزاردهنده هم مي‌توانند وضعيت را بدتر کنند.

راه‌حل:

براي جلوگيري از بروز حالت انگشت چکشي يا براي تسکين درد ناشي از آن، ميخچه‌ها و پينه‌ها را با پَدهاي محافظت‌کننده بپوشانيد و هنگام خريدن کفش‌ها، سراغ انواعي برويد که پنجه پهن‌تر و پاشنه‌هاي کوتاه‌تري دارند.

3. ديابت

ديابت کنار بيماري‌هاي عروقي و بيماري‌هاي رايج ديگري که با افزايش سن ‌بروز پيدا مي‌کنند، مي‌تواند گردش خون را در ناحيه پاها کندتر کند. اين حالت، راه رفتن روي سطوح غيرصاف را سخت و روند بهبود تاول‌هاي پا را نيز آهسته‌تر مي‌کند. معمولا اين مشکلات با آسيب‌هاي عصبي نيز همراه مي‌شوند. حتي ممکن است بيماران مبتلا به ديابت در صورت زخم شدن پاهاي خود، متوجه بدتر شدن عفونت نشوند زيرا تاول‌ها بهبود پيدا نمي‌کنند و به مرور زمان به زخم تبديل مي‌شوند.

راه‌حل:

اگر به ديابت يا يکي از اين بيماري‌هايي که نام برديم، مبتلا هستيد، حتما درباره مشکلاتي که براي پاهايتان ايجاد مي‌شود، با پزشکتان مشورت کنيد. ضمنا لازم است پاهاي خودتان را دائما و به‌طور منظم بررسي کنيد تا متوجه بروز زخم‌ها يا تاول‌ها باشيد و درمان‌هاي لازم را در زمان مناسب براي برطرف کردن اين مشکلات انجام دهيد. به نظر متخصصان، بهتر است از آينه‌هايي استفاده کنيد که قابليت جابجايي راحتي دارند تا بتوانيد تمامي قسمت‌هاي پا (به‌خصوص لابلاي انگشتان) را به‌خوبي در آن ببينيد و زودتر متوجه بروز مشکلات احتمالي شويد.



4. آرتريت

پاي انسان‌ها بيش از 30 مفصل دارد که همگي ممکن است با افزايش سن دچار فرسودگي شوند. با توجه به همين نکته، آرتريت، شايع‌ترين مشکلي است که براي انگشت شست پا يا مفصل‌هاي فوقاني در ميانه پا ايجاد مي‌شود. علاوه بر درد، ممکن است فرد صبح‌ها احساس سفتي و گرفتگي در کف پاها داشته باشد که با حرکت کردن بهبود پيدا مي‌کند،‌ اما شب‌ها دوباره بدتر مي‌شود.

راه‌حل:

براي حل اين مشکل مي‌توانيد از دِرجِ کفش (نوعي کفي مخصوص کفش با انحناهاي خاص) استفاده کنيد. ورزش کردن را براي افزايش دامنه حرکتي جدي بگيريد و اگر اضافه‌وزن داريد، وزنتان را کاهش دهيد. آرتريت مفصل هيپ و مفصل زانو هم آثار منفي و مخربي روي شيوه راه رفتن افراد مي‌گذارد. اين تاثير تا حدي است که مي‌تواند باعث درد در قسمت‌هاي داخلي يا خارجي پاها شود. اگر هر کدام از مفصل‌هايتان درد مي‌کند، حتما به پزشک مراجعه کنيد. درمان آرتريت هيپ و زانو به‌واسطه ورزش کردن يا استفاده از داروها نيز معمولا بار سنگين روي پاها را سبک‌تر مي‌کند و تاثير مثبتي دارد.



5. کاهش کلاژن‌سازي و خشکي پا

کلاژن‌ها علاوه بر اينکه زيرسازي مناسبي براي کف پاها فراهم مي‌کنند، حجم مناسبي هم به پوست مي‌دهند. اين قابليت پوست با افزايش سن، ضعيف مي‌شود و احتمال خشکي و ترک‌خوردگي کف پاها را افزايش مي‌دهد.


راه‌حل:

براي مقابله با اين مشکل، بايد 2 بار در روز از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنيد تا رطوبت پاها به‌خوبي حفظ شود. بسياري از افراد نسبت به اين نکته آگاهي ندارند که فاصله بين استفاده از کرم‌هاي مرطوب‌کننده، اهميت زيادي در روند درمان دارد. در واقع،‌ بيشتر افراد نمي‌دانند خشکي پوست با استفاده گاه‌به‌گاه از کرم‌ها برطرف نمي‌شود.

به‌علاوه، توصيه مي‌شود افراد بالاي 40 سال يا کساني که پوست بسيار خشکي دارند، براي حفظ لطافت و زيبايي پوست پاي خود، شب‌ها قبل از خواب از مچ پا به پايين را با کرم‌هاي نرم‌کننده بر پايه چربي يا وازلين ماساژ دهند و سپس يک جوراب نخي سبک بپوشند تا چربي مورد نياز پوست پاي خود را به‌صورت خارجي و موضعي تامين کنند.




منبع:salamat.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد