بزرگنمايي:
چه خبر - چرا نور پشت آمپرهاي بي ام و هميشه قرمز است؟
بي ام و bmw چندين دهه است که از نور قرمز براي روشنايي پشت آمپر و ساير بخشها استفاده کرده و جداي از بحث زيباييشناسي، دليل خوبي نيز براي آن وجود دارد.
آسانترين نوري که چشم انسان ميتواند جذب کند نور قرمز است. با طولموج 605 نانومتري، نور قرمز-نارنجي آسانترين نوري است که چشم بدون خسته شدن ميتواند ببيند و اين موضوعي مهم است. يک دليل علمي مهم براي اين کار وجود دارد که به گيرندههاي مخروطي و ميلهاي چشم انسان ارتباط دارد. اساساً اگر در شبي تاريک به نشاندهندههايي که رنگ قرمز دارند نگاه کنيد چشمتان کمتر خسته شده و نيازي به تلاش زياد براي ديدن آنها وجود ندارد بنابراين اين کار باعث رانندگي ايمنتر و آسانتر در شب خواهد شد.
باموهاي مدرنتر پشت آمپرهايي با نور سفيد دارند. نور سفيد آسانترين نور براي تشخيص دادن بوده و وضوح ديد زيادي دارد. بامو از نور سفيد در نشاندهندهها براي رانندگي در روز استفاده ميکند چراکه کنتراست بالاي نور سفيد باعث آسانتر شدن ديد آنها در نور طبيعي محيط در روز ميشود. در بسياري از خودروهاي بامو اين نور سفيد در شب به نور قرمز تغيير پيدا ميکند زيرا نور سفيد در شب کنتراست زيادي را ايجاد ميکند که ميتواند باعث آسيب به چشم شود و نگاه کردن به پشت آمپرها و سپس به جاده را سختتر نمايد؛ بنابراين بامو روي تنظيم روشنايي و نوردهي به منظور آسانتر شدن ديد در شب کار کرده است.
اگر بخواهيم صادق باشيم، اميدواريم که بامو همچنان از نور قرمز براي نشاندهندهها استفاده کند زيرا بسياري از طرفداران اين برند باوارايي، محصولات بامو را با اين شاخصهها دوست دارند.
منبع: pedal.ir