بزرگنمايي:
چه خبر - تاريخچه کارخانه پورشه
کافي است ببينيد کسي از پورشهاش پياده شد تا با خيال جمع بگوييد طرف خيلي پولدار است اما اين دقيقا خلاف چيزي است که فرديناند پورشه در روزهاي آغازين افتتاح کارخانهاش به آن فکر ميکرد. او که خود سالها در مرسدس بنز جزو مهندسان رده بالاي اين شرکت بود، وقتي به فولکس واگن رفت هم ايدهاش «خودروي مردم» بود و به همين خاطر فولکس بيتل يا همان قورباغهاي خودمان را طراحي کرد تا همه مردم بتوانند از سوار شدن ماشين لذت ببرند.
فرديناند بعدا وقتي برند پورشه را راه انداخت باز سراغ خودرويي رفت که در عين اسپرت بودن براي خانوادهها باشد و همين با استقبال مشتريها روبهرو شد اما هر چه جلوتر آمديم و به خصوص بعد از فوت خود فرديناند کارخانه به سمت خودروهاي لوکس حرکت کرد و حالا کار به جايي رسيده که پورشه نماد ثروتمند بودن به حساب ميآيد و البته نماد سرعت، کيفيت، دقت، طراحي و خيلي چيزهاي ديگر که در طول نزديک 85 سال به دست آمده است.
* در سوم سپتامبر 1875 فرديناند پورشه در بوهميان کشور چک به دنيا آمد و وقتي در سال 1889 دوران ابتدايي مدرسه را گذراند رفت پيش پدرش و به شاگردي لولهکشي مشغول شد.
* سال 1898 وقتي پورشه و خانواده به اتريش کوچ کرده بودند، او ساخت اولين خودرو را در اين کشور به نام خودش ثبت کرد؛ خودرويي برقي به نام p1 که توانست در نمايشگاه بينالمللي موتور برلين جايزه بگيرد.
* يک سال بعد موتوري که مهندس جوان ساخته بود، توجه همه دنيا را به او جلب کرد و پورشه هم تصميم گرفت موتور را توسعه بدهد و توانست يک خودروي مسابقهاي بسازد که موتورش با بنزين و برق کار ميکرد و يک جورهايي هيبريدي بود. نکته جالب اين بود که نيروي اين موتور براي اولين بار به هر چهار چرخ منتقل ميشد؛ همان 4wd خودمان.
* سال 1906 وقتي فرديناند 31 سالش بود، مدير فني کمپاني آسترو دايملر شد؛ شرکتي که يکي از بزرگترين کمپانيهاي خودروسازي دنيا بود و او مسئوليت بخش مهمي از آن را بر عهده گرفته بود.
* 19 سپتامبر 1909 فرديناند آنتون ارنست پورشه که بعدا به فري مشهور شد، به دنيا آمد.
* سال 1923 پورشه که از مديران ارشد دايملر به حساب ميآمد، خودروي اسپرت مرسدس را با موتور کمپرسوردار طراحي کرد؛ يک موتور 2 ليتري که جوايز بسياري را درو کرد.
* سال 1931 پورشه دفتر خودش را با عنوان مهندسي و مشاوره مهندسي ساخت وسايل نقليه در اشتوتگارت افتتاح کرد.
* سال 1934 درخواست طراحي و ساخت يک خودرو از فولکس واگن آلمان به دفتر پورشه ارسال شد. يک سال بعد نمونه اوليه فولکس بيتل ساخته و آزمايش شد. اين نمونه در گاراژ ويلاي خود پورشه در اشتوتگات سر هم شده بود.
* سال 1946 تحت مديريت فري، پسر بزرگ فرديناند، خودروي مسابقه اي 360 به سفارش شرکت ايتاليايي پيرو دوسيو طراحي و ساخته شد.
* سال 1948 برند پورشه با ساخت خودروهاي 356 و 001-356 متولد شد. در اين سال فولکس واگن خودش ميتوانست خودروها را توليد کند و فري به اين فکر افتاد که يک خودروي اسپرت کوچک بسازد. او خيلي زود موفق به ساخت 356 شد که با وزن تنها 535 کيلوگرم ميتوانست به سرعت 135 کيلومتر بر ساعت برسد. تا امروز همه طراحيهاي پورشه بر اساس همين خودرو بوده است.
* سال 1950 توجه دنيا به سمت خودروهاي پورشه جلب شد وقتي 356sl توانست در رقابت 24 ساعته لو مانس پيروز شود. اين خودرو قدم مهمي براي فري بود تا خودروها را به سمت کوپه شدن ببرد. مثل خودروهاي فولکس و بر خلاف نمونههاي اوليه پورشه حالا موتور خودرو به عقب رفته بود و صندليهاي عقب جمع و جورتر شده بودند.
* 30 ژانويه 1951 فرديناند پورشه در 75 سالگي از دنيا رفت.
* از سال 1953 پورشه شروع کرد به ساخت خودروهايي فقط براي مسابقه و موفقيتهاي بسياري کسب کرد. اسپايدر 550 در اين سالها سلطان بيرقيب مسابقات اتومبيلراني بود.
* در سال 1957 پورشه شروع کرد به توليد نسل جديدي از خودروهاي اسپرت. نکته کليدي که فري روي آن تاکيد داشت بزرگتر شدن اتاق و راحتتر شدن صندليهاي عقب بود. حاصل، خودروي کوپهاي شد که دو صندلي جلو و دو صندلي عقب داشت و طراحي آلکساندر، پسر فري بود. اين خودرو با يک موتور 2 ليتري که توان 135 اسب بخار را داشت، با يک موتور تخت 6 سيلندر کار ميکرد. 911 افسانهاي از دل همين خودرو بيرون آمد.
* سال 1964 توليد پورشه 911 آغاز شد. يک سال قبل مدل 901 به بازار آمده بود و پس از آن هر سال يک مدل جديد روانه جادهها ميشد.
* سال 1984، پورشه 911 کررا 4*4 توانست قهرمان مسابقات رالي پاريس داکار شود.
* سال 1993 در نمايشگاه خودروي ديترويت پورشه از آغاز طراحياش براي مدل باکستر خبر داد.
* سال 1996 پورشه توليدش را از مرز يک ميليون خودرو گذراند. در اين سال توليد پورشه باکستر هم آغاز شد.
* 27 مارس 1998 فري پورشه در 88 سالگي فوت کرد.
* سال 2009 و در صدمين سالگرد تولد فري پورشه، موزه اين کارخانه افتتاح شد.
منبع: isna.ir