بزرگنمايي:
چه خبر -
نيسان با اتومبيل شاسي بلند خود بانام ايکستريل (x-trail) وارد بازار ايران خواهد شد. درادامه بامشخصات نيسان ايکستريل (x-trail) آشنا مي شويد.
مشخصات نيسان ايکستريل (x-trail)
اين روزها زمزمههايي از عرضه گسترده و تحويل فوري يکي از محصولات برجسته نيسان ژاپن در بازار خودرو ايران به گوش ميرسد.
ظاهراً قرار است نسل سوم و جديد نيسان ايکستريل (x-trail) که در خود ژاپن توليد ميشود براي اولين بار در طي روزهاي آينده در تهران رونمايي و همزمان فروش آن آغاز شود. اين خبر اگر صحت داشته باشد، بايد به اطمينان گفت که بازار خودروهاي شاسي بلند به زودي با حضور يک رقيب قدر متحول خواهد شد. به اين بهانه نگاهي مياندازيم به ويژگيهاي مهم اين محصول.
اتومبيل نيسان x-trail
نيسان اکستريل سفارش داده شده براي ايران، با موتور 2.5 ليتري است. جعبهدنده ضريب پيوسته اين خودرو، با بهترين ضرايب طراحي شده و به لطف همين طراحي است که مصرف سوخت جادهاي اين خودرو، با اين جثه، اين موتور و اين قدرت، تنها 6.6 ليتر اعلام شده است. نيسان ايکس تريل از خطوط بدنه جذابي بهره ميبرد. ايکس تريل جديد ضمن اين که حدود 90 کيلو سبکتر شده، اما طراحي عضلانياش باعث شده تا بزرگتر از قبل به نظر برسد.
اين خودرو از سيستم 4 چرخ محرک هوشمند i 4x4 استفاده ميکند. سيستم 4 چرخ محرک اين خودرو بسيار ويژه است. به اين معنا که هنگام رانندگي عادي قدرت موتور به چرخهاي جلو منتقل ميشود که اين امر تأثير بهسزايي در کاهش مصرف سوخت دارد. اما هنگاميکه سيستم هاي الکترونيکي خودرو، احساس کنند که چرخهاي جلو ليز ميخورند و چسبندگي کافي به زمين ندارند، و يا در حين حرکت براي کنترل پايداري خودرو نياز به تقسيم نيروي موتور بين چرخ ها وجود دارد، قدرت به چرخهاي عقب نيز منتقل ميشود.
نماي داخلي نيسان x-trail
اطلاعات گرافيکي صفحهنمايش داشبورد خودرو دقيقاً به شما نشان ميدهد که قدرت موتور به کدام چرخها منتقل ميشود. با فشردن دکمهاي ميتوانيد قدرت را به هر چهار چرخ بهطور دائمي منتقل کنيد و خودرو را در حالت 4 چرخ محرک دائمي قفل کنيد. اين حالت بيشتر در سرعتهاي زير 40 کيلومتر در ساعت کاربرد دارد و در صورتي که سرعت شما از 40 کيلومتر تجاوز کند، قفل بهصورت خودکار باز ميشود. با قفل شدن ديفرانسيل، اين خودرو به يک شاسيبلند خشن و جسور تبديل ميشود و در سرعتهاي بالا، با باز شدن قفل، اين خودرو سواري نرمي مشابه يک سواري استيشن ارايه ميدهد.
بنابراين اين خودرو ميتواند گزينه خوبي براي آفرود باشد. سيستمهاي مديريت الکترونيکي هوشمند بکار رفته در اين خودرو مي تواند در سراشيبي و سربالاييهاي تند، خودرو را بهخوبي مهار کند و راننده براي راه انداختن خودرو نياز به هيچ تلاش خاصي نخواهد داشت. خودرو با هوشمندي ميتواند خود را در شيبهاي تند مهار کرده و حرکت خود را به نرمي آغاز کند. اکستريل همچنين ترمز موتوري بسيار خوبي براي مسيرهاي سراشيبي دارد. گزينهاي که بسياري از شاسيبلندهاي دنده اتوماتيک شهري به مشتريانشان ارائه نميدهند.
يکي از ويژگيهاي برجسته اين خودرو خانوادگي، ايمني بسيار بالاي آن باشد. اين خودرو از سيستم کنترل پايداري، 6 کيسه هوا و... بهره ميبرد. اما ايمني اين خودرو، فراتر از اينهاست. مهمترين تفاوت اين خودرو با ساير نيسانهايي که تاکنون در ايران ديدهايد، مجموعهاي به نام «سپر ايمني» است. سپر ايمني، مجموعهاي از سيستمها، سنسورها، هشداردهندهها و عملگرهاست که بهصورت فعال، ايمني خودرو را رصد ميکنند. با حضور اين سيستمها، شايد تصادف کردن با اکستريل سخت ميشود.
صندليهاي ايکس تريل بسيار راحت، بزرگ و عريض هستند و حسي مانند نشستن روي مبل منزل را به سرنشينان ميدهند. تکيهگاه آرنج روي در و قسمت بالاي محفظه کنسول وسط با پوششي مناسب، ميتوانند راحتي سرنشينان را تضمين کنند.
اين خودرو سنسوري براي کاهش فشار باد لاستيک دارد؛ فرمان خودرو، نسبت به سرعت حساس است و در سرعتهاي بالا از حرکات تند و ناگهاني پيشگيري ميکند. مجموعه اين امکانات در کنار صندلي گرمکن، صفحهنمايش 7 اينچي لمسي، دريچه هواي مستقل براي سرنشينان عقب، تنظيم برقي صندلي راننده در 6 محور و صندلي شاگرد در 4 محور، کليد هوشمند، سقف پاناروميک، شيشههاي عقب دودي، و رينگهاي 18 اينچي، باعث ميشوند تا خواسته هيچ خريداري بيپاسخ نمانده باشد.
با توجه به مشخصات فوق، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که ورود قريبالوقوع اين suv قدرتمند به بازار ايران، شرايط موجود بازار را به شدت تغيير خواهد داد.
منبع: mehrnews.com