آخرین اخبار

مکمل هاي زيبايي, دروغ يا واقعيت؟ پوست، مو و زيبايي

مکمل هاي زيبايي, دروغ يا واقعيت؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اولين مکمل زيبايي، توليد شده شرکت او ليکوپن بود که يکي از کاروتنوئيدهاي گوجه‌فرنگي است. تا قبل از افتتاح شرکت innéov، مکمل‌هاي زيبايي شرکت oenobio- بازار را در تصرف خود داشت.

پوستي روشن و لطيف، صاف و از درون درخشنده را تجربه کنيد! اين شعاري است که روي پوسترهاي تبليغاتي برخي مکمل‌هاي زيبايي درج شده اما اين شعارها واقعي است. کپسول‌ها و قرص‌هاي ضدپيري، ضدآفتاب و زيبايي حاوي چه ترکيباتي هستند؟ اين ترکيبات تا چه حد در زيبايي پوست و مو موثرند؟

امروزه بسياري از شرکت‌هاي آرايشي-بهداشتي معتبر دنيا کنار محصولات آرايشي، مکمل‌هاي زيبايي نيز توليد مي‌کنند. اين ايده را نخستين بار ماري بجوت، مدير شرکت oenobio- در سال 1985 با عنوان زيبايي از درون مطرح کرد. اين پزشک که تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه داشت، اولين فردي بود که مخاطبانش را به مصرف مکمل براي پيشگيري از پيري پوست دعوت کرد.

اولين مکمل، توليد شده شرکت او ليکوپن بود که يکي از کاروتنوئيدهاي گوجه‌فرنگي است. تا قبل از افتتاح شرکت innéov، مکمل‌هاي زيبايي شرکت oenobio- بازار را در تصرف خود داشت، اما با ورود اين شرکت جديد به عرصه، رقابت تنگ‌تر شد و به دنبال اين موضوع آنها دست به دست هم دادند و مکمل‌هاي متفاوتي را روي حيوانات و حتي انسان‌ها امتحان و بعد وارد بازار کردند. اين موضوع به مرور نظر داروسازان، متخصصان پوست و... را هم جلب کرد.امروزه تعداد مکمل‌هاي زيبايي که ادعا مي‌شود، مي‌تواند از درون به سلامت و زيبايي پوست و موي شما کمک کند، کم نيست.

ترکيبات مکمل‌هاي زيبايي، شيوه مصرف و ميزان اثرگذاري آنها1. آنتي‌اکسيدان‌ها

اين گروه از مکمل‌هاي زيبايي، شامل ويتامين‌هاي گروه c،e، کارتنوئيدها، زينک و سلنيوم هستند. متخصصاني که مصرف اين مکمل‌ها را پيشنهاد مي‌دهند، معتقدند با افزايش سن و به‌ويژه بعد از 60 سالگي توان دفاعي آنتي‌اکسيداني پوست در برابر راديکال‌هاي آزاد افت مي‌کند و آسيب به پوست و احتمال بروز چين و چروک و التهاب و لک افزايش مي‌يابد.

امروز از نظر علمي نيز به اثبات رسيده، شادابي پوست تحت‌تاثير رژيم غذايي دريافتي است. تحقيقي در همين زمينه، رژيم غذايي مردم يونان و استراليا را با هم مقايسه کرد و در نهايت مشخص شد مردماني که رژيم غذايي غني از آنتي‌اکسيدان‌ها دارند، در مقايسه با مردماني که رژيم پروتئيني حيواني با شاخص گلايسمي بالا دارند، ديرتر و کمتر دچار پيري پوست مي‌شوند.

با توجه به اينکه بيشتر افراد رژيم‌هاي آنتي‌اکسيداني غني ندارند، متخصصان با توليد کپسول‌هاي آنتي‌اکسيداني سعي کردند جلوي پيري پوست را با افزايش قدرت آنتي‌اکسيداني پوست بگيرند. در اين کپسول‌ها ترکيباتي از جمله سلنيوم يافت مي‌شود. اين آنتي‌اکسيدان فعاليت آنزيم‌هاي آنتي‌اکسيداني را تحت کنترل دارد و از پوست در برابر تابش اشعه ماوراي‌بنفش خورشيد محافظت مي‌کند.

البته ويتامين c نيز به ترکيبات کپسول اضافه شد زيرا اين آنتي‌اکسيدان قوي، از کلاژن و الاستين در برابر تهاجمات خارجي و راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند. امروزه پرطرفدارترين آنتي‌اکسيدان مصرفي در مکمل‌هاي غذايي ضدپيري کاروتنوييدي به نام لوتئين است که در ذرت، زرده تخم‌مرغ، ميوه و سبزيجات سبز از جمله کلم بروکلي، نخود سبز و اسفناج يافت مي‌شود. مکمل‌هاي آنتي‌اکسيداني جزو مکمل‌هاي غذايي هستند که به شدت بر زيبايي و سلامت پوست موثرند و به اثبات رسيده، پوست افرادي که از مکمل ليکوپن، لوتئين، بتاکاروتن، ويتامين e و سلنيوم استفاده مي‌کنند، بسيار صاف‌تر و شفاف‌تر از پوست افرادي است که اين نوع مکمل‌ها و آنتي‌اکسيدان‌ها را در برنامه غذايي خود ندارند.

2. روغن‌هاي گياهي

بسياري از مکمل‌هاي زيبايي حاوي روغن‌هاي گياهي هستند. روغن‌هاي گياهي نيز داراي اسيد چربي از خانواده امگا 6 به نام اسيد گاما لينولئيک يا gla هستند که ضمن آبرساني به پوست جلوي التهاب پوست را مي‌گيرد و سبب سفيدي و افزايش الاستيسيته پوست مي‌شود. اين ترکيبات از نظر علمي مورد بررسي و مقايسه قرار گرفته و ثابت شده در زيبايي موثرند.

3. روغن ماهي

بيشتر مکمل‌هاي ضدپيري پوست، حاوي روغن ماهي و اسيد چرب امگا 3 با زنجيره طولاني هستند. اين اسيدهاي چرب ضدالتهاب، تا حدي از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت مي‌کنند. البته مشکل اساسي اين اسيدهاي چرب اين است که روي پوست اکسيد مي‌شوند و به همين دليل به اين مکمل‌ها ترکيبات آنتي‌اکسيداني هم اضافه مي‌شود. گفته مي‌شود اين ترکيبات مخصوصا براي پوست‌هاي خشک و ملتهب موثرند، اما اين موضوع از نظر علمي تاييد نشده است.

4. گلوکزامين

گلوکزامين ترکيبي است که از پوسته سخت‌پوستان، استخراج مي‌شود و دارويي شناخته‌شده و البته بحث‌برانگيز براي تسکين علائم آرتروز است. از نظر علمي ثابت شده، گلوکزامين و مشتق استيل‌اِن‌استيل‌گلوکزامين، براي سنتز ژلي که فيبرهاي کلاژن و الاستين در آن شناورند، لازمند. از آنجايي که اين سلول‌ها آب زيادي را جذب خود مي‌کنند، عامل لطافت و نرمي پوست هستند. گلوکزامين نه‌تنها بر سلول‌هاي پوستي تاثير مثبت دارد، بلکه بر بهبود هر چه سريع‌تر زخم، رطوبت‌رساني پوست و کاهش چين و چروک هم تاثيرگذار است و با کنترل سنتز ملانين جلوي تيرگي پوست را مي‌گيرد و ضدالتهاب است.

يک هشدار

مکمل‌هاي غذايي خورشيدي در واقع حاوي مولکول‌هاي ضد راديکال آزاد هستند که مي‌توانند از پوست در برابر نور خورشيد و آفتاب‌سوختگي محافظت کنند. البته تاثير اين مکمل‌ها ناچيز است و نبايد آنها را جايگزين کرم ضدآفتاب يا پوشش فيزيکي کرد. احتمال ابتلا به سرطان پوست در بيشتر افرادي که از اين مکمل‌ها استفاده مي‌کنند و از کرم ضدآفتاب غافل مي‌شوند، بالا مي‌رود.

با انواع مکمل‌هاي زيبايي موجود در بازار آشنا شويد

مکمل‌هاي زيبايي از نظر علمي مورد تاييد و موثرند، اما مکمل‌هايي که در بازار عرضه مي‌شوند به چند گروه تقسيم مي‌شوند:

1) ترکيبات به کار رفته در آنها مشخص نيست و اثر تضمين‌شده ندارند.

2) ترکيبات به کار رفته مشخص است، اما دوز آنها مشخص نشده و تضميني وجود ندارد.

3) ترکيبات و دوز آنها مشخص است، ولي اثر آنها تضمين‌شده نيست.

4) ترکيبات آنها مشخص و دوز و تاثير آنها تضمين شده است.

براي اينکه بدانيد چه نوع مکملي براي شما مناسب است، بهترين کار مراجعه به متخصص پوست و مشورت گرفتن از او است. بهترين محل خريد اين نوع محصولات نيز داروخانه است. معمولا روي محصولاتي که در اينترنت يا ماهواره تبليغ مي‌شود نظارت قانوني وجود ندارد.

هنگام مصرف مکمل‌ها بايد به دستورالعمل درج‌شده روي بسته‌بندي دقت کنيد، تا بيش از دوز مجاز مکمل دريافت نکنيد. در ضمن بهتر است از يک نوع مکمل استفاده کنيد، زيرا مصرف 2 نوع مکمل همزمان، احتمالا دوز برخي ترکيبات را بالا مي‌برد. برخي مکمل‌ها مثل زينک و آهن هم بايد با فاصله مصرف شوند، زيرا اثر همديگر را خنثي مي‌کنند.

مصرف بيش از حد برخي مکمل‌ها مثل ويتامين a نيز در دوران بارداري سبب بروز مشکلاتي در جنين خواهد شد. در ضمن سعي کنيد مکمل 2*1 مثل زينک و سلنيوم نخريد و آنها را جدا مصرف کنيد، زيرا دوز بالاي آنها اثر منفي دارد. اگر دچار 2 نوع مشکل هستيد، مثلا ريزش مو داريد و پوستتان هم خشک است و 2 نوع مکمل به شما توصيه شده، درمان‌ها را با فاصله زماني 1 تا 2 ماهه شروع کنيد. براي اينکه مکمل زيبايي تاثيرگذار باشد بايد مرتبا به مدت 2 تا 6 ماه مصرف شود. در ضمن فراموش نکنيد هميشه استفاده از محصولات تازه و طبيعي که حاوي آنتي‌اکسيدان‌ها يا اسيدهاي چرب ضروري‌اند، بهتر از مکمل‌ها خواهد بود.




منبع:salamat.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد