آخرین اخبار

بررسي پرايد و تيبا : کدام خودروي بهتري است؟ ماشين

بررسي پرايد و تيبا : کدام خودروي بهتري است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - پرايد يا تيبا کدام بهتر هستند؟

پرايد و تيبا اولين گزينه هايي هستند که ممکن است به فکر هر خريداري برسد. پرايد و تيبا اين شهرت را مديون قيمت پايين خود هستند، به طوري که آنها را ارزان ترين خودروهاي نو مي شناسيم. اگر دايره انتخاب را به آنها محدود کنيم، تنها سه تا پنج ميليون تومان اختلاف قيمت دارند. از نظر فني چطور؟ پرايد مدت ها در بازار حضور داشته و ظاهرا زيادي تکراري است. به همين خاطر بعضي ها راهشان را کج مي کنند و به سراغ اولين خودروي ايراني سايپا مي روند.

با اينکه مي گويند در ساخت تيبا از شاسي پرايد و خانواده x100 استفاده شده است، با اين حال ظاهر امروزي تري به خود گرفته است. آنهايي که پشت فرمان اين خودروها نشستند مي گويند مصرف سوخت پاييني دارند و براي سرويس و نگهداري زياد صاحب شان را به زحمت نمي اندازند. حتي بعضي قطعات و لوزام شان مشترک است، اما پاي انتخاب و خريد که وسط مي آيد بايد سختگيري بيشتري انجام داد. با احتساب اينکه نمي توان روي رانندگي در خارج از شهر خيلي رويشان حساب باز کرد، شما پرايد 20 ميليون توماني را انتخاب مي کنيد يا تيباي 25 ميليوني را؟

آنچه بايد درباره تيبا بدانيد

موتور: تيبا از موتوري با حجم 1500 سي سي بهره مي برد که باعث شده اين خودرو قدرت و شتاب خوبي داشته باشد. از اين لحاظ تيبا برتري زيادي نسبت به پرايد، مخصوصا پرايد 131 دارد. چون در پرايد 131 بدون تغيير در موتور، وزن ماشين افزايش داشته که باعث کندي شتاب شده است. موتور خودرو توان توليد نيرويي معادل 87 اسب بخار براي 5200 دور در دقيقه گشتاور 128 نيوتن متري براي 4 هزار دور در هر دقيقه را دارد.

البته اين نکته را بايد اضافه کنيم که تيبا به کيفيت روغن موتور حساس بوده و شما حتما بايد در انتخاب آن دقت زيادي به خرج دهيد. اگر براي اين خودرو از يک روغن موتور معمولي استفاده کنيد، تقريبا بعد از دو هزار کيلومتر رانندگي، وقتي خودرو را روشن کنيد، صداي غيرعادي از موتور به گوش خواهد رسيد که به مرور فراگير شده و پس از گرم شدن ماشين هم ديگر قطع نخواهدشد.

حداکثر سرعت نيز در اين خودرو 199 کيلومتر بر ساعت است. همچنين اين خودرو شتاب صفر تا صد را در 12 الي 13 ثانيه طي مي کند. اين خودرو داراي يک گيربکس پنج دنده دستي است.

مصرف سوخت: باک سوخت تيبا گنجايش 40 ليتر بنزين دارد. مصرف سوخت شهري آن 5.6 ليتر به ازاي هر صد کيلومتر رانندگي بوده و مصرف سوخت ترکيبي آن نيز به 6.95 ليتر مي رسد.

سيستم فرمان و ترمز: فرمان اين خودرو داراي سيستم هيدروليک با قابليت تنظيم ارتفاع است. نوع سيستم ترمز اين خودرو روغني با بوستر خلائي بوده و نوع و ديسک و کاليبر ترمز آن در جلو ديسکي و در عقب کاسه اي است.

ايمني: از لحاظ تجهيزات ايمني روز هم بايد گفت که اين ماشين مجهز به ترمز abs و دو ايربگ راننده و سرنشين است. اين خودرو همچنين سيستم ضدسرقت با کد متغير (immobilizer) دارد. بدنه تيبا نيز استحکام کافي را دارد و اصلا نمي توان اين خودرو را با برادرش مقايسه کرد.

آپشن ها: يکي از آپشن هايي که در تيبا به شکل سفارشي در دسترس است، امکان انتخاب تهويه اتوماتيک است. سيستم پخش اين خودرو توان اجراي فايل هاي mp3 از روي usb را دارد. اين ماشين مجهز به چراغ جلوي پرنوري است که رانندگي در شب را راحت تر مي کند و اين مسئله تاثير زيادي بر کاهش حوادث ناشي از کاهش ديد در شب راننده دارد. همچنين براي مواقع ضروري داراي مه شکن جلو و عقب است. اضافه بر آن، تيبا چراغ هشداردهنده عيب ياب موتور دارد. شيشه هاي برقي در اين خودرو نيز تنها به درهاي جلو متعلق است. صندلي راننده تيبا قابليت تنظيم ارتفاع دارد.

آنچه بايد درباره پرايد 131 بدانيد

موتور: موتور پرايد همچون تيبا داراي 4 سيلندر است که به صورت خطي قرار گرفته اند. موتور اين خودرو با حجم 1300 ليتر مي تواند قدرتي معادل 71 اسب بخار براي 5250 در هر دقيقه به همراه گشتاوري 108 نيوتوني براي چهار هزار دور توليد کند. بنابراين تيبا در حجم موتور، قدرت، اسب بخار و دورهاي موتور از پرايد برتر است.

اين خودرو همانند تيبا به يک گيربکس پنج دنده دستي مجهز شده است. حداکثر سرعت در پرايد 170 کيلومتر بر ساعت بوده و با اين خودرو شما به 14 تا 15 ثانيه زمان احتياج خواهيدداشت تا از حالت سکون به سرعت صد کيلومتر بر ساعت برسيد. بنابراين از نظر سرعت و شتاب نيز تيبا با داشتن سرعت 200 کيلومتري و زمان 12 تا 13 ثانيه اي از پرايد برتر است.

سوخت: باک بنزين در پرايد 131 گنجايش 40 ليتر بنزين دارد که به ازاي هر صد کيلومتر انندگي به صورت ترکيبي، هفت ليتر بنزين از آن کاسته مي شود. درواقع پرايد در شهر صدي 9.5 ليتر بنزين مي سوازند که اين عدد در اتوبان ها 5.3 ليتر است.

سيستم فرمان و ترمز: فرمان اين خودرو داراي سيستم هيدروليک با قابليت تنظيم ارتفاع است. نوع سيستم ترمز اين خودرو روغني با بوستر خلائي بوده و نوع و ديسک و کاليبر ترمز آن در جلو ديسکي و در عقب کاسه اي است.

ايمني: پرايد نيز همچون تيبا داراي سيستم ترمز abs است. در پرايد دو ايربگ براي راننده و سرنشين جلو در نظر گرفته شده است. پرايد نيز به سيستم ضدسرقت با کد متغير (immobilizer) تجهيز شده است. با اين حال، بدنه اين خودرو چندان قوي نيست.

آپشن ها: در پرايد نيز همچون تيبا به شکل پيش فرض از سيستم تهويه مطبوع دستي استفاده شده است. سيستم پخش پرايد علاوه بر سي دي از usb استفاده مي کند و قابليت اجراي فايل هاي mp3 را دارد. در جلو و عقب پرايد مه شکن تعبيه شده است.


پرايد و تيبا در بازار نو و کارکرده

هم اکنون قيمت پرايدهاي 131 مدلse در نمايندگي ها 20 ميليون و 696 هزار تومان بوده و در بازار آزاد نيز به قميت 21 ميليون تومان فروخته مي شود. البته دوگانه سوز همين مدل در نمايندگي و بازار آزاد، به ترتيب 22 ميليون و 200 هزار تومان و 22 ميليون و 800 هزار تومان قيمت دارند.

تيباي صندوق دار نيز در مدل sx بنزيني و دوگانه عرضه مي شود که در نمايندگي ها به ترتيب 25 ميليون و 116 هزار تومان و 25 ميليونو 860 هزار تومان عرضه مي شود. قيمت اين خودرو در بازار آزاد به ترتيب 25 ميليون و 26 ميليون و 900 هزار تومان است. در بازار خودروهاي کارکرده هم يک دستگاه تيبا مدل 92 با رنگ سفيد و کارکرد 25 هزار کيلومتر 21 ميليون و 800 هزار تومان قيمت دارد.




منبع: روزنامه تماشاگران امروز




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها