آخرین اخبار

عواقب قرار دادن سپاه در ليست گروه هاي تروريستي سياسي

عواقب قرار دادن سپاه در ليست گروه هاي تروريستي

  بزرگنمايي:

چه خبر - پايگاه خبري انتخاب: سيدحسين موسويان طي يادداشتي نسبت به قرار دادن سپاه در ليست گروه هاي تروريستي از سوي آمريکا هشدار داد.

سيد حسين موسويان پژوهشگر ارشد دانشگاه پرينستون و ديپلمات سابق ايران، معاون پيشين سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران در تازه ترين مقاله خود در نشريه هافينگتون پست نوشته است:

قراردادن سپاه پاسداران در ليست گروههاي تروريستي آمريکا به چهار دليل خطرناک و مخل ثبات و امنيت منطقه است:

گزارشهاي معتبر حاکي است که ترامپ قرار دادن سپاه پاسدادان انقلاب اسلامي ايران در ليست گروههاي تروريستي را در دست بررسي دارد هرچند که برخي از سازمانهاي نظامي-امنيتي آمريکا در اين مورد به کاخ سفيد هشدار داده اند.

واقعيت انکار ناپذير اين است که نيروي قدس سپاه پاسداران ايران و ستاد فرماندهي مرکزي ايالات متحده آمريکا سه دهه است که در چالش سنگين بسر مي برند. هردو نيرو نيز در اوايل دهه هشتاد، بعد از تجاوز نظامي عراق به ايران، تشکيل و ماموريت هاي فرامرزي کشور خود را عهده دار هستند.

مسئوليت سنتکام شامل فرماندهي نيروهاي ارتش آمريکا در خاورميانه، شرق آفريقا و آسياي مرکزي است. اين حوزه جغرافيايي شامل ايران، کشورهاي همسايه ايران و حوزه اي که تأثير فوري بر امنيت ملي ايران دارد و لذا حوزه اصلي نيروي قدس سپاه پاسداران ايران است.

آمريکا و ايران هر دو مأموريت هاي برون مرزي نيروهاي نظامي يکديگر را مداخله در امور داخلي ديگر کشورها و مناطق خوانده و يکديگر را به داشتن استراتژي "هژموني و سلطه" متهم ميکنند.

اما واقعيت اين است که نه تنها ايران و آمريکا بلکه ارتش هاي بسياري از کشورها مأموريت فرامرزي دارند همچون حضور نيروهاي نظامي عربستان در بحرين، عمليات نظامي ترکيه در سوريه وعراق ، حمله نظامي عربستان به يمن و حضور نظامي روسيه در سوريه. حضور نظامي آمريکا در ساير کشورها، مهمترين نمونه تاريخي در اين مورد است از جمله حضور گسترده نظامي در حوزه خليج فارس.

چهاردليل اساسي وجود دارد که قرار دادن سپاه پاسداران ايران در ليست گروههاي تروريستي، خطرناک وضربه به امنيت ملي آمريکا و مخل ثبات و امنيت در منطقه خواهد بود.

نکته کليدي اول اين است که سنتکام و نيروي قدس قدرتمندترين و با نفوذترين بازيگران در سوريه، افغانستان، عراق، لبنان و خليج فارس هستند، حتي در يمن نيز آمريکا و عربستان، نفوذ نيروي قدس سپاه ايران را مهمترين مانع خود ميدانند. لذا واضح است که همکاري با سپاه ايران جزء لاينفک هرگونه راه حل مسالمت آميز بحرانهاي موجود منطقه خواهد بود.

لذا قرار دادن سپاه ايران درليست گروههاي تروريستي، درها رابه روي فرصت ها براي استفاده از ديپلماسي براي حل بحرانها خواهد بست.

نکته مهم دوم اينکه سپاه پاسداران ايران بخش لاينفک نيروهاي مسلح کشور ايران است و لذا قراردادن سپاه پاسداران ايران در ليست گروههاي تروريستي موجب خواهد شد که ايران هم ارتش طرف مقابل را يک گروه تروريستي تلقي کند. چنين وضعيتي به معني اعلان جنگ غيررسمي ارتش هاي آمريکا و ايران خواهد بود و حداقل نتيجه آن اينکه راه هرگونه همکاري مستقيم يا غير مستقيم دوکشور درمورد بحرانهاي منطقه بسته خواهد شد.

سومين نکته اينکه ترامپ اعلام کرده که مبارزه با داعش و ريشه کن کردن اين گروه تروريستي، مهمترين دستور کار دولت او خواهد بود. نيروهاي مسلح ايران در خط مقدم مبارزه با داعش در سوريه و عراق و منطقه هستند. پيشرفتهاي روسيه در مبارزه با داعش در سوريه و آزادي حلب، بدون همکاريهاي گسترده با ايران مقدور نبود.

مقامات دولت کردستان عراق اعلام کردند که بدون کمک ايران، اربيل پايتخت کردستان عراق سقوط کرده بود. امروز هم نقش نيروهاي مسلح ايران در آزادي موصل از اشغال داعش کليدي است. تقابل ارتش آمريکا با ارتش ايران، ميتواند موثرترين ضربه به روند مبارزه با داعش باشد.

در تهران عليرغم اختلاف ديدگاهها بين گروههاي سياسي، همه نيروهاي سياسي و ملت ايران در حمايت از سپاه و نيروهاي مسلح کشور يکپارچه و متحد هستند. ترامپ در آغاز کارش، با صدور فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشور از جمله ايران، عملا دشمني خود را با ملت هشتاد ميليوني ايران به نمايش گذاشت و حقوق و منافع جامعه چندصدهزار نفري ايراني- آمريکايي مقيم آمريکا را نقض کرد. نشانه گيري وي بسمت نيروهاي مسلح ايران، به معني ميخ نهايي برتابوت شانس هرگونه پيشرفت در روابط خواهد بود.

ژنرالها در آمريکا قدرت را بدست گرفته اند. هرکس با آنها صحبت کند، آنها از کشته شدن 241 آمريکايي در انفجار بيروت يا کشته شدن سربازان آمريکايي در عراق و افغانستان، گلايه و سپاه ايران را متهم خواهند کرد. هرکس هم با مقامات ايران صحبت کند، آنها نيز از حمله ارتش آمريکا به تاسيسات دريايي ايران، حمله به هواپيمايي مسافربري و کشته شدن 291 مسافر بيگناه ايراني شامل 66 کودک،حمايت از تجاوز صدام به ايران که صدها هزار کشته و مجروح بجاي گذاشت و کمک آمريکا به صدام جهت به کارگيري سلاحهاي شيميايي و کشته و زخمي کردن دهها هزار ايراني شکوه خواهند کرد.

ليست گلايه ها طولاني است اما همين گلايه ها و تاريخ 38 سال بعد ازانقلاب 1979 ايران حاکي از اهميت حفظ زمينه هاي ارتباطي نيروهاي مسلح ايران و آمريکاست. دراواخر دهه هشتاد، بوش پدر، رييس جمهور وقت آمريکا، از ايران براي آزادي گروگانهاي غربي در لبنان از ايران کمک خواست و به هاشمي رفسنجاني رييس جمهور وقت ايران قول داد که در صورت کمک ايران، حسن نيت مهمي نشان خواهد داد.

در آن موقع من در وزارت خارجه ايران و جزء دونفري بودم که از سوي رييس جمهور ماموريت يافتيم به آزادي گروگانهاي آمريکايي کمک کنيم. اين ماموريت طي چند ماه با موفقيت انجام و گروگانهاي آمريکايي آزاد شدند. اين موفقيت صرفا به خاطر همکاري فوق العاده نيروي قدس سپاه و وزارت اطلاعات ايران صورت گرفت. اما متاسفانه دولت آمريکا بعد از آزادي گروگانهاي آمريکايي، از ايران تشکر نکرد و نه تنها به عهد خود در مورد حسن نيت متقابل عمل نکرد بلکه فشارهاي عليه ايران را افزايش داد.

نمونه ديگر بعد از حادثه ترويستي يازده سپتامبر2001 در نيويورک بود که بوش پسر، رييس جمهور وقت آمريکا دست کمک بسوي ايران براي همکاري در" جنگ عليه ترور" دراز کرد و خواستار کمک ايران شد. درآن زمان من امور سياست خارجي دبيرخانه شوراي امنيت ملي ا يران را عهده دار بودم. عليرغم همه بي اعتماديها، ايران به درخواست آمريکا پاسخ مثبت داد و با همکاري نيروي قدس سپاه پاسداران، طالبان از کابل بيرون رانده شدند. اما به محض ورود نيروهاي آمريکا به کابل، بوش ايران را محور شرارت خواند.

در حمله سال 2003 آمريکا به عراق هم، نيروهاي معارض صدام که سالها در ايران تحت پوشش و حمايت نيروي قدس، آموزش ديده و ارتش مردمي قدرتمندي شکل داده بودند، نيز عملا با نيروهاي مسلح آمريکا در عراق عليه صدام همکاري کردند اما بعد از سقوط صدام، آمريکا راه مقابله وحذف ايران در عراق را درپيش گرفت.

افول آمريکا درعراق و افغانستان وخسارات بعدي از زماني شروع شد که آمريکا به روند همکاري با ايران پشت و به مقابله با نيروهاي مسلح ايران برخاست. ترامپ بارها به اشتباه بوش درحمله به عراق و افغانستان و هزاران ميليارد دلار هزينه بي نتيجه آمريکا اشاره کرده است اما اواز دلايل و ريشه هاي اين شکست مطلع نيست و لذا درهمان مسير اشتباهات گذشته آمريکا قدم برميدارد.براي پيشگيري ازتکرار اشتباهات گذشته، بايد درها را براي همکاري با ايران بازگذاشت.




منبع: انتخاب




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد