آخرین اخبار

استفاده از لباس چسبان در زمان ورزش, خوب يا بد؟ تازه هاي سلامت

استفاده از لباس چسبان در زمان ورزش, خوب يا بد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا لباس هاي چسبان واقعاً نتيجه ‌بخش هستند؟

وقتي صحبت از دويدن و ريکاوري مي‌شود، چسبان بودن چه تأثيراتي دارد؟ در سال 2014، به يک هتل کوچک در ايتاليا رفتم تا با افراد ديگري از تيم دو کوهستاني آمريکا ملاقات کنم. چشمانم به ران هاي آنها افتاد. تک تک آنها شلوارهاي چسبان پوشيده بودند. چند روز بعد در حين مسابقه، تقريبا نصف افراد تيم جوراب هاي تنگ تا زانو پوشيدند. بسياري از ورزشکارهاي نخبه از لباس چسبان براي مسافرت، ريکاوري و يا مسابقه استفاده مي کنند، اما بسياري از افراد فکر مي کنند اين کار لزومي ندارد. پس چه کسي درست مي‌گويد؟

در مسافرت

خون نيز همانند بسياري از چيزها، به جز kilianjornet در معرض گرانش قرار دارد. درنتيجه مي‌تواند در پاها تجمع پيدا کند، که جريان خون را کاهش داده و پاکسازي فرآورده‌هاي جانبي شيميايي را آهسته مي‌سازد.

stephanie howe، دکتراي علوم ورزشي و جزء 100 قهرمان ايالات غربي در سال 2014 مي‌گويد که در حين مسافرت، عدم تحرک و اختلاف فشار مي‌تواند موجب افزايش مايعات در ساق پاها شود. اين مي‌تواند موجب خستگي و سنگين شدن پاها، و همچنين مشکلات حاد مثل ترومبوز وريدي عمقي (dvt) (لخته شدن خون که مي‌تواند موجب ناراحتي بسيار زياد و گاهي مرگ شود) که ورزشکاران به ‌طور ويژه مستعد آن هستند، گردد.

howe مي‌گويد در حين فعاليت، ما يک پمپ عضله داريم که خون را به قلب باز مي‌گرداند. وقتي در حال استراحت هستيد، فشردگي (به‌ ويژه فشردگي مدرج، که در نواحي مختلف فشار متفاوتي را وارد مي‌کند) مي‌تواند موجب گردش خون به شيوه‌ي مشابهي شود، که تجمع خون و خطر dvt را کاهش مي‌دهد.

ريکاوري

ريکاوري کردن بعد از دويدن شامل دو متغير مرتبط با هم است. احساس درد، يک پاسخ ذهني به يک پديده‌ي فيزيکي، تا حدودي به وضعيت رواني دونده بستگي دارد. ضمناً، آسيب و التهاب عضله پاسخ‌هاي فيزيولوژيک به استرس فيزيکي هستند، و مي‌توانند به ‌طور عيني اندازه‌گيري شوند. هم روان‌شناسي و هم فيزيولوژي براي عملکرد بعدي اهميت دارند.

يک مطالعه در سال 2016 در مجله‌ي پزشکي ورزشي، متون علمي موجود در مورد فشردگي را مورد بررسي قرار داد. با اينکه بين تمام مطالعات توافق وجود نداشت، اما الگوهاي مهمي از نظر آماري وجود داشت. پوشيدن لباس چسبان بعد از فعاليت، آسيب و التهاب عضله را اندکي کاهش داد. اگر چه بزرگ‌ ترين تأثير آن، کاهش درد پا و تأخير در شروع خستگي عضله بود. به‌عبارت ‌ديگر، تأثير فيزيولوژيک کم است، اما تأثير روان‌شناختي (اينکه چه نوع دردي را حس مي‌کنيد) زياد است.

emily kraus، پزشک ورزشي در دانشگاه استنفورد و برنده‌ي دوي 50 کيلومتر sean o’brien در سال 2016 مي‌گويد، عليرغم وجود اختلافات زياد در تحقيقات مربوط به فشردگي، وقتي صحبت از ريکاوري مي‌شود، اغلب با هم توافق دارند. او مي‌گويد: من شخصاً فشردگي لباس چسبان بعد از يک مسابقه يا تمرين دو را دوست دارم، و با پژوهش‌هاي فعلي که مي‌گويند فايده‌ي روان ‌شناختي دارد موافق هستم.

عملکرد

يک عنصر کليدي سريع دويدن در دوهاي کوهستاني، صرفه‌جويي در دويدن، يا مقدار انرژي مصرفي براي مقدار خاصي از کار است. براي تصور اينکه لباس چسبان چقدر مي‌تواند به صرفه‌ جويي در دويدن کمک کند، ليواني را در نظر بگيريد که قبل از حمل ‌و نقل، محکم در پلاستيک حبابي پيچيده شده است، درنتيجه احتمال خرد شدن آن کمتر است. به ‌صورت نظري، پوشيدن لباس چسبان در هنگام ورزش مي‌تواند عملکرد مشابهي داشته باشد، و نيروي جذب ‌شده توسط عضلات در حال فعاليت را کاهش داده و نحوه‌ي انقباض عضلات را بهبود مي‌بخشد.

در بررسي ها مشخص شد که شواهد مربوط به بهبود عملکرد، مختلف است. پوشيدن لباس چسبان در هنگام ورزش، تأثير مثبت کمي بر صرفه‌جويي در دويدن، و همچنين احساس فشار و پاکسازي لاکتيک اسيد داشت (که مي‌تواند ريکاوري بين تمرينات انفجاري با شدت بالا را تسريع کند) اما تأثيري بر متغيرهاي متعدد ديگر، از جمله جذب اکسيژن، ضربان قلب، حجم سکته‌ي قلبي و مهم‌تر از همه، زمان‌هاي واقعي دويدن وجود نداشت.

بسياري متخصصان متقاعد نشدند که فايده‌ي مثبت اساسي در پوشيدن لباس چسبان در هنگام دويدن وجود دارد. درعين‌ حال آنها مي‌گويند: خطر ضرر رساندن آن بسيار کم است، اما حتماً اندازه‌ي مناسبي انتخاب کنيد تا زياد تنگ نباشد. در واقع فشردگي بسيار زياد با قطع برخي جريان‌ها مي‌تواند مانع گردش خون در هنگام فعاليت شود. يک نکته‌ي منفي که پژوهشگران به آن اشاره کردند اين بود که: فشردگي موجب افزايش ملايمي در دماي مرکز بدن شد. فشردگي مي‌تواند خنک کردن از طريق تعريق را، که روش اصلي بدن براي حفظ تعادل دماي خود است، کاهش دهد. به ‌خصوص در مسابقات طولاني‌تر، اين مي‌تواند موجب افزايش بيش‌ ازحد گرما شده و درنتيجه بر عملکرد تأثير بگذارد.

قضاوت نهايي

پس، آيا پوشيدن لباس چسبان دوندگان تيم آمريکا درست بود؟ فوايد آشکاري در آن، به ‌ويژه براي سفر و ريکاوري وجود دارد، اما پاسخ قطعي وجود ندارد. ببينيد چه چيزي براي شما نتيجه‌ بخش است. اگر به افزايش گرما حساس هستيد، ممکن است لباس چسبان مناسب نباشد. اما اگر يک مسابقه در هواي سرد داريد و به نظر مي‌رسد احساس فشردگي باعث بهبود صرفه‌ جويي در دويدنتان مي‌شود، لباس چسبان بپوشيد.




منبع:fitnessmagazine.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم