آخرین اخبار

درمان پارگي منيسک زانو بدون عمل جراحي با 3 تمرين +فيلم تمرينات درماني بيماري ها و پيشگيري

درمان پارگي منيسک زانو بدون عمل جراحي با 3 تمرين +فيلم تمرينات درماني

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اگر شما هم فکر مي کنيد که درمان پارگي منيسک meniscus تنها توسط عمل جراحي انجام مي شود، بهتر است اين مقاله را بخوانيد. در اکثر موارد درمان پارگي منيسک بدون عمل جراحي ممکن است.

پارگي منيسک meniscus چيست؟

زمان بهبودي پارگي منيسک بدون عمل جراحي حدود 6 هفته است و زمان بهبودي منيسک بعد از عمل جراحي پارگي بين 1 تا 3 ماه است. ضمن اين که مطالعه جديد نشان مي دهد که بعد از 1 سال احتلاف معني داري بين عمل جراحي surgery و درمان هاي فيزيکي physical therapy وجود ندارد.

در اين مقاله به شما مي گويم که دقيقا چگونه مي توانيد پارگي منيسک را بدون عمل جراحي درمان کنيد. تنها چيزي که نياز داريد انجام 3 تمرين است که در ادامه توضيح خواهم داد.

در ابتدا توضيح مي دهيم که:

منيسک چيست؟ منيسک چه کاري انجام مي دهد؟ چه چيزهايي باعث پارگي منيسک شده؟چگونه خودتان مي توانيد پاره شدن منيسک را روي خودتان تست کنيد؟

همچنين هر آنچه که شما در مورد منيسک و بهبود آن نياز است بدانيد را برايتان توضيح مي دهم.

همچنين در مورد مراحلي که در صورت تاثير نداشتن درمان به علت اندازه يا محل پارگي براي جراحي بايد بگذرانيد توضيحات لازم را ارائه خواهم کرد.

و برخلاف آنچه جراحان ارتوپد توصيه مي کنند بايد به شما بگويم که هميشه بايد سعي کنيد آسيب ديدگي منيسک را بدون جراحي درمان کنيد. جراحي هميشه بايد آخرين راه حل شما باشد.

پس در اين مقاله شما هرچيزي که در مورد درمان پارگي منيسک مورد نياز است را پيدا مي کنيد.

در اين مقاله مي خوانيد:

1. منيسک چيست و چه کاري انجام مي دهد؟2. علل پارگي منيسک چيست؟3. نشانه هاي پارگي منيسک چيست؟4. چگونه خودم مي توانم پاره شدن منيسک را تست کنم؟5. چه تفاوتي بين يک منيسک پاره شده و سندروم درد پاتلوفمورال patellofemoral pain syndrome وجود دارد؟6. در صورت پارگي منيسک چه کارهايي مي توانيد و چه کارهايي نمي توانيد انجام دهيد؟7. از کجا بدانم که پارگي منيسک من بدون جراحي بهبود مي يابد؟8. درمان پارگي منيسک بدون جراحي چگونه است؟9. جراحي پارگي منيسک چگونه انجام مي شود؟10. بهبود بعد از عمل جراحي پارگي منيسک چگونه است و چه مدت طول مي کشد؟

منيسک چيست و چه کاري انجام مي دهد؟

براي اين که درمان پارگي منيسک بدون جراحي را بتوانيد درک کنيد بايد بدانيد منيسک چيست و چه کاري در زانو انجام مي دهد.

منيسک يک ديسک غضروفي c شکل در زانو است. هر زانو دو منيسک دارد: منيسک خارجي lateral و منيسک داخلي medial.

همان طور که در تصوير مي بينيد شکل منيسک ها با هم متفاوت است. علت آن تفاوت بين شکل بالاي استخوان درشت ني يا استخوان قلم پا است. منيسک داخلي شما بزرگ تر از منيسک خارجي است.

عملکرد اول منيسک باعث افزايش پايداري و استحکام زانوي شماست. به طور طبيعي استخوان ساق پا و ران شما به هم نمي خورند. چون استخوان ساق پا صاف است ولي استخوان ران بيشتر انحنا دارد. عملکرد منيسک شما براي از بين بردن اين تفاوت شکل است. پايين استخوان ران به صورت کاملا متناسب در حفره هايي که توسط منيسک ايجاد شده قرار مي گيرد تا شما به راحتي پاي خود را حرکت دهيد.

عملکرد دوم منيسک جذب ضربه است. ضربه گيري در زانو براي محافظت از غضروف مياني زانو بسيار مهم است. نيروهاي موثر بر زانو در حال دويدن يا بالا رفتن از پله بسيار بزرگ هستند. بدون وجود منيسک غضروف زانو به راحتي آسيب ديده و منجز به ابتلا به آرتروز مي شود. بعد از اين که در مورد گزينه هاي مختلف جراحي بحث کرديم بيشتر به اين مورد خواهيم پرداخت.

يکي ديگر از تفاوت هاي بين منيسک داخلي و منيسک خارجي اين است که منيسک داخلي به رباط مياني متصل شده که منيسک داخلي را محکم در محل خود نگه مي دارد و به همين دليل پارگي منيسک خارجي متداول تر از پارگي منيسک داخلي است.

علل پارگي منيسک چيست؟

meniscusklachten.jpgmeniscusklachten.jpg

1. پارگي منيسک معمولا زماني رخ مي دهد که در بازي هاي ورزشي بايد به سرعت بچرخيد يا تغيير جهت دهيد. هنگامي که مي چرخيد ولي هنوز پايتان روي زمين قرار دارد، فشاري که بر منيسک وارد مي شود خيلي بالاست. به خصوص وقتي که زانوي شما خم شده باشد، در اين حالت به راحتي احتمال پارگي منيسک وجود دارد.

2. علت ديگر پاره شدن منيسک ضربه ناگهاني به زانو است، به خصوص زماني که زانو کمي خم شده باشد. وقتي زانوي شما خم شده منيسک از زانو برجسته تر مي شود به خصوص منيسک داخلي. وقتي زانويتان خم است فشار بر روي منيسک به صورت غير مستقيم اعمال مي شود بنابراين در اين حالت احتمال آسيب ديدن منيسک بيشتر است.

3. يکي ديگر از علل شايع پارگي منيسک بلند کردن وزنه هاي سنگين است. وقتي وزنه سنگين بلند مي کنيد فشار روي منيسک واقعا زياد است چيزي حدود 5 برابر وزن واقعي. اگر منيسک به دليل سن شما فرسوده شده باشد اين وزن مي تواند آسيب جديدي بر آن وارد کند.

4. اضافه وزن نيز ممکن است باعث پارگي منيسک شود. با توجه به وزن اضافي اي که روي زانوهاي شماست، منيسک سريعتر فرسوده مي شود که ممکن است در طول زمان منجر به پارگي منيسک شود.

5. آخرين علت شايع پارگي منيسک خم کردن ناگهاني و شديد زانوست. اين اتفاق معمولا وقتي اتفاق مي افتد که حين راه رفتن يک قدم اشتباه بر مي داريد. از آن جا که زانو شديدا خم مي شود منيسک شما بين ران و ساق پا فشرده مي شود و ممکن است آسيب ببيند.

بروز پارگي منيسک داخلي بيشتر از منيسک خارجي خطرناک است. دليلش اين است که منيسک داخلي به رباط مياني متصل است در حالي که منيسک خارجي مي تواند آزادانه حرکت کند.

از آنجا که منيسک داخلي نمي تواند آزادانه حرکت کند توسط نيروهايي که بر آن اعمال مي شود جا به جا نشده بنابراين افزايش فشرده سازي در نهايت باعث پارگي آن مي شود. دليل اصلي بيشتر بودن پارگي منيسک داخلي نسبت به منيسک خارجي به همين علت است.

علايم منيسک پاره چيست؟

علائم منيسک پاره به اندازه و محل پارگي بستگي دارد. پارگي منيسک را به 3 نوع مختلف مي توانيم تقسيم کنيم که هر کدام علايم خود را دارند.

meniscus-tear.jpgmeniscus-tear.jpg

1. پارگي منيسک با يک پارگي جزئي که درد و تورم خفيف دارد. مي توانيد بدون درد زيادي راه برويد و فقط کمي محدوديت در زندگي روزمره تان ايجاد مي شود. پارگي جزئي اغلب با ضربه وارد شدن مداوم به زانو ايجاد مي شود و از خارج به منيسک آسيب وارد مي شود و به طور کلي روند بهبود خيلي خوبي دارد.

2. يک پارگي متوسط مي تواند سبب درد در کناره ها يا مرکز زانوي شما شود. اغلب تورم زانو 2 – 3 روز بعد از آسيب خودش را نشان مي دهد. اين نوع آسيب اغلب به علت بلند کردن اجسام سنگين ايجاد مي شود. راه رفتن دردناک ولي ممکن است. خم شدن زانو محدود شده و هنگام صبح يا بعد از نشستن طولاني احساس سفتي در زانو داريد. چرخاندن زانو گزنده و با درد شديد ناگهاني همراه است. اين نوع آسيب معمولا در عرض 4 – 6 هفته با تمرينات بهبود پيدا مي کند.

3. هنگامي که شما يک پارگي شديد را تجربه مي کنيد در واقع يک تکه از منيسک شما شل شده است. در اين حالت بخشي از منيسک آزادانه در فضاي داخلي مفصل حرکت مي کند. اين مسئله باعث صدا دادن زانوي شما يا قفل شدنش مي شود. وقتي زانويتان قفل شود ممکن است براي يک دوره زماني قادر به خم کردن آن نشويد و يا بي ثباتي زانو را تجربه کنيد. دليل آن هم متناسب نبودن استخوان ران و ساق پا است. پارگي سطل دسته دار bucket handle tear يکي از شايع تري انواع پارگي شديد منيسک است.

معمولا تورم در سمت راست بعد از جراحت ايجاد شده و زانو بعد از 1 – 2 روز آبي رنگ خواهد شد که به علت پاره شدن رگ هاي خوني داخل منيسک يا بافت هاي اطراف آن است. راه رفتن بعد از پارگي شديد منيسک معمولا بسيار دشوار است. بهبود مي تواند تا 3 ماه طول بکشد و گاهي نيازمند جراحي باشد.

چگونه خودم مي توانم پاره شدن منيسک را تست کنم؟

با اين حرکات مي توانيد پاره شدن منيسک را تست کنيد:

- زانو را با زاويه 90 درجه خم کنيد.

- حالا ساق پاي خود را به داخل و خارج بچرخانيد.

اگر چرخش باعث ناراحتي داخل زانو شد مي توانيد آزمون پارگي منيسک را مثبت در نظر بگيريد. چرخش داخلي روي منيسک خارجي شما فشار وارد مي کند و چرخش خارجي روي منيسک داخلي شما فشار مي آورد. همچنين مي توانيد تست پارگي منيسک را کمي تغيير دهيد تا فشار بيشتري بر منيسک وارد شود. مي توانيد بعد از چرخاندن ساق پا به داخل يا خارج زانو را هم باز و بسته کنيد.

آزمون دوم پارگي منيسک به سادگي با فشار مستقيم بر مفصل در حالت 90 درجه مي تواند به شما در تشخيص پارگي کمک کند. اگر منيسک شما آسيب ديده باشد وارد آمدن فشار مستقيم دردناک خواهد بود که نشانه اي مثبت براي تست پارگي منيسک است.

چه تفاوتي بين يک منيسک پاره شده و سندروم درد پاتلوفمورال patellofemoral pain syndrome وجود دارد؟

پارگي منيسک اغلب با سندروم درد پاتلوفمورال اشتباه گرفته مي شود و بالعکس. خوشبختانه با خواندن اين بخش از مقاله مي توانيد تفاوت آن ها را به راحتي تشخيص دهيد.

نکته اول: درد ناشي از پارگي منيسک عمدتا در کنار زانو است در حالي که درد ناشي از سندروم درد پاتلوفمورال بيشتر در قسمت بالايي زانو حس مي شود. همچنين درد ناشي از پارگي منيسک عمدتا در يک مکان خاص تجمع دارد در حالي که درد ناشي از سندروم درد پاتلوفمورال عمدتا در کل زانو منتشر مي شود.

نکته دوم: در پارگي منيسک چرخش ساق پا دردناک است ولي در سندروم درد پاتلوفمورال در اين حالت دردي حس نمي شود. خودتان مي توانيد اين نکته را با خم کردن 90 درجه زانو و چرخاندن ساق پا به سمت بيرون تست کنيد اگر اين کار درد زانوي شما را تشديد کرد مي توانيد مطمئن باشيد که با پارگي منيسک روبرو هستيد.

نکته سوم: همچنين درد ناشي از سندروم درد پاتلوفمورال باعث مي شود که بالا آوردن انگشت سخت شود و نتوانيد به راحتي اين حرکت را انجام دهيد.

ساده ترين راه براي تشخيص سندروم درد پاتلوفمورال انجام آزمايش زير است:

روي زمين نشسته پاي خود را صاف کنيد حالا زانوي دردناک را خم کنيد.

زانوي خود را دوباره صاف کرده و انگشت شصت خود را به سمت داخل و به طرف کشکک زانو خم کنيد. کشکک زانو را به سمت بيرون يا داخل بفشاريد اگر دردتان کمتر شد احتمالا به سندروم درد پاتلوفمورال مبتلا هستيد ولي اگر تغييري ايجاد نشد احتمال اين که دچار پارگي منيسک شده باشيد بيشتر است.

در صورت پارگي منيسک چه کارهايي مي توانيد و چه کارهايي نمي توانيد انجام دهيد؟

هنگامي که حدس مي زنيد دچار پارگي منيسک شده ايد کارهايي هست که نبايد در دوره بهبود اين عارضه انجامشان دهيد.

کارهايي که نبايد انجامشان دهيد:

شامل فعاليت هايي است که نياز به خم شدن زياد زانو يا اعمال فشار زياد بر روي زانو دارد. مثل اسکوات squats ، لانچ lunges يا تمرينات قايقراني rowing exercises. همچنين فعاليت هايي مانند فوتبال يا دويدن که فشار بيش از حدي روي منيسک آسيب ديده شما وارد مي کند.

کارهايي که شما مي توانيد و بايد انجام دهيد:

شنا کردن و دوچرخه سواري است با اين حال اين مسئله به شدت پارگي بستگي دارد که بتوانيد انجامشان دهيد يا نه. قاون کلي اين است که فعاليت ممکن است کمي درد ايجاد کند ولي اين درد بايد در حدود يک ساعت بعد از فعاليت از بين برود.

همچنين شما مي توانيد تمرين هاي قدرتي براي عضلات بالايي پا را انجام دهيد تا زماني که نياز نباشد وزني روي زانو اضافه کنيد يا زانو را خم کنيد. در ادامه در مورد تمرينات درماني پارگي منيسک زانو بدون عمل جراحي کاملا توضيح خواهيم داد.

از کجا بدانم که پارگي منيسک من بدون جراحي بهبود ميي يابد؟

بهبود منيسک زانو بدون جراحي به محل و شدن پارگي منيسک بستگي دارد. از 3 نوع پارگي منيسکي که بالاتر در موردش صحبت کرديم پارگي جزئي و متوسط بدون جراحي بهبود پيدا مي کنند. پارگي شديد ممکن است نياز به جراحي داشته باشد ولي نه در همه موارد. به طول کلي علت ايجاد پارگي در منيسک مي تواند به شما بگويد به جراحي نياز داريد يا خير.

پارگي جزئي منيسک زانو در اثر ضربه خوردن تقريبا هميشه بدون نياز به جراحي در عرض چند هفته بهبود پيدا مي کند. همچنين پارگي منيسک ناشي از بلند کردن اجسام سنگين هم به خوبي درمان مي شود. به طور کلي زماني که درد زيادي حس مي کنيد و بلافاصله بعد از پارگي منيسک دچار اختلال عملکردي مي شويد به احتمال زياد به جراحي نياز پيدا خواهيد کرد. خوشبختانه گاهي اوقات حتي پارگي شديد منيسک هم با تمرينات التيام پيدا مي کند.

در سايت ويکي پديا نوشته شده است که منيسک توسط رگ هاي خوني کوچک تغذيه مي شود. ولي يک منطقه بزرگ در مرکز آن بدون هيچ جريان خوني مستقيمي وجود دارد، به اين معني که يک پارگي در مرکز منيسک تقريبا به خودي خود بهبود پيدا نمي کند.

بنابراين اگر شما بدانيد علت پارگي منيسک چه بوده و در داخل يا خارجش ايجاد شده مي تواند تشخيص دهيد که بدون جراحي بهبود پيدا مي کند يا خير.

اما به ياد داشته باشيد:

- مهم نيست علت يا شدن پارگي منيسک شما چه باشد، در هر حال بايد سعي کنيد با برنامه ورزشي که در ادامه مقاله توضيح مي دهيم براي درمان آن اقدام کنيد. فقط در صورتي که اين فعاليت ها در طي 6 هفته درد شما را کاهش نداد بايد به گزينه جراحي فکر کنيد.

- به ياد داشته باشيد برنامه ورزشي را به آرامي شروع کرده و در ادامه با توجه به وضعيت خودتان و ميزان دردي که احساس مي کنيد فشار و تعداد آن را افزايش دهيد.

درمان پارگي منيسک بدون جراحي چگونه است؟

اولين کاري که بايد انجام دهيد ماساژ پشت زانو براي تسکين درد است. يکي از علل درد پارگي منيسک زانو به خاطر سفت شدن عضلات پشت زانو است اين تنش، درد شما را تشديد مي کند.با ماساژ اين عضلات درد کاهش پيدا کرده و راحت تر مي توانيد راه برويد. اين کار به بهبود شما کمک خواهد کرد و باعث مي شود راحت تر بتوانيد تمرينات زير را انجام دهيد.

درمان پارگي منيسک ما بدون جراحي شامل 3 تمرين ورزشي است. اين ورزش ها به افزايش قدرت عضلات بالايي پا و افزايش جريان خون به زانو کمک مي کند. منيسک براي ترميم خود نياز به تغذيه دارد که اين تغذيه توسط جريان خون به محل مي رسد.تحقيقات نشان مي دهد که يک برنامه آموزشي 12 ماهه عضلات بالايي پا به اندازه جراحي در بهبود پارگي منيسک موثر است.

تمرين شماره 1 براي درمان پارگي منيسک زانو:

هدف از اولين تمرين ورزشي پارگي منيسک افزايش قدرت عضلات چهار سر ران است. اين تمرين براي تقويت عضلات چهار سر ران بدون فشار بر زانو يا خم شدن زانو طراحي شده. چون فشار بر زانو آسيب وارد شده بر منيسک را افزايش مي دهد. بنابراين بهترين تمرين براي تقويت عضلات بالايي پا همين تمرين است.

حين انجام تمرين متوجه خواهيد شد که انجام آن با پاي آسيب ديده سخت تر از پاي سالمتان است. علتش اين است که اين تمرين مستقيما بخش آسيب ديده را درگير مي کند.

تمرين را با 3 ست 10 تايي شروع کنيد و 2 بار در روز انجامش دهيد. سپس کم کم در طول زمان تعداد تکرارهاي هر ست را به 15 تا و در نهايت 20 تا افزايش دهيد. هنگامي که تکرار حرکت را افزايش داديد کم کم متوجه مي شويد که درد کاهش پيدا مي کند.

روي سطحي صاف به پشت دراز کشيده دست ها را کنار بدن قرار دهيد زانوها را ثابت و صاف نگه داريد . پنجه پا به سمت داخل باشد و پاي چپ را بالا بياوريد تا با زاويه حدودا 45 درجه قرار بگيرد. سپس به آرامي پا را به حالت اول برگردانيد. هر ست را براي هر دو پا تکرار کنيد.

تمرين شماره 2 براي درمان پارگي منيسک زانو:

تمرين دوم درمان پارگي منيسک براي افزايش تحرک زانو طراحي شده. زماني که منيسک در حال ترميم است براي بازگشت عملکرد کامل زانو نياز به بازگرداندن تحرک پا به طور کامل داريد. با اين ورزش شما مي توانيد تحرک زانوي خود را بدون ايجاد خطر براي جراحت افزايش دهيد.

هنگام انجام ورزش ممکن است کمي در زانوي خود احساس ناراحتي داشته باشيد. با اين حال نبايد دردي که حس مي کنيد بيش از حد باشد. هر بار سعي کنيد کمي مقدار حرکت زانو بيشتر شود.

روي صندلي نشسته و پا ها را به حالت عمودي روي زمين قرار دهيد. پاي سالم را مطابق ويدئو روي پاي آسيب ديده گذاشته و زانوها را به طرف داخل صندلي تا جايي که مي توانيد خم کنيد 10 ثانيه در همين حالت نگه داشته و سپس زانوها را باز کرده و پاها را به سمت جلو بکشيد. اين حرکت را چند بار تکرار کنيد.

تمرين شماره 3 براي درمان پارگي منيسک زانو:

تمرين سوم درمان پارگي منيسک براي افزايش ثبات زانو و قوزک پا طراحي شده است.

بعد از آسيب ديدن منيسک زانو ثبات زانوي شما اغلب کاهش پيدا مي کند چون شکل هلالي منيسک نقش مهمي در ثبات زانو ايفا مي کند بنابراين براي بازگرداندن اين ثبات شما به آموزش زانوي خود نياز داريد.

اتفاقي که حين اين تمرين مي افتد اين است که عضلات اطراف زانو ياد بگيرند که واکنش سريع تري داشته باشند. به اين ترتيب ماهيچه هاي شما از دست دادن ثبات ناشي از پارگي منيسک را جبران مي کنند.

بايستيد و مانند ويدئو يک پا را از زانو به سمت عقب خم کرده و زانوي پايي که رويش ايستاده ايد را کمي به جلو خم کنيد. اين حالت را تا زماني که مي توانيد نگه داريد. اين حرکت را چند بار تکرار کنيد. در صورتي که نمي توانيد تعادل خود را حفظ کنيد مي توانيد چند لحظه با گرفتن ديوار يا تکيه گاه با يک دست تعادل خود را حفظ کنيد.

جراحي پارگي منيسک چگونه انجام مي شود؟

متاسفانه پارگي منيسک گاهي بدون عمل جراحي بهبود پيدا نمي کند. همان طور که قبلا گفتيم اين مساله به شدت و محل پارگي بستگي دارد.در اين صورت جراحي آخرين گزينه شماست.خوشبختانه عمل جراحي پارگي منيسک موفقيت بالايي داشته و خطر و عوارضش بسيار کم است.

به طور کلي دو گزينه براي عمل جراحي وجود دارد:

- اولين گزينه بريدن و دور انداختن قسمت شل شده منيسک است.- دومين گزينه دوختن قسمت پاره شده به محل خودش.

اين که جراح گزينه اول يا دوم را انتخاب کند به چند چيز بستگي دارد:

- اندازه پارگي- محل پارگي- زمان مورد نظر براي ريکاوري

همان طور که قبلا گفته شد اندازه و محل پارگي براي توانايي بازگشت سلامت اهميت زيادي دارد. پس زماني که پارگي در حلقه خارجي منيسک ايجاد مي شود که داراي رگ هاي خوني است، جراح گزينه بخيه زدن منيسک را انتخاب مي کند يا زماني که پارگي خيلي بزرگ نباشد.

يک دليل ساده براي ارجحيت دوختن منيسک به بريدن تکه پاره شده وجود دارد:

- تحقيقات نشان مي دهد که پس از برش منيسک خطر ابتلا به آرتروز در آينده نسبت به دوختن منيسک خيلي بيشتر خواهد شد.

- بهبود نهايي بعد از دوخته شدن منيسک بهتر از بريدن بخش پاره شده است.

- تنها مشکل دوختن منيسک اين است که زمان ريکاوري بيشتر طول مي کشد چون محل دوخته شده بايد کاملا بهبود پيدا کند.

تنها زماني بريدن پارگي نسبت به دوختن ارجحيت پيدا مي کند که:

- دوختن تاثير قابل ملاحظه اي روي محل يا اندازه پارگي منيسک نداشته باشيد يا

- زماني که بخواهيم زمان ريکاوري را کاهش دهيم مثل ورزشکاران حرفه اي. چون زمان ريکاوري و بهبود در بريدن بخش پارگي کوتاه تر است چون بعد از آن چيزي وجود ندارد که نياز به بهبود داشته باشد.

روش جراحي پارگي منيسک

براي ترميم منيسک از جراحي آرتروسکوپي استفاده مي شود. در اين روش جراح 3 سوراخ کوچک در زانو ايجاد مي کند:

meniscus-tear-surgery.jpgmeniscus-tear-surgery.jpg


- يک سوراخ براي پر کردن زانو با آب استفاده مي شود. اين کار فضاي داخلي زانو را براي جراح افزايش مي دهد، همچنين شانس عفونت در طي يا بعد از عمل را کاهش مي دهد.

- سوراخ دوم براي قرار دادن منبع نور و دوربين استفاده مي شود.

- سوراخ سوم براي ورود وسايل جراحي مورد استفاده قرار مي گيرد.

جراح حتي در حين عمل هم مي تواند روش ترميمي خود را به دلخواه تغيير دهد.هنگامي که عمل جراحي به پايان مي رسد سوراخ هاي زانو بخيه زده مي شوند. اين بخيه ها بعد از دو هفته برداشته مي شود.

فرايند جراحي پارگي منيسک معمولا يک روزه است. شما صبح به بيمارستان رفته و اگر همه چيز خوب پيش برود بعد از ظهر مرخص مي شويد. اين جراحي به روش بي حسي موضعي انجام مي شود.

بهبود بعد از عمل جراحي پارگي منيسک چگونه است و چه مدت طول مي کشد؟

زمان بهبودي بعد از عمل جراحي پارگي منيسک به شرايط زير بستگي دارد:

- سن- شرايط فيزيکي- بخيه زدن يا برداشتن قسمت پاره شده منيسک- اندازه پارگي منيسک

شرايط چند روز اول بعد از جراحي

در چند روز اول بايد با چوب زير بغل راه برويد چون نبايد وزنتان را کامل روي زانوي آسيب ديده بيندازيد و در عين حال راه رفتن بدون عصا هم ممکن نيست. اگر پارگي منيسک بريده شده باشد اين مرحله 3 تا 7 روز طول مي کشد. با اين حال باز هم تا حدود زيادي به شرايط بدني شما بستگي دارد. بعضي اشخاص اصلا با چوب زير بغل راه نمي روند و بعضي هم تا 2 هفته از آن ها استفاده مي کنند. اگر پارگي منيسک شما بخيه زده شده باشد توصيه مي شود که تا 2 هفته از چوب زير بغل براي راه رفتن استفاده کنيد. در اين مورد بايد با پزشکتان مشورت کنيد. بعد از چند روز حتي ممکن است بتوانيد بانداژ حمايت کننده روي زانويتان را هم باز کنيد.

تمرينات بعد از جراحي پارگي منيسک زانو

درست بعد از جراحي منيسک زانو مي توانيد تمرينات خود را شروع کنيد. برنامه ورزشي اساسا همان تمرينات درمان پارگي منيسک بدون جراحي هستند که قبلا در موردشان بحث کرديم.

مي توانيد تعداد دفعات تمرين و فعاليتتان را بر اساس درد و ناتواني اي که احساس مي کنيد افزايش دهيد.

معمولا فعاليت هاي ورزشي را مي توانيد حدود 6 هفته بعد از جراحي شروع کنيد. در صورت بخيه زدن پارگي منيسک اين مدت ممکن است 4 تا 6 ماه طول بکشد.

حدود 90 درصد بيماران پس از جراحي پارگي منيسک به طور کامل بهبود پيدا مي کنند.

نتيجه گيري:

پارگي منيسک يکي از مشکلات بسيار شايع است. به طور کلي درمان پارگي منيسک بدون جراحي به خوبي امکان پذير است با اين حال گاهي اوقات جراحي لازم است. خوشبختانه ميزان موفقيت بعد از جراحي بسيار بالا است. توجه داشته باشيد که اين اطلاعات را هرگز نمي توانيد جايگزين مراجعه به پزشک کنيد و اين مقاله صرفا جهت بالا بردن اطلاعات شما تهيه شده است. اگر از وضعيت خود مطمئن نيستيد و يا تمرينات کارساز نيست يا وضعيتتان را بدتر مي کند فورا به پزشکتان مراجعه نماييد.



منبع: سيمرغ


``/



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي