آخرین اخبار

چالش هاي سلامت در ماه محرم تازه هاي سلامت

چالش هاي سلامت در ماه محرم

  بزرگنمايي:

چه خبر -

آماده سازي و طبخ غذاهاي نذري در مناسبت هاي مختلف، به ويژه در ماه سوگواري سالار شهيدان امري همگاني است که در ميان عموم هموطنان حتي اقليت هاي مذهبي رواج گسترده اي دارد و مي بايست با دقت خاصي ملزومات آن فراهم شود تا مشکلي سلامت عزاداران حسيني را به مخاطره نيندازد.

دقت در انتخاب مواد غذايي، شرايط بهداشتي محلي که در آن غذا طبخ مي شود، ابزار و وسايل و همچنين رعايت بهداشت فردي دست اندرکاران تهيه غذا، اهميت فراواني دارد و از بروز مشکلات و عارضه هاي بهداشتي تا حد زيادي پيشگيري مي کند.

حسن صفايي، کارشناس بهداشت مواد غذايي و عضو مرکز مطالعات تغذيه ايران با بيان اين مطلب مي گويد: هر سال در ماه محرم مسموميت با مواد غذايي افزايش مي يابد. عمده دليل بروز اين عارضه سهل انگاري در نگهداري صحيح مواد غذايي يا عدم رعايت نکات بهداشتي و بسته بندي است که موجب مي شود فرآورده قبل از مصرف به باکتري هاي مضر آلوده شده و سبب مسموميت مصرف کنندگان شود.

وي به تمهيداتي براي کاهش اين مشکلات اشاره کرده و مي افزايد: از سال90 آموزش فراگير نکات بهداشتي به مسئولان مساجد، حسينه ها و تکاياي سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و از سال92 اين روند با همکاري گروه هايي از دانشگاه هاي علوم پزشکي، انجمن هاي تخصصي و تشکل هاي مردم نهاد انسجام بيشتري يافت.

صفايي، خطاب به مسئولان مساجد و تشکل هاي مذهبي کشور تاکيد مي کند: بيشتر مشکلات غذايي ناشي از ذبح دام در مقابل اماکن و مسير حرکت اجتماعات عزاداري است. اين اقدام علاوه بر ايجاد آلودگي زيست محيطي خطراتي از جمله شيوع تب کريمه کنگو را به دنبال دارد و ضروري است براي پيشگيري از آن دام مورد نياز در کشتارگاه هاي تحت نظارت شبکه هاي دامپزشکي ذبح و با وسايل نقليه مجهز به سردخانه بهداشتي تا محل مصرف حمل شود.

مسموميت با شير را جدي بگيريد

يکي ديگر از عارضه هاي شايع در اين ماه، مسموميت با شير است که به سادگي مي توان از بروز آن پيشگيري کرد. صفايي در اين باره مي گويد: شير ماده لبني بسيار حساسي است و در برابر آلودگي هاي ميکروبي و باکتريايي آسيب پذيري بالايي دارد. از اين رو به دليل بالا بودن دماي هوا در بيشتر نقاط کشور به ويژه مناطق گرمسيري مي بايست از توزيع شير در ايستگاه هاي صلواتي اجتناب شود.

اين کارشناس در عين حال يادآوري مي کند: شير مصرفي بايد پاستوريزه باشد و از محل هاي معتبر خريداري و پيش از مصرف به مدت 20دقيقه جوشانده شود. خريد و توزيع شير فله به دليل احتمال وجود ميکرو ارگانيسم هاي آلوده اکيداً توصيه نمي شود چرا که سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره مي اندازد.

پخت غذاهاي چرب را فراموش کنيد

فرايند توليد غذاي نذري از مرحله تامين مواد اوليه تا انتهاي پخت بسيار حائز اهميت است و رعايت نکات بهداشتي در تمام اين مراحل سلامت عزاداران را تضمين مي کند. دکتر سعيد يگانه، متخصص علوم تغذيه به سلامت آنلاين مي گويد: نخستين قدم براي ارتقاء سلامت عزاداران حسيني استفاده از مواد اوليه مرغوب و بهداشتي است. به خادمين مساجد، تکايا و حسينه ها توصيه مي شود، تا حد امکان مصرف گوشت قرمز، نمک، روغن هاي جامد و نيمه جامد، نوشابه و آبميوه هاي صنعتي را کاهش دهند و با اين کار از تعداد مبتلايان به فشارخون بالا، قند خون، چاقي و مشکلات گوارشي کم کنند.

به گفته اين متخصص استفاده از پروتئين گياهي، حبوبات و سبزيجات در وعده هاي غذاي نذري علاوه بر تنوع و طعم، سرشار از مواد مغذي است که سبب ارتقاي سلامت جامعه و کاهش عارضه هاي جسمي مي شود.

چه ظرفي براي غذاي نذري مناسب است

يکي ديگر از موضوعات مورد بحث، ظروف يکبار مصرف پلاستيکي است که اغلب براي توزيع نذروات به ويژه غذا و نوشيدني هاي گرم استفاده مي شوند. مسعود برنايي، کارشناس ارشد مواد و پليمر در اين باره مي گويد: بکارگيري ظروف يکبار مصرف به دلايل بهداشتي و اقتصادي توصيه مي شود به شرط آنکه متناسب با ماده غذايي انتخاب شوند. متاسفانه در سالهاي اخير از ظروف ارزان قيمت استقبال شده است در صورتي که بسياري از آنها با معيارهاي مورد تاييد سازمان غذا و دارو همچنين پژوهشگاه مواد و پليمر ايران مغايرت دارند ولي به سبب پايين بودن قيمت در حجم هاي بسيار زياد فروخته مي شوند.

وي مي افزايد: عمده نذورات غذايي ماه محرم فرآورده هاي گرم خوراکي است که مي بايست در ظروف سازگار با حرارت توزيع شوند. ظرف هاي پلي استايرني موجود در بازار فقط براي مواد غذايي با دماي معمولي کاربرد دارند و نمي‌توان از آنها براي نوشيدني‌هاي داغ نظير چاي و مواد غذايي با حرارت زياد استفاده کرد. ظروف فوم دار نيز براي مواد غذايي چرب با محدوده دماي 50 تا 65درجه سانتيگراد و بالاتر از آن توصيه نمي شود زيرا ممکن است در برخي مصرف کنندگان حساسيت هاي گوارشي ايجاد کند.

برنايي در ادامه خاطرنشان مي کند: محصولات يکبار مصرف غذايي متناسب با نوع ماده، دماي اوليه و مدت نگهداري طبقه بندي مي شوند؛ نتايج بررسي هاي علمي و فني نشان مي دهد ظروف يکبار مصرف گياهي و آلومينيومي باوجود قيمت بيشتر سازگاري بهتري با خوراکي هاي گرم دارند و پس از استفاده، ساده تر از ظروف تمام پليمري بازيافت مي شوند.


گروه سلاکت سيمرغ

منبع: salamatonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم