بزرگنمايي:
چه خبر - بايد فرهنگ کار و روحيه کار کردن تقويت شود امروز بيکاري جوانان به دغدغه خاطري براي همه خانوادهها تبديل شده است. دولت ميخواهد بازار کار را به تحرک درآورد و دنبال آن است که چارهاي اساسي براي اشتغال جوانان و جويندگان کار بينديشد. اشتغال و ايجاد شغل موضوعي فرابخشي است که توجه به آن عزم و اهتمام جدي همه مسئولان و دستگاهها را ميطلبد.
برابر آمارها نزديک به 5.6 ميليون دانشجوي در حال تحصيل آماده ورود به بازار کار هستند و علاوه بر فارغ التحصيلان، سالانه بيش از يک ميليون و 200 هزار نفر نيز وارد اين بازار ميشوند.
کارشناسان ميگويند در بسياري از رشتههاي دانشگاهي که جوانان از آنها فارغ التحصيل ميشوند، بازار کاري وجود ندارد و منطبق نبودن رشتههاي تحصيلي با نياز بازار کار مشکلي است که گريبان بيشتر دانش آموختگان را گرفته است.
سالهاي سال است که دانشگاهها با ايجاد و آموزش رشتههاي مختلف در حال تشويق جوانان براي ورود به عرصههاي تحصيلي هستند بي آنکه پژوهشي کاربردي در اين خصوص که آيا تحصيلات آکادميک و تئوريک توان حل نيازهاي بازار کار را دارند صورت داده باشند.
علي اصلاني - عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار - در اين باره معتقد است: بيکاري تحصيلکردگان و دانش آموختگان اصليترين مشکل حال کشور است و بخش اعظمي از فارغ التحصيلان به دليل آنکه آموزشهاي لازم براي ورود به بازار کار را نديدهاند، نميتوانند متناسب با نياز بازار براي خود شغلي پيدا کنند.
او ميگويد: اين مساله در مورد افراد ديپلم ديده نميشود، چون به سرعت با هر آگهي شغلي تحت عنوان کارگر کارخانه يا کارگر ساختماني مشغول کار ميشوند ولي فارغ التحصيلان عمدتا دنبال کارهاي اداري و استخدام دولتي هستند به همين دليل به سختي جذب بازار کار ميشوند.
اين مقام مسئول کرگري تاکيد دارد که ايجاد اشتغال تنها نيازمند نقدينگي نيست و فرهنگ کار مهمترين عامل ايجاد شغل است؛ به عبارتي ايجاد شغل قبل از وام روحيه کار ميخواهد.
او ميگويد: در بيشتر سريالها فرهنگ کار خيلي کمرنگ است. اکثر جوانان سوار بر خودروهاي خارجي لوکس نشان داده ميشوند که در آپارتمانهاي گران قيمت بالا شهر سکونت دارند و داستان سريالي که کشاورز را قهرمان نشان بدهد، ديگر نوشته نميشود بنابر اين جوانان وقتي چنين فرهنگي را الگو ميگيرند طبيعي است که ديگر به سراغ شغلهاي قديمي نميروند لذا وزارت کار بايد با جديت روي اين مساله کار کرده و ترويج فرهنگ کار را به شکل جديتر دنبال کند.
به گزارش ايسنا، در حال حاضر ذائقه فارغ التحصيلان دانشگاهي به دلايل مختلفي از قبيل داشتن تحصيلات بالا، مدرک دانشگاهي، شأن و منزلت و دستمزد بيشتر تغيير يافته به نحوي که از پذيرش و قبول هر نوع کاري سرباز ميزنند. از سوي ديگر به همان نسبت واقعيت مشاغل در بازار کار هم تغيير کرده است.
نظام عرضه و تقاضا در تعادل با هم قرار ندارد و آموزشهاي دانشگاهي منطبق با نياز بازار کار نيست؛ بر اين اساس به نظر ميرسد که لزوم شناسايي ظرفيتها و قابليتهاي نيروي کار و انطباق آن با ايجاد فرصتهاي شغلي جديد امري ضروري است.
وزارت کار با اجراي طرح" تکاپو" درصدد ايجاد فرصتهاي شغلي جديد براي کارجويان با تکيه بر ظرفيتها و مزيتهاي هر منطقه است. تکاپو طرحي است که بر پايه مطالعات منطقهاي، مزيتهاي اشتغال و ظرفيتهاي هر استان و تعداد فارغ التحصيلان آن را به دقت شناسايي کرده و بر مبناي نياز بازار جذب کار ميکند.
منبع: ايسنا