آخرین اخبار

گرد و غبار خوزستان هم در دست داعش است اجتماعي

گرد و غبار خوزستان هم در دست داعش است

  بزرگنمايي:

چه خبر - مراکز طوفان غبار در دست داعش استاريک سولهايم در نشست خبري خود با اشاره به اينکه ايران چالش‌هاي زيست‌محيطي گسترده‌اي همچون گرد و غبار، انقراض گونه‌ها و بحران‌هاي آبي دارد، گفت: کشور ايران دولتي دارد که خودش را در رسيدگي به مسائل زيست‌محيطي مسئول مي‌داند.

وي با اشاره به اينکه ايران مشکلات گسترده زيست‌محيطي و در عين حال اراده‌اي راسخ براي حل اين مشکلات دارد، بيان کرد: درياچه اروميه اولويت مهمي براي سازمان ملل متحد و دولت ايران دارد. درياچه اروميه در طول تاريخ 5700 کيلومتر مربع وسعت داشته است و يکي از بزرگترين درياچه‌هاست ولي در حال حاضر يک دهم سطح واقعي خود ذخيره آب دارد.

معاون دبيرکل و رييس برنامه محيط زيست سازمان ملل با اشاره به بازديد اخير خود از درياچه اروميه اظهار کرد: اين درياچه پيشرفت خوب و قابل توجهي داشته است و با حمايت‌هاي آقاي روحاني رييس جمهور ايران تلاش‌هاي خوبي براي احياي اين درياچه صورت گرفته است. همچنين از تلاش‌هاي سازمان ملل، همکاري دولت ژاپن در اين موضوع تشکر مي‌کنم.

سولهايم افزود: به سبب تلاش‌هايي که براي احياي درياچه اروميه صورت گرفته است و همکاري مردمان استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، الگوي کشاورزي در آن منطقه تغيير پيدا کرده است و تاثير زيادي بر روي محيط زيست گذاشته است.

معاون دبيرکل و رييس برنامه محيط زيست سازمان ملل با بيان اينکه سازمان ملل آماده همکاري با ايران است، گفت: کشور ايران حيات وحش متنوعي دارد که روز به روز کوچک‌تر مي‌شود. بايد از اين حيات وحش و گونه‌ها حفاظت کرد.

سولهايم اظهار کرد: بايد از پلنگ آسيايي که گونه‌اي در حال انقراض است و 100 قلاده از آن در ايران وجود دارد، حفاظت کرد. همانگونه که دولت چين توانسته از پانداها حفاظت و آنها را در طبيعت رهاسازي کند. به همين خاطر بايد به ايران درخصوص حفاظت از پلنگ آسيايي مشاوره داد و آنها را حمايت کرد.

وي درباره گرد و غبار خوزستان نيز گفت: من نتوانسته‌ام شخصا به خوزستان سفر کنم ولي مشکلات مردم اين استان را از طريق رسانه‌ها پيگيري کرده‌ام. قطعا از دولت ايران براي حل مشکلات خوزستان حمايت مي‌کنيم. مساله خوزستان در جهان مطرح شده است و راهکارهايي براي مديريت مشکلات خوزستان ارائه شده است.

معاون دبيرکل و رييس برنامه محيط زيست سازمان ملل با بيان اينکه با مديريت تالاب‌ها و منابع آبي و درخت‌کاري مي‌توان به حل مشکلات گرد و غبار کمک کرد، افزود: بخشي از غبارها از کشورهاي همسايه و مجاور ايران به خوزستان وارد مي‌شود. هيچ کشوري با تلاش‌هاي خود به تنهايي نمي‌تواند مشکل گرد و غبار را حل کند و به کمک جامعه جهاني نياز دارد.

سولهايم گفت: مراکز طوفان گرد و غبار در خارج از کشور مراکزي هستند که در دست داعش است. بنابراين بايد براي شکست داعش کمک کنيم. همچنين سازمان ملل براي حل مشکل گرد و غبار به ايران کمک مي‌کند و توجه جامعه جهاني را به اين مساله زياد مي‌کنم.

وي با بيان اينکه سازمان ملل بازيگر کوچکي است، گفت: در مبارزه با گرد و غبار بازيگران اصلي، دولت‌ها هستند. کاري که سازمان ملل مي‌تواند انجام دهد، اين است که بهترين تخصص‌هاي جهاني را ارائه دهد و زمينه همکاري ساير دولت‌ها براي حل اين مساله را فراهم کند.

معاون دبيرکل و رييس برنامه محيط زيست سازمان ملل خاطرنشان کرد: مرکز طوفان غبار در دست داعش است و داعش حتي از محيط زيست براي جنگ استفاده مي‌کند. بنابراين بايد داعش را شکست داد.

سولهايم درباره بحران آب در خاورميانه و حل و فصل مناقشات و کم کردن تنش‌ها بر سر آب گفت: براي حل و فصل مناقشات و کم کردن تنش‌ها در بخش آب، راه‌کار ايجاد اعتماد بين ملت‌هاي مختلف است و ملت‌ها بايد بتوانند منابع آب را با يکديگر مديريت کنند.

وي با اشاره به اينکه برخي از حوزه‌هاي آبريز رودخانه‌ها و تالاب‌ها فرامرزي هستند، افزود: به طور مثال ايران و کشور عراق تالاب‌هاي مشترک دارند و رودخانه‌هاي فرامرزي در خاورميانه وجود دارد بنابراين کشورها بايد بتوانند با يکديگر اين منابع را مديريت کنند. سازمان ملل مي‌تواند ملت‌ها را براي جلوگيري از مناقشات منابع آب مديريت کند.

معاون دبيرکل و رييس برنامه محيط زيست سازمان ملل درخصوص موضوع ترامپ و ايالات متحده درباره توافق پاريس گفت: در حال حاضر ايالت متحده موضع خود را در مورد توافق پاريس و مسائل زيست‌محيطي مشخص نکرده است ولي ما با دولت ترامپ تعامل خواهيم کرد که بتوانيم مسائل زيست‌محيطي جهان را برطرف کنيم. باتوجه به اينکه تمام بازيگران اصلي در سطح جهان در خصوص مسائل محيط زيستي حرکت رو به جلو دارند پس به منفعت خودشان نيز است. ما کشور آمريکا را براي شرکت در اين توافق‌هاي بين‌المللي تشويق مي‌کنيم ولي اگر نپذيرند، به ضرر خودشان خواهد بود.



منبع: خبرگزاري ايسنا





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد