آخرین اخبار

دکمه، داعش، برجام؛ چرا کسي به داد مردم خوزستان نمي‌رسد؟/ دانشجويان اهوازي چه مي‌گويند؟ سياسي

دکمه، داعش، برجام؛ چرا کسي به داد مردم خوزستان نمي‌رسد؟/ دانشجويان اهوازي چه مي‌گويند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاري دانشجو-زينب اميدي، دي ماه 92؛ خوزستان اولين مقصد سفر استاني آقاي رئيس‌جمهور تازه‌وارد بود؛ روحاني گفت: ‌«3درصد از درآمد نفت را به خوزستان اختصاص مي‌دهم. اين حق مردم خوزستان است و در طول هشت سال جنگ تحميلي مردم اين سرزمين فشار بسياري متحمل شدند. اين يک حرف حق است که تاکنون عملي نشده است بنابراين تلاش خواهم کرد در دولت تدبير و اميد 2 درصد نفت را که تاکنون محقق نشده براي مردم خوزستان عملي کنم و اين 2 درصد را به 3 درصد افزايش دهم»

لُب کلام، در اين چهار سال براي خوزستان چه کرديد؟
مردم خوزستان انتظار ندارند که ابتکار با يک دکمه مشکل چندين ساله خوزستان را حل کند اما انتظار هم ندارند که داعش را بهانه کند؛ بنابراين اگر چه که آقاي روحاني به وعده‌هاي خود در قبال خوزستان جامه عمل نپوشاند ولي در کمترين حالت مي‌توانست با اختصاص بودجه‌اي ويژه براي افزايش سرانه فضاي سبز در شهرستان‌هاي خوزستان، تامين حقابه تالاب‌ها و بيابان‌زدايي بودجه مقابله با ريزگردها را تخصيص دهد و اگر بهانه واهي کمبود بودجه ملي مطرح شد قبل از بيان اين موضوع حقوق‌هاي نجومي و 3 برابر شدن بودجه برخي از شهرستان‌ها را به ياد بياورند.

روحاني نخستين سفر استاني پس از پيروزي در انتخابات را خوزستان قرار داد. مي‌گفت: چرا از من سوال مي کنند که خوزستان را مقصد اول خود قرار دادي؟ و از اينکه اين سوال را ار او مي‌کنند متعجب است و در پاسخ به اين جماعت گفته خوزستان نه به دليل اينکه استان مرزي است، نه به دليل اينکه منطقه زرخيز است، نه به دليل سرزميني حاصلخيز و داراي راه‌هاي استراتژيک است، که به خاطر مردم غيورش با اهميت است.

وعده حل مشکل ريزگردها، وعده عملياتي کردن طرح 550 هزار هکتاري ظرف سه سال و ايجاد 300 هزار موقعيت شغلي، وعده احياي کارون و پاکسازي و لايروبي اروند، وعده اختصاص درصدي از درآمدهاي نفت به مردم خوزستان، وعده حل مشکلات بهداشتي و کمبود تخت‌هاي بيمارستاني و وعده حل مسأله فاضلاب‌ها؛ آقاي رئيس جمهور لُب کلام اينکه براي خوزستان چه کرديد؟ خوزستاني که معظل ريزگردهايش هم تکراري شده و هم تبديل به يک تراژدي تلخ. خوزستاني که حالا يک هفته ايست با بي آبي و بي برقي هم مواجه شده و گويي نفس هاي آخر را مي‌کشد.


اينجا براي از تو نوشتن هوا کم است
مردم اين استان اميد را در تدبير روحاني و باز شدن قفل‌هايشان را در کليد او ديدند اما امروز جز ريزگرد، گرد و غبار و ايضا بي آبي و بي برقي چيز ديگري حاصلشان نشده است. کلافه اند از بي کفايتي مسئولان براي حل معضل ريزگردها، از همايش هاي ويتريني پر خرج و برج براي معضلات خوزستان، از ابتکارات بي نتيجه ابتکار آنها واقعا از همه چيز خسته‌اند.

روز شنبه 23 بهمن ماه سال جاري بر اثر بروز گرد و غبار شديد در خوزستان و رطوبت بسيار بالاي اين استان، برق حدود 90 درصد مشترکان در 11 شهر استان خوزستان همچون خرمشهر، آبادان، شادگان و اهواز قطع شد و به دنبال قطع برق از ساعت 4 بامداد و خارج شدن پمپ‌هاي آب تصفيه‌خانه‌ها و چاه‌هاي تامين آب شرب، آب‌رساني در شهرهاي خوزستان نيز دچار اخلال شد و آب در شهرهاي بزرگ استان قطع شد.

علاوه بر گرد و غبار شديد، رطوبت در اهواز حدود 100 درصد رسيد و بر اثر اتصال تجهيزات و مقرره‌هاي برق، پست‌‌هاي انتقال و توزيع وشبکه برق‌رساني در اين شهرها، از مدار خارج شد. اين شرايط سر آخر صداي اعتراض مردم را در 26 بهمن بلند کرد و در قالب يک تجمع خود جوش در مقابل استانداري نمايان شد. البته اين اولين باري نيست که مردم اين استان تجمع مي کردند اما تفاوت اين تجمع با تجمعات قبلي، بي کفايتي مسئولان در عدم مديريت درست منابع آب و برق استان بود. واژه مديريت بحران در خوزستان به راستي که واژه غريبي است.

تغيير شبانه مدير کل بحران استانداري
غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان پس از چند روز بحران قطعي آب و برق و گسترش انتقادات از مديريت بحران و همچنين بي‌تدبيري برخي مديران اجرايي، شامگاه سه‌شنبه 26 بهمن هاشم بالدي را از سمت مديرکل بحران استانداري خوزستان عزل و کيومرث حاجي‌زاده که گفته مي شود يکي از نيروهاي نزديک‌ وي به حساب مي آيد و در همه ديد و بازديدها کنارش بوده به اين سمت منصوب کرده است. اما اين عزل و نصب هاي سوري هم نمي‌تواند مردم خوزستان را راضي کند. چرا که آنها از ضعف مديران ناکارآمد در بخش مديريت شهري و از وعده هاي بي نتيجه دولت درمانده‌اند.

دانشجويان اهوازي چه مي گويند؟
دانشجويان بارها و بارها طي اين چهار سال از مسئولين دولت خواستار توضيح و رسيدگي به مشکلات شهرشان بوده اند. در روزهايي که دانشگاه شهيد چمران اهواز اعلام کرده همچنان آمادگي ميزباني خانم ابتکار براي حضور در ميان دانشجويان و پاسخگويي درباره اقدامات اين سازمان براي مقابله با ريزگردها است؛ ابتکار در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي از نجات جان چند توله سگ ابراز خرسندي مي کند! اين سطح از احساس مسئوليت خانم ابتکار ستودني است.

آيا قطع همزمان آب و برق در کنار ريزگردها مايه شرمساري دولت نيست؟
طرفي، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز پيرامون بحران اخير خوزستان به خبرنگار ما مي‌گويد: ديده مي‌شود که براي لغو سخنراني فلان شخص و يا کنسل شدن فلان کنسرت، رئيس دولت اعلام شرمساري مي‌کند؛ اما در مقابل از وضعيت نا به سامان جوي و زندگي در استان خوزستان صحبتي نمي‌شود.


رئيس سازمان حفاظت محيط زيست لطف کنند توضيح دهند که براي جلوگيري از آلودگي هوا در اهواز که آلوده‌ترين شهر جهان است، چه اقدام موثري انجام داده اند. اين روزها ريزگردها هم بهانه‌اي شده است براي قطعي آب و برق. آيا قطع همزمان آب و برق در کنار وجود ريزگردها براي دولت تدبير و اميد مايه ي شرمساري نيست؟!

وي اظهار داشت: بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز در نامه اي در تاريخ 95/11/13 به طور رسمي از خانم ابتکار براي توضيح درباره اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست براي مقابله با ريزگردها انجام داده، دعوت کرده است و باتوجه به پيگيري‌هاي انجام شده از طرف مجموعه هنوز جوابي از طرف خانم ابتکار داده نشده است؛ ما همچنان آمادگي ميزباني خانم ابتکار را براي حضور در بين دانشجويان و اساتيد دانشگاه را داريم.


آيا مردم حق ندارند؟
از طرف ديگر دعوت نامه ديگري نيز براي استاندار خوزستان از جانب بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران ارسال شده که در آن آمده است: شما استاندار دولتي هستيد که با انتخاب استان خوزستان به عنوان مقصد اولين سفر استانيش، اميد حل مشکلات را در دل مردم بزرگ اين ديار زنده کرد، شما استاندار دولتي هستيد که رئيسش وعده حل مشکلات را داده بود. آقاي شريعتي؛ آيا مردم غيور خوزستان حق ندارند در جريان سرنوشت وعده‌هاي داده شده قرار گيرند؟ آيا مردمي که اکنون ماسک جزئي از وسايل ضروري زندگيشان شده است، حق ندارند چرايي مشکلات اخير و به تعطيلي کشيده شدن مدارس و دانشگاه‌هاي فرزندانشان را مطالبه کنند؟ آيا وقت آن نرسيده است که به فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر لزوم حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و پاسخگويي به سئوالات و ابهامات دانشجويان جامه عمل پوشانده و با حضور در دانشگاه درددل‌هاي دانشجويان را از نزديک بشنويد؟



مردم خوزستان از ديرباز تا کنون آنچنان که شايسته و بايسته بوده خود را به همگان ثابت کرده اند. آنها در گلوگاه‌هاي خطرناک تاريخ خود را از بيخ خطر به خوبي گذر داده‌اند. راهپيمايي 22 بهمن سال 93 که عکس‌هاي خاک گرفته و خفه زده خوزستان دست به دست مي‌چرخيد مردم با همه تماميتشان به راهپيمايي آمدند. در روزهايي که خوزستان به سختي نفس مي‌کشيد و شرايط بد جوي راه تنفس را براي همه بسته بود اما باز روحيه انقلابي اين مردم به رخ همه الخصوص مسئولين کشيده شد.


پاس کاري مسئولان و نهادها بر سر خوزستان
توحيراتيان، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اهواز در خصوص بحراني که گريبان گير خوزستان شده است به خبرنگار ما مي‌گويد: هرچند مشکل اين قطعي‌ها الان بروز پيدا کرده است؛ اما يک سري از دستگاه هاي مربوطه به اين مسئله است که هر هفته بايد سرويس شوند که متاسفانه به نظر مي‌رسد چند سالي است که کار تعميرات و شستشوي آنها انجام نمي شود؛ بنابراين اين طور نيست که مه گرفتگي و گرد و غبار اخير که روي آنها نشسته، باعث به وجود امده چنين مشکلي شده است؛ بلکه چند سالي است که بحث تعميرات دستگاه تصفيه خانه ها انجام نشده و الان اين مشکل به اوج خود رسيده است.

وي در ادامه تصريح کرد: در مورد مشکل ريزگردها دولت در اوايل کار خود قول داد مشکلاتي که در اين زمينه منشا آن مربوط به درون استاني مي شود ما برطرف مي‌کنيم؛ اما چند بار هم بودجه هايي خوبي در اين خصوص تعلق گرفت؛ ولي فقط در حد حرف بود و هيچ کدام از اين بودجه‌ها تحقق پيدا نکرد و يا اگر هم تحقق پيدا کرد در حد کم بود.

اهواز هوا ندارد از بس که خاک دارد
چهارشنبه 27 بهمن سومين روز پياپي اعتراضات مردم خوزستان بود. آنها ديگر ساکت نمي‌شينند و مدام حق مطالبه خود را يادآوري مي‌کنند. تجمع کنندگان خواستار پاسخگويي فوري دولت و توضيح درباره بحران‌ها هستند و با در دست داشتن پلاکاردهايي به دنبال يافتن پاسخ سوالات خود هستند.

يکي از تجمع کنندگان مي‌گويد: استاندار خوزستان بايد در جمع مردم حاضر شود و پاسخ همه سوالات را به مردم بدهد. اينکه استاندار در تلويزيون حرف‌هاي يک طرفه بزند دردي از مردم دوا نمي‌کند.

يکي از خانم‌هاي حاضر در اين تجمع مي‌گويد: چرا تکليف مردم را از ابتدا مشخص نمي‌کنند و پس از هر گرد و خاک زندگي ما بايد مختل شود؟ اينکه هر روز ما بايد خان‌هايمان را پاکسازي کنيم و مسئولان خم به ابرو نمي‌آورند ما را آزار مي‌‌دهد.

يکي از آقايان حاضر در اين تجمع عنوان مي‌کند: سالانه پول زيادي براي مدرسه و دانشگاه فرزندانم هزينه مي‌کنم اما مي‌بينم که بيش از 10 بار مدارس را به خاطر گرد و خاک، بي آبي و بي برقي تعطيل مي‌شوند. اينکه فرزندانم نتوانند در تحصيل خود موفق شوند به خاطر همين بي برنامگي مسئولان است.

برخي از تجمع کنندگان هم خواستار برکناري معصومه ابتکار از سازمان حفاظت از محيط زيست و حميد چيت چيان از وزارت نيرو بودند. انها معتقدند که اين دو نفر عامل اصلي بحران‌هاي اخير خوزستان و سوءمديريت در کشور هستند.

برخورد دستگاه قضايي با مقصران بحران خوزستان
صادقي گندماني معاون دادستان عمومي و انقلاب اهواز از جمله کساني بود در تجمع مردم حضور پيدا کرده است. وي درباره علت حضور خود در اين جمع گفته: پس از جلسه اي که در فرمانداري اهواز تشکيل شده بود متوجه تجمع مردم شديم و براي بررسي اوضاع به اين محل آمديم. بر اساس چيزي که مشاهده کرديم اين تجمع مخلوطي از مطالبات درباره آب، گرد و خاک، برق و گروه ملي بوده و عده اي نيز بر روي پل نادري راهپيمايي کرده اند.

صادقي گندماني همچنين درباره موضع دادستاني اهواز به عنوان مدعي العموم درباره مطالبات مردم گفت: اگر مقصري وجود داشته باشد دستگاه قضايي برخورد مي کند؛ البته بايد در گام نخست مقصر، معلوم و سپس درباره آن قضاوت شود.

معاون دادستان اهواز با بيان اينکه هنوز هيچ پرونده اي در زمينه انتقال آب کارون و گرد و خاک در دستگاه قضايي تشکيل نشده، گفت: پيش از اين پرونده آلودگي رودخانه کارون در ستاد جرايم خاص دادگستري مطرح شده اما به مسأله انتقال آب ورود نکرده ايم.

وي اضافه کرد: براي تشکيل پرونده، سازمان حفاظت محيط زيست مي تواند شکايت کند و تشکل هاي مردم نهاد نيز مي توانند به قضيه ورود کنند، اگر مقصري وجود داشته باشد دستگاه قضايي نيز در حد صلاحيت خود وارد مي شود.

دکمه، داعش، برجام چرا ريزگردها شرشان را کم نمي‌کنند
ريزگردهاي خوزستان مسئله امروز و ديروز نيست و مردم استان هم مي دانند که جلوگيري از بروز مجدد اين پديده کار يکي روز و دو روز نيست. تنها انتظار مردم خوزستان از دولت يازدهم در مواجهه با ريزگردها برخورد صادقانه، مسئولانه و دلسوزانه است، به طوري که پس از پايان سال سوم دولت روحاني، عملکردي واقعي در اين حوزه اعلام شود.

آن موضوعي که سبب نگراني مردم و افزايش اعتراضات به عملکرد دولت شد، نوع رفتار و ادبيات رئيس سازمان حفاطت از محيط زيست بود. معصومه ابتکار در يکي از نخستين اظهار نظرهاي خود درباره گرد و خاک خوزستان گفت: جلوگيري از گرد و خاک با يک دکمه نيست که من دکمه آن را بزنم و از تکرار اين پديده جلوگيري کنم.

به مردم مردم خوزستان گفته شده با ريزگردها کنار بيايند چرا که کنترل اين پديده به زمان زيادي نياز دارد. اما آنها قدمي براي رفع اين مشکل از سوي وعده دهندگان نمي بينند و همين موجب دلسردي و اعتراض آنها مي شود. هر روز مشتي خاک درگلوي هم وطنان خوزستاني ما جا خوش مي کنند که از امراض و عواقب آن فقط خدا داند و بس اما اينکه تدبير کجاي اين ماجرا راه حل ارائه خواهد داد آن هم مشخص نيست.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد