آخرین اخبار

علت بادشکم و آروغ زدن چيست؟ تازه هاي سلامت

علت بادشکم و آروغ زدن چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - سرفه، سکسکه، بادشکم، عطسه، تلق و تلوق مفاصل، قاروقور شکم، دندان قروچه، خميازه، خس خس سينه و آروغ زدن

بدن ما يک ماشين واقعي است. کارخانه اي که بيست و چهار ساعته کار مي کند. اين کارخانه نيز سر و صداهايي دارد. اين صداهاي فيزيولوژيکي، جالب، شگفت آور و گاهي نگران کننده هستند. در اين مطلب در خصوص صداهاي عجيبي که بدن توليد مي کند، صحبت مي کنيم.

علت سرفه

بر خلاف آنچه تصور مي شود، سرفه مخصوص مواقع بيماري نيست. سرفه صداي هواي تخليه شده از ريه ها و برونش ها در حين بيرون راندن ميکروب ها، ترشحات مخاطي و ديگر مواد نامناسب مانند گرد و خاک است. سرفه هاي خفيف صبحگاهي نيز به دليل بيرون راندن رسوباتي است که در طول خواب در برونش ها جمع شده اند.

ممکن است سرفه از ناحيه گوش و حلق و بيني، از آلرژي يا مشکلات گوارشي مانند ريفلاکس معده، از وجود عفونت و يا مشکلات جدي تر مانند سرطان ناشي شود.در صورت سرماخوردگي، سرفه در اثر التهاب در ناحيه گوش، حلق و بيني بروز مي کند.

علت سکسکه

در برخي فرهنگ ها گفته مي شود سکسکه علامت بزرگ شدن معده يا روده است. برخي ديگر بر اين عقيده اند طرف دزدي کرده و دچار سکسکه شده است. اما اين صداي عجيب ارتباطي با اين مسائل ندارد.

سکسکه از تحريک عصب فرنيک (که به ديافراگم عصب دهي مي کند) ناشي مي شود. عضلات ديافراگم منقبض شده و نمي تواند به درستي شل شود. در نتيجه هواي زيادي وارد ريه ها شده و تکان هايي ايجاد مي شود.به اين مسائل، چاکناي (دريچه واقع در بالاي حنجره) را نيز اضافه کنيد که با صدا بسته و صداي سکسکه ايجاد مي شود.

معمولا سکسکه پديده نگران کننده اي نيست. اما اگر از بين نرود مي تواند نشان دهنده بيماري جدي تر از جمله بيماري هاي مربوط به دستگاه گوارش و يا ريه ها باشد. بهتر است بدانيد که استرس زياد و يا مصرف الکل جزو عوامل ايجادکننده سکسکه هستند.

علت باد شکم

باد شکم در ناحيه روده بزرگ توليد مي شود. اين گازهاي بد بو توسط باکتري هاي روده توليد مي شوند که در نهايت از طريق مقعد با صدا خارج مي شوند. اين گازها طبيعي بوده و هر از گاهي بروز مي کنند. اما زماني که ميزان توليد گاز زياد و مکرر مي شود و يا همراه با سنگيني و درد باشد، مي تواند نشان دهنده مشکلاتي در گوارش و اختلالات غذايي مانند نفخ باشد. اگر باد شکم با بوي بد دهان، يبوست يا اسهال همراه باشد، پاي يک مشکل گوارشي پنهان در ميان است.

علت عطسه

مکانيسم عطسه به سختي قابل کنترل است. اين صدا از هوايي که از بيني و دهان خارج مي شود توليد مي شود و سرعت آن به 200 کيلومتر در ساعت مي رسد. در واقع عطسه مکانيسم دفاعي بدن در پي تنفس يک عنصر محرک مانند گرد و غبار، آلودگي و موي حيوانات است.

علت تلق و تلوق مفاصل

براي همه ما پيش آمده که انگشتان مان را بشکنيم و از صداي آن ذوق کنيم. اين صدا يک پديده طبيعي و در اکثر موارد کم اهميت (البته اگر با درد همراه نباشد) است.

اين صدا از ضربه به غضروف مفاصل، ناشي مي شود که پر از مايع سينوويال يا همان مايع مفصلي هستند. اين مايع حاوي گاز است. زماني که مفصلي را با شدت تکان مي دهيم، حرکت گاز در مايع سينوويال باعث بروز حباب هاي هوا مي شود و در ناحيه مفاصل صداي تلق تلوق ايجاد مي شود.

اين صدا معمولا با افزايش سن بخصوص در مفصل زانو بيشتر مي شود. بر خلاف آنچه گفته مي شود، شکستن انگشت ها باعث بروز آرتروز نمي شود.

علت قار و قور شکم

صداي قار و قور شکم بسيار بد موقع ايجاد مي شود و بدون شک اولين عکس العمل اطرافيان اين خواهد بود که:«گرسنه هستي؟».

صداي قار و قور شکم نشان دهنده وجود هوا در ناحيه روده ها و يا معده است. عضلات روده ها يک حرکت طبيعي ايجاد مي کنند که براي گوارش امري ضروري است. اگر غذايي در دستگاه گوارش نباشد و يا هضم غذا با وجود هوا در حال انجام باشد، در اين صورت صداهايي از شکم به گوش مي رسد.

اگر عادت داريد تند غذا بخوريد، بدانيد که هواي بيشتري وارد معده تان مي شود که ممکن است بعدا به صورت آروغ دفع شود. اگر دقت کرده باشيد بعد از جويدن آدامس شکم تان بيشتر قار و قور مي کند، چون در حين جويدن آدامس نيز ناخواسته هواي زيادي مي بلعيد.

علت صداي دندان قروچه

اين صدا شب ها شنيده مي شود و گاهي چنان بلند است که ممکن است همسرتان را از خواب بيدار کند. دندان قروچه (براکسيسم) صداي سايشي و ضربه اي ايجاد مي کند که اغلب غيرارادي است و فرد متوجه آن نمي شود.

سايش غيرعادي دندان ها، قفل شدن فک و سردرد در حين بيدار شدن از خواب، مي تواند جزو علائم براکسيسم باشد. اختلال در برخي حامل هاي عصبي (به عنوان مثال دوپامين) و استرس مي تواند باعث بروز دندان قروچه حتي در طول روز شود.

بر حسب علت اين مشکل، روش هاي درماني متعددي مانند تکنيک هاي ريلکسيشن و يا استفاده از محافظ دندان در طول شب مي تواند کارساز باشد.

علت خميازه

هر کسي به شيوه اي خميازه مي کشد، اما در هر حال خميازه کشيدن وسط مکالمه چندان مودبانه نيست. خميازه کشيدن جزو پديده هايي است که تا کنون تعريف دقيقي از آن ارائه نشده است.

بر اساس يکي از تئوري هاي مطرح شده، خميازه کشيدن واکنش غيرارادي بدن ناشي از کمبود اکسيژن (بخصوص در حين بيدار شدن از خواب) است. در اين صورت مغز براي افزايش دريافت اکسيژن از بيني و دهان، دستور خميازه کشيدن را صادر مي کند و اين مکانيسم نيز ريه ها و مغز را تغذيه مي کند. بر اساس تئوري ديگر، ما خميازه مي کشيم تا دماي مغزمان خنک شده و هوشيارتر شويم. ما همچنين در مواقع گرسنگي، کم خوابي و نياز به آرامش خميازه مي کشيم.

علت خس خس سينه

صداي خس خس سينه خفيف در حين تنفس (بخصوص حين بازدم) نشان مي دهد که مسير عبور هوا به دليل تنگ شدن مجاري تنفسي در ناحيه بيني، حلق، حنجره، ناي يا برونش ها دچار اختلالي شده است.معمولا خس خس سينه به دليل فعاليت بدني بيشتر مي شود.

عوامل متعددي مانند برونشيت، آسم، بيماري هاي ويروسي، انبساط برونش ها، مصرف داروهاي خاص و غيره در بروز خس خس سينه دخالت دارند.

علت آروغ زدن

آروغ زدن، يکي از علامت هاي افزايش گاز شکم است که البته در بعضي موارد نيز بدون افزايش گاز شکم انجام مي شود. در اين ميان عوامل زيادي مي توانند زمينه ساز آروغ زدن باشند، ولي مهم ترين آنها بلعيدن هوا و توليد گاز زياد در معده و روده است.

در واقع شايع ترين علل بلعيدن مقادير زياد هوا شامل خوردن و آشاميدن تند غذا، صحبت کردن حين غذا خوردن، مکيدن مايعات با ني، داشتن دندان هاي نامناسب، سيگار کشيدن، جويدن آدامس، مصرف نوشيدني هاي گازدار، وجود ترشحات بيني در سينوزيت مزمن و بيماري ريفلاکس يا برگشت اسيد معده به مري (در اين وضعيت، بيمار به دنبال بلع مواد اسيدي برگشتي از معده مقداري هوا نيز بلع مي کند) و ... است.




منبع:tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم