آخرین اخبار

آب و ليمو را به خاطر 12 مزيت منحصر به فردش هر روز صبح بنوشيد تغذيه

آب و ليمو را به خاطر 12 مزيت منحصر به فردش هر روز صبح بنوشيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص نوشيدن آب ليمو ناشتا براي بدن

1. آبليمو مي تواند به کاهش وزن کمک کند

lemon water may help you lose weight.jpg

مانند ستاره ها و مدل ها روز خود را با نوشيدن يک ليوان آب و ليمو شروع کنيد.

آب و ليموي ناشتا مي تواند بهترين دوست رژيم غذايي شما باشد. به گفته ارين پالينسکي erin palinski-wade متخصص تغذيه و نويسنده کتاب belly fat diet for dummies " پلي فنول هاي polyphenol ليمو باعث کاهش اشتها مي شوند. " مطالعه rodent نشان داده که پلي فنول هاي ليمو به جلوگيري از افزايش وزن کمک مي کنند. به علاوه وقتي شما يک ليوان آب مي نوشيد، به خصوص قبل از غذا، کمک مي کند معده شما پر شود، و مقداري از مواد غذايي که براي احساس سيري نياز است را جبران کند. آب طعم دار شده با ليمو هم يک گزينه سالم براي جايگزين کردن آب پرتقال صبحتان است – به آن همه کالري اي که صرفه جويي مي کنيد فکر کنيد! براي درست کردن شربت آبليمو، آب يک ليموي تازه کامل را با حدود 224 تا 336 گرم آب مخلوط کنيد (8 تا 12 اونس آب). حتي مي توانيد پوست ليمو را هم رنده کنيد و با آب گرم يا سرد مخلوط نماييد ولي اگر مي خواهيد وزنتان کاهش پيدا کند آب ليمو را با آب يخ بنوشيد.

2. آبليمو جلوي بيمار شدنتان را مي گيرد

it helps keep you from getting sick.jpg

همه ما شنيده ايم که ويتامين c که در مرکباتي مثل ليمو يافت مي شود سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند. ولي راه ديگر تقويت سيستم ايمني بدن نوشيدن منظم آب و ليمو است که به جلوگيري از عفونت کمک مي کند. به گفته دکتر رکسانا بي ساکول roxanne b. sukol مدير بخش سلامت کلينيک کليولند " قطعا محيط اسيدي در معده به عنوان يک مانع براي جا پا باز کردن پاتوژنها (بيماري‌زا يا بيمارگر٬ عامل توليد بيماري بوده) عمل کرده و مانع بيماري مي شود. و آب و ليمو هم که يک نوشيدني اسيدي است به اسيدي شدن محيط کمک مي کند. با توجه به مواد شيميايي شناخته شده در ليمو اين ماده مغذي داراي خواص آنتي اکسيداني است که مي تواند از بدن در برابر بيماري محافظت کند. و از سرماخوردگي هاي آينده جلوگيري مي کند."

3. به هضم غذا کمک مي کند

it aids digestion.jpg

يکي ديگر از مزاياي نوشيدن آب و ليمو اين است که اسيدهاي موجود در آن به هضم مواد غذايي کمک مي کند. به گفته پالينسکي ويد " فلاونوئيدهاي مرکبات موجود در ليمو به اسيد معده در شکستن مواد غذايي کمک مي کند که باعث بهبود کلي هضم مي شود. به نظر مي رسد گرم شدن آب بيشترين فايده را براي گوارش درد. زماني که سنمان افزايش پيدا مي کند، کمک به هضم غذا از اهميت بالايي برخوردار مي شود چون با افزايش سن مقدار اسيد معده کاهش مي يابد. يک مطالعه نشان داد که بيش از 30 درصد مردان و زنان بالاي 60 سال گاستريت آتروفيک atrophic gastritis دارند، بيماري اي که با کمبود يا فقدان اسيد معده مشخص مي شود. علاوه بر اين اگر حلقه هاي ليمو و يا رنده پوست ليمو را به آبتان اضافه کنيد ممکن است قادر به استفاده از برخي مزاياي پکتين pectin شويد، فيبري که در پالپ و پوست ليمو وجود دارد. در بسياري از مطالعات مشخص شده است که فيبر به بهبود هضم و بهداشت روده کمک مي کند.

4. آبليمو ويتامين c شما را افزايش مي دهد

lemon water gives you a vitamin c boost.jpg

مرکبات منبع بزرگ ويتامين c هستند. يک چهارم فنجان آب ليمو 23.6 ميلي گرم ويتامين c دارد، حدود يک سوم ميزان مورد نياز روزانه براي زنان و يک چهارم ميزان مورد نياز براي مردان. ويتامين c آنتي اکسيداني قوي است که به محافظت از سلول ها در برابر راديکال هاي آزاد است. حتي ممکن است در برابر بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان از ما محافظت کند. و با اين که ديگر زياد با اين بيماري روبرو نيستيم ولي ويتامين c از ابتلا به بيماري اسکوري scurvy پيشگيري مي کند، بيماري اي که بافت همبند را ضعيف کرده و منجر به خونريزي لثه ميشود. بافت همبند براي بهبود زخم ها بسيار مهم است.

5. بدن شما را هيدراته نگه مي دارد

it keeps you hydrated.jpg

هيدراتاسيون ( آب رساني ) جز خواص مستقيم ليمو نيست بلکه آشاميدن آب طعم دار منجر به خواست شما براي نوشيدن بيشتر آب مي شود که اين امر منجر به هيدراته شدن بدن شما مي شود. به گفته پالينسکي ويد " سيالات به طور کلي آب رسان هستند، با اين حال بعضي از مردم با نوشيدن مقدار کافي آب در طول روز مشکل دارند چون خوردن آن لذتي نداشته و از طعم آن لذت نمي برند. اضافه کردن ليمو به آب مي تواند طعم و مزه آن را بهتر کند و باعث شود آب بيشتري بنوشيد و آبرساني به بدنتان بهبود پيدا کند.

هرچند از قديم قانون نوشيدن 8 ليوان آب در روز بوده است ولي در حال حاضر متخصصان تغذيه مي دانند که مقدار آب مصرفي متناسب با وزن، ميزان فعاليت و محل زندگي شما متفاوت است. يک تست براي اين که بدانيد آيا به اندازه کافي آب مصرف کرده ايد يا نه؟ اين است که رنگ ادرارتان بايد نزديک به شفاف باشد – اگر زرد يا تيره است نياز به نوشيدن آب بيشتري داريد.

6. کمک مي کند جوان تر به نظر برسيد

it may help you look younger.jpg

ويتامين c موجود درآبليمو به سلامت پوست شما هم کمک مي کند. يک مطالعه از انگلستان نشان داد که مصرف ويتامين c بيشتر منجر به کاهش چين و چروک خواهد شد. به گفته پالينسکي ويد " از آنجا که ويتامين c ماده مغذي است که با آسيب هاي راديکال هاي آزاد مقابله مي کند مي تواند از پوست محافظت کند. اين مسئله مي تواند به علت تاثير ويتامين c بر کلاژن سازي باشد که بافت همبند زير پوست را تشکيل مي دهد. علاوه بر اين هيدراسيون ناشي از مصرف آب مي تواند به پوست کمک کند تا در بهترين حالت عملکرد خود قرار بگيرد و ظريف تر و جوان تر به نظر برسد. پوست شما يکي از ارگان هاي بدن است و آب رساني به عملکرد بهتر آن کمک مي کند.

7. به عملکرد کبد کمک مي کند

it may help liver function.jpg

مزيت ديگر آب رساني به بدن با آب و ليمو کمک به عملکرد بهتر کبد در فيلتر کردن مواد مورد نياز بدن است. به گفته پالينسکي ويد " افزايش آبرساني کلي به بدن مي تواند به بهبود عملکرد همه اعضاي بدن از جمله کبد کمک کند. علاوه بر اين مطالعات روي حيوانات نشان داده است که فلاونوئيدهاي مرکبات در ليمو، از کبد در برابر سموم محافظت کرده و چربي کبد را کاهش داده و از بدن در بربر بيماري کبد چرب محافظت مي کند. کبد شما مکانيسم طبيعي بدن براي سيفون کردن سموم است بنابراين اگر چه ادعاهايي نظير سم زدايي آب و ليمو دقيقا ثابت نشده است ولي از اثرات آن در بهبود عملکرد کبد مي توانيد بهره مند شويد.

8. باعث افزايش سطح پتاسيم مي شود

ما معمولا موز را به عنوان منبع پتاسيم مي شناسيم، ولي مشخص شده که ليمو هم منبع خوبي براي پتاسيم است. به گفته دکتر ساکول " پتاسيم در مقادير زياد و به صورت درجه اول در ميوه ها و سبزيجات يافت مي شود. پتاسيم عنصري است که براي عملکرد و سوخت و ساز سلولي،و انتقال سيگنال هاي عصبي ضروري است. با توجه به يافته هاي دانشگاه مريلند، پتاسيم يک الکتروليت است که به انتقال يون ها و سيگنال ها به سراسر بدن کمک مي کند. اين عنصر به ارتباط عصبي – ماهيچه اي و عملکرد اسکلتي – ماهيچه اي کمک مي کند –به همين دليل زماني که دچار گرفتگي عضله ساق پا مي شويد به اين عنصر نياز پيدا مي کنيد.

9. باعث مي شود بيشتر دستشويي برويد

it makes you more regular.jpg

آب طعم دار شده با آبليمو علاوه بر کمک به عملکرد کبد و روده ها مي تواند راهي سالم براي بيشتر دستشويي رفتن باشد. به گفته پالينسکي ويد " افزايش مصرف مايعات مي تواند منجر به افزايش تعداد دفعات اجابت مزاج شود. اگر اضافه کردن ليمو به آب کمک کند که مايعات بيشتري در طول روز بنوشيد باعث مي شود که اجابت مزاجتان منظم تر شود. ضمن اين که آب ليمو فيبر بالايي ندارد بنابراين استفاده از پالپ و پوست ليمو مي تواند محتواي فيبر آن را تقويت کند که براي شما هم مفيد است.

10. از تشکيل سنگ کليه جلوگيري مي کند

it helps prevent kidney stones.jpg

سنگ کليه اغلب به خاطر از دست دادن آب بدن ايجاد مي شود، پس عادت کردن به مصرف آب و ليمو مي تواند کليه ها را شتشو داده و از اين عارضه دردناک جلوگيري کند. برخي سنگ کليه را نتيجه رسوب املاح کليسم مي دانند.به گفته دکتر ساکو" با نوشيدن آب و ليمو و اسيدي شدن مايعات محيط کليه کلسيم کاهش مي يابد و در نتيجه از تشکيل برخي سنگ ها که در نتيجه واکنش هاي شيميايي ايجاد مي شود جلوگيري مي کند. به عبارت ديگر اسيد موجود در ليمو مي تواند از بوجود آمدن سنگ کليه پيشگيري کند. اگرچه به نظر مي رسد که آب با ليمو ديورتيک diuretic (ادرار آور) است اما هنوز به اثبات نرسيده که سبب افزايش ادرار مي شود و به نظر مي رسد علت اين خاصيت افزايش مصرف مايعات باشد.

11. نفستان را خوشبو مي کند

it freshens breath.jpg

هنگامي که صحبت از بهداشت شخصي مي شود، ليمو مي تواند بوي دهانتان را خوشبو کند. به گفته پالينسکي ويد " مرکبات موجود در آب و ليمو مي تواند به کاهش توليد باکتري هاي دهان کمک کند که منجر به خوشبو شدن تنفش مي شود. تنها مشکل اين است که اسيد موجود در آبليمو به مرور زمان باعث ساييده شدن ميناي دندان مي شود. سعي کنيد آب و ليمو را با ني بنوشيد که کمتر با دندان ها در تماس قرار بگيرد.

12.سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد

آب و ليمو يک نوشيدني عالي براي استفاده روزانه در صبح است که مي تواند سوخت و ساز بدن را سرعت ببخشد و به شما کمک کند وزني سالم داشته و فعال باشيد. به گفته پالينسکي ويد " وجود آب کافي در بدن و نوشيدن آب سرد سبب افزايش سوخت و ساز بدن مي شود. نوشيدن حداقل سه فنجان آب و ليمو در روز در حالي به افزايش سوخت و ساز بدن کمک مي کند که منجر به احساس سيري و در نتيجه کمتر خوردن مي شود. نوشيدن ليمو با آب سرد حتي مي تواند تاثيرات بيشتري بر بدن بگذاريد و سرعت متابوليسم را بالاتر ببرد چون در طول گوارش بدن براي هضم نياز به آب گرم دارد، پس اول بايد تلاش کند تا آب وارد شده را گرم و سپس استفاده کند و اين يعني سوخت و ساز بيشتر.


تهيه و ترجمه
منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها