آخرین اخبار

رژيم مديترانه اي, بي توجهي و تکانشگري کودکان بيش فعال را کاهش مي دهد! سلامت خانواده

رژيم مديترانه اي, بي توجهي و تکانشگري کودکان بيش فعال را کاهش مي دهد!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

تاثيرات رژيم مديترانه اي بر کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهي - بيش‌فعالي adhd ( attention deficit hyperactivity disorder ) :

بر طبق تحقيقات جديد خوردن قند کمتر و سبزيجات و ماهي بيشتر بي توجهي و تکانشگري impulsivity را در کودکان بيش فعال کاهش مي دهد.

تکانشگري impulsivity چيست؟

تکانشگري يکي از حالات شخصيتي انسان است. نمي‌توان تکانشگري را با يک کلمه فارسي يا با يک جمله توضيح داد، بلکه براي ارايه توضيحي هرچه دقيق‌تر، بايد چهار جنبه رفتار انسان را در نظر گرفت. جنبه‌هايي که هر يک از آنها مکمل سه جنبه ديگر است:

- تصميمات عجولانه گرفتن. منظور از عجله، ناتواني در ممانعت از واکنش غالب يا خودکار است، مخصوصاً در موقعيتهاي هيجاني مثبت يا منفي، هر چند ممکن است فرد، بعداً، پشيمان شود.
- عدم دورانديشي. ناتواني در پيش‌بيني پيامدهاي مثبت يا منفي يک عمل.
- عدم پشتکار. دشواري در تمرکز حواس روي تکاليف، و ناراحت شدن يا پرت شدن دايمي حواس، به علت افکار يا خاطرات مزاحم و ناخواسته.
- جستجوي دايمي و غير ارادي احساسات مختلف جديد يا هيجان‌انگيز.

بسياري از نوجواناني که آشفتگيهاي هيجاني تجربه مي‌کنند، توانايي خود در کنترل خشم، دلسردي و مناقشه را از دست داده‌اند. آنها معمولاً خيلي زودتر از همسالان خود عصباني مي‌شوند و شدت عصبانيت آنها نيز بيشتر است. تکانشگري در نشان دادن خشم، به خوبي نشان مي‌دهد که چيزي باعث ناراحتي مزمن اين نوجوانان و بالا رفتن سطح دلسردي و نوميدي آنها شده‌است. از آن مهمتر، تکانشگري نشان مي‌دهد که نوجوان در حال کشمکش است تا سرچشمه‌هاي خشم را ناديده بگيرد و اين کار را با تظاهر به اين که منابع خشم اصلاً وجود ندارد، انجام مي‌دهد. خشم سرکوب شده و نحوة تغيير مکان دادن آن، از عارضه‌هاي معمولي نوجواناني است که، براي يافتن راه حل مشکلات خود، به روشهاي غير عادي جذب مي‌شوند.

adhd.jpegadhd.jpeg

تاثير رژيم غذايي مديترانه اي بر مغز، آلزايمر و بيش فعالي

رژيم غذايي مديترانه اي به دليل اثرات مفيدش بر مغز شناخته شده است، به خصوص در سنين بالا. دکتر ها براي پيشگيري از آلزايمر و حفاظت از مغز در برابر پيري پيروي از اين رژيم را توصيه مي کنند. حال تحقيقات نشان مي دهد که اين رژيم غذايي مي تواند براي مغز کودکان هم مفيد باشد.

مطالعه اي که در 30 ژانويه 2017 در مجله pediatrics منتشر شد نشان مي دهد بچه هايي که پذيرش پاييني براي قبول رژيم مديترانه اي دارند هفت برابر بيشتر، احتمال ابتلا به بيش فعالي دارند نسبت به بچه هايي که پديرش بالايي براي قبول اين رژيم را دارند. به طور کلي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي شکر و غذاهاي فرآوري شده بيشتر و ميوه، سبزيجات و ماهي کمتري نسبت به همسالان خود مصرف مي کنند.

دکتر اريک هولاندر dr. eric hollander روانپزشک مرکز پزشکي مونته فيور نيويورک بيان مي کند " تکانشگري کودکان و نوجوانان مي تواند در عادات غذا خوردن آن ها آشکار شود. "

رژيم غذايي مديترانه اي چگونه بر عملکر مغز و بهبود اختلالات خلقي تاثير مي گذارد؟

مصرف بالاي ميوه ها، سبزيجات و ماهي و همچنين خوراکي هاي حاوي چربي سالم از قبيل روغن زيتون، گردو و آووکادو موجود در رژيم غذايي مديترانه اي باعث شده که اين رژيم غذايي هميشه به عنوان يکي از سالم ترين رژيم هاي غذايي دنيا باشد. امسال يک گروه از کارشناسان بهداشت و درمان اين رژيم را به عنوان دومين رژيم غذايي مناسب براي کاهش وزن رتبه بندي کردند.

رژيم غذايي مديترانه اي به طور خاص حاوي اسيدهاي چرب امگا3 بالا است که در ماهي هاي چرب، گردو و برخي آجيل ها و گياهان يافت مي شود. اسيد هاي امگا3 نقش مهمي در عملکرد مغز ايفا مي کنند که باعث بهبود يادگيري، حافظه و دفع اختلالات خلقي مانند افسردگي و اضطراب مي شود.

ممکن است سطح اسيدهاي چرب ضروري و مواد مغذي مهم مانند آهن و زينک در کودکان بيش فعال پايين باشد. يک مطالعه نشان داد پسران با سطح پايين اسيد هاي امگا3 مشکلات رفتاري و يادگيري بيشتري داشتند. با اين حال تحقيقات روي تاثيرات مکمل هاي امگا3 روي مشکل بيش فعالي نتايج متفاوتي را آشکار نموده است.

يک تحقيق براي سنجش تاثير رژيم غذايي مديترانه اي بر بيش فعالي

تيم تحقيقاتي دانشگاه بارسلونا 120 کودک بين 6 تا 16 سال را براي سنجش اين ايده که به طور کلي "رژيم غذايي و مواد مغذي ممکن است با خطر ابتلا به بيش فعالي مرتبط باشد يا نه"، مورد بررسي قرار دادند. به کودکان که نيمي از آن ها جديدا به بيش فعالي مبتلا شده بودند – بر اساس ميزان شباهت وعده هاي غذايي معمولشان به رژيم غذايي مديترانه اي نمره داده شد.

مشخص شد که فرضيه پژوهشگران درست بوده است. کودکاني که بيشتر از رژيم غذايي مديترانه اي پيروي مي کردند کمتر به بيش فعالي مبتلا مي شدند ( با کنترل ساير عوامل نظير سن، وزن و سطح تحصيلات والدين ).کودکاني که پايبندي کم يا متوسط به رژيم غذايي مديترانه اي داشتند احتمال ابتلايشان به بيش فعالي 3 تا 7 برابر بود.

يک رژيم غذايي سالم مي تواند کمک کننده باشد

اين مطالعه تنها ارتباط اين دو پديده را نشان مي دهد و ثابت نمي کند که رژيم غذايي مديترانه اي مي تواند جلوي بيش فعالي را بگيرد. اما محققان تاکيد مي کنند که از بين بردن قند اضافي و مواد غذايي غير سالم از رژيم غذايي کودک در هر صورت کار عاقلانه است.

توصيه اصلي ما اين است که پزشکان خانواده روي رژيم غذايي بيمار تمرکز داشته باشند نه به اين عنوان که مي تواند بهبود دهنده رفتار او باشد بلکه به خاطر نگراني از اين بابت که کودکان مبتلا به بيش فعالي بيشتر احتمال دارد رژيم غذايي ناسالم داشته باشند. اين عامل مي تواند بخشي از روند بهبودي اين کودکان به شمار آيد.

يعني يک رژيم غذايي سالم مانند رژيم مديترانه اي نمي تواند جلوي ابتلاي فرزند شما به بيش فعالي را بگيريد(هر چند که تاثيرات مثبت رژيم مديترانه اي بر عملکرد مغزي و خلقي افراد بر کسي پوشيده نيست) اما خود بيش فعالي باعث تمايل فرزند شما به رژيم هاي ناسالم و پر قند و فرآوري شده مي شود که بايد با يک رژيم سالم جلوي آن را بگيريد.

و هنوز هم شواهد زيادي وجود دارد که رژيم غذايي سالم براي مغز مفيد است و بنابراين مي تواند براي مغز کودکان مفيد باشد.

يک رژيم غذايي سالم با قند کم منجر به بهبود عملکرد مغز و خلق و خو مي شود

ما مي دانيم که رژيم غذايي سرشار از قندهاي ناسالم مي تواند اثر منفي بر عملکرد شناختي داشته باشد بنابراين کاهش ميزان قند و مواد غذايي ناسالم در رژيم غذايي کودک باعث بهبود تفکر و يادگيري مي شود. واضح است که يک رژيم غذايي با قند بالا تغيير شديدي روي ميکروبيوم روده (gut microbiome باکتري هايي که در روده ما زندگي مي کنند ) گذاشته که منجر به اختلال در يادگيري و حافظه مي شود. از سويي ديگر يک رژيم غذايي کامل با قند کم از سلامت باکتري هاي روده محافظت کرده که به نوبه خود منجر به بهبود عملکرد مغز و خلق و خو مي شود.




منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟