آخرین اخبار

پژو پارس TU5 يا سمند سورن EF7 توربو کدام خودروي بهتري است؟ عکس ماشين

پژو پارس TU5 يا سمند سورن EF7 توربو کدام خودروي بهتري است؟ عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اگر قصد خريد يک خودروي خوب و کمتر از 40 ميليون تومان را داريد و بين خودرو هاي پژو پارس tu5 و سمند سورن توربو, نمي دانيد کدام بهتر است, با ما همراه شويد.

زير 40 ميليون کدام بهتر است پژو پارس tu5 يا سورن ef7 توربو؟

اگر قصد خريد سدان خانوادگي زير 40 ميليون تومان را داريد و فضاي بزرگ کابين و صندوق بار در اولويت تان باشد، بايد به سراغ اعضاي خانواده پژو و سمند برويد. اما نسخه هاي تکراري و از مدافتاده اين خانواده را فراموش کنيد. چرا که حالا انتخاب هاي به روزتري مثل سمند سورن با پيشرانه توبوشارژ و پژو پارس با پيشرانه معروف tu5 پيش رويتان قرار دارند. استفاده از اين موتورها در سدان هاي خانواده سمند و پژو باعث شده تا مثل قديم اين خودروها مصرف سوخت بالايي را به شما تحميل نکنند و نسبت به قبل راندمان بهتري داشته باشند.

پژو پارس lx- tu5

در 10 سال گذشته خانواده پژو پارس با توجه به ظاهر معقول و عامه پسند، هميشه وضعيت مناسبي در بازار ايران داشته است. اما يکي از مهم ترين مشکلات پژو پارسي بهره گيري از پيشرانه 1.8 ليتري با تکنولوژي قديمي بود که باعث مي شد اين خودرو از نظر مصرف سوخت مقرون به صرفه نباشد. اما مدتي است ايران خودرو پيشرانه tu5 متعلق به پژو 206 تيپ 5 را جايگزين پيشرانه قديمي xu7 کرده تا علاوه بر عملکرد بهتر، مصرف سوخت پايين تري داشته باشد. طراحي ظاهري پارس دست نخورده باقي مانده و تنها مواردي جزيي نظير اضافه شدن راهنما به آينه هاي جانبي و استفاده از رينگ هاي آلومينيومي 5 پره در بدنه پارس تغيير کرده اند.

در نسخه lx کابين تغييرات زيادي را تجربه کرده که از مهم ترين آنها مي توان به داشبورد جديد با طراحي متفاوت اشاره کرد. اين داشبورد جديد طراحي بهتر و مدرن تري از قبل دارد اما نمي توان به روي افت کيفيت آن نسبت به قبل چشم پوشي کرد.

البته بهره گيري از امکانات مناسب در اين رده قيمت قايع شده تا افت کيفيت کابين را فراموش کنيد. در نگاه اول تنظيم برقي پشتي صندلي جلو و قرارگيري دکمه هاي تنظيم سيستم صوتي روي فرمان جلب توجه مي کند و سيستم تهويه مطبوع نيز به صورت اتوماتيک تنظيم مي شود.

نماي داخلي پژو پارس lx- tu5

نماي داخلي پژو پارس lx- tu5نماي داخلي پژو پارس lx- tu5

هر 4 شيشه و آينه هاي جانبي به صورت برقي تنظيم مي شوند و قابليت تاشوندگي آينه هاي جانبي رفاه مناسبي هنگام پارک کردن خودرو به ارمغان مي آورد. پارس هم چنان يکي از جادارترين خودروهاي اين رنج قيمت است و هيچ ايرادي به فضاي صندلي هاي جلو و عقب و صندوق بار 470 ليتري وارد نيست.

يکي از ضعف هاي پارس جديد عدم هم خواني پيشرانه و وزن سنگين بدنه است. موتور tu5 با حجم کم تر (1.6 ليتري) اما به لطف بهره بردن از 2 ميل سوپاپ در بالا (16 سوپاپ) توانايي توليد 108 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن متر گشتاور را دارد و مصرف سوخت اش در بهترين حالت به 7.5 ليتر در 100 کيلومتر مي رسد که با توجه به ثابت ماندن حجم باک (70 ليتر) کم تر از قبل پاي مالک اش را به پمپ بنزين ها باز مي کند.

نفوذ صداي پيشرانه نسبت به قبل کم تر شده اما به خاطر تقسيم وزن نامتقارن، بيش تر وزن روي محور جلو سنگيني مي کند و ضربات اين قسمت بيش تر از رديف عقب است که به باعث مي شود قطعات کم کيفيت پس از مدتي به سر و صدا بيافتند. ضرايب دنده هاي 3 و 4 سبک است دنده 5 فقط به عنوان اوور درايو براي کاهش مصرف سوخت مورد استفاده قرار مي گيرد که همين عامل باعث شده تا در شيب هاي تند براي حفظ کشش خودرو نياز به معکوس هاي متوالي داشته باشيد. پيشرانه پرقدرت تر اما وزن بيشتر نسبت به قبل باعث شده تا پارس tu5 از نظر شتاب اوليه تفاوتي با مدل مجهز به پيشرانه 1.8 ليتري نداشته باشد.

سمند سورن توربو

سورن ويرايشي تغيير شکل يافته با چراغ ها و جزيياتي متفاوت با سمند معمولي است. سمند خودرويي جادار و خانوادگي است، اما ميان خريداران به تنبلي و سنگيني مشهور است. به همين دليل اکثر کساني که با بودجه معمولي به دنبال چاشني هيجان نيز هستند، قيد سمند را مي زنند. اما ايران خودرو با عرضه سمند سورن توربو نيازهاي اين بخش از بازار را نيز پاسخ داده است.

طراحي کابين تفاوت هايي با سمند معمولي دارد و چيدمان قسمت مرکزي کنسول جلو تغيير کرده و اکثر ادوات کابين در قابي عمودي قرار گرفته است. رنگ بندي تيره کابين نيز زيبا و همه پسند است. مي توان کيفيت کابين را در رده متوسطي ارزيابي کرد. فضاي کابين و صندوق بار سمند نيز براي همه ثابت شده و کاملا به درد استفاده خانوادگي و سفرهاي چندنفره مي خورد.

نماي داخلي سمند سورن توربو

نماي داخلي سمند سورن توربونماي داخلي سمند سورن توربو

اما از همه اينها که بگذريم، به مهم ترين تفاوت سورن توربو با يک سمند عادي مي رسيم. امروزه اکثر خودروسازان جهان براي کاهش مصرف سوخت و بالابردن بازده پيشرانه هاي کم حجم، از سيستم پرخوران يا توربو استفاده مي کنند. ايران خودرو هم در سال هاي اخير تحقيقات گسترده اي روي پيشرانه هاي جديدش انجام داده و از شرکت هاي بزرگ خارجي کمک گرفته است.

پيشرانه ef7 نيز ميوه يکي از اين همکاري هاست که در اين نسخه به يک توربو شارژ مجهز شده است. اين پيشرانه 1.7 ليتري توان توليد 155 اسب بخار قدرت را دارد که تقريبا با قدرت يک مزدا 3 با موتور 2 ليتري برابر است. هم چنين گشتاور توليدشده نيز 215 نيوتن متر است. شتاب گيري سورن توربو در دنده يک و از دور 2000 به بعد، رنگ و بوي متفاوتي با سمند معمولي دارد. چرا که توربوشارژر از دور 2200 وارد مدار مي شود. البته در سربالايي ها شاهد کمي افت کشش هستيم و براي استفاده از حداکثر قدرت، موتور بايد در دور بالا نگه داشته شود.

قطعات اين پيشرانه توربو نسبت به يک ef7 عادي مورد بهينه سازي قرار گرفته و بازطراحي شده است. هم چنين پيشرانه با توجه به کيفيت سوخت کشور طراحي شده تا درگير مشکل هايي که خودروهاي توربو با بنزين بي کيفيت دارند (ناک زدن و خودسوزي) نشود. افزون بر اينها تغييراتي در ضرايب دنده ها داده شده و سيستم ترمز نيز مورد بازنگري قرار گرفته است. به علاوه بوست توربو علي رغم توان بيش تر پيشرانه روي psi 5.5 قرار گرفته تا ضرايب اطمينان بيش تر و استهلاک پيشرانه کم تر شود.

پيشنهاد نهايي

سورن توربو هم کابين جادار يک سمند خانوادگي را دارد و هم مي توانيد با آن لذت راندن يک خودرو توربو و چابک را تجربه کنيد. در عين اين که مثل ساير مالکين خودروهاي توربو لازم نيست با مشکلات رايج نظير کيفيت بنزين دست و پنجه نرم کنيد. در مقابل ظاهر متناسب و هم چنان جذاب پارس باعث شده تا اين سدان کهنه کار علي رغم قديمي شدن، نزد کساني که علاقه اي به خودروهاي چيني ندارند هم چنان محبوب باشد و از بازار خريد و فروش مناسبي بهره ببرد.

البته فکر مي کنيم وقتي پدال گاز سورن توربو را تخته کنيد و مثل يک غزال تيزپا برانيد چهره و پرستيژ جاافتاده پارس را حتما فراموش خواهيد کرد. پس اگر جوان هستيد، شک نکنيد مي توانيد با سورن توربو لذت يک رانندگي هيجاني را در کلاسي بالاتر از اين قيمت تجربه کنيد.




منبع: هفته نامه گزارش بازار خودرو




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها