آخرین اخبار

مشخصات و قيمت سه خودروي جديد ايران خودرو: پژو 301, دنا ELX و دانگ فنگ S30 ماشين

مشخصات و قيمت سه خودروي جديد ايران خودرو: پژو 301, دنا ELX و دانگ فنگ S30

  بزرگنمايي:

چه خبر -

قصد داريم به معرفي و بررسي سه خودروي جديد ايران خودرو بانام هاي دانگ فنگ s30, پژو 301 و دنيا elx بپردازيم.

با سه خودروي جديد ايران خودرو آشنا شويد

ايران‌خودرو برنامهٔ عرضهٔ سه سدان جديد را در آينده‌اي نزديک دارد که قيمتي بين 40 تا 50 ميليون تومان خواهند داشت. اين سه خودرو عبارت‌اند از پژو 301، دنا elx و دانگ‌فنگ s30؛ بنابراين بر آن شديم تا مقايسه‌اي ميان اين سه سدان ميان قيمت آيندهٔ بازار کشور داشته باشيم.

معرفي خودروها

ابتدا با نمايندهٔ چيني اين جمع يعني دانگ‌فنگ s30 آغاز مي‌کنيم. اين خودرو در اصل نسخهٔ سدان مدل h30 کراس است که چندي است توسط ايران‌خودرو پيش‌فروش شده و با استقبال بسيار بالايي هم مواجه شده است. s30 که براي اولين بار در سال 2009 معرفي شد، در اصل بر اساس پلت‌فرم سيتروئن اليزه متعلق به سال 2002 ساخته شده است. سپس در سال 2013 مورد فيس‌ليفت قرار گرفت که قسمت جلويي آن به‌طور کامل دستخوش تغييراتي شد. حال ايران‌خودرو پس از موفقيت برادر کراس‌اوورنماي s30 قصد دارد نسخهٔ سدان آن‌را هم به بازار عرضه کند تا تنوع بيشتري به بخش سدان‌هاي گران‌قيمت خود بدهد. به‌احتمال‌زياد پيش‌فروش دانگ‌فنگ s30 تا پايان امسال انجام گرفته و سال آينده به بازار عرضه خواهد شد.

پس از انعقاد قرارداد دوبارهٔ پژو با ايران‌خودرو، در قدم اول برنامهٔ توليد سه محصول اين شرکت يعني 301، 208 و 2008 در ايران کليد خورده است. پژو 301 سداني ارزان‌قيمت و اقتصادي است که در سال 2012 از سوي پژو بيشتر براي کشورهاي درحال‌توسعه معرفي شد. همچنين به‌تازگي اين خودرو مورد فيس‌ليفت قرار گرفته که هرچند معلوم نيست نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ آن در کشورمان عرضه گردد يا نه اما ما همين نسخه را در اينجا مورد مقايسه قرار داده‌ايم. با توجه به گزارشات، خط توليد پژو 301 در ايران‌خودرو در حال آماده‌سازي است و احتمالاً سال آينده فروش آن آغاز خواهد شد.

و اما مي‌رسيم به دنا که در اصل نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ سمند و سورن است که در سال 90 رونمايي شده و سه سال بعد به بازار آمد؛ اما انتقادي که همواره به دنا وارد بود، عدم هماهنگي طراحي جلو و عقب آن با بخش جانبي بود زيرا درحالي‌که جلو و عقب خودرو به‌طور کامل تغيير کرده بودند، بخش جانبي هيچ تغييري نداشته و کاملاً مشابه سمند بود؛ بنابراين ايران‌خودرو فيس‌ليفتي را بر روي دنا انجام داده و بيشترين توجه خود را به بخش جانبي آن معطوف کرده است. دناي فيس‌ليفت شده قرار است با نام دنا elx طي ماه‌هاي آينده پيش‌فروش شده و احتمالاً اوايل سال آينده به خريداران تحويل داده شود.

طراحي بيروني سه خودرو

دانگ‌فنگ s30 در قسمت جلو تا حد زيادي مشابه h30 کراس بوده و فقط در جلوپنجره و سپر با آن تفاوت دارد درحالي‌که بچه گلگيرهاي پلاستيکي و ريل‌هاي روي سقف نيز در نسخهٔ سدان وجود ندارند؛ اما در بخش عقب اوضاع متفاوت بوده و با وجود صندوق کاملاً از نسخهٔ کراس متمايز شده است. هرچند طراحي چراغ‌هاي عقب s30 قابل‌قبول هستند اما همچنان چيني بودن خود را فرياد ميزند و همچنين نوعي عدم هماهنگي در اتصال صندوق به خودرو به چشم مي‌خورد.


ماشين دانگ فنگ s30

ماشين دانگ فنگ s30ماشين دانگ فنگ s30

پژو 301 در ابتدا از طراحي کاملاً ساده و محافظه‌کارانه‌اي برخوردار بود اما پژو در فيس‌ليفت اخير سعي کرده کمي آن‌را از اين سادگي دور کند. پژو در قسمت جلوي 301 تلاش کرده با تغيير چراغ‌ها و جلوپنجره، آن‌را به طراحي ديگر ساخته‌هاي جديدش نزديک کند که البته موفق بوده و شاهد طراحي خوبي هستيم؛ اما در بخش عقب سادگي بيشتري به چشم مي‌خورد که البته سعي شده با گرافيک داخلي جذاب چراغ‌هاي led عقب تا حدودي اين سادگي کمتر شود.


ماشين پژو 301

ماشين پژو 301ماشين پژو 301

در دنا elx قسمت‌هاي جلو و عقب تغيير چنداني نکرده و همان‌طور که گفته شد بيشتر تغييرات در بخش جانبي اعمال‌ شده است. بااين‌حال استفاده از led بيشتر در چراغ‌هاي جلو و تجهيز آن‌ها به دي‌لايت، مشکي‌رنگ شدن قسمت مياني جلوپنجره و تغيير گرافيک داخلي چراغ‌هاي عقب و استفاده از ledهاي بيشتر در آن‌ها موجب شده که طراحي دنا زيباتر و بروزتر گردد. همچنين تغييرات جانبي هم مؤثر بوده و فرم نويني به اين قسمت بخشيده‌اند. در کل در بخش طراحي بيروني، دنا elx نه‌تنها بر دانگ‌فنگ s30 برتري دارد که حتي در برابر پژو 301 هم حرف‌هايي براي گفتن دارد.


ماشين دنا elx

ماشين دنا elxماشين دنا elx

طراحي داخلي

در بخش طراحي داخلي، دانگ‌فنگ s30 کاملاً به h30 کراس شباهت داشته و تغييراتي چنداني بين کابين آن‌ها ديده نمي‌شود. بااين‌حال طراحي داشبورد s30 کاملاً ساده بوده و با فرم‌هاي روز دنيا فاصله دارد. همچنين کاربرد وسيع پلاستيک نه‌چندان باکيفيت هم در آن به چشم مي‌خورد. يک نمايشگر لمسي در ميانهٔ کنسول تعبيه شده و با يک نوار تير رنگ بالاي داشبورد که روي درها ادامه يافته است سعي شده تا از سادگي کابين کم شود.


نماي داخلي دانگ فنگ s30

نماي داخلي دانگ فنگ s30نماي داخلي دانگ فنگ s30

پژو 301 را در بخش داخلي مي‌توان برتر ميدان دانست چراکه داشبورد خودرو از طراحي مناسب و مدرني و ارگونومي مناسبي برخوردار بوده و کيفيت متريال هم در مقايسه با دو رقيب ديگر برتر است. تيپ‌هاي بالايي اين خودرو مجهز به يک نمايشگر لمسي هستند که درست زير دريچه‌هاي تهويه نصب شده و غربيلک فرمان نيز با قسمت پاييني صاف خود، فرم اسپرتي دارد. هرچند که نبود دکمه‌هاي کنترلي روي آن کاملاً عجيب به نظر مي‌رسد.


نماي داخلي پژو 301

نماي داخلي پژو 301نماي داخلي پژو 301

دنا elx در بخش داخلي تفاوت چنداني با دناي کنوني نداشته و فقط تغييراتي در صفحه‌نمايش و سيستم مولتي‌مدياي آن ايجاد شده است؛ بنابراين براي اين مقايسه همان داشبورد مدل فعلي را بررسي مي‌کنيم. ايران‌خودرو در طراحي داشبورد دنا از محصولات هيونداي الهام گرفته است که البته نتيجهٔ کار قابل‌قبول از آب درآمده است. اين خودرو با دو تريم يک رنگ مشکي و دورنگ مشکي/کرم عرضه مي‌شود که دومي نماي لوکس‌تري دارد. بااين‌حال عليرغم طراحي داخلي قابل‌قبول و زيباي دنا، کيفيت داخلي آن چنگي به دل نمي‌زند.


نماي داخلي دنا elx

نماي داخلي دنا elxنماي داخلي دنا elx

تجهيزات دنا , پژو 301 و دانگ فنگ s30

هر سه خودروي اين رقابت از تجهيزات نسبتاً کاملي با توجه به بازهٔ قيمتي‌شان سود مي‌برند. دانگ‌فنگ s30 به‌احتمال‌زياد سطح تجهيزات مشابهي با h30 کراس خواهد داشت بنابراين در اين خودرو شاهد دو ايربگ، سانروف برقي، کليدهاي کنترلي روي فرمان، تهويه مطبوع اتوماتيک، صفحه‌نمايش لمسي 6.5 اينچي، چهار پنجرهٔ برقي و دوربين ديد عقب خواهيم بود.

هنوز مشخص نيست که ايران‌خودرو پژو 301 را در چند تيپ و با چه سطح تجهيزاتي عرضه مي‌کند اما احتمالاً شاهد ارائهٔ تيپ مياني يا فول اين خودرو در بازار کشور خواهيم بود؛ بنابراين احتمالاً پژو 301 داراي تجهيزاتي چون نمايشگر 7 اينچي، دوربين ديد عقب، فرمان برقي، کروز کنترل، دو ايربگ و... خواهد بود.

درنهايت دنا elx هم خودروي کاملي خواهد بود به‌گونه‌اي که ايران‌خودرو دو ايربگ، صفحه‌نمايش لمسي، سانروف برقي، صندلي‌هاي جلوي برقي، تهويهٔ اتوماتيک، کروز کنترل، دوربين ديد عقب و دکمه‌هاي کنترلي روي فرمان را براي آن در نظر گرفته است که آن‌را در اين بخش بالاتر از دو رقيب ديگر قرار مي‌دهد. همچنين طبق شنيده‌ها قرار است براي دنا elx ايربگ‌هاي جانبي و گرم‌کن و سردکن صندلي‌هاي جلو هم ارائه گردد که البته بعيد به نظر مي‌رسيد.

پيشرانه

يکي از عوامل اصلي که موجب شده ايران‌خودرو سراغ s30 و برادر قدبلندش برود اين است که يکي از موتورهايي که دانگ‌فنگ براي اين خودرو ارائه مي‌کند، همان پيشرانهٔ آشناي tu5 است که به‌طور گستره در محصولات ايران‌خودرو مورداستفاده قرار مي‌گيرد. اين موتور 105 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن متر گشتاور دارد. براي انتقال نيرو هم به‌احتمال‌زياد همان گيربکس چهار سرعتهٔ اتوماتيک آيسن مورداستفاده در h30 کراس ارائه خواهد شد درحالي‌که احتمال ارائهٔ گيربکس دستي هم براي آن وجود دارد.

پژو 301 در بازارهاي جهاني با طيف گسترده‌اي از پيشرانه‌هاي بنزيني و ديزل عرضه مي‌گردد اما موتور در نظر گرفته شده براي بازار ايران يک واحد 1.6 ليتري بنام ep6 با 115 اسب بخار قدرت است. اين موتور بر اساس همان پيشرانهٔ tu5 ساخته شده و در اصل نسخهٔ ارتقاءيافتهٔ آن است. پژو براي انتقال نيرو در 301 هم دو گيربکس پنج سرعتهٔ دستي و شش سرعتهٔ اتوماتيک را در نظر گرفته که معلوم نيست کدام‌يک از آن‌ها توسط ايران‌خودرو در بازار داخل عرضه مي‌گردند.

دنا elx با همان پيشرانهٔ ef7 عرضه خواهد شد اما ايران‌خودرو در کنار نمونهٔ تنفس طبيعي، نسخهٔ توربوي اين موتور را هم براي دنا elx ارائه خواهد کرد که هم‌اکنون بر روي سورن نصب شده و 150 اسب بخار قدرت و 215 نيوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ تنفس طبيعي اين موتور هم 115 اسب بخار قدرت و 157 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. دنا elx حداقل در ابتدا با همان گيربکس پنج سرعتهٔ دستي توليد مي‌شود و هنوز خبري از ارائهٔ گيربکس اتوماتيک براي آن نيست.

قيمت

هنوز قيمت رسمي و دقيق هيچ‌يک از اين سه سدان مشخص نشده است و همهٔ قيمت‌هايي که اينجا ذکر مي‌شوند حدودي بوده و بر اساس شنيده‌ها و پيش‌بيني‌ها ارائه شده است. با توجه به قيمت 45 ميليون توماني دانگ‌فنگ h30 کراس، به‌احتمال‌زياد نسخهٔ سدان آن‌هم همين حدود قيمت خواهد داشت و البته احتمال عرضهٔ نمونهٔ دستي آن با قيمت کمتر هم وجود دارد. پژو 301 نيز طبق اعلام ايران‌خودرو قيمتي حدود 50 ميليون تومان خواهد داشت که آن‌را به گران‌ترين عضو اين گروه تبديل مي‌کند؛ و در آخر دنا elx هم قرار است با قيمتي زير 50 ميليون تومان عرضه گردد که البته نسخهٔ توربو يک تا دو ميليون قيمت بيشتري از مدل تنفس طبيعي خواهد داشت.

نتيجه‌گيري

پس از بررسي اين سه سدان جديد بازار مي‌توان گفت پژو 301 خودروي برتر اين رقابت است البته اگر با قيمت و سطح تجهيزات مناسب عرضه گردد. البته دراين‌باره هنوز نمي‌توان نظر قطعي داد. در سوي ديگر دنا elx هم با توجه به شرايط کنوني صنعت خودروسازي کشور، خودروي قابل‌قبولي بشمار مي‌رود که با طراحي نسبتاً زيبا، تجهيزات کامل و موتور توربوشارژر مي‌تواند گزينه‌اي جذاب و مدعي قدرتمندي در بخش خودروهاي زير 50 ميليون تومان باشد؛ و درنهايت دانگ‌فنگ s30 هم اگر با گيربکس اتوماتيک و قيمت زير 45 ميليون تومان به بازار عرضه شود مي‌تواند توجهات را به خود جلب کند هرچند که در اين رقابت رتبه‌اي بهتر از آخر را کسب نمي‌کند.





منبع: pedal.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها