آخرین اخبار

چطور از ابتلاي فرزندم به ويروس پيشگيري کنم؟ سلامت خانواده

چطور از ابتلاي فرزندم به ويروس پيشگيري کنم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - ويروس سين‌ سيشيال تنفسي (rsv) در کودکان

ويروس سين‌ سيشيال تنفسي (rsv)، اغلب بچه ها را دير يا زود مبتلا مي ­سازد (معمولاً قبل از دو سالگي). اما جايي براي نگراني وجود ندارد. ويروس سين‌سيشيال تنفسي به ندرت مشکلاتي بيشتر از يک سرماخوردگي ساده براي کودکان ايجاد مي­ کند. اابته ويروس سين‌ سيشيال تنفسي براي نوزادان تهديد بزرگي بشمار مي ­آيد، زيرا مي­ تواند به عفونت ­هاي تنفسي جدي تري (مانند برونشيوليت و ذات الريه) در نوازادان منجر شود.

چگونه مي­توانم بفهمم که آيا فرزند نوپاي من به rsv مبتلا مي­ باشد يا خير؟

احتمالاً، فرزند شما در ابتدا علائم سرماخوردگي مانند آبريزش و يا گرفتگي بيني، سرفه ­هاي جزئي و تب، خواهد داشت و ممکن است پس از چند روز دچار سرفه ­هاي بارزتري بشود. در اين مقطع سني، ويروس سين‌سيشيال تنفسي معمولاً مشکلات جدي­تري ايجاد نمي­ کنند. با اين حال، به دقت مراقب علائم مربوط به ناراحتي ­هاي تنفسي در کودک نوپاي خود باشيد و اگر او يک يا چندين مورد از علائم زير را دارد، بلافاصله با پزشک فرزندتان تماس بگيريد:

- تنفس سريع يا دشوار (سريع­تر از 40 تنفس در هر دقيقه زماني که گريه نمي­ کند).

- داغ بودن حفره ­هاي بيني.

- بالا رفتن بيش از حد معمول قفسه سينه با هر نفس.

- خس خس سينه.

- خس خس حتي حين تنفس.

- سرفه ­هايي که پس از گذشت چند روز بدتر شده­ اند.

- مشکلاتي در غذا خوردن.

- لب ها و يا ناخن هايي با رنگ متمايل به آبي.

همچنين رهنمودهاي پزشکتان براي تماس با وي در صورت بروز تب را جدي بگيريد. به عنوان مثال، ممکن است پزشکتان به شما توصيه کند تا در صورت افزايش تب کودک نوپاي­تان به 103 درجه فارنهايت و يا بيشتر حتماً با وي تماس بگيريد.

به هر حال، شيوع ويروس سين‌سيشيال تنفسي در طول فصول سرما، ميان ماه­ هاي آبان و اسفند شايع مي ­باشد و از آنجايي که گونه­ هاي متفاوتي از ويروس وجود دارند – همانند ويروس سرماخوردگي معمولي – احتمال ابتلاي مجدد به ويروس سين‌سيشيال تنفسي وجود دارد. ويروس سين‌سيشيال تنفسي مي­ تواند به عفونت گوش نيز منجر شود.

پزشک چه کارهايي براي فرزندم انجام خواهد داد؟

چون ويروس سين‌سيشيال تنفسي نوعي ويروس است، بنابراين نمي ­توان از آنتي ­بيوتيک­ ها براي درمان بهره برد. به احتمال قوي پزشک به شما توصيه خواهد نمود تا اسباب راحتي و آسودگي کودک نوپاي خود را فراهم نموده و پديدآيي علائم جدي­ تنفسي را به دقت زير نظر بگيريد. ممکن است پزشک بخواهد براي بررسي وجود ويروس سين‌سيشيال تنفسي در بدن فرزندتان، نمونه­ اي از مخاط بيني و يا دستگاه تنفسي فوقاني فرزندتان را به آزمايشگاه بفرستد.

البته به احتمال قوي پزشکان به سادگي و فقط از طريق بررسي کودکتان قادر به تشخيص خواهند بود (از آنجاييکه هيچ دارويي براي عفونت با ويروسrsv وجود ندارد، معمولاً در صورت خفيف بودن علائم نيازي به تشخيص قطعي وجود ندارد).در صورت ابتلاي کودک نوپايتان به عفونت شديد، اين امکان وجود دارد که پزشک فرزندتان را در بيمارستان بستري نمايد. ممکن است فرزندتان در بيمارستان با اکسيژن­ درماني، تزريق مايعات وريدي، گشاد کننده ­هاي برونشي (داروهايي که به باز کردن مجاري تنفسي کمک مي ­کند)، و (به ندرت) داروهاي ضدويروسي تحت درمان قرار بگيرد.

با اين وجود به احتمال زياد علائم خفيف فرزندتان در عرض پنج تا هفت روز خود به خود فروکش خواهند نمود (البته سرفه ­هاي وي ممکن است براي هفته­ ها دوام داشته باشند).

براي فراهم آوردن راحتي بيشتر کودک نوپاي خودم چه کارهايي مي­ توانم انجام دهم؟

همانند سرماخوردگي ­هاي معمولي، هيچ پادزهري براي rsv وجود ندارد، ولي با اين حال شما مي­توانيد با برداشتن چندين گام ساده اسباب راحتي کودک نوپاي خود را فراهم آوريد:

- مقادير فراواني از مايعات را براي حفظ آب بدن فرزندتان به وي بنوشانيد. اگر او هنوز هم با شير مادر تغذيه مي­ شود، هر باري که به او غذا مي­ دهيد حتماً او را شيردهي نيز بکنيد.

- موقع خواب سر فرزندتان را اندکي بالاتر از حد معمول نگه داريد. بالا بردن سر، تنفس وي از طريق بيني گرفته ­اش را آسانتر مي­ سازد.-

- چند قطره از محلول سرم را براي نرم کردن مخاط بيني در درون بيني او بريزيد و سپس با استفاده از يک سرنگ پاک کننده حبابدار، مخاط درون بيني فرزندتان را تخليه کنيد. شما مي­ توانيد محلول سرم بيني و سرنگ پاک کننده حبابدار را از داروخانه­ ها تهيه نماييد.

- از يک دستگاه بخور براي مرطوب کردن مجاري هوايي فرزندتان استفاده نماييد، زيرا تنفس را براي او آسانتر مي­ سازد. حتماً از دستورالعمل ­هاي کارخانه سازنده دستگاه براي تميز نگه داشتن آن پيروي کنيد، زيرا يک دستگاه کثيف مي­ تواند ميکروب ها را از طريق هوا انتشار دهد.

-کودک نوپاي خود را به دور از دود سيگار، بوي رنگ تازه، چوب در حال سوختن و ساير بوها و گازهاي محرک نگه داريد، زيرا ممکن است تنفس وي را دشوارتر سازند. مواجهه با دود سيگار احتمال ابتلاي فرزندتان به اشکال جدي­تري از rsv يا ساير ويروس­هاي تنفسي را افزايش مي­دهد.

- مي­ توانيد دوز صحيحي از استامينوفن يا ايبوپروفن را جهت کاهش ناراحتي­ هاي حاصل از تب به فرزندتان بدهيد.

- بدون تجويز پزشک از داروهايي سرماخوردگي براي فرزند نوپاي خود استفاده نکنيد. ممکن است به نظر برسد که اين درمانها در کوتاه مدت موثر واقع شده ­اند، اما در واقع آنها مي ­توانند مشکل را حتي وخيم­ سازند و همچنين ممکن است عوارض جانبي جدي هم داشته باشند. در سال 2007 سازمان غذا و داروي آمريکا هشدار داد که کودکان زير دو سال هرگز نبايد بدون تجويز پزشک داروي سرما خوردگي دريافت نمايند.

چگونه مي ­توانم از ابتلاي فرزندم به rsv پيشگيري نمايم؟

ويروس سين‌سيشيال تنفسي به راحتي از طريق قطرات ريز موجود در هوا و يا سطوح آلوده منتقل مي­ شود. بنابراين اگر فرد مبتلا به اين ويروس در نزديکي کودک نوپاي شما عطسه يا سرفه کند، و يا چيزي را لمس کند و پس از آن فرزند شما آن شي را لمس نموده و به دهانش ببرد، اين ويروس به همين سادگي وارد بدن فرزندتان خواهد شد.

اين ويروس مي­تواند بر روي دست­ها و يا برخي از سطوح تا حداکثر شش ساعت زندگي کند. از آنجاييکه ويروس rsv توسط تماس فيزيکي منتقل مي شود، انتشار آن در محيط­ هايي مانند مهد کودک بسيار بالا است. دست هاي خودتان و همچنين فرزند نوپاي خود را براي کمک به پيشگيري از ويروس سين‌سيشيال تنفسي مرتباً بشوييد.

عمل شستشو را بالخصوص قبل از شروع به پخت و پز و صرف غذا حتما انجام دهيد. البته بهتر است پس از بازگشت فرزندتان از مهد کودک به منزل، پس از بازگشت او از زمين بازي و يا هر گونه گردش ديگري دستهاي او را بشوييد. همچنين اطمينان حاصل کنيد که مهدکودک فرزندتان نسبت به شستشوي دست هاي کودکان و ضد­عفوني نمودن سطوح و اسباب بازي­ ها جدي است. نهايتاً اينکه کودک نوپاي خود را از دود سيگار و افراد مبتلا به علائم سرماخوردگي دور نگه داريد.




منبع:niniban.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟